in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح ضعیفضعیف بامزهبامزه

عید قربان چه کار کنم؟

eyd ghorban che kar konam?

اگه دنبال این می گشتی که بدونی عید قربان چه روزیه باید بگم که در روز دهم ماه ذی الحجه و امسال برابر با دهم شهریور ماهه. و در بین ما ایرانیان اهمیت خاصی داره. با توجه به اهمیت این مناسبت دینی شاید این سوال برات پیش بیاد که عید قربان چه کارهایی باید کرد؟ و اصلا آداب عید سعید قربان چیه؟ دهم ذی الحجه که عید قربان نامیده میشه روزیه که حضرت ابراهیم (ع) دستور و وحی قربانی کردن حضرت اسماعیل (ع) را در جهت فرمان پذیری و خشوع در مقابل پروردگار به اجرا گذاشت ولی درست هنگامی که در قربانگاه کارد رو بر گلوی حضرت اسماعیل (ع) گذاشت از طرف خداوند قوچی فرستاده شد تا به جای اسماعیل (ع) قربانی بشه.

در نت نظر بخون: پیامک عید سعید قربان

مراسم عید قربان

 از اون زمان به بعد مومنین این روز را برای گرامیداشت این مناسبت و همچنین به عنوان نمادی از تسلیم و فرمان پذیری از خداوند جشن گرفته و گوسفندی رو قربانی می‌کنن. البته قربانی کردن یکی از مناسک حج تمتع به شمار میره که حاجیان در روز دهم ذی الحجه انجام میدن. همچنین این سنت تنها مختص به حجاج نبوده و برای عموم مسلمانان مستحب و دارای فضیلت بسیاره.

چه کارهایی در عید قربان انجام میشه؟

این که عید سعید قربان چه کار کنیم علاوه بر دستورات شرعی کمی هم بستگی به سنت های رایج در میان اقوام و مناطق گوناگون داره ولی آداب اصلی اون در بین تمام مسلمین مشترکه. غسل کردن یکی از مستحباتیه که انجام آن در عید سعید قربان سفارش شده.

شاید بپرسید که عید قربان باید جای خاصی هم رفت؟ رفتن و شرکت در نماز عید سعید قربان که البته نمادی از اتحاد مسلمین به شمار میره کاریست که بسیاری از خانواده های مسلمان انجام میدن. خوندن دعای ندبه و زیارت عاشورا و همچنین تکبیر در عید قربان سفارش شده و پر فضیلته و ثواب معنوی فراوانی داره. البته در بسیاری از خانواده ها مرسومه در روز عید قربان به منزل بزرگان خانواده برای دیدار و تبریک این مناسبت مذهبی می‌رون و یا ممکنه در منزل فردی از خانواده که قراره مراسم قربانی در آن انجام بشه، جمع میشن و دور هم کبابی هم تناول میکنن.

قربانی کردن مهمترین مراسم عید قربان

عید قربان چه روزیه

و اما مهم ترین سنت که وجه تسمیه عید قربان نیز هست، مراسم قربانیه. کسانی که از استطاعت مالی کافی برخوردارن از دو یا سه روز قبل از عید قربان گوسفند سالمی رو جهت قربانی آماده کرده و در روز عید مطابق با دستورات شرعی و با ذکر نام خداوند قربانی و ذبح میکنن و گوشت اون رو بین فقرا و نیازمندان تقسیم می‌کنن. یا بصورت مهمانی عمومی به مردم غذا میدن. البته امروزه به دلیل قیمت بالای دام ممکنه بعضی افراد به قربانی کردن ماکیان مثل مرغ و خروس اکتفا کنن.

کار دیگه ای که برای کم کردن هزینه بالای خرید دام برای قربانی کردن مرسومه قربانی اشتراکیه بدین معنی که چند نفر در بین خانواده و یا آشنایان به طور اشتراکی هزینه خرید دام را پرداخته و در عید قربان، قربانی می‌کنن. غذای عید قربان نیز به طور معمول از گوشت حیوان قربانی شده تهیه می‌شه که افراد خانواده و فامیل در کنار هم نوش جان می‌کنند. البته نوع غذای مورد استفاده در عید سعید قربان به سلیقه افراد و رسومات خانوادگی بستگی داره ولی در بعضی مناطق ایران و به خصوص خراسان شمالی رسم بر اینه که از گوشت قربانی غذایی به نام قورمه تهیه میشه که درواقع گوشتی است که بر روی آتش و با چربی خود گوشت طبخ شده و بسیار لذیذه همچنین در استان های ترک نشین اغلب بصورت آبگوشت  صرف میشه و در شمال کشور هم بصورت گوشت کبابی.

ذکر این نکته ضروریه که در روز عید قربان روزه گرفتن حرامه. همچنین  زیارت اهل قبور و عزیزان درگذشته هم کار بسیار پسندیده ایه که در روز قربان انجام میشه.

شاید هیچ عملی در روز عید قربان بالاتر و پسندیده تر از این نباشه که به فکر فقرا باشیم و بجای گرفتن مهمانی های پر زرق و برق و سیاه نمایی ها، از سهم خودمون کنار بکشیم و اون رو به خانواده های بی بضاعت بسپاریم.

4 دیدگاه

نظر بده

    مطلب های مرتبط

    1. مطلب مرتبط: عید قربان شبکه خنده

    2. مطلب مرتبط: عید قربان را توضیح دهید

    3. مطلب مرتبط: عید قربان خراسان شمالی

    4. مطلب مرتبط: عید قربان امسال چه روزیه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نویسنده: بهنام رحیمی نژاد

    متولد اسفند هستم و عاشق نجوم و فضا و سازه های باستانی. این علاقه از زمانی شروع شد که وقتی بچه بودم پدرم ماجرای دیدن بشقاب پرنده رو در فاصله چند متریش توی مزرعه برام تعریف کرد! دیگه همیشه سرم به آسمون بود شاید یه بار چیز عجیبی ببینم! یه بار دیدم ولی نفهمیدم چی بود! چیزی به اندازه بشقاب غذا خوری به رنگ ماه و با سرعت دور شد. راستی یه بار هم یه موجود خاکستری دیدم که دراز و لاغر و سایه مانند بود، هنوزم برام سواله که چی بود! دویدم دنبالش ولی گم و گور شد!
    حرفه اصلیم مشخص نیست چیه، خیلی کارا انجام میدم و تو بعضی موارد هم تخصص دارم. طراحی وب، وردپرس، سئو، هاستینگ، الکترونیک، کامپیوتر، IT و شبکه...
    شعار من: همه چیز در این عالم یک توجیه علمی داره، حتی...
    آرزوی من: تا جایی که عمرم قد بده بتونم هرچه بیشتر سر از کار دنیا در بیارم و با چیزای عجیب و غریبی روبرو شم...