in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح بامزهبامزه ضعیفضعیف

مراحل دریافت بیمه بیکاری از تأمین اجتماعی

marahele daryaft bime bikari az tamin ejtemaei

از زمانی که شخص در شرکت، ارگان، کارگاه و یا هر واحد صنفی مشغول به کار میشه، کارفرما موظف به بیمه کردن اون شخصه و به عبارتی هر نوع به کارگیری نیروی کار بدون بیمه خودش جرمه و هم برای کارفرما و هم برای کارگر جریمه نوشته میشه. ولی متأسفانه به خاطر برخوردهای سطحی تأمین اجتماعی با این موضوع بسیاری از کارفرماها اونو جدی نمیگیرن و کار خودشون رو انجام میدن. و افراد هم از روی نیازشون با این قضیه کنار میان. اما زمانی متوجه میشن که چه کلاه بزرگی سرشون رفته که بخوان از امکانات بیمه ای و شغلی برخوردار بشن. یکی از این موارد امکان برخورداری از حقوق بیمه بیکاری هست. اما این سوأل ممکنه پیش بیاد که آیا هر کسی میتونه برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنه؟ در پاسخ به این سوال باید بگم که شرایطی وجود داره که شخص باید برای دریافت بیمه بیکاری اون موارد رو دارا باشه که در ادامه مطلب بهش اشاره میکنم. اما در همین ابتدا بگم مراحل دریافت بیمه بیکاری گذر از هفت خان رستم رو میطلبه و چیزی نیست که فکر کنی دو روزه بشه انجامش داد. در ادامه با من همراه باش تا از شرایط و مراحل دریافت بیمه بیکاری از تأمین اجتماعی برات بگم.

در نت نظر بخون: دریافت خسارت تصادفات از بیمه

شرایط اولیه دریافت بیمه بیکاری از تأمین اجتماعی

  • حداقل یک سال کامل سابقه کار تحت پوشش بیمه
  • عدم غیبت در طی یک سال بیمه حتی 1 روز
  • گرفتن گواهی اخراج یا عدم نیاز از محل کار
  • داشتن برگه های قراداد تا آخرین روز کاری

مدارک مورد نیاز جهت دریافت حقوق بیکاری

  • کپی و اصل کارت ملی پشت و رو (دو سری)
  • کپی و اصل شناسنامه تمام صفحات (دو سری)
  • کپی و اصل برگه های آخرین سال قرارداد (دو سری)
  • کپی و اصل گواهی عدم نیاز از محل کار (دو سری)
  • کپی و اصل صفحه اول دفترچه تأمین اجتماعی (دو سری)
  • کپی و اصل کارت پایان خدمت (دو سری)

میزان و مدت برخورداری از حقوق بیمه بیکاری

میزان و مدت دریافت بیمه بیکاری از تأمین اجتماعی بستگی به شرایط تجرد، تأهل و سابقه کاری فرد داره. که در جدول زیر برات مشخص کردم.

مدت سابقه مفید کاریمدت دریافتی برای افراد مجردمدت دریافتی برای افراد متأهل
12ماه تا 24 ماه6 ماه12 ماه
25 ماه تا 120 ماه12 ماه18 ماه
121 ماه تا 180 ماه18 ماه26 ماه
181 ماه تا 240 ماه26 ماه36 ماه
از 241 ماه به بالا36 ماه50 ماه

* میزان دریافت حقوق بر مبنای پایه حقوق وزارت کار در هر سال تعیین میشه.

مراحل دریافت بیمه بیکاری از تأمین اجتماعی

مراحل دریافت حقوق بیکاری

پس از تهیه مدارک فوق یکراست باید به اداره کار مراجعه کنی، حتماً مد نظر داشته باش برای اینکه کارت سریعتر راه بیافته با بعد از آخرین روز کاریت سریعاً خودت رو به داره کار معرفی کنی و فرم های مربوطه رو پر کنی. هر چی بیشتر طولش بدی بیشتر بازخواست میشی و کارت عقب میافته.

