in

بی نظیربی نظیر ضعیفضعیف افتضاحافتضاح بامزهبامزه

۱۰ حقیقت جالب درباره ابوعلی سینا

10haghighat e jaleb dabare abu ali sina

اول شهریور مصادف با زادروز ابوعلی سینا به عنوان روز پزشک نام گذاری شده است. در این روز برای بزرگداشت ابوعلی سینا برنامه های ویژه ای در همدان و اغلب شهرها برگزار می شود. به مناسبت نزدیک شدن به اول شهریور تصمیم گرفتم تا جنبه های کمتر شناخته شده این دانشمند ایرانی را معرفی کنم. ابوعلی سینا دانشمندی است که در ابعاد مختلفی از خود استعداد و نبوغ نشان داده. پزشکی یکی از ابعاد علمی و شناخته شده بوعلی سیناست. در این مطلب حقایق جالبی درباره ابوعلی سینا را یادآوری می کنم.

به مناسبت بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک

روز پزشک اول شهریور

۱۰– ابوعلی سینا در روستای افشانه نزدیک بخارا به دنیا آمد. بخارا در زمان قدیم بخشی از ایران بود ولی امروزه این شهر قسمتی از خاک ازبکستان قلمداد می شود.
۹– از ناگفته هایی درباره بوعلی سینا اینست که وی ۴۵۰ کتاب در زمینه های مختلف نوشته که اغلب اون ها در مورد پزشکی و فلسفه است. این کتب به زبان عربی  فارسی دری نوشته شده است.

زندگینامه ابوعلی سینا

۸– ابن سینا نه تنها از مشهورترین اندیشمندان ایرانی در طول تاریخ است بلکه در لیست فیلسوفان بزرگ جهان هم قرار دارد. سازمان یونسکو جایزه‌ای دو سالانه به نام ابن سینا را در نظر گرفته که به پیشروان علم و اخلاق اهدا می کند.
۷– در دانشنامه فلسفه دانشگاه تنسی از Avicenna به عنوان تاثیرگذارترین فیلسوف جهان نام برده شده است.

در نت نظر بخوان: حقایقی جالب در مورد عطار نیشابوری

کتاب های ابوعلی سینا

۶– کتاب قانون ابوعلی سینا در باب طب نوشته شده و در دانشکده های پزشکی دنیا مرجع دانشجویان پزشکی است. کتاب قانون بعد از انجیل بیشترین تیراژ چاپ را دارد.
۵– نبوغ ابوعلی سینا در کودکی و نوجوانی موجب شد تا در ۱۸ سالگی به همه علوم زمان مسلط شود. از آن به بعد تنها با استدلال های شخصی توانست پیشرفت و رشد علمی پیدا کند.

چاپ اسکناس ابوعلی سینا

۴– ابن سینا دانشمند ایرانی که علم پزشکی دنیا مرهون زحماتش است یکی از ریاضیدانان به نام ایران نیز می باشد. وی علم منطق و هندسه را در کودکی آموخت.
۳– پور سینا اشعار بسیاری نیز به زبان عربی سروده که بر گرفته از سلطه زبان عربی در آن دوران بوده است.البته اشعاری به فارسی به وی نسبت داده شده که زیاد معتبر نیست.

بزرگداشت ابوعلی سینا

۲– هیچ منبع معتبری درباره ابوعلی سینا و ازدواج وی به دست نیامده. دراسناد و مدارک تاریخی نشانی از ثبت ازدواج ابن سینا دیده نمی شود.
۱– ابن سینا یکی از بنیانگذاران پایه های هارمونی در موسیقی است وی ۳ کتاب در زمینه موسیقی دارد که یکی به زبان دری و ۲ کتاب دیگر عربی است.
زندگینامه ابوعلی سینا فراز و نشیب های زیادی دارد. بوعلی گاهی عزیز دربار و زمانی زندانی و در بند بوده است. برخی از آثار نوشتاری ابن سینا در طول تاریخ از بین رفته است ولی همه آثار به جای مانده از وی به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده و مورد استفاده دانش پژوهان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: افسانه رجب پور

افسانه هستم فعال،پر انرژی و علاقه مند به جستجو . از خوندن نظرت راجع به پست هام خوشحال میشم. اگه به موضوع خاصی علاقه مندی کافیه به من بگی تا در موردش از همه پرس و جو کنم و بهترین رو برات بنویسم .