in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه ضعیفضعیف افتضاحافتضاح

آشنایی با انواع درخت افرا و نحوه نگهداری از آن

آشنایی با خرید، پرورورش و نگهداری درخت افرا

درخت افرا یکی از درختانی است که به وفور در زیباترین مناطق دنیا یافت می شود. درخت افرا در ایران بیشتر در مناطق جنگلی شمال کشور وجود دارد. این درخت انواع گوناگونی دارد که بیشتر آن ها استفاده زینتی دارند. از این درخت ها بیشتر برای موارد تزئینی در باغ ها و پارک ها استفاده می شود. اگر علاقه مند هستید درباره نحوه خرید، پرورش و نگهداری درخت افرا بیشتر بدانید، این مطلب را بخوانید.

نگهداری افرا

همه چیز درباره درخت افرا

درخت افرا در چه خاکی رشد می کند؟

درخت افرا معمولا در هر نوع خاکی به ثمر می نشیند. بنابراین درخت افرا در تهران و شهر های دیگر ایران نیز به خوبی رشد می کند. البته رشد درخت افرا در خاک های اسیدی جنگل های شمال کشور بهتر و سریع تر است. همچنین درخت افرایی که در خاک های اسیدی رشد می کند، زیباتر و پرپشت تر است. یکی از نکاتی که به زیباتر شدن درختان افرا کمک می کند، نور خورشید می باشد. بنابراین توصیه می شود که درخت افرا در مسیر نور خورشید کاشته شود تا درخت بتواند به خوبی از نور خورشید تغذیه کند.

آموزش و نگهداری درختان

نکات نگهداری از درخت افرا

  • افرا در آب و هوای معتدل و مرطوب رشد بهتری دارد. همیشه باید آب کافی به درخت برسد.
  • این درخت در تابستان هفته ای ۳ بار و در زمستان به آب کمتری نیاز خواهد داشت.
  • به هیچ وجه نباید برگ های درخت در مجاورت مستقیم جریان آب قرار داشته باشند.
  • خاک کمپوست و یا خاک برگ برای افرا مناسب تر هستند.
  • استفاده از کود حیوانی (هر ۲ سال یکبار) به رشد بهتر درخت افرا کمک می کند.
  • درخت افرا نباید در دمای کمتر از ۱۰ درجه و بیشتر از ۳۵ درجه قرار بگیرد.
  • محل کاشت درخت افرا نباید به صورتی باشد که درخت مدت زمان زیادی را در معرض نور مستقیم خورشید باشد. زیرا احتمال آفتاب سوختگی وجود دارد. همچنین محل کاشت نباید در سایه باشد.

گونه های مختلف افرا

افرای سیاه یا افرای سه برگی

زادگاه اصلی این نوع افرا، آمریکای شمالی است. ارتفاع این درخت به ۲۰ متر می رسد و رشد بسیار سریعی دارد. شاخه های افرای سیاه نازک بوده و در مقابل وزش تند باد مقاومت زیادی نداشته و زود می شکند.

درختکاری

افرای کوهستانی یا افرای نروژی

زیباترین نوع درخت افرا، افرای نروژی یا کوهستانی است. افرای کوهستانی برگ هایی پنجه ای و بزرگ با رنگ های بسیار خاص (سبز مایل به زرد) دارد. رنگ برگ های درخت افرای نروژی یا کوهستانی در فصل پاییز به زرد تیره تغییر کرده و منظره بسیار زیبایی خلق می کند.

معرفی درخت افرای کوهستانی

افرای سرخ

یکی دیگر از انواع افرا، افرای سرخ می باشد. که عکس آن را در بالا مشاهده می کنید. حداکثر رشد این نوع افرا تا ۵ متر است. این گونه برگ های قرمز ارغوانی داشته و بیشتر در آب و هوای مرطوب رشد می کند. افرای سرخ تنها نوع افرا است که بدون دسترسی به نور مستقیم خورشید نیز به زندگی خود ادامه می دهد.

