in

بی نظیربی نظیر

حقایقی جالب به بهانه روز بزرگداشت عطار نیشابوری

به بهانه روز بزرگداشت عطار نیشابوری

فرهنگ و هنر ایران زمین بزرگان زیادی را به جامعه جهانی معرفی کرده است گرامیداشت این فرهیختگان بر عهده تک تک فرهنگ دوستان است. بیست و پنجم فروردین ماه روز بزرگداشت عطار نیشابوری نام گذاری شده است و به بهانه گرامیداشت و بزرگداشت عطار نیشابوری بر آن شدیم تا با نگاهی متفاوت به جنبه های زندگی عطار، او را بهتر بشناسانیم.بزرگداشت عطار نیشابوری، بزرگداشت یکی از مفاخر فرهنگی ایران زمین است.

هفت شهر عشق را عطار گشت

بزرگداشت عطار نیشابوری  و 24 سال مشکوک

مراسم عطار نیشابوری

در حالی بزرگداشت عطار نیشابوری را گرامی می داریم که حتی تاریخ تولد او مشخص نیست! باور نکردنی است ولی هیچ سند و تحقیق معتبری در ارتباط با تاریخ تولد شیخ فریدالدین ابو حامد معروف به عطار وجود ندارد. محققان تاریخ تولد عطار را بین سال های 513 تا 537 هجری قمری تخمین زده اند! 24 سالی که مشخص نیست در کدام یک عطار دیده به جهان گشوده است.

شغل خانوادگی عطار نیشابوری

عطار نیشابوری

در زمانی که پسر مجبور به ادامه کسب و کار پدر بود، عطار نیز پس از مرگ پدر پیشه داروفروشی و عطاری را ادامه داد! دارو فروشی زمینه تحولی در زندگی عطار شد.

عطار نیشابوری شاعر یا طبیب؟

شاعر یا طبیب

فرید الدین جوان سال ها در همان داروخانه و عطاری به کار طبابت مشغول بود و بیماران را مداوا می نمود در این سال ها زندگی عطار به روال آرامی پیش می رفت.

ماجرای درویش و تحول روحی عطار

تحول روحی عطار

گویند عطار روزی در داروفروشی درویشی را می بیند که از وی درخواست کمک می کند. عطار به درویش هیچ کمکی نمی کند! درویش می گوید: تو چگونه می خواهی از دنیا بروی؟

عطار: همانطور که تو از دنیا می روی.

درویش بر زمین دراز کشید و با ذکر الله دیده فرو بست! نقل است که با دیدن این صحنه عطار دچار تحول روحی شد و مسیر زندگی اش برای همیشه تغییر کرد.

سفرهای عطار نیشابوری

به مناسبت بزرگداشت عطار نیشابوری

عطار پس از تحول روحی سال ها به سفرهای زیارتی و دیدار بزرگان و سالکان زمان پرداخت و هرگز به شغل ابا اجدادی باز نگشت! وی شرح حال نود و هفت سالک و صوفی را در کتاب تذکره الاولیا آورده است.

بزرگداشت عطار نیشابوری و مرگ ناگوار

مرگ ناگوار عطار

زمانی بین سال های 627 تا 632 هجری قمری را مصادف با مرگ عطار تخمین زده اند اما آن نیز داستانی دلخراش و عجیب دارد. در حمله مغولان به نیشابور عطار اسیر شد و سربازی مغول قصد جان وی کرد مردی پیش آامده گفت: این پیرمرد را مکش و به من بفروش در قبال هزار درم.

عطار گفت: نفروش که بیشتر می توانی بفروشی

ساعتی بعد شخص دیگری گفت: این پیر مرد را بکش که یک کیسه کاه تو را دهم.

عطار: بفروش که بیشتر نمی ارزم

سرباز مغول خشمگین شد و در دم وی را کشت.

منطق الطیر، الهی نامه، مصیبت نامه، مختار نامه، تذکره الاولیا برخی از کتاب های عطار، این فیلسوف و شاعر بزرگ ایرانی است. مراسم بزرگداشت عطار نیشابوری قدردانی از همه فرهیختگان است.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: افسانه رجب پور

افسانه هستم فعال،پر انرژی و علاقه مند به جستجو . از خوندن نظرت راجع به پست هام خوشحال میشم. اگه به موضوع خاصی علاقه مندی کافیه به من بگی تا در موردش از همه پرس و جو کنم و بهترین رو برات بنویسم .