in

افتضاحافتضاح بی نظیربی نظیر ضعیفضعیف بامزهبامزه

اولین رپر ایران کیست؟

اولین رپر ایران کیست؟

رپ، ژانر محبوبی از موسیقی است که دیگر در موسیقی جهان و ایران ناشناخته نیست و طرفداران زیادی هم دارد. اگر رپ را یک سبک مسلسلی فرض کنیم، اولین رپر ایران جناب مولانا شاعر ایرانی بود که ۸۰۰ سال پیش به سبک رپ امروزی شعر می سرود. البته سبک شعری اولین رپر ایران یعنی مولانا، مثنوی، رباعی، غزل و نثر بود. به عنوان مثال به این سروده توجه کنید: «پیر منم جوان منم، تیر منم کمان منم. دولت جاودان منم. من نه منم، نه من منم». این شعر در اصل همان رپی است که رپرهای مشهور امروزی آن را  با موسیقی اجرا می کنند؛ ولی نام آن در دوران قدیم رپ نبود! با این تفاسیر می توان گفت که رپ از شرق به غرب توسعه پیدا کرده و سپس، دوباره به زادگاه اصلی خود یعنی شرق برگشته است؛ در نتیجه موسیقی رپ را نمی توان تهاجم فرهنگی دانست. در این مطلب به دنبال پیدا کردن اولین رپر ایران به سبک امروزی هستم.

اولین رپر ایران کیست؟

علی پیشتاز

علیرضا بهنامی فر ملقب به «پیشتاز»، از سال ۸۱ وارد موسیقی رپ شد و مدتی هم عضو گروه ۰۲۱ بود. اغلب موزیک و تکست های رپ پیشتاز، حاصل خلاقیت خود اوست.

محمد بی باک

«بی باک» لقب فردی به نام محمد بهادری است که از سال ۸۱ وارد دنیای رپ شد و او را از اولین رپرهای ایران می دانند. بی باک بعد از مدت کوتاهی به لندن رفت و با «زدبازی» همکاری کرد. ترک گله از بهترین کارهای این رپر ایرانی است.

رضا پیشرو

رضا پیشرو اولین رپر ایران

رضا ناصری معروف به «رضا پیشرو»، از اولین رپرهای ایرانی است که کمی دیرتر از بقیه و با آلبوم «وقت کثیف» وارد دنیای رپ شد؛ پس مطمئنا او اولین رپر ایران نیست. مهمترین ویژگی ترانه های رضا پیشرو، تکست های فوق العاده اوست که طرفداران زیادی هم دارد. پیشرو دوستی نزدیکی با «هیچکس» دارد و همکاری های زیادی نیز با او داشته است.

طعمه

اردلان طعمه، یکی از اولین رپرهای ایران است که طرفداران زیادی هم دارد. او به خاطر علاقه زیاد خود به موسیقی، تحصیلات خود در رشته گرافیک را نیمه تمام رها کرد و به موسیقی رپ روی آورد. طعمه از ۱۸ سالگی و در سال ۸۳ با تتلو کارش را آغاز کرد. بنابراین او نیز در لیست اولین رپر ایران قرار می گیرد. طعمه با کنسرتی که در دبی برگزار کرد، به یکی از بزرگترین رپرهای ایران تبدیل شد.

آرمین آفاق

یونس الداغی معروف به «آفاق»، از سال ۷۹ فعالیت خود را در عرصه موسیقی رپ آغاز کرد. درخشش این رپر ایرانی پس از اجرای آلبوم «ولنتاین من خونین است» رخ داد و باعث محبوبیت دو چندان وی شد. آفاق، در دبی و آنتالیا هم کنسرت اجرا کرده است.

یاس، محبوب ترین رپر ایران

یاس اولین رپر فارسی

یاسر بختیاری معروف به «یاس»، از سال ۷۷ و در سن ۱۶ سالگی وارد موسیقی رپ شد؛ پس او را می توان از اصلی ترین گزینه های انتخابی برای عنوان اولین رپر ایران دانست. کنسرت جنجالی یاس در سال ۲۰۰۸ و در شهر لندن، او را به چهره ای جهانی تبدیل کرد. طرفداران یاس به او لقب سلطان رپ فارس را داده اند.

بابک تیغه

بابک رستمی، یکی از اولین رپرهای ایران است که طرفدارانش او را با نام «بابک تیغه» می شناسند. او به دلیل علاقه ی زیاد خود به موسیقی، از رشته ی ریاضی انصراف داد و وارد موسیقی رپ شد. لقب تیغه یادگار دورانی است که عضو گروه ۰۲۱ بود. او همچنین با  محمد شارپین، حسین تهی، تتلو، پیشرو و هیچکس نیز سابقه همکاری دارد.

شاهین فلاکت

شاهین خلیلی، از سال ۸۰ فعالیت خود در زمینه موسیقی رپ را شروع کرد و آهنگ “من اومدم”، اولین کار او بود. اما اولین آلبوم رسمی فلاکت، در سال ۸۲ منتشر شد.

شاهین نجفی

شاهین نجفی نیز یکی از رپرهای موفق ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. اصلی ترین سبک این رپر ایرانی «آلترناتیو» است؛ اما او ترانه های دیگری هم در سبک های موسیقی سنتی، راک و پاپ دارد.

بهرام

بسیاری از افراد، بهرام را از قدیمی ترین رپرهای ایرانی می دانند. ولی با توجه به کم کار بودن او در زمینه‌ی رپ، افراد کمی او را می شناسند.

حصین (حسین ابلیس)

حسین ابلیس از رپرهای قدیمی و بدون حاشیه ایران است که همچنان به سبک قدیمی خود فعالیت می کند. این رپر ایرانی با اکثر رپرهای معروف همکاری داشته و تنها تغییر او در سال های اخیر، انتخاب لقب «حصین» است.

عرفان

عرفان یکی از قدیمی ترین رپرهای ایرانی است که در خارج از کشور زندگی می کند. این رپر معروف ایرانی را به خاطر شعرهای زیبا و سابقه همکاری اش با گروه های معروف رپ می شناسند.

سروش هیچکس، پدر رپ فارسی ایران

اولین رپر ایرانی هیچکس نیست

سروش لشکری معروف به «هیچکس»، از اولین رپرهای ایرانی است که فعالیت خود را در حوزه موسیقی رپ، از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. آلبوم «جنگل آسفالت» او، از معروف ترین ترانه های رپ فارسی است که طرفداران زیادی دارد و نقش مهمی در تثبیت جایگاه موسیقی رپ ایرانی داشت.

رضایا، حسین مخته، آرمین ۲afm، زنده دل، تتلو، ساسی و….، اسامی دیگر رپرهای ایرانی هستند که کار خود را با موسیقی رپ شروع کردند؛ که البته تعدادی از آن ها یا کلا موسیقی را کنار گذاشته اند، و یا در سبک دیگری از موسیقی مشغول به فعالیت هستند. در این مطلب، اسامی قدیمی ترین رپر های ایران را به شما معرفی کردیم، اما مشخص نیست که اولین رپر ایران چه کسی است. با این وجود، عده زیادی از طرفداران موسیقی رپ، «سندی» خواننده ایرانی مقیم خارج از کشور را اولین رپر ایران می دانند. اما ما برای تکمیل لیست خود، سعی کردیم تا قدیمی ترین خوانندگان رپ فارسی را معرفی کنیم. به نظر شما سلطان رپ فارسی کیست و چه کسی را می توان اولین رپر ایرانی دانست؟

مطالب مرتبط:

389 دیدگاه

نظر بده
  1. همه اطلاعاتی که دادین اشتباه هست اولین رپر عمو حسن هست که قبل از به دن
    یا اومدن توپاک رپ کرده

  2. دوستان اولین رپ کن دوتا بودن با سروش خواندن که انگلیسی رو سروش خوند، یکیش خشایار بود، در ضمن دیو هم از سه تا رپ کن اول ایران هست

  3. نظر همه مهم است آمد از نظر من فحش ادویه آهنگ است اگه زیاد بریزی بد میشه اگه کم هم بریزی بد میشه یا نباید ریخت یا باید به اندازه ریخت از نظر من یه خوانده هم باید رپ فحش دار بخونه هم بدون فحش برای نظرات شما احترام قائل هستم مرسی که نظر من را خواندید

  4. یه عده ریتارد جمع شدین دور همدیگه هیچ معلوم نبود تا چند سال پیش چجوری به باباتون التماس میکردین براتون گوشی بخره بعد اومدین واسه سبک موسیقی رپ ایران تعیین تکلیف میکنید
    جمع کنید بابا. فکر کردی بیای اینجا با گفتن کلماتی مثل؛ “اوکب”، “جناپ” و این چرت و پرتا خیلی بامزه به نظر میای؟
    فقط سعی کن یکم بزرگ بشی بجای دادن القاب خدا گونه به چهار نفر که راحت نشستن یه گوشه زندگیشونو میکنن
    بعدشم رپفارسی مگه کامنت یوتیوبه که رپر بیاد عین تو دلقک بگه “اولم :)”؟

  5. تو تبریز یه رپر بود بخدا اینا هیج کدوم نبودن اون رپ میخوند اشمس هم کیارش بود بدبخت به اعتیاد دچار شود پوچ شد اون زمونا من تا حالا رپ فارسی نشیده بودم اون میخوند

  6. تتلو اصلا رپر نیس یه مشت **شر میبافه میاد میخونه
    بهترین رپر ها یاس. پیشرو. بهرام. هیچکس. حصین
    البته اینا در واقعیت از نظر خودم شایع
    شایع خیلی میتونست از اینی که هست معروف تر باشه ولی سرش تو کاره خودشه برعکس تتلو.
    تتلو فقط فحش میده در حالی که یاس تاحالا فحش نداده و شایع هم خیلی کم فحش میده

