in

بی نظیربی نظیر

پیاده روی در تهران با پیاده چی ها: مصاحبه با موسس “پیاده”

Peeyade ravi dar Tehran ba Peeyade chi ha”: Mosahebe ba moassese Peeyade

مصاحبه با صاحب ایده و موسس “پیاده” است، خانم لِنا وفایی

اول از همه باید بگم که نت نظر از چند ماه قبل با “پیاده” که یک صفحه اینستاگرام هست آشنا بوده و هر از چند گاهی از پست ها و توضیحات “پیاده چی” های “پیاده” استفاده می کنه. اینستاگرام “پیاده” اول از همه به خاطر موضوعاتی که در پست ها به اون می پردازه برای نت نظر جذاب بوده و دوم هم به خاطر کیفیت توضیحات و انتخاب عکس ها. خیلی دوست داشتیم بدونیم “پیاده” کلا چی هست و آیا فقط یک صفحه اینستاگرام بوده و اینکه هدفش چیه؟! بعد از صحبت با مدیر و صاحب مجموعه تونستیم وقت ملاقات تلفنی بگیریم و گپ دوستانه و بسیار جذابی با “لِنا وفایی” داشته باشیم که بصورت خلاصه اینجا قرار می دیم.

پیاده peeyade مصاحبه نت نظر با

منبع عکس: اینستاگرام پیاده

-خودتو برای ما نت نظری ها معرفی کن و از خودت بگو…

من لنا وفایی هستم، 27 سالمه و تا 18 سالگی تهران بودم، بعد به ونکوور کانادا مهاجرت کردم تا در رشته مهندسی ژئوتکنیک لیسانس بگیرم. در دوران لیسانس،چند سالی رو برای زندگی در لندن و تورنتو مرخصی گرفتم (به این بر می گردیم) و ایده “پیاده” از تجربیاتم در همین دو شهر و زمانی که در حال کشف کردن این دو شهر به کمک رسانه های دیجیتال بودم، بوجود اومد. بعد از این تجربه به  ونکوور برگشتم و درسمو تموم کردم. سپس به نیویورک سفر کردم و دوره کوتاهی در رشته معماری گذروندم و در نهایت به ایران برگشتم و در یک دفتر معماری به مدت یک سال و نیم مشغول به کار شدم.

چند ماهی بیشتر باقی نمونده بود که من به نیویورک برگردم و فوق لیسانس معماری رو در نیویورک شروع کنم. دقیقا همون موقع ها بود که با دوستم، ایده تهیه یک کتاب عکاسی در مورد تهران برامون خیلی جذاب شد. هدفمون تهیه یک کتاب عکاسی برای ایجاد دید مثبت نسبت به تهران بود. طولی نکشید که ایده رو کمی تغییر دادیم و نتیجه اون ایده ساخت یک وبلاگ (وبسایت) در این باره شد. خیلی سریع کارو شروع کردیم و یک ماه و نیم فقط شهر تهرانو می گشتیم و با تجربه خودمون سعی می کردیم شهرو کشف کنیم. ولی بعد از یک ماه و نیم، من مجبور شدم برم نیویورک و درسمو شروع کنم و در نتیجه پروژه موقتا به تعلیق در اومد و وبسایت ما هیچ وقت شروع بکار نکرد.

سال بعدش که برای تعطیلات تابستون به ایران برگشتم، تصمیم گرفتم که این ایده رو تبدیل به یک اپلیکیشن موبایل کنم. همکاری من با یکی دیگه از دوستان شروع شد و اپلیکیشن پیاده رو شروع کردیم و تقریبا یک ساله که داریم روش کار می کنیم و از همین روزا اپلیکیشن “پیاده” شروع به کار می کنه و قابل دانلود می شه. در این فاصله هم از تقریبا 9 ماه پیش صفحه اینستاگرام “پیاده” رو شروع کردیم که در اون بتونیم ایده رو تست کنیم و ببینیم مخاطب چه بازتابی برای تجربه ما در “پیاده” نشون می ده، و خیلی زود متوجه شدیم که ما درست فکر می کردیم و کمبود چنین رسانه ای خیلی احساس می شه، و در نتیجه شهروند نمی دونه با شهرش چجوری رابطه برقرار کنه و کم کم تونستیم بر اساس خواسته هایی که از مخاطب ها بر اساس نظراتشون دیدیم، تونستیم اپلیکیشنو بر اساس نیاز اونا بهتر کنیم و عملکرد بهتری برای مخاطب در اپلیکیشن بوجود بیاریم تا اینکه به امروز برسیم.

