in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه ضعیفضعیف

تاریخچه کریسمس و تاریخچه بابانوئل

tarikhche christmas va tarikhche babanoel

علاوه بر جشن هالووین و روز شکر گزاری یکی دیگه از عید های بزرگ و مهم مسیحیان سراسر دنیا عید کریسمسه. چقدر از تاریخچه کریسمس و بابانوئل اطلاعات داری؟ به بابانوئل معتقد هستی یا فکر می کنی یک افسانه ست و که مردم برای سرگرم کردن بچه ها سر هم کردن؟ اگه درباره تاریخچه کریسمس و بابانوئل چیز زیادی نمی دونی این مطلب رو با دقت بخون تا همه چیز رو درباره تاریخچه کریسمس و بابانوئل برات بگم.

همه چیز درباره تاریخچه کریسمس و بابانوئل

از تاریخچه کریسمس و بابانوئل چی میدونی؟

کریسمس چه روزی است؟

کریسمس برای مردم دنیا هم یک تعطیلات مقدس مذهبی و هم یک پدیده فرهنگی و تجاری بزرگ محسوب می شود. بیش از دو هزار سال است که مردم سراسر جهان با آداب و سنن مذهبی و غیر مذهبی خویش کریسمس را برپا می دارند. تاریخچه کریسمس و بابانوئل بازمی گردد به روز 25 دسامبر که سالروز تولد عیسی مسیح، پیامبر مسیحیان جهان است. از تاریخ 25 دسامبر سال 1870 تعطیلات کریسمس در ایالات متحده آمریکا به رسمیت شناخته شد.

مراسم روز کریسمس در کلیسا

در روز کریسمس چه می کنند؟

در این روز مردم با حضور در کلیسا به انجام مراسم و دعای سال نو می پردازند، در منازل خود درخت زیبای کریسمس را تزئین کرده و به بستگان خویش هدیه می دهند، کریسمس یکی از تعطیلات مهم مسیحیان است و در این روز اعضای خانواده دور هم جمع شده و در کنار هم شام کریسمس صرف می کنند.

بلدی درخت کریسمس رو تزئین کنی؟

 درخت کریسمس

از هزاران سال پیش هم کافران و هم مسیحیان برای جشن های زمستانه از درختان همیشه سبز استفاده می کردند. کافران از شاخه های درخت بعنوان نماد آمدن بهار، برای تزئین منازلشان استفاده می کردند. رومیان از درختان صنوبر برای ترئین معابد خود در جشنواره ساترنالیا (جشن خدای زحل) استفاده می کردند، مسیحیان نیز از این درختان به عنوان نماد زندگی جاودان در کنار پروردگار در مراسم کریسمس استفاده می کنند.

هیچ کس بطور قطع نمی داند که برای اولین بار چه کسی از درختان کاج و صنوبر بعنوان درخت کریسمس استفاده کرد. احتمالاً این رسم از حدود 1000 سال قبل در شمال اروپا پایه گذاری شد. بنظر می رسد اولین درختان کریسمس را (مانند لوستر) بصورت وارونه با زنجیر از سقف آویزان می کردند.

از دیگر درختان کریسمسی که در اوایل این رسم بین مردم شمال اروپا رایج بود، می توان به درخت گیلاس یا زالزالک اشاره کرد، مردم این درختان را داخل گلدان می کاشتند و آنها را داخل منزل قرار می دادند، به این امید که در زمان کریسمس شکوفه بدهند. کسانی که نمی توانستند برای کریسمس یک درخت واقعی تهیه کنند، با قطعات چوب هِرمی به شکل درخت می ساختند و آن را با کاغذ، سیب و شمع تزئین می کردند.

به احتمال زیاد اولین فردی که در درخت کریسمس امروزی را به منازل مردم وارد ساخت یک کشیس و واعظ آلمانی بنام مارتین لوتر بود که در قرن شانزدهم میلادی می زیست. ماجرا به این صورت روایت شده است :

یک شب پیش از کریسمس، مارتین لوتر در جنگل قدم میزد و برق و شکوه ستارگان را در بالای شاخه های درختان تماشا می کرد، این منظره در نظرش اینقدر شگفت انگیز و زیبا آمد که به منزل رفت و به فرزندانش گفت که این صحنه او را به یاد عیسی مسیح انداخته که در شب کریسمس بهشت را ترک کرده و به زمین آمده است.

