in ,

افتضاحافتضاح بی نظیربی نظیر بامزهبامزه ضعیفضعیف

لیست اعضای کابینه دولت روحانی در 4 سال دوم

List azaye kabine dolat rohani dar 4 sal dovom

در هر دوره ریاست جمهوری شخص رئیس جمهور برای در دست گرفتن امور کشور نیاز به وزرایی دارد که از نظر وی افراد تخصص لازم را داشته و مورد اطمینان وی باشند. زیرا رئیس جمهور تمامی برنامه های 4 ساله ی خود با تکیه بر دانش و تخصص وزرای کابینه تهیه و تدوین می نماید. در دولت یازدهم و دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی اعضای کابینه دولت از افرادی با سابقه مدیریتی که قبلا در دولت های قبلی هم سمت هایی رو داشتند استفاده شد. اما وزرای دولت یازدهم با حاشیه های زیادی مواجه بودند که بارها توسط مسئولین بالادستی که به کابینه روحانی اشراف داشتند مورد بازخواست قرار گرفتند. اما همانطور که هر فصلی تغییراتی در طبیعت ایجاد میکند کابینه روحانی نیز در دولت دوازدهم نیاز به تغییرات خواهند داشت. با توجه به این که در انتخابات 96 جناب آقای دکتر روحانی با اکثریت آرا پیروز این میدان بود انتخاب مردمی است که یک بار دیگر مانند انتخابات 92 به ایشان و اعضای کابینه دولت روحانی اعتماد کردند. در پی برگزاری انتخابات 96 اعضای کابینه دولت روحانی نیز دستخوش تغییراتی می شوند و این امری طبیعیست. در ادامه با ما همراه باشید تا تغییرات در لیست وزرای کابینه دولت روحانی را مورد بررسی قرار دهیم و در نتیجه اسامی وزرای دولت روحانی را معرفی کنیم.

در نت نظر بخوان: وظایف رئیس جمهور

وعده دکتر روحانی برای استفاده از نیروی جوان در کابینه

اعضای کابینه دولت یازدهم

در طی هفته ای که به تبلیغات کاندیداهای محترم ریاست جمهوری اختصاص داشت وعده های بسیاری داده شد که بعضی را می توان صرفاً وعده های تبلیغاتی و دور از ذهن نامید اما یکی از مهمترین وعده هایی که آقای دکتر روحانی داده بودند در یکی از سخنرانی هایشان که از شبکه خبر پخش گردید قول استفاده از نیروی متخصص و جوان در کابینه ریاست جمهوری بود. علت استفاده از جوانان در کابینه دولت روحانی می توان تخصص به روز و درک بهتر جوانان از مسایل و مشکلات روز کشور و مردم دانست. همچنین این تغییر در دولت دوم روحانی، به دلیل هجمه انتقاداتی که به بعضی از وزرای قبلی وارد شد می باشد.

کابینه دولت روحانی در دولت دوازدهم جوانتر خواهد شد

در دولت یازدهم نیاز به تغییر چند وزیر در بخشهایی چون وزارت علوم، کار و تعاون، بهداشت، اقتصاد، تحقیقات و فن آوری بخوبی حس می شد و گمانه زنی هایی نیز انجام گرفت. اما به دلیل قرار گرفتن در آستانه انتخابات 96 این تغییرات اعمال نگردید زیرا جابجایی وزرا در یک سال آخر دولت یازدهم عملا غیر کاربردی تشخیص داده شده و تغییر در روند حل مشکل و پیشرفت نیز ایجاد نمی شد. اما در کابینه دولت روحانی یعنی در دولت دوازدهم کابینه دستخوش تغییراتی شده و جوانتر خواهد شد. تا این لحظه هنوز هیچ اسم یا پیشنهادی برای اعضای کابینه دولت دوازدهم پیشنهاد نشده ولی گمانه زنی هایی که برای انتخاب کابینه دولت جدید صورت گرفته خبرهای خوبی را بشارت داده اند.