در نت نظر بخون: بهترین کافه های این ماه تهران از دیدگاه نت نظری ها

پیاده peeyade مصاحبه نت نظر با

منبع عکس: اینستاگرام پیاده

این تصمیم برای من به قدری جدی بوده و هست که باعث شد من یک سال مرخصی از دانشگاه برای ساختن “پیاده” بگیرم و بعد از اون بر تصمیم خودم محکم تر شدم و در واقع هیچ وقت فوق لیسانس خودمو تموم نکردم و دوست دارم “پیاده” رو به جایی که باید برسه، برسونم.

-در پیاده چند نفرین؟

در پروسه ساخت “پیاده” آدم های زیادی بودن، از روزی که با دوستم شهرزاد رحیمی تصمیم به ساختن کتاب کردیم تا روزی که شهرزاد رفت (البته اسم ایده در اون روزا اینفوتهران بود). اپلیکیشنو با دوستم آزاده امید مشیری شروع کردیم ولی اهدافمون برای “پیاده” فرق داشت و آزاده هم از تیم خارج شد. در حال حاضر سه نفر هستیم که خودم در واقع صاحب ایده و موسس “پیاده” هستم و دو نفر هم با من همکاری می کنن و ایده رو تقویت می کنیم. تیم گرافیک و تیم برنامه نویسی هم داریم. علاوه بر این در حال حاضر 11 تا “پیاده چی” هم داریم که به کسانی می گیم که قلبن تهرانو دوست دارن و در زمینه علاقه خودشون برای ما مطلب می نویسن. از جمله پیاده چی کافه یا هنرهای تجسمی و … . به عبارت ساده تر، “پیاده” ، پلتفرمی برای “پیاده چی” هاست که بتونن افکارشونو با مخاطب در میون بگذارن.

– در چه بخش هایی بیشتر فعالیت می کنین؟ تا جایی که می دونم از شهرنوردی شروع کردین و الان معماری هم دارین و کافه و رستوران گردی و …

بخش اصلی ما عمومی و فرهنگی تفریحی هست و ما فعالیتمونو از شهر گردی شروع کردیم، چون رشد کافه و رستوران ها در تهران خیلی زیاد بوده،پس ما هم به اون توجه کردیم و مردم هم استقبال خوبی کردن و مارو به عنوان رسانه ای که کافه و رستوران ها رو معرفی می کنه هم می شناسن. جنبه شهرگردی همیشه هدف اصلی ما بوده و الان جنبه های دیگه ای از جمله  معماری، هنری، فیلم، موسیقی، نقد کتاب،هنرهای تجسمی و حتی ورزشی هم اضافه شده که در نهایت همگی زیرمجموعه فرهنگی و تفریحی می شن.

پیاده peeyade مصاحبه نت نظر با

منبع عکس: اینستاگرام پیاده

-حالا بگو به ما که خودت پیاده کجا می ری؟

من بیشتر مرکز شهرو برای پیاده روی انتخاب می کنم و نه به عنوان پیاده روی ورزش بلکه به عنوان گم شدن تو شهر. برای من، مرکز شهر تهران، تاریخ غنی داره که احساس می کنم زمانی که در حال بزرگ شدن بودم، از این تاریخ دور بودم و الان فرصت خوبیه که بتونم دوباره اونو کشف کنم. از طرفی از نظر شهرسازی و معماری هم خیلی مهم هست و جذاب.

