in

بی نظیربی نظیر

نگاهی به تاریخچه روز جهانی کارگر

negahi be tarikhche rooze jahanie kargar

کارگران یکی از زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند و اختصاص یک روز به عنوان روز جهانی کارگر برای بزرگداشت آنان کافی نیست. هم اکنون در بسیاری از جوامع کارگران از رفاه کافی برخوردار نیستند این در حالی است که پیشرفت بشری مدیون تلاش شبانه روزی کارگران است. به پاس بزرگداشت کار و کارگر در این مطلب قصد دارم تا از روز جهانی کارگر و تاریخچه آن مختصری بنویسم. چرا اول ماه می روز جهانی کارگر نام گذاری شد.

اول ماه می مصادف با 11 اردیبهشت، گرامیداشت روز جهانی کارگر

تاریخچه روز جهانی کارگر

اتحادیه کارگران و اصناف

سال ها پیش شرایط سخت کاری و حقوق غیر عادلانه زندگی کارگران را بسیار سخت کرده بود. عدم دریافت حقوق کافی و نبود امنیت شغلی موجب شد تا کارگران اقدامات اعتراضی خود را شروع کنند.

سال 1886 میلادی – شیکاگو امریکا

برپایی مراسم روز جهانی کارگر

در حدود 130 سال پیش عده ای از کارگران امریکایی دست به تظاهرات زدند. درگیری های ایجاد شده مرگ چند کارگر را رقم زد و اعتراضات بیشتر شد.در پی کشته شدن کارگران در اعتراض به دستمزد و شرایط کاری، دامنه اعتراضات به اکثر نقاط امریکا کشیده شد.اعتراضات بالا گرفت و رسانه ای شد.

جشن روز جهانی کارگر

سرانجام نمایندگان کارگران توانستند با  مسئولان مذاکره کرده و  به نتایج مطلوبی برسند. در نتیجه شرایط کاری منصفانه تری برای کارگران به وجود آمد و دستمزدها کمی بهبود یافت.

اول ماه می و روز جهانی کارگر

اول ماه می و روز جهانی کارگر

اعتراضات کارگران امریکایی توانست بر بهبود زندگی کارگران تاثیرگذار شود. به این ترتیب اغلب کشورهای دنیا از جمله ایران روز شروع درگیری ها را در اول ماه می به عنوان روز کار و کارگر گرامی می دارند.

روز کارگر در امریکا

مراسم با شکوه روز جهانی کارگر

در کشور کانادا و امریکا روز کارگر مصادف با اولین دوشنبه ماه سپتامبر است و این روز را جشن می گیرند. این روز مصادف با اولین جشن بزرگ برای کارگران در امریکا بود.

تکرار کشتار کارگران

مراسم روز جهانی کارگر

4 سال پس از اولین درگیری ها در امریکا، جریان مشابهی رخ داد که این بار کشته شدگان از کارگرانی مهاجر و با اصالت آلمانی بودند. از سال 1993 روز جهانی کارگر با برپایی مراسمی در تمام دنیا جشن گرفته می شود. در ایران نیز در چنین روزی از کارگران نمونه قدردانی می شود.

به نظر تو برای قدردانی از زحمات کارگران چه اقداماتی می توان انجام داد؟ آیا می توان بدون استفاده از تلاش کارگران به پیشرفت و توسعه ملی رسید؟ نظر خود رو با ما در میان بگذار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: افسانه رجب پور

افسانه هستم فعال،پر انرژی و علاقه مند به جستجو . از خوندن نظرت راجع به پست هام خوشحال میشم. اگه به موضوع خاصی علاقه مندی کافیه به من بگی تا در موردش از همه پرس و جو کنم و بهترین رو برات بنویسم .