  7. از نظر من بهترین رپر ها به ترتیب
    ۱٫شایع:پروردگار قلم
    ۲٫یاس:معروف ترین رپر ایرانی
    ۳٫هیچکس:پدر رپ فارس
    ۴٫رضا پیشرو
    ۵٫پوتک
    ۶٫حصین
    ۷٫هیدن
    ۸٫صادق
    ۹٫خلسه
    ۱۰٫کچی بیتز
    ۱۱٫بهرام
    ۱۲٫دانیال

  8. ببینید (تتلو) اصلا کیه باخره یکی بگه رپره ، پاپ میحونه ، فحش میئه چیه؟؟؟؟؟؟
    درسته هرکی طرفدار داره ولی (یاس) از نظر من بهترین هست و بدون هیچ کلمه زشتی همه رو خاک میکنه ،،،
    بهترین حضرت یاس (ع)
    حرکت لب یاس برکت رپ فارس

  9. ببینید (تتلو) اصلا کیه باخره یکی بگه رپره ، پاپ میحونه ، فحش میئه چیه؟؟؟؟؟؟
    درسته هرکی طرفدار داره ولی (یاس) از نظر من بهترین هست و بدون هیچ کلمه زشتی همه رو خاک میکنه ،،،
    بهترین حضرت یاس (ع)
    حرکت لب یاس برکت رپ فارس

    • هرکی طرفدار داره دیگ درسته؟په چر زر میزنی تتلو کیه؟چی واس خدت بلغور میکنی خدایی من نمیگم یاس رپر بدیه ولی نباس به تتل توهین کنی!هرکی رپر خدشو داره الکی نباس دخالت کنی داوشم یا خارم
      فدایی هم خوب میخونع*

  10. اولین رپر ایران حصین بعد عرفان بعد یا بعد هیچکس بعد پیشرو و یاس قبل همه اینا معروف شد چون اولین هیپ‌هاپ خون ایرانه از سال ۷۷ هیپ‌هاپ خونده

      • اخه‌شخماخ با کدوم فکری این حرفو زدی وقتی
        یکی از دیسریا حصین هیچکس
        مرد مومن نصف رپرا اگه الان میشناسی بخاطر حصین ک امده بالا
        ی برع دهه هشتادی امدن نظر میدن جم کنید خوتونو

  11. نظرا محترمه
    اینم چند تا از رپرای بالای لیستم که دوستشون دارم:
    پیشرو،یاس،شاهین،سورنا،بهرام،عرفان پایدار،هیچکس،اوج،فدایی،حصین،هیدن،شایع،سانبوی،سیناب،کیمیاس رو زیاد گوش ندادم ولی آهنگشو تو آلبوم خاکستر روشن شنیدم پسند کردم یکیم ال نویز تو آلبوم خاکستر روشن بود گاااددههه کارش چون کلا یدونه آهنگ داده نمیتونم فعلا دقیق جایی رو تو لیستم براش انتخاب کنم ولی اگه بازم کارای گاد بده احتمالا اولای لیستم شایدم یک بشه???

  12. نگاه اولین رپر ایران معلوم نیست ولی تو همه ی اینا از نظر قدیمی ترین وسابقه ی کاری پیشرو رو خوب میدونمن جزع اولین رپرای ایران هسن

  13. فقط همتون باهم جر و بس میکنید از نظر بنده ترتیب اینه
    ★نظر شما هم قابل احترام★
    ۱ حصین
    ۲ سورنا
    ۳شایع
    ۴هیچکس
    ۵تتلو
    ۶بهرام
    ۷یاس
    ۸پیشرو
    ۹عرفان
    ۱۰اپیکور
    ۱۱خلصه
    ۱۲صادق
    تمام این چیدمان بر مبنای علاقه خودم بود راستی نظرتون رو درباره @سوگند بنویسید

    • امیرتتلو درسته رپر نیست ولی توی موسیقی رپ فعالیت داشته که اینجا هم به درستی بهش اشاره شده ولی خب سبک آرندبی جوریه که همه جای دنیا توش رپ هم به کار گرفته میشه یا ترک رپی یه وقتا آرندبی توش استفاده میشه،امیرتتلو هم بیشترین همکاری رو با اغلب رپرها داشت تاجایی که من میدونم با حدود ۴۷ خواننده و رپر فیت داره به عنوان بیشترین فیت در ایران رکورد دار هست و اینکه امیرتتلو خودش به تنهایی پدر آرندبی ایرانه یا بهتره بگیم کاربلد موسیقی هست و به جز سنتی تمام سبک هارو به خوبی کار کرده.

  14. امار من اشتباست یا اینا چرت نوشتن حالا من امارمو میدم اولین رپر فارسی بین حصینو هیچکس هردوشون از سال ۱۳۷۸ شروع به رو کردن کردن که پیشرو هم در همون زمان رپ میکرد و با هیچکس اشنا شد خود پیشرو هم میگه میبینی که از ۷۸ موندیم پاش بعد یه چیزی به تتلیتی ها بگم تتلو خوبه ولی بهترین نیست تو رپ سبک های مختلفی داریم اگه قرار بود هرکی مردم بیشتر گوش بدن بهترین رپر باشه که تهی و ساسی مانکن یه زمانی بیشتر از تتلو شنیده میشدن رپ پره سبک ها مختلفه از نظر هرکس میتونه بهترین رپر فرق بکنه ولی تتلو خیلی کارای خوبی داره میده اون *** که گفت تتلو همرو دیس کرده هیشکی جوابشو نمیده اولا که جوابشو دادن خیلیا دوما بعضیا اصلا تتلو رو ادم حساب نمیکنن که جواب نمیدن و اصلا جواب دادم به تتلو حاشیه سازیه چون تتلو خیلی پر حاشیست و بخاطر این حاشیه ها خیلیا میشناسنش دقیقا مثل دنیا جهانبخت ولی در قوی بودن تتلو شکی نیست از نظر من بهترین رپر ها به ترتیب اینان(۱حصین۲پیشرو۳صادق۴شایع۵سپهرخلسه۶ام جی۷لیتو۸تتلو۹جیدال۱۰عرفان)

  15. خیلی از رپر ها جا انداخته شدند مثل مهراب، تتلو، شایع، سهراب ام جی، سپهر خلسه،مهران هیدن و …

  16. درکتون نمیکنم خدایی الان به یکی برو بگو بیشعور میاد کلی فش میده الن کلا فش عادیه در ضمن ددش سلطان تتلو جا انداختی تتلو بهترین رپر ایران نیص بهترین رپرجهانه:)))

  17. اولین رپر ایران شایان بود که خیلیا نمی شناسنش.. سروش هیچکس درسته اولی نبود اما قطعا پدرخوانده رپ فارسی هست. چون با البوم جنگل اسفالت موسیقی رپ رو تو جامعه ایران جا انداخت. خوب بودن یک خواننده رپ هم سلیقه ای هست، هم تعصبی و هم گاها منطقی. یاس قطعا جزء بهترین هاست.

  18. چاغالا، رپرای کاغذیتوو بندازین تو آشغالا
    بهترین های رپ پارس علی سورنا،‌ پیشرو،‌یاس،‌شایع

    • چی میگی اصن میدونی رپ چیه مگ هر کی بیاد سریع سریع بخونه میشه رپر رپ باید اعتراضی باشه و قافیه های چند سیلابی و پیچیده داشته باشه ن این چرت و پرتا

  19. یه سوال رپرا باهم جنگ ندارن بعد شماها دارید مقایسه میکنید سلاطین رپ ایران از سال ۱۹۹۶ شروع به کار کردند و رپ ایرانی الهام گرفته از رپ امریکایی اس که از سال ۱۹۴۳ اغاز شد من تمام خواننده های رپو دوس دارم و همشونو میشناسم البته اینو بگم که همه میدونیم یاس و هیچکس و حصین و پیشرو و تتل و …. همه باهم رفیقن