-خودت راجب چی می نویسی؟

من در واقع همه پست های “پیاده” رو تا قبل از اینکه پست های تخصصی تری بنویسیم، خودم می نوشتم ولی علاقه شخصی من بیشتر قسمت شهری هست و دوست دارم در مورد اخبار شهر تهران بنویسیم ولی منظور از اخبار اینه که انگار شهر دوست توست و تو هم می خوای هر روز از دوستت باخبر بشی، در کنارش مسائل فرهنگ سازی و اینکه چطور می شه شهروند بهتری بود. دغدغه شخصی من شهرسازی و معماری و شناخت بهتر فضاهای عمومی شهری، پارک ها و کلا داستان شهر تهرانه.

پیاده peeyade مصاحبه نت نظر با

منبع عکس: اینستاگرام پیاده

-فرض کن خودت یک “پیاده چی” هستی و در خیابون داری قدم  می زنی، یهو به خودت بر می خوری. خودتو چطور توصیف می کنی؟

من خودمو یک آدم کنجکاو و فضول در خیابون می دونم. من از شهرم خجالت نمی کشم و حس می کنم شهرم مال منه و حتی اگر وارد یک مغازه می شم، قسمتی از اون مغازه مال منه. از نظر ظاهری هم خیلی ساده لباس می پوشم، یه کوله پشتی و یک کفش ورزشی، عینک آفتابی سخته برای عکس گرفتن، پس اکثرا عینک نمی زنم. وقتی حس کنی یه چیزی مال توست و از اون خجالت نکشی پس باعث می شه که خیلی چیزا بدست بیاری و در موردش یاد بگیری. خیلی از پیاده چی ها هم همین شخصیتو دارن.

در نت نظر بخون: چند تا از این کیک و شیرینی فروشی های لوکس و گرون تهرانو می شناسی؟

تحلیل شخصیتی “لِنا” از “پیاده” با سوالات عمومی:

-کافه بری چی می خوری؟ تازگی یک ساله که شروع به قهوه خوردن کردم و یک لاته یا چای لاته می خورم و گاهی هم یک غذایی اگه گشنه باشم می خورم

-غذا چی دوس داری؟ زرشک پلو با مرغ

-پاتوق هات کجاست؟ کافه فرهنگ سرا نیاورانو خیلی دوست دارم ولی معمولا ترجیح می دم جاهای جدید برم و پاتوق ثابت ندارم، رستوران هم رستوران موفتار درخیابان کریمخان، پارک هم زیاد می رم و معمولا پارک شهر

-از صبح تا شب چی کار می کنی؟ اصولا صبح هشت و نیم یا نه بیدار می شم و کارمو شروع می کنم و تا 6-7 عصر هم کار می کنم. شب ها هم گاهی با دوستان می ریم بیرون یا پیاده روی یا حتی فیلم می بینم و بعد می خوابم.

-“پیاده” دختره یا پسر؟: هم دختره و هم پسر و دو کاراکتر با دو اسم برای “پیاده” داریم.

مورد علاقه های “پیاده”

ژانر فیلم: درام

نام فیلم: آنی هال از وودی آلن

ژانر موزیک: همه مدل موزیک ولی بیشتر موزیک جاز

خواننده یا گروه موزیک: لویی آرمسترانگ

ژانر کتاب: داستان، رمان

نام کتاب: کیمیاگر از پائلو کوئلو

رنگ: سبز فسفری

آب و هوا: گرم

اتومبیل: ندارم، ما پیاده ایم

چیز خاصی هست بخوای به خواننده ها بگی؟ هدف اصلی پیاده اینه که تعامل شهروندو در شهر ببره بالا و باعث ورود شهر به عنوان یک دوست به زندگی بشه. در نتیجه باعث بهبود کیفیت زندگی تومی شه، بعدش حتی تنها ترین آدم هم دیگه تنها نیست.

اپلیکیشن “پیاده” رو از فروشگاه های اپلیکیشن دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: سیامک

نویسندگی را دوست دارم و به خصوص در مورد سینما. سعی می کنم نگاه مهندسی و علمی به همه چیزهای دور و بر داشته باشم چرا که قبل از نویسنده بودن مهندس هستم. سعی می کنم با نوشتن در مورد مسائل جذاب و نه چندان سطحی روز کمکی بکنم به بالابردن سطح دانش عمومی و بعضا تخصصی جوان هایی مثل خودن.