in

بی نظیربی نظیر ضعیفضعیف بامزهبامزه افتضاحافتضاح

بازی‌های واقعیت مجازی چگونه هستند؟ همه چیز درباره واقعیت مجازی

Hamechiz Dar Morede Bazihaye Vagheyat Majazi

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تکنولوژی واقعیت مجازی یا Virtual Reality چیست و بازی‌های واقعیت مجازی چگونه بازی‌هایی هستند که امروزه محبوبیت آن‌ها در بین کاربران به طرز چشمگیری افزایش یافته است. ما در این مقاله قصد داریم که اطلاعات کاربردی و در عین حال مختصری را در مورد تکنولوژی و بازی‌های واقعیت مجازی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، بنابراین با نت نظر همراه باشید.

در نت نظر بخوانید: درباره شرکت اپل چه می‌دانید؟

در نت نظر بخوانید: نوکیا به صنعت موبایل باز می‌گردد؛ نگاهی به مشخصات گوشی جدید نوکیا

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یا همان Virtual Reality یک تکنولوژی نوین محسوب می‌شود که با هدف برداشتن مرزهای مابین دنیای واقعی و مجازی توسعه داده شده است. تکنولوژی واقعیت مجازی را با عنوان “محیط چند رسانه‌ای همه جانبه” هم خطاب می‌کنند. همانطور که از نام این تکنولوژی مشخص است به موجب آن کاربر با فضایی غیرواقعی (مجازی) رو به رو شده در تعامل خواهد بود که این فضا توسط کامپیوتر یا دستگاه‌های هوشمند موبایلی ایجاد شده و پیش روی کاربر قرار می‌گیرد.

بازی‌های واقعیت مجازی
بازی‌های واقعیت مجازی

در حین استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی، چشم کاربر توسط عینک‌های مخصوصی که آن‌ها را هدست واقعیت مجازی خطاب می‌کنیم پوشانده می‌شود. بنابراین با این عمل کاربر دیگر از نظر بصری نمی‌تواند با محیط پیرامون و حقیقی در ارتباط باشد. حال تصویری از یک دنیای مجازی توسط هدست VR پیش چشم کاربر نمایش داده می‌شود. این موضوع سبب می‌گردد تا کاربر خود را در آن فضای مجازی احساس کرده و به نوعی تجربه‌ای متفاوت از قدم نهادن در یک دنیای غیرحقیقی را داشته باشد. اما شاید این سوال برایتان ایجاد شود که دنیای مجازی ساخته شده چگونه پیش چشم کاربر حالتی سه بعدی پیدا می‌کند؟

چگونه بازی‌های واقعیت مجازی سه بعدی می‌شوند؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. هنگامی که شما از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده کرده و یک بازی‌های واقعیت مجازی را اجرا می‌کنید هر یک چشمی‌های دستگاه زاویه خاصی از منظره مجازی مورد نظر را نمایش می‌دهند. ترکیب این دو زاویه دید منجر می‌شود که مغز شما محیطی سه بعدی را تحلیل کند. بدین صورت است که با اجرای بازی‌های واقعیت مجازی محیطی سه بعدی و کاملا نزدیک به واقعیت پیش رویتان قرار می‌گیرد.

در این بین به منظور جالب‌تر شدن تجربه استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و اجرای بازی‌های واقعیت مجازی از کنترلرهای خاصی هم استفاده می‌شود. ای کنترلرها می‌توانند به شیوه‌های مختلفی طراحی شوند. به عنوان مثال ممکن است کنترلر یک هدست واقعیت مجازی به شکل یک جوی استیک باشد که البته در این شرایط کیفیت و جذابیت بازی‌های واقعیت مجازی کاهش پیدا می‌کند.

در بهترین شرایط ممکن به منظور تجربه‌ای خارق‌العاده از تکنولوژی واقعیت مجازی به کاربر این اجازه داده می‌شود که لباس‌ها یا دستکش‌های منحصر به فردی را بپوشد که حاوی سنسورهای حرکتی بسیار دقیق و حساسی هستند. در این شرایط هنگامی که کاربر دست یا بدن خود را حرکت می‌دهد، لباس یا دستکش او نقش جوی استیک یا کنترلر هدست واقعیت مجازی و محیط مجازی که در آن واقع شده را ایفا می‌کند.

بازی‌های واقعیت مجازی
بازی‌های واقعیت مجازی

بازی‌های واقعیت مجازی چگونه اجرا می‌شوند؟

هدست واقعیت مجازی تنها وظیفه تفکیک دو ورودی چشم کاربر و ممانعت به عمل آوردن از دیده شدن دنیای حقیقی توسط وی را دارد. به بیان دیگر هدست‌های واقعیت مجازی عملا به طور مستقل قادر به اجرای بازی‌های واقعیت مجازی نیستند. همانطور که پیش از این اشاره داشتیم بدین منظور نیاز به وجود یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند خواهد بود. البته در برخی از مدل‌های هدست‌های VR امکان اجرای بازی‌های واقعیت مجازی اتصال مستقیم به برخی از کنسول‌های بازی امکان‌پذیر می‌شود. به طور کلی به مسئله حائز اهمیت این است که ایجاد محیط مجازی مورد نظر نیاز به منبع پردازشگر قدرتمندی نظیر کامپیوتر دارد.