آموزش ساخت تزئینات کریسمس

در تزئینات کریسمس از چه استفاده می کنند؟

تزئینات کریسمس در مناطق مختلف متفاوت است ولی بطور کلی شامل موارد زیر است :

  • حلقه پشت در مزین به تزئینات برفی یا میوه و برگ کاج
  • آویز برف و لامپ های رنگی و ستاره برای درخت کریسمس
  • ریسه لامپ چشمک زن برای درخت کریسمس
  • ریسه ستاره برای درخت کریسمس و چهار چوب در و پنجره
  • ریسه برف برای تزئین دیوار ها و بالای شومینه
  • ستاره بزرگ برای قرار دادن در بالای درخت کریسمس
  • جوراب کریسمس به تعداد افراد خانواده، برای آویختن در بالای شومینه

بهترین بازی های کریسمس کدام است

بازی های کریسمس

در ایام کریسمس که خانواده ها دور هم جمع می شوند به بازی های گوناگونی می پردازند که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم :

  • بازی 20 سوالی : یک نفر یکی از شخصیت های کریسمس را در نظر گرفته و دیگر افراد باید در 20 سوال که پاسخ آنها بله یا خیر است به پاسخ درست برسند.
  • نقاشی با چشم بسته : افراد خانواده باید با چشم بسته نقاشی بکشند، هر کدام که نقاشی بهتری کشیده باشند برنده خواهند شد.
  • حدس آویز کریسمس : هر کدام از اعضای خانواده باید بدون شمارش و در کمتر از چند ثانیه حدس بزند چند آویز ترئینی روی درخت کریسمس قرار دارد. هر کس پاسخ درست بدهد برنده است.
  • جالب ترین هدایای کریسمس : هر کدام از اعضای خانواده باید 3 هدیه کریسمس جالبی که تابحال گرفته را به دیگران بگوید، 2 هدیه باید حقیقی و 1 هدیه دروغین باشد، دیگران باید حدس بزنند کدام هدیه دروغین است.
  • حدس سرود کریسمس : یکی از اعضای خانواده با پانتومیم سرود کریسمس را اجرا می کند و بقیه اعضای خانواده باید حدس بزنند که آن سرود کدام است.

بابانوئل اصلی که بود؟

بابانوئل کیست؟

روز ششم دسامبر روز “سنت نیکولاس” یا نیکولاس مقدس است که بعدها به اختصار به نام سانتا کلاوس که ما به او بابا نوئل می گوییم، شهرت یافت. او در قرن سوم میلادی (به روایتی در دهه 270 میلادی) متولد شد. او یکی از اسقف های یونانی بود که با فقرا ارتباط دوستانه و خوبی داشت. سنت نیکولاس بخاطر هدایای غیر منتظره ای که به فقرا می داد محبوبیت زیادی بین مردم داشت.

او در زمان حکومت دیوکلتیان (یا دیوکلیسین یا دیوکلتیانوس) امپراطور روم، در سال 303 میلادی با اعمال شاقه زندانی شد ولی به واسطه فرمان امپراطور کنستانتین آزاد گشت و پس از آن 30 سال دیگر در مقام اسقفی در شهر میرا خدمت کرد. نیکولاس مقدس در روز 6 دسامبر سال (احتمالاً) 343 میلادی از دنیا رفت و در حال حاضر این روز، روز گرامی داشت این مرد مقدس است.

سنت نیکولاس چه کسی بود؟

تاریخچه کریسمس و بابانوئل را که جسنجو کنیم، داستان های زیادی درباره مهربانی سنت نیکولاس پیدا می کنیم که ما در اینجا یک نمونه را شرح می دهیم :

مرد فقیری به همراه 3 دخترش زندگی می کرد و چون هیچ پولی نداشت که بعنوان جهیزیه به دخترانش بدهد، تصمیم گرفت آنها را به کنیزی بفروشد. سنت نیکولاس برای جلوگیری از این کار یک کیسه پر از سکه های طلا از دودکش خانه مرد به داخل انداخت. از قضا دختر بزرگ مرد جوراب خود را شسته و آن را جلوی شومینه آویزان کرده بود تا خشک شود، کیسه طلا داخل جوراب دختر می افتد. دختر بزرگتر با پولی که یافته بود می توانست ازدواج کند. دو دختر دیگر هم به سرعت جوراب هایشان را جلوی شومینه آویزان کردند تا سنت نیکولاس آنها را نیز از طلا پر کند تا بتوانند ازدواج کنند. سنت نیکولاس وقتی از موضوع باخبر شد برای آنها نیز کیسه های طلا از دودکش پایین انداخت و هر 3 دختر با خوبی و خوشی به خانه بخت روانه شدند.

