in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

آجیل مشکل گشا چیست و چه مشکلاتی را حل می کند؟

ajile moshkel gosha chist va che moshkelati ra hal mikonad

آجیل پای ثابت بساط نوروزیه و یه جورایی بدون آجیل  ایام عید رنگ و بویی نداره. آجیل انواع مختلفی داره آجیل های شور و شیرین که هر کدوم طرفدارهای خودشو داره. مغزها هم آجیل به حساب میان. یکی از خوراکی هایی که در ایام نوروز هم مصرف میشه آجیل مشکل گشا هستش. آجیل مشکل گشا نوعی آجیل مناسبتیه که تونسته در باورهای مردم هم ریشه دار بشه. امروز می خوام همه چیز رو در مورد آجیل مشکل گشا برات بگم.

نا گفته هایی از آجیل مشکل گشا که باید بدانی!

تاریخچه آجیل مشکل گشا

تاریخچه آجیل مشکل گشا

در ایران باستان رسم بر دادن هدیه به فروهر ها بود و این کار را مایه خوشنودی و به روزی می دانستند. به این نوع هدایا  لرک یا آجیل گاهنبار می گفتند. شاید رسم خوردن آجیل و هم چنین نذر کردن مربوط به آن دوران باشد.

باورها، آجیل و مشکل گشایی

حل مشکلات با آجیل

عده ای معتقدند که با خوردن آجیل مشکل گشا و آرزو کردن به همه حاجت هاشون میرسند. بعضی ها هم برای دوری از چشم زخم و چشم های شور و بد یمن این آجیل را می خورند. البته شایعات زیادی هم در ارتباط با بخت گشایی و آجیل مشکل گشا وجود داره. بعضیا میگن وجود آجیل مشکل گشا در کنار سفره هفت سین برای صاحبخانه خوش شانسی میاره.

زمان استفاده از آجیل مشکل گشا

چهار شنبه آخر سال با آجیل

این آجیل در شب یلدا، چهارشنبه سوری، مراسم ملی- مذهبی بیشتر استفاده میشه. از رسوم قدیم تهران و مردم شهرهای مختلف هم نذر آجیل مشکل گشای برای رفع مشکلات بوده که در هر زمانی انجام میشه. امروزه در سفره های مذهبی هم پای مشکل گشا باز شده.

چهارشنبه سوری و آجیلی که مشکل گشاست

آجیل تازه و سالم

نخودچی خام، کشمش، توت خشک، فندق، پسته و بادام جزء اصلی آجیل مشکل گشا هستن. باوری وجود داره که هر کسی که ازاین آجیل بخوره نسبت به دیگران مهربون تر میشه.امسال مواظب دور و بری هات باش ببین بعد از خوردن آجیل تغییری در رفتارشون می بینی یا نه.

نذر آجیل مشکل گشای

 

پخش آجیل مشکل گشا

نذر آجیل اینطوریه که وقتی نذرت برآورده شد و از اون مصیبت و مشکل خلاص شدی باید طبق نذر، هر هفته یا هر ماه به اندازه ای که از اول نذر کردی از این آجیل بخری و بین مردم پخش کنی. اغلب آجیل رو به صورت بسته های کوچکی به مردم اهدا می کنند.در قدیم مقدار آجیل نذری به اندازه سه سکه رایج بود مثلا سه سکه ده شاهی، یک ریالی، دو و یا پنج ریالی. البته این روزها باید مبالغ بیشتری صرف این کار کرد.

چقدر به نذر کردن و برآورده شدن نذرها اعتقاد داری؟ تا حالا نذر آجیل مشکل گشا کردی؟ به نظرت اعتقادات ریشه در واقعیات دارن یا برگرفته از افکاری خرافی هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: افسانه رجب پور

افسانه هستم فعال،پر انرژی و علاقه مند به جستجو . از خوندن نظرت راجع به پست هام خوشحال میشم. اگه به موضوع خاصی علاقه مندی کافیه به من بگی تا در موردش از همه پرس و جو کنم و بهترین رو برات بنویسم .