بعد از مراجعه به اداره کار ابتدا فرمی رو که حاوی اطلاعات هویتی هست پر میکنی و از خواسته میشه که یک دادخواست برای دریافت بیمه بیکاری تنظیم کنی. برای این کار کافیه به یکی از خدماتی های اطراف اداره کار مراجعه کنی و بگی دادخواست بیمه بیکاری میخوای. معمولا توی سیستمشون آماده دارن و با چندتا مشخصات که ازت میگیرن فرم رو تکمیل و بهت تحویل میدن.

فرم رو به اداره کار میبری و پس از یک سری کارهای اداری و دبیرخانه، نامه ای بهت میدن که باید ببری به اداره تأمین اجتماعی. در تأمین اجتماعی مراحل تقریبا پیچیده ای پیش رو داری و تقریباً باید چندین بار از همه کارکنان تأمین اجتماعی امضاء جمع کنی. زرنگ باشی یه صبح تا ظهر انجام میشه.

بعد از این مرحله باید منتظر جوابیه تأمین اجتماعی بمونی و ممکنه همونروز بدن یا تاریخ مراجعه در روزهای بعدی رو بهت اعلام کنن. در هر صورت جوابیه رو سعی کن دستی بگیری و تحویل اداره کار بدی.

بعد از تحویل این جوابیه اداره کار برات یک روزی رو جهت تشکیل دادگاه سه نفره که شامل شما و نماینده محل کار شما و بازرس اداره کار میشه اعلام میکنه. و باید در اون تاریخ رأس ساعت اعلام شده در اداره کار و امور اجتماعی حضور داشته باشی. جلسه دادگاه همونجا برگزار میشه.

اینجا یک شرطی هست!

اگر از محل کارت هنوز حقوقی یا هر مبلغی شامل سنوات و حق بیمه… رو طلب داری در همون جلسه دادگاه مطرح میکنی و باید طی نامه ای که از رئیس جلسه میگیری بری دادگستری و شکایتی حقوقی رو تنظیم کنی. حود 10 روز طول میکشه تا جوابیه دادگستری آماده بشه. آشنا داشته باشی توی دادگستری یکی دو روزه حل میشه. جوابیه دادگستری رو دستی میگیری یا خودشون میفرستن به تأمین اجتماعی و اداره کار و اونجا مجدد پیگیر پرونده ات میشی.

بعد از اتمام مراجل اداری خان هفتم مربوط میشه به بازکردن حساب در بانک رفاه. فرم افتتاح حساب رو ممکنه اداره کار خودش بهت بده، تحویل بانک رفاه میدی و با 10-20 هزار تومن یک حساب برای دریافت بیمه بیکاری باز میکنی. همون برگه ای که از اداره کار گرفتی رو بانک تکمیل میکنه و بهت میده که باید تحویل اداره کار بدی. اداره کار دوباره یه سری کاغذ بازی انجام میشه و برای ادامه روند به تأمین اجتماعی بر میگری و دوباره امضاهای زیادی جمع میکنی و به خیر خوشی این قضیه تمام میشه.

نکات خیلی مهم در مراحل دریافت بیمه بیکاری!

نکات مهم بیمه بیکاری

1- تا زمانی که محل کارت تمام و کمال بیمه دوره کاریت رو به تأمین اجتماعی پرداخت نکرده باشن، پرونده ت راکد میمونه. برای دریافت این بیمه باید مذاکره کنی با محل کار خودت یا دوباره شکایت کنی تا پرداخت کنن. اما اگر مبلغ بیمه ناچیزه میتونی خودت پرداختش رو انجام بدی تا کارت سریع راه بیافته.

2- مهم نیست حقوق بیکاریت چه زمانی به جریان بیافته در هر صورت از لحظه بیکار شدنت و تا لحظه به جریان افتادن بیمه بیکاری کل مبلغ رو یکجا دریافت میکنی. و بعد از اون ماه به ماه بهت پرداخت میشه.

3- ممکنه قوانین تامین اجتماعی مراکز استان و شهرستان های مختلف در خصوص پرداخت حقوق بیمه بیکاری من در آوردی باشه، مثلا در رشت حقوق بیمه بیکاری رو هر 70 روز یکبار پرداخت میکنن. یا در زنجان ماهانه پرداخت میشه. بنابراین قبلش این مسأله رو بپرس که با شرایط خودت بسنجی و اقدام کنی.