  20. همتون یه مشت اسکولید از دم ، اولا ، توی رپ فارس همه باید باهم اتحاد داشته باشن نه مثل شما اوسکولا بیافتن به جون هم ، مخصوصا موقعی که همشون هدفشون اینه که تتل ***خول رو دست به سر کنن گورشو گم کنه ، با تتلیتی ها که اصلا هیچ کاری ندارم برن گح خودشونو بخورن. الان سورنا اومده با آلبوم گوزن ، با آلبوم نگار ، با آلبوم کویر ، کدوم یکی از تکستای یاس به پای سورنا میرسه ؟ یاس اجتماعی میخونه ، فقط فقط اجتماعی میخونه ، سه چهارتا زندگی نامه هم داره ، حتی دیس ترکاش هم اجتماعیه ، سورنا مفهومیه ! اگر از تکست سورنا هیچی نمیفهمین مغزتون خالیه برید گمشید ، کسایی مثل حصین و خلسه هم گنگ میخونن ، چرا هیچوقت شما تعطیلا درک نمیکنین ؟ رپ ، به هزاران بخش تقسیم میشه ، رپ فارس یکی از اوناس ، رپ فارس خودش به هزاران هزار بخش دیگه تقسیم میشه ، هروقت همتون فهمیدین نمیشه بخشای مختلف رپ رو باهم مقایسه کرد ، بیاید اظهار نظر کنید وگرنه قبل اون هرچی بگید انگار زر زر کردین ! حالا نتیجه بگیریم : تتل = ***** یاس و سورنا و اکثر رپرا رو نمیشه مقایسه کرد ، پس حتی رتبه بندی هم نمیشه کردشون ! از نظر من ، بهترین موزیکا و ترکا رو این افراد دارن ، بدون هیچ ترتیبی ،
    امیر رقاب / علی سورنا / یاس / بهرام / پوتک ( خیلی طرفدارش نیستم ولی خیلی کاراش خوبن ) / هیچکس ( یه مدته لال شده انگار باید بیاد تو کار ) / پیشرو ( با پرواز ترکوند ) / مهراد هیدن ( عاشق آهنگ زدنشم ) /و باز هم امیر رقاب ، همه رپرا یه ور ، سورنا و رقاب یه ور ، مثلا تکستای یاس رو تو گوش بدی ، میفهمی داره چی میگه ، کاملا واضح ، اما مال سورنا ، بقدری مفهومیه ، حتی شعرشو میتونی بدون دیدن تکست حفظ کنی بخاطر ریتم خوبش ، ولی باز نمیفهمی چی میگه ، باید تکست رو ببینی ، متنشو ببینی تا تازه یکم ببینی ، خیلیا بریم عقبتر نمیدونن چی داره میگه فقط میرن گوش میدن ، سورنا مفهومیه شما حالیتون نیست ، امیر رقاب یه چیزی بین یاس و سورناس ، نه اونقدر مفهومی مثل سورنا ، نه اونقدر واضح مثل یاس ، حرفنداره ، اول و آخر همه رپرا اینان : امیر رقاب ، سورنا ، بهرام ، پیشرو . رد خور هم نداره حرفم ( همونطور که اولش گفتم توتول هم هیچ خری نیست ) حالا هم برم تا به جرم گفت و گو با خر منو دستگیر نکنن 🙂 دیگه چرت و پرت هم نگید و دعوای اوسکولی نکنین ، همه بااس اتحاد داشته باشیم و دشمنامون رو ضایع کنیم

  21. شما ها که میگین تتلو اسکوله پ چرا جهانی شد
    مثکه عقلتون تو xxxx تونه
    فعلا همه رپ هارو دیس کرده
    مگه کسی جرعت داره دیس پک بده
    پیشرو که جیمی ما بوده ولی یادش رفته نقشتو حالا
    هیچکشم که نمیشنوه نه خب گوشاد میشه جیب کرا
    یاسم عالیه من همه رپر هارو دوس دارم و دمشون گرم اما خب بخای بگیم بهترین تتلو یکه و دمش گرم با اینکه رپ هم میخونه ولی وقتی میخونه میترکونه دمش گرم سلطان تتل خلاص

    • تتلو کیو دیس کرده مثلا پیشرو ک بعدش تتلو دو سه تا ویس تو تلگرام فرستاد و انگار گریش گرفته بود

    • بابا تتلو همش فحش میده یعنی الان منم بگم **** یعنی تو رو دیس کردم؟
      اگه اینجوری باشه که یه عده بلند میشن به همه فحش میدن سلطان میشن🤣🤣 ***

  22. از هردید یاس بهترین هست متن اهنگاش صداش
    همه بی نظیره اونایی که میگن امیر تتلو اون فقط یه
    اسکل که یه سری چرت و پرت سر هم میکنه میخونه.
    یاس اهنگاش مفهوم داره .
    و در ضمن فحش هم نمیده مث بعضیا . اگه قبول
    نداری برو. سرکوب یاس گوش کن?????

    • یاس رو که همه قبول دارن ولی اینکه تو توی متن های آهنگ امیر تتلو چیز مفهومی پیدا نمیکنی بخاطر اینه که اصن هیچی حالیت نمیشه..تو فقط با کارای تتلو مشکل داری نه با آهنگ هاش

    • در اینکه یاس خیلی خوب میخونه شکی نیست اما شما نباید بیای به تتلو هم بی احترامی کنی
      من خودم زیاد از کارهای تتلو شاید خوشم نیاد اما نمیتونم بیام بهش بی احترامی کنم
      اما اینم قبول دارم که صدای بسیار خوبی داره و اگرم فحش میده در تمام دنیا این تقریبا یک چیز عادی هست

    • …….. ت چ میدونی عمو تتل بنی چ
      ت مگ ادمی؟
      تتل یه چیزایی میگ ک یاس ت خوابشم نمیبینه
      ببین من یه اهنگ یاس رو گوش دارم
      صداش اوکیه متنشم بد نیی اما ب پای سلطان تتل نمیرسه هیچ کس نمیتوننه عمو تتل باشه
      من نمیخوام ب یاس بی احترامی کنم.البته ت زمانی نمیخوام ک کسی ب عمو تتل بی احترامی کنه
      من میتونم بگم یاسم خوبه اما ب پای تتل نمیرسه تتل عشقه میتون بگم اگ تتلو نباشه جایگزینش میتونه یاس باشه

      • غرب شرق شمال جنوب شب و روز رو فروخت به پول خروس وقت و بی وقت قوقول قوقول قوقول قوقول قوقول
        و مخلص کلام:
        «باشه بابا،سلطانی ولی بی دمی،باشه چاقال استادتم و میدونی!!!!!»?????
        ?این علامت پادشاه رپ پارسی شاهنشاه رضا پیشرو کبیره احترام بگذارید???
        *تتل&*تتلیتی

      • همین مونده بود کسی که رپ فارسی رو رسمی کرد رو ببرن زیر سایه کسی که یه تنه نصف جامعه رو به باد داد
        محتوا رو بی محتوایی استواره گله هم مبتلا
        در ضمن بی احترامی شما تازه به دوران رسیده ها صلواته

  23. اولین رپر ایران یاس بود که از سال ۱۳۷۹ شروع به کار کرد است است ۱۶ سالگی پس یاس اولین رپر است بعد یاس می فهمیم که بقیه هیچی نیست. بجوز تتلو وقت همین دوتا‌ تمام اول یاس و بعد تتلو

    • اولین رپر ایران اگه به سال بگیریم حصین بوده بعد هیچکس و این هیچکس بوده که ۷۹ شروع کرده نه یاس حصین هم ۷۸ شروع کر و یاس از ۸۰ شروع کرد با مدرک صحبت کن همین الن میتونی بری و بیوگرافی یاس و هیچکس رو کنار هم بزاری هیچکس تا الن سه تا البوم رسمی داره ولی ایس هیچس تازه می خواد امسال البوم بده

    • بی حرمتی بزرگی به یاس بود
      وقتی هیچکس و یاس و پیشرو رپ رو میاوردن بالا شما تو شکمای مادراتون بودید تتلو هم داشت با … هاش بازی میکرد

  24. ببینم اینا زمان یاس کجا بودن حالا تیکه میندازن واسه یاس شاغلام شدن اینا تو وان حموم خونشون ناخدا بودن دم در آوردن واسه ما ناقلا شدن

    سلطان فقط یاس اولین نفری بود که تو ایران حتی با مدرک رپ کرد

    • برادرا اسکی میرن اس ام اسای سسکی سلام میدن

  25. سلام دوستان
    ببینید هیچ وقت سلیقتون رو توی کار نیارید
    یارو میاد میگه هیچکس سال ۸۰ اهنگ خوند
    شما میدونید اون موقع هیچکس چند سالش بود حدود ۱۷ سالش بود به نظرتون تو ۱۷ سالگی میتونه اهنگ بخونه
    شما برید متن اهنگ یاس رو بزارید کنار متن اهنگ هیچکس
    بهترین رپر
    ۱یاس
    ۲پیشرو
    ۳شایع
    ۴پوتک
    ۵حصین
    و….
    حالا یکم فکر کنید اگه یاس خوب نبود۶میلیون فالو رو از کجا اورد ولی هیچکس ۲ میلیون فالو داره تتلو با اون همه دک و پست کلا۴میلین فالو داشت

    • خیلی حرفت زور اوره که میگی یاس ۶ میلیون فالوور داره و تتلو ۴ میلیون داشت تتلو چند تا پیج هر کدومش ۳ یا ۴ میلیون فالوور جمع کرد و همه اش رو بستن اگه نبسته بودن تا الان مرز صد میلیون هم رد کرده بود فقط یه سری ادما هستن که قدر هنرمندی مثل امیر تتلو رو میدونن و اونا کسی نیستم جز تتلیتی ها?

  26. فقط پیشرو داداش پیشرو از بچگی رپ کرده حتی یه دیس به پدرش داده که منتشر نشده از سال۷۷فعالیت داشته پس نگو از بقیه دیر تر اومده

  27. ببینید هر فردی یک سلیقه دار و باید به سلیقه ها احترام گذاشت ولی یاس خیلی رپر خ بی هستش من در کل هیچکس رو پدر رپ نمیدونم . والبته رضا پیشرو هم رپر بینظیری هستش و بعد از اونا سورنا رپ سورنا عالی هستش.

  28. فقط هیچکس
    جواب بقیرو هم قاف تو اهنگ خفه با اولین جمله ای که میخونه داد…برید گوش کنید?

  29. ببین نمیرسه دیگه خون به مغز شیر دلا رو میبین از ۱۰۰ متری بز دلا در میرن
    هر کی رو بام مقایسه کنی مثل ماهی تو تنگه

  30. ببینم اینا زمان شروع ما کجا بودن حالا تیکه میندازن واسه ما شاغلام شدن اینا تو وان حموم خونشون نا خدا بودن دم درآوردن واسه ما ناقلا شدن ??

