in ,

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح بامزهبامزه ضعیفضعیف

زندگینامه فردوسی به مناسبت زادروز فردوسی – زندگی نامه به زبان ساده

زندگی نامه فردوسی به زبان ساده

حکیم ابوالقاسم فردوسی، چهره ماندگاری است که نام او را از دوران کودکی  بارها و بارها شنیده و اشعار او را در کتاب های درسی خوانده ایم. اما حقیقت این است که ما ایرانی ها اطلاعات  زیادی درباره زندگی نامه فردوسی نداریم. فقط همین قدر می دانیم که فردوسی یک شاعر بزرگ و توانا بود که ۳۰ سال از زندگی خود را صرف خلق شاهنامه کرد. ولی چون زادروز این شاعر بزرگ و محبوب، در یکم بهمن ماه و چند روز آینده است، تصمیم گرفتم که زندگینامه فردوسی را به زبان ساده و عامیانه تعریف کنیم. اگر تمایل به آشنایی با زندگینامه فردوسی از دوران کودکی تا اوج شهرت را دارید، پس این مطلب مفید را از دست ندهید.

زندگینامه فردوسی به زبان ساده

حکیم ابوالقاسم فردوسی

زندگی نامه فردوسی: تولد و کودکی

ابوالقاسم فردوسی در سال ۳۲۹ هجری قمری مصادف با ۳۱۹ هجری خورشیدی و سال ۹۴۰ میلادی، در روستای «پاژ» واقع در شهر طوس خراسان به دنیا آمد. پدر فردوسی از دهقانان ثروتمند طوس بود (دهقانان یکی از طبقه های اجتماعی بودند که در ردیف مالکان قرار داشتند و حد فاصل طبقه اشراف و کشاورزان را تشکیل می دادند). پس فردوسی فرزند خانواده ای ثروتمند بود و مجبور نبود مانند دیگر بچه های کشاورزان، پا به پای خانواده خود کار کرده و از تحصیل محروم باشد؛ بنابراین از کودکی به کسب علم و دانش مشغول شد و در همان دوران به شعر و شاعری علاقمند شد و تا حدودی زبان های عربی و پهلوی را فرا گرفت.

خانواده فردوسی

در کتب تاریخی تا پیش از نگارش شاهنامه، چیز زیادی از زندگینامه فردوسی و خانواده این شاعر بزرگ گفته نشده است. تنها اطلاعات موجود و موثق، درباره پسر فردوسی است که در سال ۳۵۹ هجری قمری به دنیا آمده است. پس معلوم می شود که  این شاعر بزرگ قبل از سال ۳۵۸ هجری قمری ازدواج کرده است. درباره همسر فردوسی اطلاعات زیادی در دسترس نیست؛ ولی گمانه زنی ها حاکی از آن است که همسرش زنی فرهیخته و باسواد بوده، که به زیبایی  چنگ می نواخت و مانند فردوسی از خانواده دهقانان بوده است.

فردوسی علاوه بر این پسر، یک دختر هم داشت که به خاطر فقر و تنگدستی در زمان ازدواج او، توانایی تهیه جهیزیه نداشت. به همین دلیل شاهنامه را که حاصل ۳۰ سال زحمت اش بود، به سلطان محمود غزنوی پیشکش کرد تا با پولی که بابت این کتاب فوق العاده به دست می آورد، جهیزیه دخترش را تامین کند.

آغاز نگارش شاهنامه

معرفی شاهنامه فردوسی - زندگی نامه فردوسی

فردوسی در سال ۳۷۰ هجری قمری و در سن ۴۰ سالگی، نگارش شاهنامه را آغاز کرد. در سال های ابتدایی سرایش شاهنامه، فردوسی که فردی ثروتمند و زمین دار بود، از نظر امرار معاش مشکلی نداشت. از طرفی علاوه بر ثروت خود، بعضی از بزرگان شیعی مثل «حسین قتیبه» و «علی دیلمی»، که به فرهنگ و ادبیات علاقه زیادی داشتند، این شاعر بزرگ را از نظر رزق و روزی و کسب معاش یاری می کردند. ولی با گذشت سال ها و درست زمانی که تمام ثروت فردوسی ذره ذره خرج شده بود و ملک و املاک خود را از دست داده بود، دیگر کسی این حکیم خردمند را یاری نکرد؛ و سال های پایانی عمر فردوسی در فقر و تنگدستی سپری شد.