وزیر فعلی صنعت و معدن نفر اول در صف خروج

نعمت زاده وزیر صنعت و معدن

با توجه به نزدیک شدن پایان دولت یازدهم، طبق نظر فعالان سیاسی و سخنگوی دولت، آقای نعمت زاده وزیر صنعت و معدن جز نفرات اولیست که از لیست کابینه اعصای دولت روحانی خارج میگردد.این تصمیم بر اساس فعالیت های ضعیف و حمایت وی از کمپین غیر قانونی خرید نکردن خودروی ایرانی بود که انتقادهای بسیاری را به همراه داشت. همچنین به دلیل سن بالا نیز منتقدین وی را قابل صلاحیت در سمت وزیری ندانسته و همچنین بارها به دلیل اشتباهات در محاسبات ارزی که باعث ایجاد بازار سیاه در صنعت نساجی شده بود نیز مورد حمله مجلس قرار گرفته بود.

رفتن هاشمی از وزارت بهداشت حتمی است

هاشمی وزیر بهداشت

سید حسن قاضی زاده هاشمی علیرغم برخورداری از رأی اعتماد 91 درصدی، از همان ابتدا علاقه ای به ماندن در کابینه دولت یازدهم نداشت و بارها صحبت رفتن وی مطرح گردید. با اینحال آقای قاضی زاده هاشمی در دولت یازدهم کارنامه درخشانی را از خود بجای گذارد و مثال بارز آن طرح تحول سلامت بود که تحولی در زمینه پزشکی و درمان ایجاد نمود. اما وی همچنان بخاطر ثروتش مورد انتقاد بسیاری از جناح های سیاسی نیز بوده است. همچنین وقتی از وی سوال شد که در دولت دوازدهم باقی خواهد ماند یا خیر، پاسخ منفی دادند و گفتند بعد از تکمیل طرح تحول سلامت سمت را به وزیر بعدی واگذار خواهد نمود.

اسامی وزرای احتمالی در لیست کابینه دولت روحانی

علیرغم کارنامه درخشان دولت یازدهم در مسیر اقتصاد و فرهنگ مانند ثبات نرخ ازر، بازگشایی خانه سینما ، طرح تحول سلامت، و بسیاری دیگر… نشان از حضور وزرای کارکشته در بین اعضای وزرای دولت یازدهم داشته است اما برای پیشرفت همیشه به تغییر نیاز است. با اینحال تا این لحظه هنوز اسامی وزرای کابینه دولت دوازدهم از سوی دفتر دکتر روحانی منتشر نگردیده است ولی طبق شنیده های معتبر قرار است این لیست سن وزرا را با دقت مد نظر قرار داده و انتخاب دقیقی صورت گیرد. با توجه به اینکه در هنگام تحویل گرفتن دولت دهم به دلیل وضعیت نابسامانی که در کشور وجود داشت، دکتر روحانی در انتخاب وزرا مجبور بود کمی محافظه کارانه عمل نماید. اما با توجه به حل بسیاری از مسایل در 4 سال گذشته و کسب یک آرامش اقتصادی نسبی، هم اکنون وی میتواند نسبت به انتخاب اعضای کابینه وزرای کابینه دولت دوازدهم آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

تمرکز بر شایستگی و تخصص در انتخاب اعضای کابینه دولت دوازدهم

همانطور که بالاتر اشاره شد، ضمن جوان تر بودن اعضای کابینه دولت دوم روحانی، شاخص انتخاب کابینه دولت دوازدهم بر مبنای تخصص و دانش وزرای آینده برای پست مربوطه مد نظر می باشد. بنابراین با ارائه لیست جدید کابینه دوم روحانی امیدوار هستیم که تحولات بسیار خوب و گسترده ای در اموری همچون اقتصاد، اشتغال، ورزش، بهداشت و درمان، گردشگری و دیگر موارد مهم کشور که موجبات پیشرفت ملت و دولت را فراهم می کنند صورت گیرد.

در نت نظر بخون: لیست هنرمندان حامی روحانی

به روز رسانی خبر در تاریخ 9 مرداد 1396

با توجه به این که کمتر از یک هفته تا مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری برای دولت دوازدهم باقی مانده، جناب آقای روحانی رییس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم لیست پیشنهادی اعضای کابیه را جهت ملاحظه و تأییدیه تقدیم مقام معظم رهبری نمودند.

