in

بی نظیربی نظیر

غذای گیاهی – لیست ده تایی

ghazaye giahi list 10 taei

یکی از معضلاتی که افراد اهل رژیم گرفتن یا گیاه خوارها باهاش روبرو هستن انتخاب غذای گیاهی مناسبه. در حالت عادی اغلب افراد به محض گرسنه شدن به یاد سرخ کردنی میافتن و با یه نیمروی ساده هم که شده خودشون رو سیر میکنن، اما وقتی گیاه خوار باشی همیشه یک علامت سوال بزرگ توی ذهنت داری که چی سرهم کنی که هم گیاهی باشه هم سیرت کنه. غذای گیاهی شاید در اسم ساده به نظر بیاد ولی گاهی تهیه کردنش خیلی سخت تر از یک غذای معمولیه. اگه دنبال غذای رژیمی و چربی سوز میگردی یا میخوای با یک غذای سالم گیاهی خودت رو از دست انواع و اقسام بیماریها نجات بدی و به اصطلاح گیاه خوار بشی، تا اخر این مطلب با من همراه باش تا با ده غذای گیاهی عالی آشنا بشی.

در نت نظر بخون: بهترین دمنوش برای سرماخوردگی

ده غذای گیاهی مناسب برای چربی سوزی و سالم ماندن

۱- سالاد مقام اول غذای گیاهی

غذای رژیمی

سالاد یکی از اصلی ترین عناوین برای یک فرد گیاهخوار هست که با مواد مختلفی قابل تهیه ست. دو نکته اساسی که در تهیه سالاد باید رعایت بشه، عدم استفاده از سس مایونز و مواد غیر طبیعیه! منظور از مواد غیرطبیعی میتونه روغن زیتون صنعتی یا آبلیموی صنعتی باشه. لذا در استفاده از این چاشنی ها هم باید دقت کافی صورت بگیره که از نوع طبیعیش استفاده بشه.

تعداد سالادها بسیار زیاده و نمیخوام لیست غذای گیاهی رو با سالاد پر کنم اما بعنوان نمونه، سالاد شیرازی، سالاد کاهو، سالاد کرفس، سالاد میوه… میتونه انتخاب مناسبی برای یک وعده ی شام سالم و سبک باشه. همچنین برای سس سالاد هم میتونی از ترکیب ماست طبیعی، روغن زیتون و آبلیمو استفاده کنی که بسیار خوشمزه تر از سس مایونزه.

۲- ماکارونی کدو – غذای گیاهی سریع و عالی

غذای چربی سوز

در تهیه این غذا هیچ نیازی به ماکارونی رشته ای و غیره نیست، برای تهیه ماکارونی کدو، دو عدد کدو خورشتی و یک عدد هویچ رو بصورت رشته ای رنده کن و با کمی سبزیجات تازه تزئینش کن و بزن به بدن، بسیار عالی و خوشمزه ست. کدو خورشتی یک چربی سوز بسیار عالی محسوب میشه.

۳- عدسی ساده اما فوق مغذی

غذای رژیمی مناسب

ممکنه وقتی به عدسی فک میکنی، ساده بودنش باعث بشه که فک کنی غذای بی طعم و بی خاصیته که حتی ممکنه سیرت هم نکنه. ولی سخت در اشتباهی. عدس رو خوب بشور و خیس کن، نیم ساعت الی ۱ ساعت بعد عدس آماده پختنه. بعد از جوش اومدن آب عدس، مقداری سیب زمینی نگینی هم بهش اضافه کن و اگه از طعم آبلیمو خوشت میاد کمی هم اب لیموی تازه داخلش بریز. استفاده از رب گوجه صنعتی توصیه نمیشه ولی اگه حوصله دارین از قبل چند گوجه فرنگی رو کاملا بپز تا به شکل رب در بیاد و به اندازه یک الی دو قاشق به عدسی اضافه کن. شک ندارم بعد از خوردن این عدسی پای سابت این غذای گیاهی کاملا سالم میشی. غذای گیاهی سرشار از آهن که تداوم در خوردنش باعث میشه پوستی شاداب و بدون لک، استخوان های قوی و ترکیب و زیبایی خاصی ذر صورت و اندام بدست بیاری.

۴- کدو حلوایی

بهترین غذای گیاهی

کدوی حلوایی پخته شده، همیشه طرفدار داره. اما بسیاری عادت دارن که پوست کدو رو میگیرن، توصیه میکنم قبل از پختن کدو، پوستش رو کاملا تمیز کنین و با پوست میل کنین البته باید خوب پخته بشه تا پوست کدوم راحت تر قالب هضم باشه. استفاده از مقدار کمی شکر بدون قند برای شیرین تر کردن غذا ایرادی نداره ولی زیاده روی نکن. همچنین میتونی کدو حلوایی رو با برنج پخته هم میل کنی. این ترکیب غذای گیاهی در قدیم بسیار مورد استقبال مردم بوده.