نکات مهم در نگهداری از درخت افرا ی سرخ

افرای چناری

افرای چناری در ارتفاعات شمال ایران به وفور یافت می شود.. این درخت برگ هایی شبیه به برگ چنار با لبه های کرم رنگ دارد. بیشترین کاربرد افرای چناری استفاده در حاشیه خیابان ها و جاده هاست.

درخت افرا ی چناری

افرای شبه چناری

این گونه مقاوم ترین نوع درختان افراست که نسبت به آلودگی، وزش باد شدید، ضایعات صنعتی و غیره مقاومت بالایی دارد. به دلیل همین مقاومت زیاد از این درخت به عنوان بادشکن استفاده می شود. رشد این درخت بسیار سریع بوده و همچنین عمر بالایی دارد.  افرای شبه چناری می تواند تا ۳۵ متر رشد کند. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، به نظر می رسد کاشت این نوع افرا در تهران و شهرهای بزرگ منطقی تر باشد.

آشنایی با درخت افرا ی شبه چناری

افرای پرچینی یا افرای دشتی

افرای پرچینی یا افرای دشتی یکی دیگر از انواع افرا است. همانطور که از نام آن پیداست، از این نوع افرا بیشتر برای کاربری هایی مثل پرچین و یا جدا کننده فضاها استفاده می شود. سرعت رشد افرای پرچینی پایین است. ولی مقاومت این گونه افرا در برابر سرما بسیار بالا است. به حدی که این درخت تا دمای منفی ۲۹ درجه سانتی گراد نیز دوام می آورد! همچنین نکته قابل توجه دیگر در خصوص افرای دشتی، سازگاری آن با انواع خاک است.

آشنایی با افرای پرچینی

روش های تکثیر درخت افرا

برای تکثیر این نوع درخت روش های متفاوتی استفاده می شود. برای مثال:

  •  کاشت بذر
  •  قلمه زنی
  •  پیوند شکمی

استفاده از هر یکی از این روش ها بسته به نوع افرا و فصل متفاوت خواهد بود. اگر قصد تکثیر افرا را دارید، پیشنهاد می کنم قبل از شروع کار با یک باغبان حرفه ای مشورت کنید. و البته یکی از پیشنهادات ما برای روز درختکاری کاشت افرا است.

 افرا

آفت ها و بیماری های افرا

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، درختان افرا مقاومت بسیار بالایی دارند. اما به هر حال همچون تمامی درختان و گیاهان، این درخت نیز با تهدیداتی روبه رو است. از جمله مواردی که درختان افرا را تهدید می کنند، عبارتند از:

  • شته
  • شپش
  • تریپس
  • بیماری های قارچی
  • آنتراکنوز
  • بلایت

برای از بین بردن شته افرا معمولا از سم های فسفره استفاده می شود.

معرفی آفات و بیماری های افرا

شیره افرا و خواص آن

شاید برای شما جالب باشد که بدانید از درختان افرا یک شیره بسیار کاربردی استخراج می شود. این شیره مصرف خوراکی و خواص بسیار بالایی دارد. از شیره افرا برای درمان بیماری هایی همچون آلزایمر استفاده می شود.

همچنین شیره افرا خاصیت ضد التهابی و ضد اکسیدانی داشته و از آن برای درمان سرطان، دیابت و ترمیم بافت های سلول های عصبی استفاده می شود.

نحوه استخراج شیره

قیمت افرا در ایران

در زمان نگارش این مقاله هر عدد نهال افرا قیمتی در حدود ۳۰ الی ۵۰ هزار تومان دارد. البته قیمت نهال افرا با توجه به نوعی که شما قصد خرید آن را دارید، متفاوت خواهد بود.

فضای سبز

کلام آخر

در این مطلب با انواع درخت افرا، نحوه کاشت و نگهداری آن ها آشنا شدید.

