in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه افتضاحافتضاح

طرز نگهداری ماهی قرمز عید

tarze negahdari e mahi e ghermaze aid

یکی از کارهایی که برای عید انجام میشه خرید ماهی قرمزه. این ماهی ها در اغلب موارد چند روزی بیشتر زنده نمی مونن و زود از بین میرن. جالبه بدونی که در صورتی که طرز نگهداری ماهی قرمز عید رو بلد باشی می تونی تا مدت های زیادی و حتی سال ها  این ماهی های خوشگل رو توی خونه نگهداری. طرز نگهداری ماهی قرمز عید هم چیز عجیب و غریبی نیست و راه داره. اگر دوست داری ماهی عیدت تا سال بعد هم زنده باشه و سر سفره عید باشه،  طرز نگهداری ماهی قرمز عید رو تا انتها بخون.

 طرز نگهداری ماهی قرمز عید با چند ترفند ساده

محل زندگی و طرز نگهداری ماهی قرمز عید

طرز نگهداری ماهی قرمز عید

می دونی که محل زندگی ماهی ها دریای آزاد هستش نه تنگ کوچیک. حتی ماهی های پرورشی هم نمی تونن مدت زیادی در یه جای تنگ و ظرف کوچیک زنده بمونن. برای شادابی بیشتر ماهی عیدت اول به فکر یه خونه مناسب براش باش. گذاشتن چند ماهی در ظرف آبی 1 لیتری دور از انصافه. این ماهی ها به جای خیلی بیشتری احتیاج دارند. آکواریوم برای این کار مناسب تره ولی اگر ظرف بزرگتری هم انتخاب کنی اون هم خوبه.

دقت کن ظرف گرد با دهانه تنگ به هیچ وجه مناسب ماهی نیست. ماهی ها از اکسیژن محلول در آب استفاده می کنن برای همین باید ظرف نگهداری ماهی بزرگ و با دهانه گشاد باشه تا سطح آب با هوا در تماس باشه. اگر بتونی یه پمپ هوای کوچک تهیه کنی که خیلی بهتره اگر نه که همون ظرف دهانه گشاد خوبه.

طرز نگهداری ماهی قرمز عید در آب

آب مناسب ماهی عید

هر آبی مناسب زندگی ماهی ها نیست. ماهی قرمز نمی تونه در آب کلردار زندگی کنه. شیر آب رو باز کن و یکی دو لیوان اول رو بریز دور چون رسوب لوله و جرم آب بیشتری داره بعد از برداشتن آب هم  لازمه که آب شهری رو به مدت یک روز در ظرفی نگهداری کنی تا کلرش بپره و آب با محیط هم دما بشه. اینطوری دیگه به ماهی بیچاره شوک وارد نمیشه  و آب برای ماهی خطری نداره.

آب کثیف هم مناسب زندگی ماهی عید نیست. آب آلوده با خودش بیماری و مرگ میاره. لازمه تا آب کثیف با آبی که از قبل نگه داشتی عوض بشه ولی نه یکباره. بیشتر از نصف آب ماهی رو عوض نکن چون شیمی آب تغییر می کنه و به ماهی استرس وارد میشه. هر دفعه نیمی از آب رو می تونی عوض کنی.

غذاي ماهي قرمز

طرز غذا دادن به ماهی قرمز

طرز نگهداری ماهی قرمز عید با غذایی که بهش میدی مشخص میشه. این ماهی های قرمز کوچولو تقریبا هر چیزی رو می خورن. خیلی خوش خوراک و شکمو هستن ولی یادت باشه اضافی غذا و ته سفره رو براشون نریزی. بعضیا خوششون میاد و هر چی دم دستشونه به این ماهی بخت برگشته میدن تا بخوره. ماهی قرمز عید از خانواده Goldfish هاست. این ماهی ها گیاه خوار هستن و برای رشد به ویتامین و پروتئین نیاز دارن.

بهتره موقع خرید برای ماهی خوشگلت غذای آماده هم بخری.غذای ماهی به شکل گرانول و یا پولکی هستش که روزی دو بار و هر بار 4-3 تکه برای یک ماهی کافیه. بهتره از آکواریومی ها غذای ماهی تهیه کنی که سالم باشه. غذادهی بیش از باعث ورم روده و مرگ زودرس این ماهی های شکمو میشه.

دماي محيط زندگی ماهی طلایی عید

نگهداری از ماهی قرمز نوروزی

ماهی ها به تغییرات ناگهانی دما حساس هستند و شوک وارد شده در اثر دما می تونه ماهی رو بکشه. البته ماهی عید نوروز مقاومت بیشتری داره ولی نباید دمای آب و یا محیط رو ناگهان کم یا زیاد کنی. مناسب ترین دما برای این ماهی بین 10 تا 25 درجه هستش که اون هم باید تدریجی باشه. هوای بهار برای این ماهی عالیه فقط نباید ظرف ماهی را در وسط آفتاب بزاری. بعد از سیزده بدر بیشتر مراقب دمای هوا باش.

نور مناسب برای زندگی ماهی

ماهی های مریض در عید

ماهی ها هم مثل سایر موجودات به نور خورشید احتیاج دارند. نور مستقیم و شدید لازم نیست ولی باید جوری باشه که فرق روز و شب مشخص باشه. ماهی باید چند ساعت در روشنایی و چند ساعت هم در تاریکی باشه. نورهای شدید مصنوعی یا طبیعی و همچنین بی نوری مطلق برای ماهی مناسب نیست و موجب مرگ زودرس ماهی میشه. روشن و خاموش کردن ناگهانی چراغ هم به ماهی شوک وارد کرده و عمرش رو کم می کنه.

با خرید یک حیوون خونگی، مسئولیت زندگیش رو قبول می کنی پس اجازه نده هیچ چیز اون زبون بسته رو اذیت کنه. دست کردن در آب ماهی، ضربه زدن به شیشه و ظرف ماهی کار درستی نیست. طرز نگهداری ماهی قرمز عید رو که گفتم رعایت کن و به ماهی استرس و شوک هم وارد نکن. این ماهی ده ها سال ها می تونه زنده بمونه. اگر هم در این مورد سوالی داری همینجا بپرس تا خیلی سریع جوابشو بگیری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: افسانه رجب پور

افسانه هستم فعال،پر انرژی و علاقه مند به جستجو . از خوندن نظرت راجع به پست هام خوشحال میشم. اگه به موضوع خاصی علاقه مندی کافیه به من بگی تا در موردش از همه پرس و جو کنم و بهترین رو برات بنویسم .