در بین اسامی مندرج در لیست ابتدایی وزرای دولت دوازدهم اسامی 6 نفر از وزیران قبلی در همان پست های قبل نیز به چشم میخورد. که این نشان از قطعی بودن ادامه خدمت وزیران در این پست ها برای چهار سال دوم ریاست جمهوری آقای روحانی میباشد. همچنین با توجه به اسامی مندرج در جدول تعدادی از وزرای دولت یازدهم نیز در پست های جدیدی در دولت دوازدهم حضور خواهند داشت.

در ادامه شما را به مطالعه لیست هیأت دولت دوازدهم دعوت می نماییم.

معاون اول اسحاق جهانگیری
رئیس دفتر رئیس جمهورمحمود واعظی
وزیر امور خارجهمحمد جواد ظریف
وزیر کشورعبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر اطلاعاتحجت السلام سید محمود علوی
وزیر دفاعحسین دهقان
وزیر امور اقتصاد و داراییعلی طیب نیا
وزیر نفتبیژن نامدار زنگنه
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعیعلی ربیعی
وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکیسید حسن قاضی زاده هاشمی
وزیر دادگستریخجت الاسلام محمد اسماعیل شوشتری – علیرضا آوایی
وزیر آموزش و پرورشمرتضی حاجی – شهین دخت مولاوردی
وزیر امور تحقیقات و فن آوریسورنا ستاری
وزیر نیرورضا اردکانیان – حبیب الله بیطرف
وزیر راه و شهرسازیپیروز حتاچی – محمد پیمان
وزیر جهاد کشاورزیمحمود حجتی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیسید عباس صالحی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتابوالحسن فیروز آبادی – نصرالله جهانگرد
وزیر صنعت ، معدن و تجارتمحمد شریعتمداری – رضا رحمانی
وزیر ورزش و جوانانمسعود سلطانی فر
معاون اجرائی رئیس جمهورمحمد نهاوندیان
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهورزهرا احمدی پور
معاون حقوقی رئیس جمهورحجت الاسلام مجید انصاری
بنیاد شهید و امور ایثارگرانحجت الاسلام رسول متنجب نیا
معاون امور مجلس رئیس جمهورحسینعلی امیری
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوررضا فرجی دانا
سازمان انرژی اتمیمحمد سعیدی – علی اکبر صالجی
سازمان برنامه و بودجهمحمد باقر نوبخت
سازمان امور اداری و استخدامیجمشید انصاری
سازمان میراث فرهنگیرضا صالحی امیری
سازمان حفاظت از محیط زیستمعصومه ابتکار
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایراناشرف بروجردی
بانک مرکزیمسعود نیلی

قبل از تهیه و تسلیم لیست ابتدایی فوق، آقای روحانی بر چند نکته در خصوص وزاری دولت دوازدهم تأکید داشتند و این لیست نیز بر اساس همین موارد تهیه و پیشنهاد گردیده است. مواردی که ایشان بر آن تأکید داشتند عبارتند از:

  • اکنون نوبت رأی 24 میلیونی برای تشکیل کابینه است
  • کابینه دولت دوازدهم مانند دولت قبل فراجناحی خواهد بود
  • اعضای دولت دوازدهم باید کاملاً نظر 24 میلیون رأی دهنده را قبول داشته باشند
  • اقلیت حق صحبت، نقد و انتقاد دارد اما حق تخریب ندارد
  • حقوق اقلیت رأی دهندگان نیز محفوظ است اما برای در دست گرفتن مسئولیت های رده بالا اکنون نوبت این 24 میلیون رأی دهنده است.

به روز رسانی در تاریخ 11 مرداد 96

اسامی وزیران تأیید شده کابینه دولت روحانی در دولت دوازدهم

در وزارت دادگستری سیدعلیرضا آوایی جانشین مصطفی پورمحمدی گردید.

