in

بی نظیربی نظیر

نوشتن متن تبلیغاتی موفق در هشت مرحله

neveshtan matne tablighatiye movafaq dar hasht marhale

وقتی یک آگهی تبلیغاتی از تلوزیون یا بیلیوردهای شهر مشاهده میکنید خواهید دید که یک متن تبلیغاتی موفق در کنار هر افکت صوتی و تصویری دیگری توجه شما را به خود جلب میکند. در این پست میخواهیم به شما آموزش دهیم که برای نوشتن یک متن تبلیغاتی موفق و ماندگار باید چه نکاتی را لحاظ کرد و از چه تکنیک ها و واژگانی استفاده کرد.

در نت نظر بخون: چند ایده جالب برای راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

تکنیک های نوشتن یک متن تبلیغاتی موفق و  تاثیر گذار

نوشته ای منجر به فروش میشود که ساده و برای مخاطبان قابل فهم باشد. روش های زیادی در نوشتن وجود دارد که در ظاهر به زیبایی متن کمک میکند ولی در واقع موجب ابهام در متن شده و فروش را مختل میکنند. رایج ترین اشتباهات در تبلیغ نویسی این موارد هستند: جملات طولانی، واژگان تخصصی، کلمات کلیشه ای، حاشیه نویسی، کلی گویی و اجتناب از بیان مقصود. تکنیک ها و رهنمود های زیر می تواند به شما در نوشتن یک متن تبلیغاتی خوب کمک کند:

1. برای مشتری بنویسید نه برای خود!

نوشتن متن تبلیغاتی موفق

هنگام نوشتن یک نامه و یا یک متن تبلیغاتی، نخست به خواننده خود بیندیشید. اگر خواننده خود را نمیشناسید کسی را در نظر خود مجسم کنید که همان خواننده شماست و بعد خطاب به او بنویسید. بعد از خود سوال کنید آیا کلماتی را که به کار برده ام را خواهد فهمید؟ آیا متن برای او تازه و مفید خواهد بود؟ اگر من جای خواننده بودم، خواندن این آگهی مرا برای خرید کالا متقاعد میکرد؟

2. بر روی پیام اصلی خود مانور دهید

نوشتن پیام اصلی متن تبلیغاتی

معمولا آگهی شما دارای یک پیام اصلی است (مانند: مصرف بنزین این اتومبیل کم است)و چند پیام فرعی (جادار، قیمت مناسب، آپشن های جدید). عنوان بایستی پیام اصلی را منعکس کند و

جملات اولیه متن باید به تایید عنوان بپردازد. پیام های فرعی در لابلای خطوط بعدی متن ظاهر میشود. اگر متن آگهی شما طولانی است هریک از پیام های ثانوی میتواند شماره یا سرفصل جدا باشد.

3. نوشته خود را به بخش های کوچک تقسیم کنید

متن تبلیغاتی پیام های کوتاه

*در آگهی های کوتاه (کمتر از 150 کلمه) نیازی به تقسیم کردن آگهی به عناوین فرعی نیست ولی در آگهی های طولانی تر این کار موجب تسهیل خواندن متن میشود.

*اگر هر بخش به طور منطقی از بخش قبل ریشه میگیرد یا پیام ها به ترتیب اهمیت مرتب شده اند میتوانید از شماره استفاده کنید.

*اگر هیچ کدام از اولویت خاصی برخوردار نیستندمیتوانید از نشانه های گرافیکی مانند ستاره یا خط فاصله استفاده کنید.

*پاراگراف ها باید کوتاه نوشته شوند. پاراگراف های طولانی باعث خستگی خواننده میشوند.

4. از نوشته های کوتاه استفاده کنید

جملات طولانی خواننده را خسته و سردرگم میکند و زمانی که آخرین عبارت جمله را به پایان میرساند، عبارت نخست را فراموش میکند. برای کوتاه کردن جملات تا جایی که ممکن است باید آنهارا به دو یا چند جمله کوتاه شکست یا از نقطه بین عبارت ها استفاده کرد. اگر تمامی جملات هم اندازه باشند تبلیغ خسته کننده جلوه میکند. از جملات کوتاه و بلند استفاده کنید.

5. پنجمین گام نوشتن یک متن تبلیغاتی موفق: از کلمه های ساده استفاده کنید

استفاده از کلمات دهن پر کن معمولا خواننده را از منظور اصلی نویسنده دور میکند. چه خطاب به کشاورزان مینویسید چه خطاب به پزشکان از کلمات دهن پر کن دوری کنید.

6. از واژه های نامفهوم فنی دوری گزینید

نوشتن متن تبلیغاتی ایده ها

چه زمان باید از اصطلاحات فنی و چه زمان باید از زبانی ساده استفاده کرد؟

قاعده: هرگز از اصطلاحات فنی استفاده نکنید مگر اینکه حداقل 95 درصد از خوانندگان شما آن را درک کنند. اگر چاره ای جز استفاده از کلمات فنی ندارید، معنی کلمات را در متن تبلیغ توضیح دهید.

7. کلمات را دقیق انتخاب کنید

یک نوشته تبلیغاتی خوب باید دقیق باشد. کلمات غیر ضروری، وقت خواننده را هدر میدهد، پیام فروش را تضعیف میکنند. کلمات را از نو بنویسید. در زمانی که نخستین نسخه از نوشته خود را مینویسید کلمات پشت هم سرازیر میشوند، کلمات غیرضروری را در مرحله بازنویسی حذف کنید. از کلمه های زائد، جمله های ولانی، عبارت های پرکلمه و صفات بی مورد بپرهیزید.

8. بی حاشیه پیام اصلی خود را بیان کنید

نوشتن پیام تبلیغاتی تمرکز بر هدف

برخی از نویسندگان تازه کار یکی دو پاراگراف اول را صرف «گرم کردن» خود میکنند و سپس به نکته های اصلی میپردازند.

اگر احساس میکنید برای نوشتن یک آگهی نیاز به گرم کردن خود دارید اشکال ندارد، این عمل را انجام دهید. اما در نسخه نهایی آنها را حذف کنید. در نسخه نهایی باید از اولین کلمه تا آخرین کلمه به فروش بپردازد.

حرف آخر

مراحل مذکور راه های برقراری با احساسات مخاطب را به شما آموزش میدهد ولی حواستان باشد یک متن تبلیغاتی خوب باید اورا قانع کند تا محصول شمارا بخرد نه اینکه بخواهید او را فریب دهید! چون اگر تبلیغات شما غیر واقعی باشد شاید یک بار محصول شما به فروش برود ولی این کار دیگر تکرار نخواهد شد. بنابراین بدون گول زدن مشتری(!) سعی کنید او را وارد معامله ای برد-برد کرده تا مشتریانی راضی و وفادار داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: [email protected]