in

بی نظیربی نظیر

چگونه گوشی خود را رجیستر کنیم؟ آموزش رجیستر کردن گوشی

رجیستر کردن گوشی در سه سوت!

با آغاز طرح رجیستری موبایل بسیاری از کاربران با مشکلاتی مواجه شده و سوالات زیادی در ذهن آن ها به وجود آمده است. یکی از اصلی ترین این سوالات مربوط به نحوه رجیستر کردن گوشی موبایل می‌شود! در ادامه این مقاله به آموزش نحوه رجیستر کردن گوشی موبایل می‌پردازیم. با نت نظر همراه باشید.

طرح رجیستری موبایل چیست؟

طرح رجیستری طرحی بوده که برای مبارزه با واردات و فروش گوشی های قاچاق در ایران پیاده سازی شده است.  به موجب این طرح تمام گوشی های موبایلی که وارد ایران می‌شوند و قرار است کاربران از آن ها استفاده کنند باید تاییدیه سازمان ارتباطات را کسب کرده باشند و هزینه هایی همچون هزینه گمرک و غیره توسط وارد کننده آن ها پرداخت شده باشد. در غیر این صورت گوشی مورد نظر قاچاق شناخته شده و قابل استفاده نخواهد بود. اما آغاز کار طرح رجیستری موبایل منجر شد که سوالات زیادی در ذهن کاربران ایجاد شود!

یکی از اصلی ترین این سوالات مربوط به نحوه رجیستر کردن گوشی موبایل می‌شود! خیلی از کاربران هنوز نمی‌دانند که بعد از خرید یک گوشی جدید چگونه باید آن را رجیستر کنند و بدین ترتیب بتوانند بدون هیچ مشکلی از گوشی مورد نظرشان استفاده به عمل آورند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید توصیه می‌کنیم این مقاله اختصاصی را از دست ندهید، چون در ادامه این مطلب به آموزش نحوه رجیستر کردن گوشی موبایل می‌پردازیم. با نت نظر همراه باشید.

آموزش رجیستر کردن گوشی موبایل بعد از خرید

اما چطور بعد از خرید یک گوشی جدید قادر به رجیستر کردن آن خواهیم بود؟ روش های مختلفی برای انجام این کار ارائه شده‌اند. برای مثال سامانه‌ای اختصاصی تحت عنوان سامانه همتا وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق اینترنت و مرورگر گوشی، تبلت یا کامپیوتر خود پروسه رجیستر کردن گوشی های موبایل را تکمیل کنند. همچنین رجیستر کردن گوشی از طریق خود گوشی و با شماره گیری کد USSD اختصاصی *7777# هم امکانپذیر است. همچنین استفاده از اپلیکیشن اختصاصی سامانه همتا هم روش دیگری به منظور رجیستر کردن گوشی های موبایل خواهد بود. در ادامه ما دو روش رجیستر کردن گوشی موبایل از طریق سامانه همتا و کد USSD اختصاصی که نام برده شد را شرح می‌دهیم.

روش اول: رجیستر کردن گوشی از طریق سامانه همتا

روش اولی که می‌توانید با استفاده از آن گوشی موبایل خود را رجیستر کنید مربوط به بکارگیری سامانه همتا می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر به کامپیوتر یا لپ‌تاپی دسترسی داشتید که به اینترنت متصل است، از این روش به منظور رجیستر کردن گوشی موبایل خود بهره بگیرید. برای رجیستر کردن گوشی با این روش باید مراحل زیر طی شوند:

چگونه گوشی خود را رجیستر کنیم؟ آموزش رجیستر کردن گوشی

  • ابتدا بر روی این قسمت کلیک کنید و وارد سایت سامانه همتا شوید.
  • بر روی گزینه “فعال سازی” کلیک نمایید.
  • در پنجره جدیدی که باز شده باید فیلدهای مورد نیاز را پر کنید. این فیلدها به ترتیب شامل شماره سیم کارت شما (سیم کارتی که می‌خواهید در گوشی قرار داده و از آن استفاده کنید)، کد IMEI گوشی موبایلی که خریداری کرده‌اید و کد فعالسازی که به همراه جعبه گوشی از طریق فروشنده در اختیارتان قرار داده می‌شوند هستند.

بعد از وارد کردن اطلاعات نام برده شده و کلیک بر روی گزینه “فعال سازی” گوشی شما رجیستر خواهد شد و می‌توانید بدون هیچ محدودیتی از گوشی موبایل خود استفاده کنید. فراموش نکنید که رجیستر کردن گوشی های موبایل هیچ هزینه‌ای را برای خریدار به همراه ندارد.

