in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

آداب و رسوم شب یلدا در شهرهای مختلف را چقدر می شناسی؟

adabo rosoome shabe yalda dar shahrhaye mokhtalef ra cheghadr mishnasi?

شب یلدا که به نام “شب چله” هم میشناسیمش طولانی ترین شب سال و آخرین شب پائیزی هر ساله که طبق سنتهای قدیمی توسط ما ایرانیا در سراسر دنیا جشن گرفته میشه و یه خوش آمدگویی حسابی به زمستون حساب میشه. آداب و رسوم شب یلدا تو شهرهای مختلف متفاوته و مردم هر شهری مراسم و جشن متفاوتی دارن. یکی از قدیمی ترین و رایج ترین قسمتهای این جشنها اینه که خانواده ها و دوستان شب یلدا دور هم جمع میشن تا آداب و رسوم شب یلدا مربوط به شهر خودشون رو در کنار همدیگه اجرا کنن و کلا شب شاد و قشنگی برای خودشون بسازن. اگه دوست داری با آداب و رسوم شب یلدا تو شهر خودتون یا سایر شهرها آشنا بشی، این مطلب رو دنبال کن.

آداب و رسوم شب یلدا

در نت نظر بخوان: چرا ۷ آبان روز کوروش کبیر است؟

آداب و رسوم شب یلدا تو شهرهای ایران چجوریه؟

– شب یلدا تو آذربایجان شرقی و غربی

مردم آذربایجان با خوردن چیلله قارپیزی یا همون هندونه شب یلدا، اعتقاد دارن که سرما رو تو کل زمستون از خودشون دور نگه می دارن. آش شیر، قاورقا (گندم برشته با شاهدانه)، لبوی داغ ، حلوای گردو و انواع میوه مثل خربزه و هندوانه و خشکبارهایی مثل کشمش، بادام و سنجد از خوراکیهای خوشمزه آذربایجانی‌هاس. تبریزی ها اعتقاد دارن پوست هندونه و میوه های شب یلدای خودشون رو توی یه رودخونه یا آب روان بندازن که براشون خوش یمنی میاره.

یه رسم قشنگ آذربایجانی ها اینه که شب یلدا برای نامزدشون خوانچه که شامل هدیه و آجیل و شیرینی و میوه‌ست میفرستن. خانواده عروس هم بعد از گرفتن این هدایا از خانواده داماد پذیرایی میکنن. عروس و دامادهایی که اولین شب چله شون رو با هم میگذرونن هم قبل از غروب آفتاب یه هدیه از پدر عروس شامل میوه و آجیل یلدایی و پارچه و پیراهن دریافت میکنن.

آداب و رسوم شب یلدا

– شب یلدا تو اصفهان

یکی از قسمتهای جالب آداب و رسوم شب یلدا تو اصفهان اینه که دو تا شب چله دارن! اصفهانیا برای شب چله هاشون عنوانهای “چله زری” و “عمو چله” دارن که نماد یه خانم و آقاست و برای خوش آمدگویی به عموچله و چله زری رختخوابهاشون رو تو فضای آزاد و زیر نور آفتاب پهن میکردن. اصفهانیا هم مثل بقیه استانها دور هم جمع میشن و خوراکیهای خوشمزه و از جمله هندوانه میخورن.

آداب و رسوم شب یلدا

– شب یلدا تو تهران

مراسم شب یلدا تو تهران با شب نشینی خانوادگی و جشن گرفتن طولانی ترین شب سال انجام میشه. تو این شب میوه های نوبرونه زمستونی و میوه های تازه یا خشک فصل گذشته هم صرف میشه، همینطور آجیل خوشمزه ای که به آجیل شب یلدا معروفه هم جزء وسایل پذیرایی این شب قشنگه. خیلی ها بازی های دسته جمعی انجام میدن یا فال حافظ میگیرن و اینجوری خودشون رو از استرس و شلوغی روزهای تهرون دور میکنن. هندونه هم یکی دیگه از اجزاء فراموش نشدنی مراسم شب چله تو تهرانه.

آداب و رسوم شب یلدا

– آداب و رسوم شب یلدا تو فارس

مردم استان فارس هم مثل بقیه مردم ایران شب یلدا رو دور هم جمع میشن و خوراکیها و آجیل مخصوص که شامل انجیر، قصیک، خرک، برنجک و … میشه میخورن. خانومای شیرازی شب چله یه فال  جالب به اسم فال کلوک میگیرن. کلوک در واقع یه کوزه دهانه گشاده که خانمها هر کدوم یه چیز کوچیک بعنوان نشونه تو این کوزه میندازن و بعد یه دختر بچه ها نشونه رو از تو کوزه درمیاره و فال حافظ برای طرف خونده میشه، نتیجه فال حافظ رو هم بر اساس شعری که اومده میگیرن و تفسیر میکنن.