4- در تمام مراحل سعی کن از هر چیزی که بدستت میدن یک کپی تهیه کنی و داشته باشیش. همیشه کپی مدارکت هم تعدادی اضافی به همراه داشته باش.

5- در طول مدت دریافت حقوق بیکاری به نوعی کارمند اداره کار محسوب میشی و کاملا زیر نظرت دارن. ماهانه نوبتی برات مشخص میشه که باید سر ساعت تعیین شده به اداره کار مراجعه کنی و اعلام حضور بدی. که معمولا با اسکن کارت ملی و اثر انگشت انجام میشه و نوبت مراجعه ماه بعدی رو دریافت میکنی. ممکنه یک یا دو بار غیبت چه موجه و چه غیر موجه باعث قطع شدن بیمه بیکاریت بشه.

6- اگر جایی مشغول به کار شدی، فکر زیر آبی رفتن رو از سرت بیرون کن، بهتره هر چه سریعتر به اداره کار اطلاع بدی و بگی که کار پیدا کردی. و گرنه حتی اگه بعداً هم بفهمن که در طول دریافت حقوق جایی مشغول به کار بودی، طی یک شکایت رسمی تمام مبالغ پرداختی رو ازت میگیرن. یا شاید هم با جریمه.

در نت نظر بخون: شرایط دریافت گواهینامه

دوست عزیزم به امید اینکه هیچوقت طعم تلخ بیکاری رو نچشی، امیدوارم این راهنمای دریافت بیمه بیکاری تونسته باشه برات راهگشا باشه. اگر تجربه ای در این زمینه یا نظری در مورد این مطلب داری خوشحال میشم از بخش نظرات با من در میون بزاری. موفق باشی.

15 دیدگاه

نظر بده
  1. سلام خسته نباشید من دوماه تشکیل پرونده دادم تو اداره کار ولی هنوز پیامکی مبنی بر پیگیریه پرونده نیومده ممنون اگر راهنمایی کنیید

  2. سلام منم از مهر امسال بیکار شدم و اقدام کردم برای بیمه بیکاری و چون شکایتی بود پرونده ام یکم بیشتر زمان برده و الان برام پیام اومده ک برم شعبه تامین اجتماعی برای تکمیل پرونده مسیر من دوره و بخاطر اوضاع الان تهران نمیتونم برم ..میخواستم بدونم چقدر زمان دارم مراجعه کنم اگه نرم برای پرونده ام مشکل ایجاد میشه…شماره تماس هاشونم تغییر کرده نمیتونم تلفنی سوال بپرسم از شعبه

  3. سلام.من سیزده سال بیمه دارم کارفرما ندارم ایادولت بدون نامه کارفرما وبااین مدت سابقه بیمه بیکاری میدهد خوددولت بیمه بیکاری میدهد

  4. سلام خسته نباشید،اون سی روزی که فرصت هست برای ارائه مدارک هستش؟به مدتی که طول میکشه تاکارفرمابیمه روردکنه ربط نداره؟یه سوال دیگه داشتم،من درخواستم واسه بیمه بیکاری بهمن ماه دادم بیمه منوکارفرمابادوماه تاخیرردمیکنه حقوقم براساس پایه حقوق سال جدیدمحاسبه میشه؟

  5. سلام. اگر جواب منا بدید ممنون میشم
    در حال حاضر برای بینه بیکهری باید به کاریابی ها مراجعه کنیم. که من تشکیل پرونده دادم و امروز پیامک دوم اداره کار برام اومده که برای جنع آوری سوابق به شعبه بیمه مراجعه کنید..من اصفهان هستم و در حال حاضر بخاطر شرایط بحرانی کشور ،، چقدر زمان دارم برای مراجعه به شعبه بیمه؟ زمانش نامحدوده؟ خواهش میکنم جواب بدید..ممنون

    • سلام دوست عزیز و ممنون از پیام شما
      متاسفانه جزییات اینطوری رو نمی تونیم پاسخگو باشیم و بهتر هست مستقیم با خود بیمه تماس بگیرید و یا اداره کار اگر پاسخگو باشن

