in

افتضاحافتضاح بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

ماشین تسلا چیست؟

what is the Tesla car?

توضیحات و سوال مطرح شده: ماشین تسلا چیست؟ لطفا به زبان ساده توضیح دهید که تسلا چیست و فرق ماشین تسلا با بقیه ماشین‌ها چیست؟ ماشین برقی چطوری کار می‌کنه و آیا امکان استفاده از اون در ایران وجود داره؟
تسلا چه مدل‌هایی داره و اصولا چرا باید تسلا بخرم و چطوری ماشین تسلا، ماشین نسل آینده به حساب می آد؟

ماشین تسلا

ماشین تسلا چیست؟

تاسیس ماشین‌سازی تسلا

کمپانی تسلا موتورز در سال 2003 میلادی توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد و نام این شرکت به افتخار مهندس برق و فیزیک‌دان مشهور نیکولا تسلا، برای این شرکت انتخاب شد. هر دو موسس تسلا موتورز نقش فعالی در توسعه شرکت قبل از حضور ایلان ماسک داشتند. بعدها ایلان ماسک به هیئت مدیره این شرکت پیوست و الان به عنوان مدیرعامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره تسلا موتورز فعالیت می‌کنه. هدف اصلی تسلا تجاری‌سازی خودروی برقی بود. به همین خاطر کار رو با تولید ماشین اسپرت لوکس آغاز کردند و بعد به سمت تولید ماشین‌های ارزان قیمت رفتند.

موسسان شرکت تسلا موتورز

تسلا رودستر

اولین ماشین تسلا، خودرویی تمام برقی به نام رودستر بود که با یکبار شارژ باتری لیتیومی خود، ۳۲۰ کیلومتر رو طی می‌کرد. جالبه بدونی که باتری‌هایی که در ماشین‌های برقی استفاده می‌شن،‌ دقیقا مثل باتری‌هایی هستند که در لپ‌تاپ‌ها به کار می‌رن. هدف تسلا موتورز از ساخت این خودرو به عنوان اولین تولیدش، قدرت‌نمایی این شرکت بود. چرا که بعد از تولید این خودرو رویکرد این شرکت به سمت خودروهای خانوادگی و ارزان قیمت‌تر رفت.

تسلا تونست با رودستر رقیب جدی‌ای برای سوپر اسپرت‌ها بشه. با این تفاوت و مزیت که این خودرو به جای موتور باتری داشت. همین امر کافی بود که این شرکت بیشتر از قبل رسانه‌ای بشه و شهرت کاملا جهانی پیدا کنه. نتیجه این شد که تسلا موتورز یک سال پس از تولید ماشین تسلا رودستر، در سال ۲۰۰۹ از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا وامی 2.5 میلیون دلاری دریافت کرد. این مبلغ، در واقع حمایتی از جانب دولت آمریکا برای توسعه تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته بود. 

تسلا رودستر

شهرت تسلا موتورز

اولین دلیل شهرت تسلا موتورز، محبوب شدن خودروهای الکتریکی در بین مردم بود. پس از اون بهبود عمر باتری‌ها باعث شد که این شرکت بیشتر دیده بشه و در نهایت تقاضای مردم برای خرید این نوع خودروها بسیار بالا رفت. در چنین شرایطی  فرصتی پیدا شد که ماشین تسلا مدل اس عرضه بشه.

در آوریل سال 2017 گروه خودروسازی تسلا با پیشی گرفتن از شرکت جنرال موتورز، ارزشمندترین شرکت خودروسازی در بازار بورس سهام در آمریکا شد. به طوری که ارزش کل سهام تسلا به رکورد 52 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید و از ارزش سهام 49 میلیارد و 600 میلیون دلاری جنرال موتورز بالاتر رفت.

تسلا موتورز

در نت نظر بخوان: راهنمای خرید اتومبیل تسلا در ایران

قابلیت اتوپایلوت

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های ماشین تسلا، قابلیت رانندگی خودکار یا اتوپایلوت هست. تسلا موتورز اعتقاد داره که این ویژگی می‌تونه میزان تصادفات در جهان رو به طور چشمگیری کاهش بده. این سیستم پیشرفته توانایی تشخیص محیط پارکینگ منزل رو داره تا به این وسیله عملیات پارک و خروج از پارکینگ رو به صورت خودکار انجام بشه. هم‌چنین سیستم اتوپایلوت توانایی رانندگی نیمه خودکار در بزرگرا‌ه‌ها رو داره.

سیستم اتوپایلوت ماشین تسلا از دیگر سیستم‌های خودکار ارائه شده عملکرد بهتری داره. زمانی که این سیستم رو با انواع مختلف اعم از نمونه‌های عرضه شده در خودرو‌های مرسدس بنز و ولوو مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که در تسلا نیاز کمتری به دخالت راننده در روند حرکت هوشمند هست.

قابلیت اتوپایلوت

تسلا مدل ۳

ماشین تسلا مدل ۳ جدیدترین سدان کمپانی تسلا موتورز هست که با طراحی و امکانات منحصربه‌فرد، جذابیت زیادی در بازار جهانی داره. در طراحی فضای داخلی و بدنه تسلا مدل 3 تا حد امکان سادگی حفظ شده. در حقیقت تسلا مدل 3 از یک طراحی مینیمالیستی بهره می‌بره.

در بین تمام خصوصیات منحصربه‌فرد ماشین تسلا مدل ۳، یک مورد کمی عجیب به‌نظر می‌رسه و اون هم استفاده از یک کارت برای باز و بسته کردن قفل ماشین به جای ریموت‌ها و کلیدهای متداول هست. گرچه ایده‌ای جالب به نظر می‌رسه، اما استفاده از اون به راحتی استفاده از سیستم‌های بدون کلید متداول امروزی نیست. در سیستم‌های مرسوم به محض نزدیک شدن به ماشین و همراه داشتن ریموت قفل درها باز می‌شه، اما در سیستم کارتی تسلا حتما باید کارت رو بر روی ستون خودرو قرار بدی تا اجازه‌ی ورود به ماشین رو پیدا کنی.

تسلا مدل ۳

با ماشین تسلا آشنا شدی. امیدوارم خوندن این مطلب برات مفید بوده باشه. راستی باید بگم که خودروهای برقی در عرض تنها ۳ دقیقه شارژ می‌شن. به دلیل عدم زیرساخت برای ماشین‌های الکتریکی در ایران، امکان شارژ این ماشین‌ها وجود نداره. پس تنها درصورتی می‌تونی از خودروهای برقی در ایران استفاده کنی، که تجهیزات لازم برای شارژ اون‌ها رو در منزل تهیه کنی. اگر نظری داری خوشحال می‌شم در بخش دیدگاه‌ها برام بنویسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: مهتاب حسینی نژاد

دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آرزوهای بزرگ و سوالات بزرگ‌تری در ذهنم دارم. اما عقیده دارم این زمانی که ما آدم‌ها در اختیار داریم مطلقا برای خودمون نیست. این رو هم بگم که عاشق موسیقی هستم. و اینکه امیدوارم بتونم با مطالبم به شما کمک کنم...