in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

تفاوت فیتنس با بدنسازی چیست؟

difference between bodybuilding and fitness

تا حالا شده کسی از شما درباره تفاوت فیتنس با بدنسازی سوالی بپرسد اما شما نتوانید پاسخ بدهید؟ هدف شما از ورزش کردن چیست؟ عضلات قدرتمند یا حجم عضلانی؟ گاهی ما تفاوت فیتنس با بدنسازی را نمی دانیم و با یکدیگر اشتباه می گیریم. معمولاً بدنسازها کسانی هستند که می خواهند بدن خود را سفت و عضلانی کرده و ورزیده به نظر برسند. اما کسانی که می خواهند به وسیله ورزش چربی های اضافه خود را از بین ببرند و بدنی متناسب و خوش فرم داشته باشند، فیتنس کارها هستند. در نت نظر با تفاوت فیتنس با بدنسازی اشنا شوید.

تفاوت فیتنس با بدنسازی

تفاوت فیتنس با بدنسازی چیست؟

یکی از اصلی ترین تفاوت بدنسازی با فیتنس این است که در فیتنس نیازی به وزنه زدن های سنگین نیست. در صورتی که در بدنسازی اصولا با هل دادن و کشیدن وزنه های سنگین درگیر هستیم. با وزنه زدن ماهیچه ها سریع تر رشد می کنند و ورزشکاران قدرت بدنی بیشتری بدست می آورند. یک قانون کلی و عمومی وجود دارد که می گوید وزنه زدن ، نسبتا آسان ترین راه برای رسیدن به توده عضلانی است. بدنسازان بیشتر به برآمدگی و برجستگی عضلات و قوی و قدرتمند دیده شدن بوسیله عضلات حجیم خود، علاقه دارند. در صورتی که فیتنس در جهت مخالف آن است.

اکثر بدنسازها برای رسیدن به اهداف خود به سراغ مصرف هورمون هایی همچون تستسترون می روند که چندان توصیه نمی شوند؛ آقایان می توانند با ورزش و استفاده از وزنه های مناسب عضلات و ماهیچه های خود را حجیم بکنند.کسانی که فیتنس کار هستند علاقه ای ندارند بدن را از حالت طبیعی خارج کنند و عضلات غیر عادی داشته باشند؛ در حالی که اغلب بدنسازها دقیقا به دنبال همین هستند. تعریف فیتنس با توجه به جنسیت زن یا مرد بودن در جزئیات و تمرینات متفاوت است و فیتنس زنان در مقابل فیتنس مردان دارای تمرینات و روش های متفاوتی است.

فیتنس

شیوه تمرین

یکی دیگر از تفاوت فیتنس با بدنسازی در مقدار فعالیت ورزشی است. یک جلسه بدنسازی ممکن است نزدیک به دو ساعت به طول انجامد ؛ در صورتی که یک جلسه فیتنس معمولا حدود ۴۵ دقیقه زمان می برد. فیتنس بهترین روش برای خارج شدن از استرس در پایان یک روز گیج کننده و خسته کننده است. بدنسازی معمولا به یک فعالیت ورزشی دائمی برای یک دوره ۳ یا ۴ بار در هفته به شکل ممتد نیاز دارد تا به نتیجه برسد اما در فیتنس به تلاش کمتر عضلات نیاز است .

افرادی که ورزش فیتنس انجام می دهند نیاز ندارند با وزنه تمرین کنند؛ آن ها می توانند با ورزش هوازی و ایروبیک به اهداف خود برسند.تمرین با وزنه جز جدایی ناپذیر بدنسازی است؛ با وزنه عضلات بدن به سرعت رشد می کنند و قدرت بدنی ورزشکار افزایش می یابد؛ اما به بدنسازها هم توصیه می شود ورزش هوازی را کنار نگذارند.وزنه زدن راحت ترن راه برای داشتن عضلات برجسته است؛ ولی گاهی می بایست عضلات را به چالش کشید و به تمرینات هوازی پرداخت.

اگر فردی که قصد بدنسازی دارد می خواهد با دستگاه هوازی همچون تردمیل تمرین انجام بدهد باید شیب دستگاه را افزایش داده و مقاومت را بالا ببرد؛ شیب تردمیل مانند یک وزنه عمل می کند و عضلات را می سازد؛ در صورتی که فیتنس با سرعت بیشتر سر و کار دارد؛ البته وقتی آمادگی جسمانی ورزشکار فیتنس بالا می رود می تواند برای بالا بردن سطح تمرین مقاومت دستگاه هوازی را افزایش بدهد ولی در مراحل اولیه برای چربی سوزی توصیه می کنیم بیشتر بر روی زمان و سرعت تاکید داشته باشند.

تفاوت فیتنس با بدنسازی

در نت نظر بخوان: بهترین باشگاه ورزشی زنانه تهران

 تغذیه مهمترین تفاوت فیتنس با بدنسازی است

تغذیه در فیتنس کمی تفاوت دارد؛ فیتنس کارها مجبور نیستند پروتئین های پودری که در بازار موجود است را مورد استفاده قرار بدهند؛ آن ها باید تغذیه سالمی داشته باشند و تا می توانند سبزیجات و میوه های تازه میل کنند.البته رژیم غذایی به اضافه وزن مربوط می شود؛ افرادی که اضافه وزن بیشتری دارند در فیتنس باید کالری مصرفی خود را کاهش بدهند و حداقل برای مدتی از خوردن مواد غذایی چرب، شیرین و نشاسته ای بپرهیزند.

در حین ورزش به موسیقی پرانرژی گوش داده و سعی می کنند با ریتم موزیک همراه بشوند.فیتنس کارها باید به طور کلی سبگ زندگی خود را تغییر داده و ورزش و تغذیه سالم را در برنامه های خود بگنجانند. توانایی این افراد در انجام کارهای روزانه زیاد است و معمولاً پرانرژی هستند؛ البته بدنسازها نیز به اهداف ورزشی خود می اندیشند و ناچار هستند بیشتر تلاش کنند.اغلب مکمل های که در بدنسازی استفاده می شود (جدا از داروها و استروئیدهای ممنوعه) مکمل های افزایش حجم عضلات هستند، از انواع کراتین تا گینر و پروتئین ، در حالی که فیتنس کاران یا مکمل استفاده نمی کنند و یا اینکه مولتی ویتامین ، آمینو اسید و یا مکمل هایی نظیر سی ال ای و یا ال کارنیتین را بعنوان مکمل های فیتنس استفاده می کنند.

تفاوت فیتنس با بدنسازی

به نظر من ابتدا قبل از انتخاب رشته ورزشی مورد نظر خود هدف خود را از ورزش کردن و در رابطه با آن رشته اطلاعات کسب کنید و تفاوت آن رشته را با بقیه بشناسید.

مطالب مرتبط:

بهترین بدنسازان ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: مهتاب حسینی نژاد

دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آرزوهای بزرگ و سوالات بزرگ‌تری در ذهنم دارم. اما عقیده دارم این زمانی که ما آدم‌ها در اختیار داریم مطلقا برای خودمون نیست. این رو هم بگم که عاشق موسیقی هستم. و اینکه امیدوارم بتونم با مطالبم به شما کمک کنم...