  6. سلام
    من از محل کارم اخراج شدم با اتمام قرارداد و شکایت کردم مراحل هیئت تشخیص و حل اختلاف رو گذروندم حالا با رای قطعیم میخوام برای بیمه بیکاریم اقدام کنم تا الان 6 ماه طول کشید از این مرحله به بعد چقدر طول میکشه
    و اینکه من تو این جلسات سنوات و اینا هم برام مشخص شد
    باز بعد از پرونده بیمه بیکاری برام جلسه میزارن با نماینده محل کار

  7. سلام،،، برای استفاده از بیمه بیکاری شرایط یا تبصره خاصی باید داشت چونکه خیلی از همکارانم قبلا نتوانستن از بیمه بیکاری استفاده کنند با مراجعه همکارانم به بیمه دلیل عدم تعلق رو قرارداد موقت و پروژه ی عنوان کردن در صورتی که با سابقه بالا تسویه کردن و بیمه آنها کامل بوده و قرارداد ما هر شش ماه یا یک سال بسته میشده به نظر شما با پیگری میشود از بیمه بیکاری استفاده کرد مرسی..

  8. سلام دوست عزیز ممنون از راهنماییتون. راستش من ساده بودم و بهشون اعتماد کردم. فقط یک قلمش رو بگم که بعد پایان قراردادم یک میلیارد تومن چک رو واسه همین شرکت زنده کردم. واسه همین دل پری ازشون دارم.
    میگم مطمئنین واسه بیمه بیکاری نیازی به شکایت از این شرکت که بیمم رو میریزه نیست؟ آخه من از چند نفری سوال کردم گفتن حتما باید شکایت کنی. ضمنا این شرکت تو یه شهر دیگست. این مشکلی ایجاد نمیکنه؟
    بعد نامه عدم نیاز رو که از شرکت گرفتم کجا باید ببرم و روال کاریش و کاغذ بازی اون چقدر طول میکشه تا به نتیجه برسم؟

  9. سلام من از سال 85 تا 95 جایی کار می کردم بیمه ام کامل پرداخت شده و روز آخر که حق و حقوقم رو بهم دادن و برگه رو امضا کردم مدیرعامل شرکتم می گفت نگران نباش جای دیگه ای واست کار ردیف می کنم. منم ساده بدون قرارداد و حقوق و بخاطر اینکه بیکار نمونم کلی کار واسشون انجام دادم و هر روز هی وعده وعید می دادن تا چند ماه پیش که همه کاراشون رو انجام دادم دیگه جواب تلفنم رو هم ندادن تا به امروز. منم هنوز امید داشتم که طبق قولی که دادن عمل کنن. از طرفی چون بیمه نداشتم و متاهل با دو فرزند هستم یه اشنایی پیدا کردم که شرکت داشت و پول بیمه رو بهش میدادم تا ماهانه بیمم رو پرداخت کنه. حالا می خوام بدونم چطوری میتونم از بیمه بیکاریم استفاده کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید. از چند نفر سوال کردم گفتن باید از این شرکتی که جدید داره بیمت رو میریزه شکایت کنی ولی نمیخوام اینکارو بکنم. امکانش هست از همون شرکت قبلیم که 10 سال سابقه دارم و دو ساله منو سرکار گذاشتن شکایت کنم واسه بیمه بیکاری؟

    • سلام دوست عزیز
      از شنیدن ماجرای شما واقعا متأسف شدم. و واقعا بعضی از کارفرماها باید به زمین گرم بخورن.

      در خصوص وضعیت شما، اصلا نیازی به شکایت نیست. شما به راحتی میتونید با دریافت یک نامه “عدم نیاز” از همین شرکتی که بیمه شما رو در حال حاضر پرداخت میکنه، و یک تعهدی که بهشون میدین بابت اینکه هیچ ادعای مبنی بر دریافت حقوق و سنوات ندارین، اقدام کنین برای دریافت بیمه بیکاری. ضرری هم براشون نداره ، فقط یک جلسه باید نماینده شرکت در اداره کار حاضر بشن جهت توضیحات. که اونم روال فرمالیته ست بیشتر.