بازی‌های واقعیت مجازی
بازی‌های واقعیت مجازی

در اغلب هدست‌های واقعیت مجازی کنونی موجود به منظور اجرای بازی‌های واقعیت مجازی نیاز است تا یک گوشی هوشمند با ابعاد منحصر به فرد و مشخص به پنل جلویی هدست متصل شود. در این شرایط صفحه نمایش گوشی به دو نیم تقسیم شده و هر یک از این دو بخش زاویه‌ای متفاوت از یک منظره مجازی مشترک را نمایش می‌دهند. زمانی که کاربر هدست مورد نظر را بر روی چشمان خود قرار می‌دهد با ادغام دو تصویر نمایش داده شده، محیطی سه بعدی و مجازی را پیش روی خود مشاهده خواهد کرد. در این شرایط سیستم روی چیپ (SoC) گوشی نقش منبع پردازشگر موجود را ایفا می‌کند و عموما به دلیل حجم بالای اطلاعاتی که در حین اجرای بازی‌های واقعیت مجازی رد و بدل می‌شود، گوشی به شدت داغ شده و از نظر اجرای بازی‌های مورد نظر دارای محدودیت‌های زمانی خواهد بود.

در نوع دیگری از هدست‌های واقعیت مجازی که نسبت به انواع قبلی پیچیده‌تر و گران قیمت‌تر هستند به همراه خود هدست صفحه نمایشی هم ارائه می‌شود. این صفحه نمایش در واقع دو زاویه مختلف از یک منظره مجازی را نمایش خواهند داد. هدست واقعیت مجازی Playstation VR از نوع هدست‌های واقعیت مجازی بوده و به طور مستقل صفحه نمایشی 5.7 اینچی را به همراه دارد. این نوع هدست‌ها به منظور اجرای بازی‌های واقعیت مجازی به کامپیوتر یا کنسول‌های بازی متصل می‌شوند.

بازی‌های واقعیت مجازی
بازی‌های واقعیت مجازی

چند نمونه از بهترین بازی‌های واقعیت مجازی

هم اکنون بازی‌های واقعیت مجازی نسبتا زیادی قابل دانلود استفاده هستند. به منظور اجرای این بازی‌ها در هدست‌هایی که مستلزم اتصال به گوشی هستند باید ابتدا بازی مورد نظر را در گوشی اندرویدی یا آیفون خود نصب کرده و سپس آن را اجرا و به هدست واقعیت مجازی متصل کنید. در ادامه به معرفی برخی از جذاب‌ترین بازی‌های واقعیت مجازی می‌پردازیم.

بازی House of Terror VR FREE

بازی‌های واقعیت مجازی
بازی‌های واقعیت مجازی

بازی House of Terror VR FREE یکی از بازی‌های واقعیت مجازی است که در ژانر ترسناک جزء منتخب‌های موجود به شمار می‌رود. توصیه می‌کنیم که حتما از این بازی استفاده کنید.

بازی Western VR Shooter

بازی‌های واقعیت مجازی
بازی‌های واقعیت مجازی

علاقمندان به بازی‌های تیراندازی و وسترن می‌توانند با دانلود بازی Western VR Shooter از اجرای آن در هدست واقعیت مجازی خود لذت ببرید.

بازی Fractal Combat X

بازی‌های واقعیت مجازی
بازی‌های واقعیت مجازی

بازی Fractal Combat X برای آیفون‌های اپل موجود است. این بازی به سبک جنگی و هواپیمایی بوده و تجربه‌ای بسیار جالب از تکنولوژی و بازی‌های واقعیت مجازی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بازی 11:57

بازی‌های واقعیت مجازی
بازی‌های واقعیت مجازی

اگر از علاقمندان به بازی‌های واقعیت مجازی ترسناک هستید به هیچ وجه بازی 11:57 را از دست ندهید. این بازی بدون تردید لرزه بر اندام‌های شما می‌افکند.

جمع‌بندی

همانگونه که مشاهده کردید در این مقاله سعی داشتیم که به طور مختصر توضیحاتی در مورد تکنولوژی واقعیت مجازی، هدست‌های واقعیت مجازی و بازی‌های واقعیت مجازی خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. در انتها هم چند نمونه از بازی‌های جالب ارائه شده برای هدست‌های واقعیت مجازی را به شما عزیزان معرفی کردیم. در صورتی که تجربه استفاده از این نوع بازی‌های جذاب را داشته‌اید از طریق بخش نظرات تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: امین رضائیان

امین هستم. در مورد تکنولوژی (به ویژه موبایل و تبلت) می‌نویسم. خوشحال می‌شم نظرتون رو در مورد نوشته‌هام بدونم.