فردوسی در سال ۳۸۴ هجری قمری، یعنی ۳ سال قبل از بر تخت نشستن سلطان محمود غزنوی، اولین ویرایش شاهنامه را به پایان رساند. ولی چون تمایل داشت تا اثری جاودانه از خود به یادگار بگذارد، پس به این نسخه بسنده نکرد و در این زمان  بود که برای پرمایه تر شدن اشعار شاهنامه، ویرایش دیگری را آغاز کرد که بیش از ۱۶ سال طول کشید.

فردوسی در سال ۳۹۴ هجری قمری و در سن ۶۵ سالگی، تصمیم گرفت که شاهنامه را به سلطان محمود غزنوی تقدیم کند؛ به همین خاطر در نسخه ویرایش شده شاهنامه، به مدح و ثنای سلطان محمود پرداخت. سرانجام در سن ۷۱ سالگی و در سال ۴۰۰ هجری قمری، فردوسی ویرایش شاهنامه را به پایان رساند.

تقدیم شاهنامه به سلطان محمود غزنوی

فردوسی در سال های پایانی عمر خود به سختی زندگی می کرد؛ به همین دلیل تصمیم گرفت تا با پیشکش کردن شاهنامه به سلطان محمود و گرفتن پاداش، هم جهیزیه دخترش را تامین کند و هم این چند صباح باقی مانده از عمرش را، در آسایش سپری کند. پس شاهنامه را در ۷ دفتر نوشت و به پایتخت غزنویان در «غزنی» یا غزنین، و نزد سلطان محمود برد. قرار بر این بود که سلطان محمود ۶۰٫۰۰۰ دینار به فردوسی پاداش دهد، ولی به خاطر بدگویی حسودان و اطرافیان پادشاه، این رقم به ۵۰٫۰۰۰ درهم کاهش پیدا کرد و در نهایت ۲۰٫۰۰۰ درهم آن، به فردوسی پرداخت شد.

مطالب مرتبط:

زندگینامه فردوسی: درگذشت

آرامگاه فردوسی در چه شهری است
زندگی نامه فردوسی: آرامگاه فردوسی

زندگینامه فردوسی با تمام فراز و نشیب های بسیار خود، در سال ۴۱۱ هجری قمری به پایان رسید. همانطور که ذکر شد، فردوسی در سال های پایانی عمرش زندگی سختی را تجربه کرد و همه این مسائل و اتفاقات، بابت بدعهدی سلطان محمود و حسادت اطرافیان پادشاه بود. سلطان محمود بعد از شنیدن بیت:

اگر جز به کام من آید جواب                   من و گرز و میدان و افراسیاب

از کاری که کرده بود پشیمان شد و تصمیم گرفت به قولی که به فردوسی داده بود عمل کند و ۶۰٫۰۰۰ دینار برای فردوسی فرستاد. اما اجل به فردوسی مهلت نداد از سکه ها استفاده کند و درست زمانی که دینارها از دروازه شهر به داخل می رفت، تشییع جنازه فردوسی برگزار می شد و جنازه این شاعر نامدار ایرانی از دروازه شهر خارج شد.

دختر فردوسی در جواب این کار سلطان محمود، از قبول این پول امتناع کرد و در نهایت ۶۰٫۰۰۰ دینار پاداش فردوسی، برای بهبود و بازسازی کاروانسرای چاهه خرج شد.

مطالب مرتبط:

11 دیدگاه

نظر بده
  1. عالی بود 🌷🌷💗💗💗💗
    خیییییییلیییییییییییی ممممممنونمممممم ❣❣❣💟💟💟
    اطلاعاتم در مورد فردوسی بیشتر شد.😍😍😍😗

مطلب های مرتبط

  1. مطلب مرتبط: انواع آرایه های ادبی و آموزش کامل آرایه های ادبی به زبان ساده با ذکر مثال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آزاده ملک زاده

آزاده هستم، یکی از بلاگرهای نت نظر. دختری شاد و فعالم و سعی میکنم در لحظه زندگی کنم. عاشق کافه گردی، فیلم و سریال و بازی های کامپیوتری هستم. به محیط زیست علاقه زیادی دارم و حامی پر و پا قرص حیواناتم، خودم هم یه گربه خوشگل و دوست داشتنی و خاص دارم که همه زندگیمه.
اگه دوست داری بیشتر با روحیاتم آشنا بشی می تونی بزنی رو اسمم و تمام مطالبی که نوشتم رو بخونی. اگه موضوع جالبی به ذهنت می رسه باهام در میون بذار تا درباره ش یک پست جالب و جذاب برات بنویسم.