  31. اولین رپر غیر رسمی ایران شایان یاشار بودن ولی اولین رپر رسمی هیچکس بود و اولین آلبوم رپ رو هم هیجکس داد اولین رپر گنگستا رپ حصین بود و اولین نفری که اهنگ اعتراضی داد بهمن دیو بود از پیشگامان هم میشه به یاس پیشرو و فلاکت و ۳ عضو اولیه زد بازی هم اشاره کرد اولین رپر مفهومی بهرام و اولین گروه ۰۲۱(رسمی اگه بخوابم بگیم ) غیر رسمی گروه شایان یاشار بود اسمش رو نمیدونم

  32. فقط بهرام
    نوار قلب
    ۲۴ ساعت
    سکوت
    اشتباه خوب
    گذار
    ضمنا رپ نیازمند قافیه ۳تاییه که اولین نفری که اینکارو کرد بهرام بود
    تمام

  33. کی بود بالاسر رپ وقتی بابا ننه نه نداشتو
    ناراحتت نمیخوام بکنم ولیکن رپ کنی ک دوس داری هم تمریناشو با ما کرده?
    (هیچکس)

  34. چرا انقدر ……..میگین من خودم عشق یاسم
    ولی پدر رپ ایران هیچکسه و اونی که میگه بهترین
    رپر جهان امینم هست درست میگی اما امین ام بهترین بوده
    پدر رپ جهااان توپاک هست اینجوری هم اسمشو مینویسه ۲pak
    و سریعترین رپر جهان هم گینس هست

  35. اولین رپر ایرانی شایان هست با گروه واژخنیا با اون سبک ناب و کم یاب
    سزاوار کلمه پدر رپ پارس ایشون هستن

    اولین ترکهاش مربوط به سالهای ۷۸، ۷۹ هستش، با نوار کاست و ضبط صوت گوش میکردیم.

  36. این مهم نیس که سلطان رپ کی باشه. این مهمه که ماهایم که میتونیم از رپ یه جلوه ی خوبی بسازیم تا هیچ کسی دیگه نتونه جرئت کنه به زبونش بیاره که رپ یعنی فحش رپ یعنی صدایی برای ادمای بی صدایی که میخوان به دنیا ثابت کنن با رپ میشه در جنگ تاخت با رپ میشه فرهنگ ساخت با رپ میشه دنیا رو تکون داد با رپ با کلمه میشه دنیا رو نشون داد

  37. اولین رپر مهم نیست مهم اینکه الان بهترین کیه و مشخصه او تهی
    اولین رپر مولانا بوده که گفته پیر منم جوان منم تیر منم کمان منم دولت جاودان منم من منم نه من منم
    در کل مهم بهترین که اونم فقط تهی

  38. آخه میشه مگه کسی پیشرو ول کنه بچسبه به بقیه آخه اونا رپر نیستن
    روی دستم یه شیر دارم که باور میده به این لاغر

    این آهنگ پیشرو بود ولی خودم هم دارم کار رپ رو شدوع میکنم

    • برادر پیشرو هم خواننده ی خوبی درسته ولی در حدی نیست بیای بگی فقط پیشرو اگه عرفانی یاسی یا کس دیگه اوک ولی پیشرو دیگه داره از دور خارج میشه

  39. فقط هیچکس حالا دیگه هر ضری که میخاد بزنه بزنه
    هیچکس
    هیچکس
    فقط هیچکس
    اون روز که همه ‌پته پته میکردن هیچکس داشت بازم کلان و اینجا تهرانه را میخوند که دیگه پیر و جوان همه این اهنگارا گوش کردن
    ?????

    • چرت نگو ما یه هیچکس داریم داره بیرون در داره واق واق میکنه ار همون اولش که یادمه هیچکس اومد ………..میگفت ولی ……….کمتر از تتلوعه ولی تا ۱ سال دیگه رو دست تتل هم میارع.

      زنده باد سلطان عرفان

    • ببین خودتم نگاه کن یبنیان گذار رپ فارس یاس هستهچرا چون هیچکس در سال ۷۷ اهنگ نداد تنها کسی که داد یاس بود که برای مردمش کشورش بیکاری اعتیاد کارگر میخوند بقیه ……… میخونن فقط دیس میکنند همدیگرو ببین سطح یاس خیلی بالاس هیچکس درسته جزو اولی نبوده ولی از بقیه بهتره ولی داره ریده میشه چون زنش روش سوار شده ببین لایو هیچ خوانندهای به یاس نمی رسه صدایی که یاس داره هیچکی نداره بعدش همه اینا به غیر یاس آزادی بیان هستند حالا هیجکس هست یا نیست رونمیدونم تمام بااین همه ویژگی تازه گفتم که هیچ خواننده ای …نیست درسال ۷۷ اهنگ داده بقیه …نیستن ……….

  40. دیگه اگه کسی ندونه یاس سلطانه رپه ایرانه باید بش بگم واقعا برات متاسفم وقتی یاس میخوند هیچکس داشت تو کوچه گل کوچیک بازی میکرد

  41. آخه کدوم شوتی میاد پدر رپ ایران رو میزاره کنار
    معلومه اولین رپر سروش هیچکس بوده
    بعد هیچکس، یاس و حصین هم از قدیمیان ولی وقتی با سروش خوندن تازه معروف شدن.

    • حصین از قبلش رپ میخوند ولی اهنگاش صداشون با کیفیت نبودن هیچکس جون ایزار موسیقی پیشرفته ای داشت معروف شد

      • اره میتونه چرا نتونه تازه زر اضافه نزن چون بعضی از رپر ا عالین نه فقط پر پیشرو نی که اگ۶ کسی لیتو رو دوس نداشته باشه به خدا اسکله و اسکلا هم جاشون تیمارستانه اینو بدونین

        • اقای جهان ششمی لیتو خر کیه.اصلا میدونی لیتو چه جوری اومد بالا سیجل جی جی اوردنش بالا وگرنع کی بود به اهنگ تکی هم نداره اگه داشته باشه دو سه تا دونس

  42. اسطوره‌ ینی ماندگار و همیشه بی رغیب،شاهین نجفی واقعا دیگه تکرار نمیشه

  43. من از سرکوب رویاهای خودم سکو ساختم
    دیگه چاقو تو رویای بقیه فرو نمیکنم…
    ❤سلطااااان رررپ ایرااااان فقط و فقط ✌یاااااااس✌❤
    بعد از یاس امینم رپ جهان❤✌❤

  44. اخه احمقی که میگی تهی و فلان مگه تهی رپ میخونه انگل اخه یکم اون عقل پوکتد به کار بنداز
    ژاژ است و پنبه ای اندر دهان خود
    سلطان رپ جهان امینم و سلطان رپ ایران فقط یااااااس✌✌✌✌❤❤❤❤
    گه خوری هم زیاد نکنید زر زر مفت نزنید یاس گوش بده
    هیچکس هم خوبه ولی خودشو جررررر هم بده به پای یاس نمیرسه…پرشین رپ دهنتو هم ببند شایان هر خری هس که هس دیگه قدیمیه تموم شده
    لطف کنید گه خوری زیاد نکنید وگرنه جرتون میدم
    ببندید فقط و فقط یاس✌✌

    • تو چ اوسگولی هستی ناموسا جررر نخوری اینجوری فشار میاری???خخخخخخخ

      • سروش هیچکس واقعا پدر رپ فارسیه چون همون یاس از پیش سردش شروع کرد که الان آنقدر موفقه (قبول دارم الان یاس یکه تازی میکنه)

        • آقا نظر شما برای من قابل قبول ه خودمم خیلی هیچکسو دوس دارم وای الان فقط تتلو بعدش هیچکس آلبوم مجازم که حرف نداره ولی خدایی نگا کنید تتلو با وسایل …. تو خونش دوباره شعرم که از خودش آهنگ ۲۰ دیقه ای میده بیرون

    • مرتیکه …………یاس کیه اصلا خر کیه حالا دلت میخواهد یاس به جز ……….گفتن هیچ ………دیگهه نمیتونه بخوره به قل سلطان عرفان ما میمونیم الماس.راستی مگه نمیگن گه ضرر داره پس چرا ……میخوری دهه هشتادی بدبخت راستی تو مجازی ……… نکن به قول جی دال ای کاش در گربه کمی شرم حیا بود

  45. اخه احمقی که میگی تهی و فلان مگه تهی رپ میخونه انگل اخه یکم اون عقل پوکتد به کار بنداز
    ژاژ است و پنبه ای اندر دهان خود
    سلطان رپ جهان امینم و سلطان رپ ایران فقط یااااااس✌✌✌✌❤❤❤❤

    • در ضمن اسکل جون بله تهی رپر هست ولی به شکل مثلثلی نمی خونه
      تویی که فقط یاس و پیشرو و هیچ کس رو پری می دونی یعنی هنوز داره چیزی حالیت نیست

  46. چرا زدبازی توش نیست زدبازی خداست سال 81 شروعه کرد بهترین رپر های ایران ((زدبازی

  47. پدر رپ فارس حتما و قطعا «هیچکسه» مهم نیس اولین کسی ک رپ خوند کی بود مهم کار حرفه ایه اولین کسی ک به طور حرفه ای اومد و کار کرد رپ فارس و جا انداخت هیچکس بود اون رپ کردنو رواج داد پس دیگه حرفی نمیمونه

    هیچکس?✌

  48. فقط اشکان فدایی? بدون شک نظیرش تو رپ فارس نیست
    البته از این هم نگذریم ک هیچکس پدر و بزرگ رپ فارسه ولی بعد هیچکس فدایی با اختلاف بهترینه✌️
    تو یه اهنگ دو-سه دقیقه ای حصینو – پیشرو و – یاسو – جیدالو – شاهین نجفیو دیس کرد
    اسم ترکش – همصدا- برید دان کنید تا بفهمید رپ یعنی چی ??

