in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح ضعیفضعیف

راه اندازی یک استارت آپ موفق

rah andaziye yek startup moafagh

امروزه کسب و کارهای کوچک و بزرگ که با خلاقیت همراه باشن و خدمتی جدید رو بتونن ارائه کنن به شدت در حال رشد هستن. جامعه همیشه به افکار نو، روشهای جدید و خدمات نوین نیازمنده. شروع کردن یک کسب و کار یا خدمات جدید رو اصطلاحاً استارت آپ میگن. حالا اینکه چطور یک استارت آپ موفق داشته باشی جای بحث داره. خیلی از ایده ها هستن که یا از همون ابتدا با شکست مواجه میشن یا مورد استقبال قرار نمیگیره. داشتن یک استارت آپ موفق رعایت مواردی رو مطلبه که اگه بدرستی رعایت نشه متأسفانه یه به مقصد نمیرسی یا خیلی دیر میرسی. در این مطلب با من همراه شو تا موارد مهم برای شروع یک استارت آپ موفق رو برات توضیح بدم.

در نت نظر بخون: بهترین استارت آپ های تهران رو بشناس

راه اندازی یک استارت آپ موفق

1 – ایده ات رو بنویس و جزئیات رو بررسی کن

ایده ت رو بنویس

قبل از هر چیزی ایده ی مد نظرت رو روی کاغذ بنویس و تمام موارد رو در نظر بگیر. فرض کنیم شما میخوای یه نوع بلیط دیجیتالی برای سینما طراحی و عرضه کنی، در نظر بگیر که این بلیط باید چه شکلی باشه، چطور مورد استفاده قرار بگیره، چه مشکلاتی ممکنه براش پیش بیاد، با چه زبانی باید برنامه نویسی بشه، ابعادش چقدر باشه و… هر چیز دیگه ای که فک میکنی نیازه در این مورد یادداشت کنی.

2 – داشتن برند و نام تجاری برای یک استارت آپ موفق

انتخاب برند برای استارت آپ

همه ی خدمات و کالاهایی که امروز میبینی دارای یه برند خاص خودشون هستن. اما اینکه چه اسمی استفاده کنی خودش جای بحث داره. بعضی میگن باید حتماً یک نام خاص باشه که نشانگر فعالیتت باشه. و بعضی ها معتقدن این برند حتی میتونه اسم کوچک یا فامیلیت باشه. خب اگه کمی دقت کنیم به شرکتهایی مثل اچ پی، مک دونالد، کلوین کلین و… با اینکه اسم خاصی برای برند انتخاب نکردن اما امروزه موفقیتی جهانی رو رقم زدن.

3 – ترسیم نقشه راه

تهیه بیزینس پلن

چه سرمایه داشته باشی و چه به سرمایه گذار نیاز داشته باشی در هر دو صورت برای یک استارت آپ موفق نیاز به یک نقشه راه داری. در این نقشه باید از الف تا ی ایده ت رو بنویسی و تمام موارد مالی شامل سود، زیان، هزینه ها، تعداد پرسنل مورد نیاز، مجوزها، مراجع و تمام جزئیات رو داخل این نقشه یا بیزینس پلن مشخص کنی. چون یک سرمایه گذار صرفاً با گفتن من فلان ایده رو دارم هرگز روت سرمایه گذاری نخواهد کرد. بلکه با دیدن همه جزئیات متوجه عملکرد و سوددهی ایده میشه و سرمایه گذاری میگنه.

4 – انجام کار تیمی

انجام کار تیمی در استارت آپ ها

شاید تمایل داشته باشی که صفر تا صد کار رو خودت انجام بدی اما باید بدونی که یک تنه انجام دادن یک استارت آپ اصلا کار عاقلانه ای نیست چون بسیاری از موارد از همون ابتدا یا بعداً دخیل می شن که ممکنه نتونی از پسش بر بیای، بعنوان مثال، مشکلات قانونی و کپی رایت و غیره… بنابراین بهتره برای هر بخش از استارت آپت یک نفر متخصص یا آشنا به کار در تیم خودت داشته باشی.

5 – نمونه کاری داشته باش

نمونه کار برای ایده

استارت آپت هرچی که هست، باید یه نمونه کاری ازش داشته باشی تا ملموس باشه و مصرف کننده یا هر هرجایی که خواستی ایده ت رو ارائه بدی برای دیگران قابل درک باشه. یادم میاد یه سناریو برای بازی جنون سرعت نوشته بودم و برای کمپانی الکترونیک آرتز فرستادم، ولی در جواب گفتن که باید از تمام یا بخشی از سناریویی که برای ما نوشتی، محتوای تصویری یا فیلم کارتونی یا سه بعدی طراحی کنی و بفرستی تا روش تمرکز کنیم. خب من این کار رو نتونستم بکنم و پروژه تعطیل شد.

