in

بی نظیربی نظیر

همه چیز درباره روز دانش آموز

hame chiz darbareye rooze danesh amooz

سیزدهم آبان ماه در تقویم رسمی کشور بعنوان روز دانش آموز ثبت شده و هر سال به مناسبت این روز مراسم راهپیمایی در کشور برگزار میشه و راهپیمایان که اکثراً دانش آموزان هستند، مراسم بزرگداشت روز دانش آموز رو برگزار می کنند و با سر دادن شعارهای انقلابی خاطره اون روز سرنوشت ساز رو زنده نگه می دارند، در این مطلب از سایت نت نظر قصد دارم 10 نکته جالب از روز دانش آموز برات بگم و تو رو بیشتر با این روز بزرگ آشنا کنم.

وقایع  روز دانش آموز در قالب 10 نکته

روز دانش آموز چه روزی است؟

1 – لبیک دانش آموزان به فرمان امام خمینی (ره)

بعد از اینکه امام خمینی همه مردم کشور رو به مبارزه علیه حکومت طاغوت دعوت کرد، دانش آموزان کشورمون این دعوت رو لبیک گفتند و با موج انقلابی که کشور رو فرا گرفته بود همراه شدند، دانش آموزان بطور خودجوش مدارس رو تعطیل کردند و به تظاهرات رفتند.

2 – تجمع در دانشگاه تهران

دانش آموزان و دانشجویان در محوطه دانشگاه تهران تجمع کردند و همراه با هم و عده ای از مردم عادی که برای برگزاری نمایشگاه کتاب به دانشگاه تهران اومده بودند شعار سر دادند.

3 – محاصره دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی

نیروهای شاه وقتی دیدند محوطه دانشگاه شلوغ شده و دانش آموزان و دانشجویان یکصدا با هم شعارهای انقلابی سر میدن، دور تا دور دانشگاه تهران رو محاصره کردند و تظاهرات کنندگان رو هدف گرفتن.

4 – دانش آموزان عقب نشینی نکردند

تجمع کنندگان که اکثرشون از دانش آموزان نوجوان کشور تشکیل شده بود، زمانیکه نیروهای مسلح شاه رو دیدند متفرق نشده و عقب نشینی نکردند، بلکه همه با هم فریاد “الله اکبر” سر دادند.

5 – پرتاب گاز اشک آور توسط نیرهای امنیتی

مامورین که از وحدت دانش آموزان ترسیده بودند در ساعت 11 صبح چندین گاز اشک آور به سمت تظاهرات کنندگان پرتاب کردند، ولی دانش آموزان همچنان سر جای خودشون ایستادند و بلندتر فریاد “الله اکبر” سر دادند.

13 آبان روز دانش آموز

6 – شلیک تیر هوایی توسط مامورین

وقتی مامورین دیدند نوجوانان و جوانان شجاع کشور به هیچ وجه متفرق نمیشن، چند تیر هوایی شلیک کردند. که با آغاز تیر هوایی عده ای از مردم به سمت درهای دانشگاه دویدند.

7 – تیراندازی مامورین به سمت مردم

زمانیکه نیروهای مسلح دیدند مردم در حال فرار به سمت درهای دانشگاه هستند موج جمعیت رو به گلوله بستن. در جریان این تیراندازی 56 نفر از دانش آموزان و دانشجویان شجاع کشورمون شهید و بیش از صدها نفر مجروح شدند.

8 – به آتش کشیدن محوطه دانشگاه

در حین تیراندازی دانش آموزان برای مقابله با نیروهای امنیتی قسمت هایی از محوطه دانشگاه رو به آتش کشیدند. همین کار باعث شد تا نیروهای مسلح عقب نشینی کنند. کمی بعد مامورین محوطه دانشگاه رو ترک کردند. بعد از این اتفاق دانش آموزان از دانشگاه خارج شدند و در خیابان های اطراف دانشگاه تظاهرات کردند. در جریان این تظاهرات، جمعیت بخش هایی از خیابان های جمهوری و ولیعصر رو به آتش کشیدند.

9 – ادامه درگیری ها در بعد از ظهر 13 آبان

ساعت دو بعد از ظهر دوباره درگیری بین جوانان انقلابی و ماموران امنیتی داخل دانشگاه شروع شد. عده ای از دانش آموزان که داخل دانشگاه باقی مونده بودند با مامورین درگیر شدند و در جریان این درگیری نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی کردند که باز هم تعدادی از هموطنانمان شهید و مجروح شدند.

10 – انتخاب سیزده آیان به عنوان روز دانش آموز

روز دوشنبه 16 بهمن 1357 تعدادی از دانش آموزان طی بیانیه ای اعلام کردند که مایلند به پاس قدردانی از شجاعت های قشر دانش آموز، روز 13 آبان بعنوان روز دانش آموز در تقویم رسمی کشور ثبت بشه، تا هر سال مراسمی جهت بزرگداشت این شهدای شجاع و همچنین جهت حفظ وحدت و یکپارچگی بین قشر دانش آموز کشور برگزار بشه. به همین دلیل روز سیزده آبان بعنوان روز دانش آموز در تقویم ثبت شد و هر سال دانش آموزان کشور در این روز مراسمی رو برگزار می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آزاده ملک زاده

آزاده هستم، یکی از بلاگرهای نت نظر. دختری شاد و فعالم و سعی میکنم در لحظه زندگی کنم. عاشق کافه گردی، فیلم و سریال و بازی های کامپیوتری هستم. به محیط زیست علاقه زیادی دارم و حامی پر و پا قرص حیواناتم، خودم هم یه گربه خوشگل و دوست داشتنی و خاص دارم که همه زندگیمه.
اگه دوست داری بیشتر با روحیاتم آشنا بشی می تونی بزنی رو اسمم و تمام مطالبی که نوشتم رو بخونی. اگه موضوع جالبی به ذهنت می رسه باهام در میون بذار تا درباره ش یک پست جالب و جذاب برات بنویسم.