    • ترک مغز رپ و 4:20 دیس به ملتفت بود..فدایی رو قبول دارم خیلی خوبه از اهنگ واستا لاشی خیلی خوشم اومد..ولی درحد پیشرو نیست اختلاف زیاده بینشون..درکل نظرت لطفه هردوشونم عشقن.ـ

    • اخه احمق اونایی که هیچ که که ای نیستن فقط میخوان با دیس کردنه بزرگان رپ از کیرشون بالا برن
      لطفا گه نخور

  49. فقط اشکان فدایی ?نظیرش تو رپ فارس نیست
    البته از این هم نگذریم ک هیچکس پدر و بزرگ رپ فارسه ولی بدون شک بعد هیچکس اشکان فدایی با اختلاف بهترینه

    • چقد آهنگای اولشون معروفه عمو یاس از ۷۷بطور رسمی خونده نه اینکه عین اونا تو عنو گهش مونده???

  50. داداشا وآبجیای محترم مهم نی اولین رپر ایران کیه اگرم مهم باشه به نظر بنده نمیشه فهمید کیه
    یه طرفدار رپ باید این خانوادرو حفظ کنه درسته هرکی بایه رپر موافقه ونظرا محترمه اما در آخر نباید یادمون بره رپ باید حفظ بشه ودچار تفرقه نشه چون طرفدارایه رپ باهم یکی نباشن دیگه رپی باقی نمیمونه
    اولین رپر تاریخ هم مشخص نی

    • داداش همشو باهات اکیم غیر این حرف اخرت
      اولین پر تاریخ ایران خب بدون شک مولانا بوده

  51. واقعا کسایی که زد بازی و لیتو و تهی و علیشمس و جی لی سیج و خلسه و امثال اینا گوش میدن رپو نمی فهمن.
    کینگ پیشرو و هیجکس و سورنا و بهرام

    • خب اين يعني تو هيچي نميفهمي كه زديازي رو كردي قاطي اينا
      كسايي رو هم گوش نكن كه نميفهمي چي ميگن اگه دركشو داشتي زدبازي چه گروه خفنيه اينطوري قيمه ها رو قاطي ماستا نميكردي گل آقا

  52. سلام ازنظر من بهترین رپرایران شاهین نجفی است همه سبک میخونه ازدردملت میگه اجتماعی است و….سلطان رپ فقط وفقط شاهین نجفی

  53. از نظر من هیچکس پدره . دیگران رو نمیدونم ولی من اول صدای هیچکس و شنیدم و اهنگاش حتی تو سریال های طنز خونده میشد. سیاوش قمیشی هم خودش گفت فقط هیچکس گوش میدم و گفت هیچکس میدونه رپ چیه

  54. به نظر من بعد از مرد زندگیم تتلو بهترین مرد جهانع هیچکسی هم به پاش نمیرسه الکی خودشونو خسته نکننن
    صدایی که دارع به دنیا می ارزه حالا اهنگاشو بیخی چون اگه بخوام بحثشو باز کنم همتونو قانع میکنم

  55. خخخ اینایی که میگین رپر نیستن اخه لیتو جی جی سیجل و هم شدن رپر خخخخ
    رپر فقط
    رضا شاه
    سلطان پیشرو بهترین رپره ایرانه

    • خفشو بابا تو که طرفدار اینا نیستی زیرسوال شون نبر اسکل
      ن حتما پیشرو خیلی خوبه
      ???

    • xxxxx تو از رپ چی میدونی
      تو از این رپرا خوشت نمیاد دیگه زیر سوال نبرشون دیگه
      ??????????

  56. بنام خداوند جان آفرین که جزخودش اول رپر نیافرید ……

    سلام دوستان من هومن قمصری هستم رپر ایرانی اولین چیزی که من ارزش قائل میشم براش که تاحالا حتی سرزبونام ندیدم به زبون بیاد یاد خداس……
    اولین رپر از دیدگاه من خداس وقتی ما انقدر بندشو گنده میکنم یا براش وقت میزاریم برا خدا چقدر وقت میزاریم …خلاصه من تو حاشیه کار ندارم و مسجدم نیست درس غلط یاد بدم … من حرفامو رک میزنم اولین رپر و حتی سال تاسیس با خودش بوده بنام «الله »
    رپ اول خداس چون تمام چیدمان دسته خودش بوده حتی بی کلام وزن قافیه ردیف و محتوا دادو غ……در زمین بخوایم از انسانها بگیم اولین رپر ایرانی جناب مولانا ،سعدی ،و……اگه به رپ ایرانی باشه اصلا نمیشه گفت کی اول کی آخر شما نگاه کنید تو لباس پوشیدن از چندسال پیش باز تو بازار بروز شده مثله هیپی هاکه باز چندسال مد بود یا شلوار دمپا….. یا مثالهای دیگه کار اولیه وسیله نقلیه کالیس….یا گاری بود یا درشکه ….رسید تا الان که حتی رو هوا جابجا میشیم درکل استارتو اول تو شاخه هنر سبک رپ همانطور که دوستمون اول گفت جناب مولانا …. رپ اعتراض مردم سیاه پوست درقدیم بود و اینکه کی باب کرد شخصه…. هیچکس یاس، پیشرو علی اوج بهرام ابلیس وخیلیا …زمانی بود که همه باهم بودن و رفیق حتی امیر تتلو هم بود…واون زمان سنم کمتراز همشون بود و من هم میخوندم متاسفانه وقتی کم کار بشیم کم رنگ میشیم یا حذف میشیم الان پول باشه نشون داده میشی علی اوج کسی هست میخونه امینمو میخوره …. چون هم شباهت دارن هم قوی کار می‌کنه پس انتخاب رپر شخصی میشه شعرها سبکهای مختلف چرخید تا به رپ رسید و فلوهای مختلف ووو درکل رپ از ایران مولاناس و سبک از غرب سیاه پوستها چرخید باز اومد ایران که اکیپ اون زمان خیلیارو نشون داد …رپر خیلی ها هستن و هرگلی بوی خودشو داره همشون خوبن و رپر هستن اینکه چندساله میچرخه میاد جلو اسم نمیشه برد خیلی خوبا هستن منو شما نمی‌شناسیم چون نمونهاشو دیدم شاید شرایطش نبوده یا تمام شرایطو داشتن دنباله شهرته خودشون و سبکشونو نداشتن یا دوست نداشتن پخش بشه …..
    در کل نظر شخصیم بود و اینکه دوستان اگه اول اسم خدارو میارم واقعا بخاطره این نبود بی احترامی به شخصی کنم و خواستم یکم اسم خدا بیشتر بچرخه با اینکه همه دارن اوضاع مملکتو میبینند …..اولم با بالایی شروع میشه دزدی دروغ و …‌‌‌این همه بلا زلزله ،سیل ،داعش ، همه به کنار دیروز ۱۲/۹۸ زمین لرزه بدترینش بود که زمین ریزش داشته درشمال …..خواستم بگم من خودم گناه کارم ولی از مردم میخوام یکم به خدا رو کنیم شما ی یهودی وقت غذاخوردن نگاه کنی حداقل ۵دقیقه دعا میکنه ، بخاطره خدا گذشت میکنه حرفم درکل اینه دوستانه گل گناه میکنید هرکاری میکنید …..خدارو یادکنید .

    مشتی هستید و تیغ دار????✋

    خدانگهدار

  57. راستی اگه دوست داشته باشید اولین کیلیپ رپی که درست کردم میتونید تو اینیستا ببینید… در مورد کرونا هستش و بچها دوست داشتن..د و ست دارم نظرتون رو بدونم.
    Hamidrezaabbasi1978
    اسم آهنگش ممد قناری 9 هستش.
    دوستون دارم

  58. رضا پیشرو
    تو تراشکاری همکار ما بود و هر وقت میافتم دنبال حساب کتاب و برمیگشتم میدیم با برادرام و پسر داییم و داداش رضا 5 تایی رپ میخونن. و استعداد خوبی داشت.
    میبردیمش مغازه بچها و بدون خجالت رپ میخوند و تشویقش میکردیم.. البته چند نفر بودن همیشه مسخره میکردن بنده خدا رو.
    شبها بعضی وقتها تو کارگاه پیش ما میخوابید.
    یه قرقی هم داشت که تو خونه نگه میداشت و خیلی دوسش داشت.
    بعضی وقتا تا نیمه شب شطرنج و بازیهای دیگه میکردیم.
    یادش بخیر
    رضا رو قبول دارم چون از دل درد به اینجا رسیده و درد کشیدست.
    کلامی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
    برای آلبوم ریل هم باهاش برای ساختن گردنبندهای ریل همکاری داشتیم.
    البته یه کوچولو از دستش دلخور بودم که فراموش کردم.
    ازش خواستم چند تا تکس که خودم نوشته بودم و به قول خیلیها شنیدنی هستش و پیام داره رو بخونه که قبول نکرد و دوست داشتم تکسهامو رضا بخونه…. البته الان دیگه به فکر اینم که به کس دیگه ای پیشنهاد بدم.

  59. سلام. از نظر من بهترین رپر ایران یاس میتونه باشه. اگه همه ی اهنگاشو گوش داده باشین میفهمین سبک خوندش با بقیه ی رپر ها فرق میکنه. کلا هرجور فک میکنم رو دستش نیس تو ایران.

