in

بی نظیربی نظیر

چرا 7 آبان روز کوروش کبیر است؟

chera 7 aban rooze kooroshe kabir ast

روز کوروش کبیر چه روزی است؟ در تاریخ 29 اکتبر (7 آبان) 539 سال پیش از میلاد مسیح کوروش کبیر پادشاه ایران، وارد شهر بابل شد و خود را پادشاه بابل، سومر و اکد (یا آکاد)، پادشاه چهار گوشه ی جهان اعلام کرد. از این جهت این روز، روز کوروش کبیر نام گرفته که وی در این تاریخ استوانه معروف خود که منشور حقوق بشر نام دارد در پناه دیوار های بابل پرده برداری کرد. اهمیت این منشور موجب شد روز پرده برداری از آن بنام روز کوروش کبیر ثبت شود.

29 اکتبر روز کوروش کبیر نام دارد.

کوروش کبیر که بود و چرا 7 آبان روز کوروش کبیر نام دارد؟

کوروش کبیر صرفاً یک کشورگشا نبود. امپراطوری عظیم پارس که کوروش بنا کرد اولین نوع فدرالیسم بود که در آن هر ایالت کاملاً خودمختار عمل میکرد. تفاوتهای فرهنگی محترم شمرده میشد و کوروش کبیر در آداب و سنن محلی، دین و مذهب، قوانین و زبان و گویش ایالات دخالت نمیکرد. با توجه به قلمرو امپراطوری او که در 3 اقلیم و 25 کشور گسترده بود، کوروش کبیر ثابت کرد که نه تنها نیکخواه و خیراندیش است بلکه بسیار عاقل و دانا نیز هست.

برخلاف بسیاری از حاکمان و پادشاهانی که قبل (و بعد) از کوروش حکمرانی کردند، او استانداردهای بسیار بالایی برای خود در نظر داشت. او معتقد بود کسی لایق پادشاهی نیست مگر اینکه شایسته ترین و مناسب ترین فرد در بین کسانیکه او برای حکومت درنظر گرفته باشد. زمانیکه مردان کوروش میجنگیدند او نیز در کنار آنها مبارزه میکرد. او بسیار منطقی و معقول و باهوش بود و هیچ علاقه ای نداشت که فقط ردای پادشاهی در بر کرده و فرمان دهد.

آیا روز تولد کوروش بنام روز کوروش کبیر نام گذاری شده؟

ایرانیان او را “پدر” خطاب میکردند. یهودیانی که پیش از اینکه کوروش کبیر به بابل وارد شود (و آنها را آزاد کند) به بابل تبعید شده بودند، او را همچون پیامبری مقدس میپرستیدند. حتی یونانیان که دشمنان باستانی ایرانیان به حساب می آمدند به کوروش کبیر به دیده ی فرمانروا و قانونگذاری شایسته و والا مینگریستند.

چرا کوروش کبیر این چنین مورد احترام و علاقه مردمانش بود؟ درک این موضوع بهیچ وجه سخت نیست زمانیکه شما کوروش کبیر را مجسم کنید که در روز ورود به شهر که به روز کوروش کبیر معروف شد این سخنان را به شهروندان بابل اعلام کرد :

منشور حقوق بشر چیست؟

سخنرانی کوروش در روز کوروش کبیر

اکنون که من تاج پادشاهی ایران را بر سر نهاده ام، اعلام میکنم که به سنت ها، آداب و رسوم و دین و آئین ملل امپراطوری خود احترام گذاشته و هرگز اجازه نمیدهم هیچ یک از حاکمان و زیر دستان من به اهالی این امپراطوری بد نگاه کرده و یا به آنها توهین کنند. من سلطنت خود را به هیچکدام از ملتها تحمیل نمیکنم، هر کدام از ملتها در انتخاب سلطنت من آزادند که آنرا بپذیرند. اگر ملتی سلطنت مرا نپذیرد، من هرگز به جنگ با آن کشور برنخواهم خواست. من هرگز اجازه نخواهم داد کسی به دیگران ظلم کند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد من حقوق مظلوم را باز میستانم و ظالم را مجازات میکنم. من هرگز اجازه نخواهم داد کسی ثروت و اموال و املاک دیگران را به زور یا بدون دادن تاوان تصاحب کند. تا زمانیکه من زنده هستم از کار اجباری و بی اجر و مزد جلوگیری میکنم. امروز من اعلام میکنم که هر کس آزاد است دین خود را برگزیند. مردم آزادند تا در هر منطقه ای که میخواهند زندگی کنند و شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنند، مشروط به اینکه هرگز به حقوق دیگران تجاوز نکنند. در امپراطوری ایران هیچکس بخاطر گناه بستگانش مجازات نخواهد شد. من از برده داری جلوگیری میکنم و حاکمان و زیردستان من نیز متعهد هستند که از معامله زنان و مردان بعنوان برده در محدوده حکمرانی خود جلوگیری نمایند. چنین سنتی باید از تمام جهان برچیده گردد…

در 29 اکتبر 2004 اولین جشن سالیانه روز کوروش کبیر توسط مردم ایران و طرفداران حقوق بشر در سراسر کره زمین برگزار گردید. استوانه کوروش کبیر در بسیاری از برترین موزه های جهان به نمایش درآمده ولی مکان ثابت منشور حقوق بشر در موزه بریتانیا است. و یک کپی از این منشور بعنوان یادمان یکی از محبوب ترین پادشاهان دنیا با استانداردهای بالا برای فرماندهی در سازمان ملل متحد قرار دارد.

در نت نظر بخوان : ۱۰ تا از مکان های جالب دنیا که قبل از مرگ باید ببینی!

 

1 دیدگاه

نظر بده

    مطلب های مرتبط

    1. مطلب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نویسنده: آزاده ملک زاده

    آزاده هستم، یکی از بلاگرهای نت نظر. دختری شاد و فعالم و سعی میکنم در لحظه زندگی کنم. عاشق کافه گردی، فیلم و سریال و بازی های کامپیوتری هستم. به محیط زیست علاقه زیادی دارم و حامی پر و پا قرص حیواناتم، خودم هم یه گربه خوشگل و دوست داشتنی و خاص دارم که همه زندگیمه.
    اگه دوست داری بیشتر با روحیاتم آشنا بشی می تونی بزنی رو اسمم و تمام مطالبی که نوشتم رو بخونی. اگه موضوع جالبی به ذهنت می رسه باهام در میون بذار تا درباره ش یک پست جالب و جذاب برات بنویسم.