سنت نیکولاس در هلند به قدیس حامی کودکان شهرت داشت. بچه ها در شب سنت نیکولاس، برای اسب سفید بابانوئل کفش های چوبی خود را از یونجه پر می کردند. بابانوئل برای بچه های سراسر دنیا فردی واقعی است که در شب کریسمس از دودکش منزلشان پایین می آید، شیر و کلوچه ای که در کنار شومینه قرار دارد را می خورد و برایشان زیر درخت کریسمس هدیه می گذارد و دوباره از دودکش شومینه بالا می رود. از دیگر اسامی بابانوئل می توان به کریس کرینگل، لا بفانا، یول تومتن، پدر کریسمس و کریس کیندلی اشاره کرد.

آیا بابانوئل در قطب شمال زندگی میکند؟

بابانوئل کجا زندگی می کند؟

خیلی از مردم دنیا که هنوز روح کریسمس در آنها زنده است به وجود بابانوئل اعتقاد دارند. آنها معتقدند بابانوئل در جایی در قطب شمال به همراه اِلف هایش (کوتوله های افسانه ای بابانوئل) زندگی کرده و یک کارگاه اسباب بازی را اداره می کند. بابانوئل تمام بچه های دنیا را می شناسد و به واسطه اینکه یکی از بندگان مقرب خداست می تواند پی ببرد که چه بچه ای در طول سال کار خوب بیشتری انجام داده است. بابانوئل هر سال در شب کریسمس به همراه گوزن های قطبی اش به نام های دَشِر، دَنسِر، پِرَنسِر، ویکسِن، کومِت، کوپید، دوندِر و بلیکسِم که سورتمه زیبایش را در آسمان راه می برند، روی سقف خانه ها فرود می آید و از دودکش پایین رفته و برای تمام بچه ها هدیه می برد.

آیا الف های بابانوئل واقعی هستند؟

اِلف های بابانوئل

در افسانه های عامیانه آمده که اِلف ها موجودات کوتوله و شادی هستند که همیشه مشغول بازی و خنده هستند و به همراه بابانوئل در قطب شمال زندگی می کنند و به او کمک می کنند. الف های کریسمس اغلب لباس های سبز یا قرمز به تن می کنند و گوش های نوک تیزی دارند. الف های بابانوئل معمولاً در کارگاه بابانوئل کار می کنند و از گوزن هایش نگهداری می کنند.

دوست نت نظری خوبم، امیدوارم تاریخچه کریسمس و بابانوئل برات جذاب بوده باشه. نظرت رو درباره کریسمس و بابانوئل برام بنویس. بهم بگو به بابانوئل اعتقاد داری؟ راستش من خودم بهش اعتقاد دارم و همیشه نیمه شب های کریسمس آسمون رو نگاه می کنم تا یه روزی بابانوئل و سورتمه ش رو ببینم. 😉

3 دیدگاه

نظر بده
    • ممنون مهسا جان
      بهت پیشنهاد می کنم فیلم های Elf و Miracle on 34th Street رو حتماً ببینی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آزاده ملک زاده

آزاده هستم، یکی از بلاگرهای نت نظر. دختری شاد و فعالم و سعی میکنم در لحظه زندگی کنم. عاشق کافه گردی، فیلم و سریال و بازی های کامپیوتری هستم. به محیط زیست علاقه زیادی دارم و حامی پر و پا قرص حیواناتم، خودم هم یه گربه خوشگل و دوست داشتنی و خاص دارم که همه زندگیمه.
اگه دوست داری بیشتر با روحیاتم آشنا بشی می تونی بزنی رو اسمم و تمام مطالبی که نوشتم رو بخونی. اگه موضوع جالبی به ذهنت می رسه باهام در میون بذار تا درباره ش یک پست جالب و جذاب برات بنویسم.