  60. اول از همه بگم که پیشرو از همه قدیمی تره و از سال 77 میخونه دوم هم که حصین هم داره از 78 میخونه

    • خخخ تتلو که سلطان ولی زیاد رپ نمیخونه سلطان رپ ایران فقط و فقط یاس??به هیچکس میگن خواننده صداش آدمو??میکنه یه بی ستاره کامل

    • مهراد هیدن عالیه ، از سال ۸۰ خوند ولی حرف نداشت ، خداوکیلی بهتر از مهراد ندیده بودم

  61. سلام من خودم عاشق حصینوشایع و تیک تاکم فقط شما که خیلی مطلع هستین برام سوال کشف کنین چرا سینا ساعی دیگ با تیک تاک نمیخونه ؟

  62. اولی مهم نیس بهترینش مهمه
    امثال یاس ، حصین ، زدبازی ، عرفان و… رپکن های قدیمی و پرطرفدار اما عامه پسند و سطح پایین هستند
    و در عین حال بهترین و تاثیرگذارترین رپکن ها از طرفداران و سر و صدای کمتری برخوردارن و برای طیف خاصی از مخاطبان رپ فارسی فعالیت میکنن
    افرادی مثل علی سورنا ، بهرام ، شاهین نجفی ، بامداد ، فرشاد و…
    قطعا کسی که تابستون کوتاهه زدبازی رو بهترین آهنگ رپ میدونه هیچی از سورنا و بهرام نمیفهمه
    و ما هم توقعی از اونا نداریم
    با لیتو و سیجل خوش باشن

  63. قدیمی ترین رپر ایران دیو هست ولی چون کلا از همون اول سر سری خوند اسمی ازش نشد یه موزیک با علی اوج داره بنامه دیس بنگ اولین

  64. من خیلی بچه بودم کاست شاهکار بینش پژوه رو داشتم.خیلی حرفه ای رپ رو میخونم.بنظرم قدیمی تر از اون نباشه

  65. بابا آدم خندش میگیره باش پدر رپ فارس هست قبول ولی کسایی که خیلی از جوونا رو کشوندن حصین و هیچکس و خب البته یادتون تره میشه گفت از سال هشتادو سه به بعد اگه پیشرو زیدبازی نبودن رپ فارس به اینجا نمیرسید بقیه بی حاشین من یکی که دوباره دوس دارم زید بازی بیاد روی کار از اون طرفم گروه های خوبی که میشد باشع مثل نابغه های پیشرو و کلا نیاز داریم به یه کل کلی تو مایه های پیشرو زید بازی خلاصه که همین البته خودمم بگم طرفدار شایعم بی برو برگشت❤️

  66. خیلیا خوندن اون موقع ولی ابداع واقعی سبک با سروش بود سامان ویلسون هم خیلی قدیمیه با این ک از زد بازی خوشم نمیاد ولی ب نظرم یاس هیچکس پیشرو و حصین باعث شدن تا رپ فارسی ب وجود بیاد زد بازی هم کم تاثیر نداشته رو این موضوع و هنرمندانی ب اسم آرتور مهدیار ک پشت پرده بودن

  67. سلام.
    بچه ها رپ سلیقه ایه..
    هرکی نظر خودشو داره..از نظر من بهرام سلطان رپ فارس و اعتبار رپ فارسه..
    ولی من ااز خود بهرام یاد گرفتم که تعصب نداشته باشم رو چیزی.. ( منو میبینی جلوی پام هیچ ردو پایی نیست تو اضطراب دستهای پر ارامش دستهای خالی نیست..از این زمین نفرین شده تا اسمون بکر راهی نیست)

  68. اصلا اینکه دارم کامنت میزازم تقصیره بعضیاس که میگن بهزاد لیتو بهترین رپر رپ فارسه ?????????????????????????????????بیایید برید جک نگید وقتی نمیدونین حتی رپ چیه

  69. سلام رفیقا سلطان یاس به نظر من بهترینه علت منم اینه که به سبک 2pac میخونه همتون می شناسینش پدر رپ جهان به آهنگاش گوش بدین متوجه می شین رپ فقط از اجتماع هست و اعصاب پیک فنگ می زنه و اصل رپ یعنی همین حتی پدر رپ ترکیه جزا هم به اون سبک داره می خونه

  70. من با اقای عرفانه موافق هستم بهزاد لیتو بهترینه بعدش یاس و عرفان خوبن? کسی که اهنگ های اینا رو گوش نداده و هیچی از این ها به جز اسمشون نمیدونه پس ساکت باشه بهتره .??نمیدونید پس ساکت باشید شما. لیاقت تون همینه حامد همایون خر با فرزاد فرزین و ماکان بند خر گوش کنید ………..

  71. یعنی خدایی فدایی قاف حصین هیدن ام جی شاهین نجفی صادق سالومه ام سی سوگند شایع و ویلسون نباید اینتو میبودن؟

  72. دوستان الکی عوا نکنین هر شخصی یه سبکی رو دوست داره مثلا من خودم همه ی رپرای فارس رو دوست دارم.سالومه mc و شاهین نجفی فقط از قلم افتاده هردو سیاسی میخونن و من فک کنم رپ ینی درد نه کل نه لاو

  73. اون جوجه هایی که مدام یاس یاس یا هیچکس و زدبازی میگن احتمالا همه بچه سال و سن شون زیر ۳۵ سال هستن .. اولین رپ مربوط به گروه دیو بود که تو اواخر دهه ۷۰ شمسی اومده بود گمونم امریکا هم بودن ۴ یا ۵ تا ترک هم بیشتر ندادن .

  74. سلطان دیس رپ ایران از درد اجتماع خوندن اشکان فدائی، توکه معنی رپو نمیدونی حرف نزن،ترکای اشکان یعنی مساوی با ی دنیا حرفه، برودانشگافدائی درسشوبخون تابفهمی بقیع داستانو، رپ گوش کنش فهمیدچیگفتم

    • رپ گوش کنم و ملتفت دمتم گرمه ولی هرکسی اهنگای اشکانو نمیفهمه لطفا جایی تبلیغ نکن میگن اشکان چرا کم کاره هنوز نصف اهنگاش تفسیر نشده الان تو سایت مغز رپ ملتفتا نظراتشونو میذارن ولی بازم نصف اهنگا تفسیر نشده
      ب شخصه جز ملتفت از سفیر و بامداد و دیگرد وبهرام هم خوشم میاد

  75. سلام،?احترام میزارم ب کامنتاتون، البته ن همه ازاین همه فقط ی س چارتا،۹۰درصدتون هنو معنی رپو نمیدونید،خدای دیس اشکان فدائی،ازدرداجتماع درسته یاس خونده،ولی ازدل مردمو با عقده آزادی اشکان خونده، برید فدائی گوش بدید،دیه نیازی ب خودتون فشار بیارید بطورخودکار متوجه میشیدرپ چیه

  76. با احترام به همگی ولی اولین رپر ایران شایان بود( ولوم بده به سیستمت حال ندارم _ میخوام باحرفام سر حالت بیارم) در کل دم همشون گرم

  77. پدر رپ فارسی هیچکس
    سلطان رپ فارسی یاس
    شاهین نجفی هم جیره خور پلشت انگلیس هست یه رپر حرومزاده و خایمال و مزدور انگلیسه

  78. به نظر من هیچکس به یاس نمیرسه اون اولین و بهترین رپر ایران هستش و فکر نکنم تا چند سال دیگه هم کسی بهش برسه چون طرفدارای خیلی زیادی داره توی ایران

    • یاس عالیه خیلی زود شروع کرد و قوی هیچکس هم از اول حرفه ای شروع کرد پیشرو هم سال ۷۸ با لقب ۳pac شروع کرد اما اینو بگیم رو فارس یعنی یاس پیشرو هیچکس و حصین آهنگای لیتو هم گوش دادم به اینا نمیرسه

  79. من اصلا فازه بعضیارو نمیگیرم طرف فرق رپ و هیپ هاپ رو نمیده میاد شر میگه اولا که رپ جزئی از فرهنگ هیپ هاپه دوما شما نمیخواد نظر بدی کی بهتره خیلی از رپرا باهن مشکلی ندارن و همدیگرو قبول دارن بعد توی جاقال میگی یاس فلانه سورنا فلانه بهرام فلانه جمع کنید

  80. بیباک بهترین خوانند اولین واخرین کسی هم بوده که تو ایران کنسرت گذاشته… سلطان محمد بیباک

    • بیشین سر جات بیباک سگ کی باشع
      بچه جون برو اتل متل توتولتو بخون
      اینا همه رو بزاری روهم هیشکودوم ب پای یاس نمیرسع

  81. 1محمد بی باک
    2بهزاد لیتو
    3پیشرو

    راست میگه تو برنامه شبهای جوان هم همین امار داد

  82. اهنگه گله بهترین اهنگه بیباک وبا گله معروف شد

    سردرگمم خوبه ولی مثل گله نمیشه

  83. حامد فرد از اساتید بزرگ رپ فارسی هستش البته با نهایت احترام برای سایر اساتید مثل یاس و هیچکس و حصین و شایع و …

  84. سلام دوستان به نظر بنده سبک رپ اساتید زیادی داره ولی خواهش میکنم در بین این اساتید اسم حامد فرد وطن پرست رو هم قرار بدید ممنونم

  85. یااااااس فقط یاس اولین و بهترن و سلطانه رپ بقیه زررر میزنن یارب مبادا که صدا معتبر شود…
    یاس اولینه چون سنشم از همشون بیشتره و هم از 16 سالگی شروع کرده بقیه هیچی در مقابل یاس نیستن

  86. درسته هیچکس اولین رپر ایرانه ولی از نظر من بهرام از همشون بهتره واقعا تو آلبوم اشتباه خوب یه معما درست کرده هیچکس معنی کاورهاش نمیفهمه واقعا اسطورس

  87. بهرام،نورایی نابغه رپ فارس،یا اعتبار رپ فارس که البومش تو سایت امازون رتبه چهار رو داره حتما اسمش رو بنویس یا اگه دوست داشتی راجبش تحقیق کن

    • داداش دیگه همه بهرامو میشناسن کیه مثلا ۲۴ ساعتو گوش نداده باشه اگ هست اصن اینجا چیکار میکنه

  88. اولین رپر ایران یاس هست
    هیچکس هم با آلبوم آسفالت و اینجا تهرانه رپ فارسی رو به وجود آورد
    کسانی مثل علی سورنا و حصین و امیرخلوت و … هم سبک هیپ هاپ میخونن
    به نظرم رپ واقعی رو یاس میخونه،بقیه تو سبک هیپ هاپ یا چیزای دیگه .