اگر شما به باغبانی و نگهداری درختان و گیاهان علاقه مند هستید، احتمالا رابطه خوبی با حیوانات نیز دارید. بنابراین پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله نگهداری از گربه بزنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

12 دیدگاه

نظر بده
  1. من حیاط پشتی خونه ام یه درخت بید هست که ظرف چند سال قد کشیده شده قد یه خونه چهار طبقه.
    خاک زیرش مستعد رویش هر نوع دانه ای هست و یه نهال افرا هم یکی دو سال زیرش خود به خود سبز شده.
    چهارتا نهال گردو و دو تا هلو هم قبلا زیرش خود به خود سبز شده بود.
    اگه جای این نهال افرا رو عوض کنم خشک نشه؟ چه فصلی این کار رو بکنم؟

  2. سلام خسته نباشید ما اول بهار دوتا درخت دو سه متری افرا خریدیم که ریشه داشت ولی برگ نداشت گفتیم اقا خشک نشده تست کرد خیس بود اوردیم کاشتیم ولی الان بالای سه هفته میشه نه برگی نه علامتی کود گوسفندی دادیم کود بیست بیست هم دادیم اب هم مرتب میدیم ولی هیچ که هیچ

    حتی به فکرم زد بردارم تو سطل اب بزارم شاید برگ بده بعد بکارم رو بید مجنون اینکارو کردیم جداب داد ولی گفتم باز بپرسم خراب کاری نکنیم

  3. سلام
    یا سپاس از شما و مطالب خوبتون و خسته نباشید!
    میخواستم بپرسم وسیله ای که باهاش شیره ی درخت بیرون میریزن اسمش چیه و چطور میشه تهیه اش کرد؟

  4. سلام و خسته نباشید.جناب خواستم بدونم چه نوع افرایی در گیلان(هشتپر تالش، که جغرافیای ساحلی و کوهستانی(بین دریا و کوهستان)هست و از آب هوای مرطوب و معتدل برخورداره،میتوان کاشت و نیز فاصله ی بین نهالها باید چند متر باشه؟وهمچنی آیا در چنین فصلی میشه کاشت؟

  5. سلام مطالبتون در باره افرا بد نبود ولی میشد کاملتر ش کرد از جمله کدام نوع شیره دارند یا شیره کدام نوع افرا بهتره در کدام نواحی میشود کاشت چه موقع از فصل سال میتوان شیره آنرا گرفت ووو در جمع بندی خوب بود ?

  6. با سلام ممنون بابت مطالب خوب شما تشکر ساخت درامhttps://parsconveyorbelt.com/%D8%B1%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%BA%D9%84%D8%B7%DA%A9-roller-idler/

  7. با عرض سلام و تشکر از مطالب خوبتون
    می خواستم بدونم آیا درخت افرا در پرند(جنوب غربی تهران) رشد می کند ؟ کدام نوع آن ؟ از کجا می توان تهیه کرد ؟ شرایط نگه داری آن چیست؟
    خییلی ممنون

    • درود بر شما
      دوست خوبم شما باید با یک کارشناس کشاورزی در این مورد مشورت کنید، این مطلب صرفاً معرفی انواع درخت افرا و کاربرد اون به کاربران بود، حوزه فعالیت ما به بخش تخصصی کشاورزی مرتبط نیست.

  8. سلام.تشکر از مطلبتون درباره درخت افرا فقط میخواستم بدونم تمامی درختان افرا میتونن شیره تولید کنن یا درخت افرا که شیره تولید میکنه ازنوع خاصی میباشه.تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آزاده ملک زاده

آزاده هستم، یکی از بلاگرهای نت نظر. دختری شاد و فعالم و سعی میکنم در لحظه زندگی کنم. عاشق کافه گردی، فیلم و سریال و بازی های کامپیوتری هستم. به محیط زیست علاقه زیادی دارم و حامی پر و پا قرص حیواناتم، خودم هم یه گربه خوشگل و دوست داشتنی و خاص دارم که همه زندگیمه.
اگه دوست داری بیشتر با روحیاتم آشنا بشی می تونی بزنی رو اسمم و تمام مطالبی که نوشتم رو بخونی. اگه موضوع جالبی به ذهنت می رسه باهام در میون بذار تا درباره ش یک پست جالب و جذاب برات بنویسم.