در وزارت دفاع امیر سرتیپ حاتمی جانشین کنونی سردار دهقان این پست را مدریت خواهند نمود.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در دولت یازدهم جانشین صالحی امیری خواهد شد.

در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات نیز آذری جهرمی از معاونان محمود واعظی جایگزین وی خواهد شد.

در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی به عنوان وزیر معرفی خواهد شد.

در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز محمد شریعتمداری به عنوان وزیر معرفی گردید.

علی زرافشان، معاون کنونی آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز به جای دانش آشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش جایگزین وی شد.

محمود واعظی به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری فعالیت خواهد کرد.

آقایان نوبخت و جمشید انصاری در همان سمت معاونت رئیس جمهور و روسای سازمانهای برنامه و بودجه و اداری و استخدامی پابرجا خواهند بود.

معصومه ابتکار به جای خانم مولاوردی به معاونت زنان خواهد رفت و خانم مولاوردی نیز به عنوان دستیار ویژه و یا معاون حقوق شهروندی و پیگیری قانون اساسی به فعالیت خواهد پرداخت.

البته علیرغم اینکه مقام محترم ریاست جمهوری جناب آقای روحانی تأکید بر یک کابینه جوان داشتند، طبق اسامی درج شده در لیست فوق میانگین سن کابینه 63 سال تخمین زده می شود که با این حساب میتوان حتی عنوان مسن ترین کابینه را به دولت دوازدهم اختصاص داد. امیدواریم کابینه جدید بیش از پیش بتوانند به درخواست های اکثریت مردم پاسخ مثبت و سازنده دهند.

6 دیدگاه

نظر بده
  1. به نظرم مهندس کرامت جهانگرد بهترین گزینه برای وزارت صنعت معدن و تجارت هستند . هم جوان و هم علمی و هم پرکار و پر تجربه رئیس سابق صنایع و معادن استان اصفهان

  2. امیدوارم آقای روحانی از جوانان شایسته وبا لیاقت در کابینه ا ستفاده کنه و منافع ملی رو فدای رابطه و دین به دوستان نکنه

  3. کمپین تحریم خودروی صفر ایرانی غیرقانونی بوده؟، از کی تا به حال تصمیم جمعی برای عدم خرید یک کالای خاص قانونی یا غیرقانونی شده ؟

    • تحریم کردن در بسیاری از کشورهای پیشرفته راهی برای سازندگی و پیشرفته. ولی در کشورهای جهان سوم غیر قانونی تلقی میشه. و اصولا به هر چیزی که مجوز داده نشه برچسب غیرقانونی زده میشه. در حالی که در کشورهای دیگه شما برای تحریم کردن چیزی یا تشکیل کمپین نیاز به مجوز ندارید.

مطلب های مرتبط

  1. مطلب مرتبط:

  2. مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: بهنام رحیمی نژاد

متولد اسفند هستم و عاشق نجوم و فضا و سازه های باستانی. این علاقه از زمانی شروع شد که وقتی بچه بودم پدرم ماجرای دیدن بشقاب پرنده رو در فاصله چند متریش توی مزرعه برام تعریف کرد! دیگه همیشه سرم به آسمون بود شاید یه بار چیز عجیبی ببینم! یه بار دیدم ولی نفهمیدم چی بود! چیزی به اندازه بشقاب غذا خوری به رنگ ماه و با سرعت دور شد. راستی یه بار هم یه موجود خاکستری دیدم که دراز و لاغر و سایه مانند بود، هنوزم برام سواله که چی بود! دویدم دنبالش ولی گم و گور شد!
حرفه اصلیم مشخص نیست چیه، خیلی کارا انجام میدم و تو بعضی موارد هم تخصص دارم. طراحی وب، وردپرس، سئو، هاستینگ، الکترونیک، کامپیوتر، IT و شبکه...
شعار من: همه چیز در این عالم یک توجیه علمی داره، حتی...
آرزوی من: تا جایی که عمرم قد بده بتونم هرچه بیشتر سر از کار دنیا در بیارم و با چیزای عجیب و غریبی روبرو شم...