  89. همه رپ کن های ایرانی دمشون گرم. اون زمانهای قدیم زد بازی بود. هیچکس دوتا داشتیم یکی سیدی یکی لشکری. صادق داشتیم که اگه اشتباه نکنم بهرام با اون هم سبک میخونه. رضا پیشرو فلاکت. رضايا. ارمین. 0111. طعمه. تیغه. حسام استپ. دشمن. کاواک. پیشتاز. گروه تیک تاک. ساسی مانکن و لایو رکوردش. تهی. عرفان. اگر بحث اینه که یکی چهارتا کلمه گذاشته کنار هم رپ کرده فکر کنم به یاد من البته. شهرام شب پره اولین رپ کن بوده. ولی خوب اونارو نمیشه رپ کن دونست. این که کی اول خونده معلوم نیست واقعا. اونزمانها تكنولوژي مثل الان نبود با هزار مکافات باید یه اهنگو دانلود میکردی. بیشتر بلوتوث میشد. یعنی تو یه سفر شهر به شهر میرفتی امکان داشت دنیات عوض بشه. اخرین رپر خوب هم که به یاد من اومد حامد فرد بود ولی خوب دیگه پیگیر نیستم.
    بخوام بهترین هارو بگم در همین حد که الان گوش میدم. بهرام و حامد فرد تو سبک خودشون بی نظيرن.ارتیستای زد بازی که بازهم امید دارم و به هم میپیوندن خصوصا سامان ویلسون و عمو سهراب. تیک تاک. یاس. هیچکس سروش لشکری. کاش سیدی هم بود. تتلو. تهی. لیتو. سوگند. کاواک مخصوصا اهنگ سوت و حبس ابدش.

  90. اینو کامل بخونید (بدون طرفداری نوشتم)
    سندی و دیو بدون شک جزء اولین های ایران بودند. خواننده های دیگه ای مثل پیشرو ، هیچکس ، بهرام ، یاس ، سورنا ، شاهین ، زدبازی و… نسلی جلوتر از امثال دیو بودن و صدالبته که تلاششون مدرنیزه کردن سبک رپ پارس بوده. مانند هیچکس که علم رپ رو نشون داد ، سورنا مفهوم ایهام رو شناسوند به ما ، شاهین انواع مختلفی از رپ رو به ایران اورد ، یاس دردهای اجتماعی رو به سبک رپ اورد ، دیو به سیاست اشاره داشت ، رضا و گروه زدبازی گنگ خوانی رو توسعه دادن و ….(اگه کسی جاموند عذرخواهی میکنم)
    درضمن هر کس درباره موضوع رپ خوندن نظر خودشو داره و نباید طرفدارا به هم توهین کنن چون در آخر این همه ی خواننده ها هستن که در کنار هم سبک رپ پارس رو میسازن

  91. سندی اولین خواننده رپ ایرانه،ولی بخوایم فقط داخل رو درنظر بگیریم بچه های 0111بودن که شروع آغازین وحرفه ای تری داشتن،

    • آقایون داداشام بهترین و برترین کسانی که رپ خواندند رضا پیشرو و هیچکس بودند
      تتلو ، حصین ، سورنا ، شاهین ، عرفان و…. نه صدا دارند نه رپ حالیشون میشه فقط ….شعر میگن
      بد ترین کسانی هم که ادعای رپ خوندم و هیپ هاپ خوندن دارن :لیتو ،جی جی و هیدن ، و امسال اینا
      لیتو صدا هم نداره و رپ نمیتونه بخونه شعر و ور میگه با اون گروه…..شون
      جی لی سیج هم یعنی : جی لی سیک یعنی = جی و لی و سیج یک تیر دو تیر سیکتیر از رپ فارسی
      و راستی بعضی ها شعر نگن بهترین رپر جهان امینم

      امینم EMINEM

  92. چرا اسم علی سورنا و بهرام رو نیاوردی که فقط الوم میدن بعد پرفروش ترین البوم رو میدن میخوای بدونی رپ چیه برو اهنگ سوز و بورش بهرام رو گوش کن از البوم اشتباه خوب بعد میفهمی رپ چیه یا اهنگ نگار علی سورنا

  93. واقعا که کم دارید. آخه دارید یه مشت پلشت رو با یاس مقایسه میکنید.بحث دیس کردنم که با سرکوب که 11دقیقه بود همرو دیس کرد.
    من رپ نکردم رو شکم سیری…واسه کل کل و بچه بازی یکم پیریم
    اونم قابل احترامه حاصل استعداده……..چون حرف خاصی توش نیس “فاقد اعتباره”
    دقت کردی به عبارت فاقد اعتباره

  94. اولین رپ فارس توسط بهنام مهرخوان ملقب به «دیو» بنام دستا بالا بود که فکر کنم سال ۷۹ ٬ ۸۰ منتشر شد.دیو چون کم کاره و سیاسی میخونه زیاد محبوب و نام آشنا نیست اما آهنگ دستا بالا هنوزم یکی از برترین های رپ فارسیه .
    …و شاهین نجفی بعدها شروع کرد ولی سطح کارش خیلی بالاتره و اصلا قابل مقایسه با رپرهای فارسی نیست .شاهینو بچسب ول کن اینا همه قلم به مزدن

  95. دوست عزیز لطفا قبل از گذاشتن مطلب در سایت خود کمی مطالعه دقت کنید ، اولین رپر های ایران مهراد هیدن و علیرضاJJ بودن با بیش از ۱۷ سال سابقه کار که هنوزم سر پان

  96. اولین رپ کن های ایرانی :
    زدبازی
    هیچکس
    همین دو تا بودن که قبل از دهه هفتاد شروع کردن بقیه از هشتاد به بعد شروع کردن

  97. سلطان رپ فارسی یاس
    حصین عالیه
    شایع عشقع
    درضمن یاس اولین رپکن ایران بعدش هیچکس چون یاس متولد ۱۳۶۱و هیچکس متولد ۱۳۶۴اول یاس بوده تموم شدو بس :)^^

    • دوست عزیز عرفان هم متولد ۱۳۶۲ هست اما خیلی دیر تر ازهیچکس شروع به کار کرد‌،در ضمن هیچکس متولد۱۳۶۳هست،هیچکس پدر رپ فارسه نه به خاطر اینکه بگه من اولین رپر ایرانم،چون وقتی که هیچکس خیلی از رپرای الان رو توی ۰۲۱مطرح کرد و با اهنگاش جهانی شد ،حصین توی ۰۵۱از کتری رو گاز میخوند که وقتی اهنگشو گوش میدی حالت بد میشه از صداش و فقط خود مشهدیا میشناختنش،حصین صداشو به زور علف و …مث هیچکس کلفت کرده،همچنین ازفلو گرفته تا متنو لوگوی کاغذ همشون چیزی جز اسکی نیست.اون موقع که هیچکس مرز های رپ رو شکوند فضای مجازی نبود،نه مثل حصین که به زور صفحات محازی خودشو کشونده بالا،وقتی که هیچکس با توپاک ریمیکس داد یاس هنوز از امریکا اومده بود؟برو اهنگ چی شنیدی از هیچکسو گوش کن تا معنی متن واقعی رو بفهمی،نه مث حصین که یه کلمه خیر سرش تیکه میندازه،بقیش اراجیف رو با بیت قاطی میکنه،در ضمن اهنگ چی شنیدی متنش سنگینه تو گوگل تفسیرش رو سرچ کن?

      • داداشای گل همونجوری که اشاره شده یاس از 16 سالگی رپ میخونده پس خودت حساب کن ببین دیگه بعدش حالا کار به اولین رپر ندارم ولی دیگه یاس سلطان رپ پارسی.

  98. بهههههررررررام چی پ !!!!!یاس که تش همه چیو میندازه تقصیره خود مردم بد بخت ….. پیشرو هم که أ گنگ بیرون نمیاد ….. سروشم که چار سالی یه آهنگ مبهم میده بیرون …… بعدش اسم اینارو میارید اسم بهرام رو که تو اون سن آهنگ نامه ای به رییس جمهور رو داد بیرون و بخاطرش رفت زندان و بعد از ایران خارجش کردن و و آهنگایی که خودش یه انقلاب تو رپ بود رو داد بیرون مثل ۲۴ ساعت رو نمیارید؟!!

  99. اولین خواننده هارو نوشتی و اسمی از زدبازی نیاوردی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
    به نظرم هیچکس . زدبازی بهترین رپ کن های قدیمی بودن و هستن مخصوصا زدبازییییی

  100. داداش بهترین رپر اونیه که حرف دل مردم را بزنه که خیلی ها جرأت بیانش را ندارن مثل یاس،سروش،شاهین الباقی چرت میگن چارتا سوسول که دنبال مسخره بازی هستن میپسندن

  101. بهمن دیو اولین شخصی بود که رپ فارس رو به شکلی که امروز رواج داره استارت زد و توسعه داد و چند سال بعد سروش لشکری و … ظهور کردن . قبل از اون هم سندی رو به عنوان شروع کننده رپ میشناسن .