۵- پوره سیب زمینی

غذای گیاهی با سیب زمینی

مقداری سیب زمینی رو خرد کن و در یک قابلمه کوچیک یا تابه به همراه مقداری آب و شوید تازه یا خشک ترکیب کن بزار کاملا بپزه. بعد از اینکه کامل پخته شد با گوشتکوب یا ته استکان کاملا لهش کن. مقداری روغن کنجد به این ترکیب اضافه کن و در حین تفت دادن بخوبی هم بزن. غذا آماده خوردنه.

۶- نان و پنیر غذای رژیمی

یک غذای سالم دیگه ای که میتونم بهت پیشنهاد کنم درست کردن ساندویچ نان و پنیر و گردوئه. کافیه کمی نان با آرد کامل تهیه کنی و با مقداری پنیر و گردو و سبزی پرش کنی، غذای گیاهی سریع و بسیار خوشمزه، البته در خوردن پنیر نباید زیاده روی کنی.

۷- خوراک قارچ و لوبیا غذای گیاهی کامل

بهترین غذای گیاهی

لوبیا رو به اندازه کافی خیس بده، و بزار بپزه، در نیمه پختن قارچ های نگینی یا ورقه ورقه رو بهش اضافه کن، میتونی برای خوشمزه تر شدن از مقداری سیب زمینی خرد شده هم استفاده کنی. این ترکیب غذای گیاهی بدون شک بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت. حتما امتحانش کن.

۸- دلمه گیاهی

 دلمه شکم پر

فلفل دلمه رو با موادی مثل قارچ، سویا، سبزیجات، هویج و مقدار کمی پنیر گودا پر کن و داخل قابلمه بزار بپزه. برای اینکه ته نگیره و فلفل ها نسوزه، میتونی کف قابله از چند سیخ چوبی استفاده کنی که از برخورد فلفل با کف قابلمه جلوگیری بشه. ریختن کمی آب و روغن کنجد در کف قابلمه جهت تشکیل بخار فراموش نشه.

۹- انواع آش

آش گیاهی

آش ها در انواع مختلف غالبا ۹۸ درصد گیاهی هستن بجز مواردی که از کشک استفاده میشه که حاوی پروتئین حیوانیه. آش کدو، آش ترش، آش دوغ، آش رشته و… همگی ترکیباتی دوست داشتنی هستن که برای تناسب اندام و گیاهخواران توصیه میشه.

۱۰- خورشت گیاهی

غذای گیاهی

برای تهیه انواع خورشت گیاهی، کافیه بجای روغن مایع و جامد از روغن کنجد استفاده کنی و گوشت رو از خورشت حذف کنی. بجای گوشت استفاده از بادمجان یا کدو خورشتی و قارچ میتونه جایگزین مناسبی باشه. به همین سادگی میتونی با حذف چند مورد از مواد غذایی به ترکیبات جالب گیاهی دست پیدا کنی.

در نت نظر بخون: انواع غذای رژیمی

از بین این ده غذای گیاهی معرفی شده کدوماشون رو خوردی؟ یا از کدوماش خوشت نمیاد؟ اگه تجربه ی تهیه غذای گیاهی داری که در این لیست وجود نداره خوشحال میشم از بخش نظرات با من در میون بزاری.

مطلب مرتبط: 

فرق وگان و وجترین

2 دیدگاه

نظر بده
  1. سلام. با خوندن علاقمندیتون یاد پیج دیدوبین افتادم حتما ببینید براتون جذابه. di2bin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: بهنام رحیمی نژاد

متولد اسفند هستم و عاشق نجوم و فضا و سازه های باستانی. این علاقه از زمانی شروع شد که وقتی بچه بودم پدرم ماجرای دیدن بشقاب پرنده رو در فاصله چند متریش توی مزرعه برام تعریف کرد! دیگه همیشه سرم به آسمون بود شاید یه بار چیز عجیبی ببینم! یه بار دیدم ولی نفهمیدم چی بود! چیزی به اندازه بشقاب غذا خوری به رنگ ماه و با سرعت دور شد. راستی یه بار هم یه موجود خاکستری دیدم که دراز و لاغر و سایه مانند بود، هنوزم برام سواله که چی بود! دویدم دنبالش ولی گم و گور شد!
حرفه اصلیم مشخص نیست چیه، خیلی کارا انجام میدم و تو بعضی موارد هم تخصص دارم. طراحی وب، وردپرس، سئو، هاستینگ، الکترونیک، کامپیوتر، IT و شبکه...
شعار من: همه چیز در این عالم یک توجیه علمی داره، حتی...
آرزوی من: تا جایی که عمرم قد بده بتونم هرچه بیشتر سر از کار دنیا در بیارم و با چیزای عجیب و غریبی روبرو شم...