6 – قدرت شبکه های اجتماعی رو جدی بگیر

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

برای داشتن یک استارت آپ موفق نیاز به تبلیغات خواهی داشت. اگه از روز اول شروع کنی به هزینه کردن و تبلیغات سنگین نتیجه درستی نخواهی گرفت، بهتره از قدرت شبکه های اجتماعی بهره ببری و تا جایی که میتونی خودت و ایده ت رو مطرح کنی.

7 – استمرار در کار داشته باش

پشتکار و استمرار در کار

استارت آپ موفق خستگی نمی پذیره. بنابراین باید با قدرت هرچه تمام تر ادامه بدی و اونقدر پافشاری کنی تا به ثمر بشینه. مشکلات و مسائل همگی حل شدنی ان و فقط باید راهش رو پیدا کنی.

8 – سواد مالی خودت رو افزایش بده

سواد و دانش مالی

حسابدارها آدمهای نکته سنج و ریز بینی هستن چون با اعداد سر و کار دارن، به عنوان مثال شما به یک حسابدار نمی تونی به راحتی دروغ بگی، چون بلافاصله شروع میکنه به تجزیه و تحلیل و چند و چون ماجرا رو میفهمه. تا جایی که میتونی یادگیری امور حسابداری و تفکر اقتصادی رو در دستور کارهای روزانه ت قرار بده که در روند انجام کار با ضررها و سودها و پیشرفت کار آشنا بشی.

9 – برای پول در آوردن کار نکن

کار نکردن برای پول

اگه از همون ابتدا هدفت پول در آوردن باشه اطمینان داشته باش یا به کندی پیش خواهی رفت یا در همون اوایل شکست خواهی خورد. سعی کن خدمات یا کالایی که ارائه میدی با این حس باشه که می خوای دنیا رو به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنی. این بهت ایده میده که هر روز بهتر از دیروز کار کنی. و در نهایت بدون اینکه متوجه بشی پول و ثروت خودش سرازیر خواهد شد.

10 – قوانین و حقوق خودت رو بدون

حقوق شخصی و کسب و کار

مطالعه کردن همیشه خوبه. برای داشتن یک استارت آپ موفق لازمه که قوانین کشورت رو تا حدودی بلد باشی و بدونی چه حقوقی داری. در بسیاری از جاها ممکنه به علت ندونستن همین قوانین ساده ضربات سنگینی بخوری و در نهایت منجر به تعطیلی کسب و کارت بشه.

ممنون از اینکه تا انتهای این مطلب با من بودی. دوست من این ده نکته رو طبق تجربیات شخصی خودم و دو تا از دوستانی که استارت آپ موفق داشتن گرد آوری کردم و برات نوشتم. امیدوارم که برات کاربرد لازم رو داشته باشه. اگه نظر، پیشنهاد و انتقادی داری خوشحال می شم در بخش نظرات با من در میون بزاری.

 

3 دیدگاه

نظر بده

مطلب های مرتبط

  1. مطلب مرتبط:

  2. مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: بهنام رحیمی نژاد

متولد اسفند هستم و عاشق نجوم و فضا و سازه های باستانی. این علاقه از زمانی شروع شد که وقتی بچه بودم پدرم ماجرای دیدن بشقاب پرنده رو در فاصله چند متریش توی مزرعه برام تعریف کرد! دیگه همیشه سرم به آسمون بود شاید یه بار چیز عجیبی ببینم! یه بار دیدم ولی نفهمیدم چی بود! چیزی به اندازه بشقاب غذا خوری به رنگ ماه و با سرعت دور شد. راستی یه بار هم یه موجود خاکستری دیدم که دراز و لاغر و سایه مانند بود، هنوزم برام سواله که چی بود! دویدم دنبالش ولی گم و گور شد!
حرفه اصلیم مشخص نیست چیه، خیلی کارا انجام میدم و تو بعضی موارد هم تخصص دارم. طراحی وب، وردپرس، سئو، هاستینگ، الکترونیک، کامپیوتر، IT و شبکه...
شعار من: همه چیز در این عالم یک توجیه علمی داره، حتی...
آرزوی من: تا جایی که عمرم قد بده بتونم هرچه بیشتر سر از کار دنیا در بیارم و با چیزای عجیب و غریبی روبرو شم...