آداب و رسوم شب یلدا

– شب یلدای قزوین

شب یلدا تو قزوین به “شب چره” معروفه و قزوینی ها تو این شب از مهموناشون با میوه های سرخ رنگ، آجیل، کشمش ، گردو ، تخمه ، انجیر خشک پذیرایی میکنن و شام سبزی پلو با ماهی دودی میخورن. به عقیده قزوینی ها اگه شب یلدا بارون بیاد یعنی ننه سرما داره گریه میکنه، اگه تگرگ بیاد یعنی گردنبند مرواریدش پاره شده و اگه برف بیاد یعنی لحافش پاره شده و پنبه هاش بیرون ریخته. یکی دیگه از آداب و رسوم یلدا تو قزوین فرستادن خونچه چله توسط خانواده داماد برای عروس خانومشونه که شامل هدیه و پارچه و آجیل و کله قند و هفت نوع میوه مختلفه. قزوینی ها فلس ماهی شامشون رو خوب میشورن و تو یه سینی میذارن و وقتی سفره شب یلداشون رو جمع کردن به جاش این سینی رو میذارن، آخر شب یکی از بچه های خانواده یه مشت از این فلس ماهی ها رو برمیداره و به بزرگترها میده تا بشمرن اگه عددش زوج بود یعنی سال خوب و پربرکت و پربارانی تو راهه. این رسم طوریه که اگه یه نفر تو سال بدبیاری بیاره ازش میپرسن فلانی چی شده مگه شب یلدا طاق آوردی؟

آداب و رسوم شب یلدا

– آداب و رسوم شب یلدا تو کرمانشاه

کرمانشاهیها تو شب نشینی شب یلدا معمولا تو خونه بزرگترهای فامیل و دور یه کرسی جمع میشن و فال حافظ و قصه گویی و شیرین و فرهاد، رستم و سهراب، حکایت حسین کرد شبستری و اشعار زیبا و دلنشین شامی کرمانشاهی رو نقل مجلس خودشون میکنن. آجیل و راحت الحلقوم و البته نون پنجره ای، کاک و نون برنجی از اجراء اصلی پذیرایی شب یلداست.

آداب و رسوم شب یلدا

 – شب یلدا تو گیلان

مردم استان گیلان تو شب یلدا با آب ازگیل یا آب کونوس، برشته برنج، پرتقال و لیموی محلی و خوج که یه نوع گلابی وحشیه از مهموناشون پذیرایی می‌کنن. تو گیلان حتما شب یلدا هندوانه هم سرو میشه چون اعتقاد دارن هر کس شب چله هندوانه بخوره تو تابستون آینده احساس تشنگی نمی‌کنه و تو زمستون هم سرما را حس نمیکنه. گیلانی ها یه رسم جالب دیگه هم به نام فال هندونه دارن که برای گرفتن این فال نیت میکنن و بعد هندونه رو به چهار قسمت تقسیم میکنن و پوستاش رو به پشت سرشون میندازن. اگه هندونه ها از طرف سبزشون بیفته یعنی جواب نیتشون خوبه و اگه روی سفید هندونه ها باشه یعنی نیتشون بده و اگه مثلا دو تا سبز و دو تا سفید باشه نتیجه فال متوسطه.

آداب و رسوم شب یلدا

– شب یلدا تو مازندران

مازندرانی ها هم مثل مردم دیگه ایران شب یلدا دور هم جمع میشن و از مهموناشون با خوراکیهایی مثل پرتقال، نخود برشته، کشمش، بادام شیرین، نارنگی، سیب، لیموترش، خربزه و هندوانه پذیرایی میکنن. از دیگر آداب و رسوم شب یلدا تو مازندران اینه که فال گردو هم میگیرن به این نحو که قبل از خواب با چشم بسته گردو برمیدارن و زیر بالش خودشون میذارن، شب نیت میکنن و میخوابن و صبح گردو رو میشکنن اگه سفید و خوب بود یعنی نیتشون خوبه .

آداب و رسوم شب یلدا

– شب یلدا تو مشهد

شب یلدا که در مشهر قدیم به اسم شب چراغ یا شب چراغانی معروف بوده، بهانه ای برای دور هم جمع شدن و شاهنامه خونی و خوشگذرونی بوده. مشهدی ها با آجیل و میوه هایی مثل انار، انگور، پرتقال، سیب ، هندوانه و گلابی از مهموناشون پذیرایی میکنن و یه مراسم جالب بنام کف زدن دارن که ریشه گیاهی به اسم چوبک رو جوشونده و تو تغارهای سفالی میریزن و ساعتها میزنن تا بصورت کف دربیاد. این کف رو خشک میکنن و پسته و مغز بادوم ترئین میکنن و برای مهموناشون میارن. مشهدی ها هم اعتقاد دارن برای عروسی که هنوز به خانه خودش نرفته باید هدیه ای به اسم شب چله ای ببرن تا برکت و خوشبختی رو به زندگی عروس خانوم بیارن.

آداب و رسوم شب یلدا

اگه شما هم آداب و رسوم خاصی برای شب یلدا دارین خوشحال میشیم اون با در میون بذارین تا بر مراسم و جشنهای زیبای شما در شب یلدا آشنا بشیم.

1 دیدگاه

نظر بده

    مطلب های مرتبط

    1. مطلب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نویسنده: آزاده. س

    آزاده هستم. عاشق موضوعات سرگرم کننده و جدید. اگه به مطلب خاصی علاقه دارین، میتونین به من بگین تا براتون در موردش تحقیق کنم و یه پست جذاب و جالب بنویسم.