  102. هیچ کدوم زدبازی نمیشن بادووم ترین رپرا بودن واقعابهترین باند رپر ایران از نطر من زد بازیه همچنان بخوام بگم1=سهراب ام جی 2=مهراد هیدن 3=سامان ویلسون و همچنین امیر خلوت هم خوبه

  103. از نظر من بهترین رپرا از نظر قدرت فن درحال حاظر به ترتیب
    ۱-رضا پیشرو
    ۲-حصین
    ۳-هیچکس
    ۴-یاس
    ۵-شایع
    ۶-صادق
    ۷-فدایی
    ۸-بهرام
    ۹-عرفان
    ۱۰-علی سورنا
    البته از نظر تکست شاهین نجفی بی نظیره ها ولی ب خاطر بعضی آهنگاش و بی حرمتی هاش ازش خوشم نمیاد
    نظر بقیه هم محترمه

  104. اولین رپر فارس یاس هستش عزیزم این سوال ندارهـ:)
    هر با عقلی اینو می دونه:) پرچم یاسریا بالاست…
    با یه آهنگ کلشونو دیس کرد هع…سرکوب

    • عزیزم اگه به دیسه فدایی از لیبل ملتفت توی اهنگ همصدا عملیات تروریستی انجام داد،از خلسه و زدبازی گرفته تا گنده هاشون مث حصین و پیشرو.
      داداچ قرار نیست نظرتو تحمیل کنی،مردم عقل دارن نیازی نی تو کسیو بالا ببری،
      در ضمن من عقل دارم که دارم اینو مینویسم،میفهمی که چی میگم?

  105. اولین رپر یا بهتره بگیم رپکن بقول هیچکس چون رپر یه کلمه خارجیه مشخص نیست چه کسیه اما اولین کسی که رپ رو با کیفیت استاندارد و قابل قبول اجرا کرد سروش لشگری بود و همیچنین موجب تشویق خیلیا به این سبک از موسیقی شد.

  106. درسته که اینا اولیا بودن ولی بدون شک شایع حصین و علی سورنا خدای رپن و سطح کاراشون انقد یالاس ک فلاکت و طعمه و تتلو کرد پاشونم نمیرسن

    • :/ با حصین و شایع میشه سر کرد ولی اون ..مغز اونجا چی میگه :))
      چی مصرف کردی داداش :))؟؟ یاس رو جا انداختی :))مخت تاب بر داشتهـ! اگ اونا خدای رپن…یاس یچی بالاتر از اونهـ….

      • کلا الان ۴ تا رپر هست علی سورنا ,بهرام نورایی ,اشکان فدایی سروش هیچکس که بهترین فیت رپ فارس میشه علی سورنا و بهرام نورایی دو تا از رپر های قوی فلسفی امه جوره خوبن یاسه شمارو هم تو اهنگه تریاق آهنگ شروع جر داد پس الکی بحث نکن یاس دنبالخ مجوزه جوری میخونه که نیان بگیرنش پس لطفاً از سیاه بازیه شاعر مردمیتون نگین تو رو مولا

        • داداش حسودیت میشه حرف نزن -__-
          شاعر مردمی بهتر از شاعر کسخلیسمه 😐 شر میگن کلا
          آقا اصن بیاین بریم ارشاد و میلاد راستاد گوش بدیم 😐

          • وقتی که هیچکس خیلی از رپرای الان رو توی ۰۲۱مطرح کرد و با اهنگاش جهانی شد ،حصین توی ۰۵۱از کتری رو گاز میخوند که وقتی اهنگشو گوش میدی حالت بد میشه از صداش و فقط خود مشهدیا میشناختنش،حصین صداشو به زور علف و …مث هیچکس کلفت کرده،همچنین ازفلو گرفته تا متنو لوگوی کاغذ همشون چیزی جز اسکی نیست.اون موقع که هیچکس مرز های رپ رو شکوند فضای مجازی نبود،نه مثل حصین که به زور صفحات محازی خودشو کشونده بالا،وقتی که هیچکس با توپاک ریمیکس داد یاس هنوز از امریکا اومده بود؟برو اهنگ چی شنیدی از هیچکسو گوش کن تا معنی متن واقعی رو بفهمی،نه مث حصین که یه کلمه خیر سرش تیکه میندازه،بقیش اراجیف رو با بیت قاطی میکنه،در ضمن اهنگ چی شنیدی متنش سنگینه تو گوگل تفسیرش رو سرچ کن?

        • از تو حسود تر پیدا میشه؟؟دیگه ادم چقدر میتونه حسود باشه که به سلطان رپ فارسی توهین کنه بیا برو بچه یاس وقتی مجوز داشت اینا اصلا نمیدونستن رپ چیه در ضمن یاس با اهنگ سرکوبش سورنا رو جر داد بعد تو میای میگی تریاق … برو سرکوب رو گوش کن بعد تازه میفهمی رپ چیه

  107. دوست از مهم نیس کی اول اومد کی موندنی شده که رپ دگرگون کرده …بنظر من بهرام سورنا فرشاد بامداد هیچکس قاف بهترین رپن

    • داداش تو نظر نمی دادی سنگین تر بودی! جایی دیگه اینا رو نگو با خودشون راجبت فکر بد می کنن :/ هع
      سورنا خخخخخخخخخخ اوقم گرفت خخخخخخخ اه!! :)) بهترین رپر که یاسه چرا شایعه پراکنی می کنید 🙂

  108. علی من به خاطر نظرت رفتم آهنگ های بهرآم نورایی رو دانلود کردم ولی اصلا خوشم نیومد.آهنگ هاش خیلی ابتدایی هستن و به پای یاس و پیشرو نمیرسن

    • پ ن پ 😐 آخهـ کدوم یک از این عقب مونده های ذهنی به یاس می رسن :/ از اون حرفا بود عزیز 🙂

      • یاس الان ۳۸ سالش و الان سال ۱۳۹۹ هستیم و یاس از ۱۶ سالگی شروع کرد یعنی سال ۱۳۷۲ و اولین نفر تو رپ یاس بود از خیلی وقته قبل تر از هم شروع کرد و به نظرم لقب پدر رپ فارس برای یاس بهتر تا بقیه !!!

  109. سلطان رپ ایران یاس هست بقیشون یه مشت پلشتن که هیچی حالیشون نیست. یاس اولین رپر ایرانه و هیچکس مثل اون نیست.

      • ببین عقب مونده ی ذهنی :/
        آهنگ سرکوبه یاسو گوش ندادی نهـ؟
        الان علی سورناتون لال شدهـ بدبخت! :/ هع

        • علی سورنا فردوسی رپ فارسیه
          و تا حالا بالاش خواننده ای رو ندیدم
          هرچی از باقی خواننده ها شنیدم به پای علیسورنا نمیرسن

    • جوووووووووووووووونم این راست میگه فقط یاااااااااااس اولین رپر فارس یاسهـ!
      انتقاد هم نکنید چون بقیه الکی میگن ما اولینیم…مثه لیتو که میگه من جوونیمو ریختم پا رپ :/ هع

  110. شما بهرام نورایی رو جا انداختی مهم نیست که کی اول بوده همیشه یکی راهو شرو میکنه اما تعداد کمی ستاره میشن
    بهرام نورایی اگر بری تو ویکیپدیا سرچ کنی میاد
    یکی از ۵۰ نفر تاثیر گذار خاور میانه هست
    البوم سکوت و اشتباه خوبش رو فقط گوش کن
    اشتباه خوبش رو هیچکی نفهمیده چی گفته

      • داداش معنی شعرای یاس پیشرو می ارزه به کل رپ
        من خودم یکی از هوادارای سورنام ولی خدایی یاس پیشرو یه چی دیگه ان

  111. پسر جان اولین رپر تو ایران شایان بود ک ۱۱تا ترک بیشتر نداد رپ شایان خیلی قوی بود اگه بازم باور نداری اهنگ تاریخچه رپ فارس امیر قیامتو گوش کن میفهمی

    • سلام
      شروع رپ به عنوان موسیقی زیرزمینی باعث شده خیلی از رپرهای اولیه ناشناخته بمونن کامنت رو تایید کردم تا دوستانی که اطلاع بیشتری دارن نظرشونو بگن.

      • شما برو البوم آوار علی سورنا رو گوش کن ببین چه میخونه بعد اونجور که باید شناخته نشده مردمه ما دنباله حاشیه اند دنباله مثلاً این پلشته بهزاد لیتو و این خلسه کچل

  112. پسر جان اولین کسی ک تو ایران رپ خوند شایان بود اهنگاشو پیدا کن گوش کن ببین رپ چیه

    • سلام
      علیرضا بهنامی فر و سروش لشکری هر دو متولد 1364 و شروع فعالیتشان در 13 یا 14 سالگی به صورت بازخوانی بوده و کار مستقل رپ ارائه ندادند.
      ممنون از اینکه اطلاعات خودت رو با نت نظر به اشتراک گذاشتی

      • دوستان مهم نیست کی قدیمی تره هر کسی یه دیدگاهی داره وباید به هم احترام بزاریم، مهم اینه که چیزی که میگن رو درک کنیم و اگر درست بودن بهشون عمل کنیم، من خودم پیشرو، بهرام،و تا حدودی هیچکس رو دوست دارم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: افسانه رجب پور

افسانه هستم فعال،پر انرژی و علاقه مند به جستجو . از خوندن نظرت راجع به پست هام خوشحال میشم. اگه به موضوع خاصی علاقه مندی کافیه به من بگی تا در موردش از همه پرس و جو کنم و بهترین رو برات بنویسم .