      شکایت زمانی نیاز میشه که حق و حقوق شما پرداخت نشده باشه و از شرکت طلبکار باشید.
      و اما در خصوص شرکت قبلیتون هم اگر ذره ای احساس میکنین که در طول دوران کاری شرایط کاریتون جز کارهای سخت بوده و یا هر چیزی که بشه باهاش کارفرما رو گیر انداخت، میتونین ازشون شکایت و ادعای حق و حقوق کنین. ولی اگر بعد از پایان قرارداد به اختیار خودتون باهاشون همکاری داشتین نمیتونین شکایت کنین بابت این دوره. شکایت شما فقط برای زمانی که اونجا رسما قرارداد داشتید قابل رسیدگیه.
      جالبه که مشکل شما هم تا حدودی مثل مال من بوده. بعد از اینکه حتی من برای دریافت حقوق بیکاری هم اقدام کرده بودم، باز هم از شرکت زنگ میزدن ازم میخواستن که برم یه سری کاراهارو براشون انجام بدم، البته من نمیرفتم فقط میزاشتمشون سر کار میگفتم باشه یه ساعت دیگه میام! تا چند ماه همینجوری سرگردان بودن بدبختا!!

    • سلام دوست عزیز ممنون از راهنماییتون. راستش من ساده بودم و بهشون اعتماد کردم. فقط یک قلمش رو بگم که بعد پایان قراردادم یک میلیارد تومن چک رو واسه همین شرکت زنده کردم. واسه همین دل پری ازشون دارم.
      میگم مطمئنین واسه بیمه بیکاری نیازی به شکایت از این شرکت که بیمم رو میریزه نیست؟ آخه من از چند نفری سوال کردم گفتن حتما باید شکایت کنی. ضمنا این شرکت تو یه شهر دیگست. این مشکلی ایجاد نمیکنه؟
      بعد نامه عدم نیاز رو که از شرکت گرفتم کجا باید ببرم و روال کاریش و کاغذ بازی اون چقدر طول میکشه تا به نتیجه برسم؟

  10. سلام. در مورد بیمه بیکاری کسی که ۶ سال سابقه بیمه دارد و در سال آخر دو روز غیبت رد کردن چرا بیمه تعلق نمی گیره. کسی پنج سال بیمه واسش رد شده غیبت نداشته. اون پنج سال چی میشه که بیمه بوده و غیبت نداشته

    • در خصوص غیبت غیر موجه که بیمه رو کنسل میکنن واقعا قانون مسخره و روشی برای دزدی محرزه.
      اگر حسابی پیگیری کنید میتونید بیمه بیکاریتون رو بالاخره بگیرین. فقط باید سماجت بخرج بدید.
      اگر در محل کار قبلی آشنایی دارید، بگید یک نامه بنویسه و مثلا توش قید کنه بعلت سهل انگاری منشی اداره برگه مرخصی گم شده بوده الان پیدا شده و این حرفها.. یه جوری به اصطلاح خودمون ماستمالی کنن.
      شکایت کردن از بیمه در دادگستری هم کار سازه ولی باید قبلش حتما با مشاوره یا وکیل رایگان در دادگستری صحبت کنی در این خصوص چون مسایل حقوقی پیچ و خم های زیادی داره.
      انشالله که موفق بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: بهنام رحیمی نژاد

متولد اسفند هستم و عاشق نجوم و فضا و سازه های باستانی. این علاقه از زمانی شروع شد که وقتی بچه بودم پدرم ماجرای دیدن بشقاب پرنده رو در فاصله چند متریش توی مزرعه برام تعریف کرد! دیگه همیشه سرم به آسمون بود شاید یه بار چیز عجیبی ببینم! یه بار دیدم ولی نفهمیدم چی بود! چیزی به اندازه بشقاب غذا خوری به رنگ ماه و با سرعت دور شد. راستی یه بار هم یه موجود خاکستری دیدم که دراز و لاغر و سایه مانند بود، هنوزم برام سواله که چی بود! دویدم دنبالش ولی گم و گور شد!
حرفه اصلیم مشخص نیست چیه، خیلی کارا انجام میدم و تو بعضی موارد هم تخصص دارم. طراحی وب، وردپرس، سئو، هاستینگ، الکترونیک، کامپیوتر، IT و شبکه...
شعار من: همه چیز در این عالم یک توجیه علمی داره، حتی...
آرزوی من: تا جایی که عمرم قد بده بتونم هرچه بیشتر سر از کار دنیا در بیارم و با چیزای عجیب و غریبی روبرو شم...