روش دوم: رجیستر کردن گوشی با کد USSD

روش دوم و نسبتا ساده‌تری که می‌توانید از آن به منظور رجیستر کردن گوشی موبایل خود استفاده کنید مربوط به بکارگیری کد USSD اختصاصی *7777# می‌شود. در این روش هیچ نیازی به وجود کامپیوتر، لپ‌تاپ و حتی اتصال به اینترنت وجود ندارد. تنها مراحلی که باید در این روش طی شوند مراحل زیر هستند:

چگونه گوشی خود را رجیستر کنیم؟ آموزش رجیستر کردن گوشی

  • ابتدا سیم کارت خود که تمایل دارید از آن استفاده کنید را در گوشی قرار دهید.
  • به دایلر یا همان بخش شماره‌گیر گوشی بروید و کد *7777# را شماره گیری کنید.
  • در پنجره پاپ آپ نمایان شده گزینه “فعال سازی” را انتخاب کنید.
  • کد IMEI گوشی خود را وارد کنید.
  • شماره همراه خود را انتخاب و صحیح بودن آن را تایید کنید.
  • کد فعالسازی که به همراه جعبه گوشی از فروشنده دریافت کردید را وارد کنید.
  • صحبت اطلاعات نمایش داده شده را تایید نمایید.

به این صورت فعال سازی از طریق کد USSD اختصاصی طرح رجیستری موبایل انجام می‌شود. می‌توانید به راحتی از گوشی موبایل خود استفاده نمایید. همانطور که اشاره داشتیم امکان رجیستر کردن گوشی های موبایل از طریق اپلیکیشن اختصاصی سامانه همتا هم وجود دارد اما به نظر ما دو روشی که شرح دادیم بهترین و بی دردسرترین روش های مجود برای رجیستر کردن گوشی های جدید محسوب می‌شوند.

نکاتی برای خریداران گوشی های موبایل

اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید حتما به نکات و مسائل زیر توجه داشته باشید:

  • در حین خرید گوشی حتما دقت کنید که لیبلی با عنوان “رجیستر شده” روی جعبه گوشی موبایل ثبت شده باشد.
  • حتما دقت داشته باشید که به همراه جعبه گوشی کارت فعال سازی آن هم در اختیارتان قرار داده شود. فقط با داشتن این کارت و کد فعال سازی روی آن قادر به رجیستر کردن گوشی موبایل خود خواهید بود.
  • اگر گوشی را به عنوان یک گوشی دست دوم خریداری می‌کنید یا بنا به هر دلیل گوشی قبلا توسط فرد دیگر و با سیم کارت او رجیستر شده است، حتما باید انتقال مالکیت از سوی فروشنده انجام گیرد و یک کد فعال سازی جدید در اختیار شما قرار داده شود.
  • توصیه می‌کنیم تا حد امکان فعال سازی و رجیستر کردن گوشی موبایل جدیدی که خریداری می‌کنید را بر عهده فروشنده قرار دهید. فروشگاه های موبایل عموما این کار را برای مشتریانشان انجام می‌دهند.
  • رجیستر کردن گوشی موبایل هیچ هزینه اضافه‌ای را برای خریدار به همراه ندارد.
  • بهتر است برای رجیستر کردن گوشی هایی که قابلیت پشتیبانی همزمان دو سیم کارت را دارند، از روش دومی که شرح دادیم (کد USSD) استفاده به عمل آورید.
  • گوشی های موبایلی که قبل از اجرای طرح رجیستری در بازار عرضه شده بودند نیازی به رجیستر کردن ندارند! بنابراین اگر می‌خواهید گوشی دست دومی بخرید که قبل از پیاده سازی طرح رجیستری موبایل در بازار عرضه شده بود، نگران فعال سازی آن نباشید چون نیازی به رجیستر کردن آن نخواهید داشت.
  • بعد از خرید گوشی های موبایل مدت زمان محدودی فرصت خواهید داشت تا گوشی خود را رجیستر کنید. توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید، چون اگر گوشی شما به دلیل رجیستر نبودن و بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده غیر فعال شود، با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش نحوه رجیستر کردن گوشی های موبایل پرداختیم. چنانچه در رابطه با رجیستر کردن گوشی سوال یا نظری داشتید می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله سوال خود را مطرح نمایید.

3 دیدگاه

نظر بده
  1. سلام و خسته نباشید، تشکر بابت مقاله عالی و کوتاه و قابل فهم،
    من کاملا خوندم و نتیجمو گرفتم ولی فقط یه سوال اینکه من جدیدا یک هفتس گوشی نو خریدم برای برند نوکیاس اما گوشی برای حدودا۳ سال پیشه یعنی جدید نیس خواستم ببینم که برای من شامل میشه یا نه؟ تشکر

مطلب های مرتبط

  1. مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: امین رضائیان

امین هستم. در مورد تکنولوژی (به ویژه موبایل و تبلت) می‌نویسم. خوشحال می‌شم نظرتون رو در مورد نوشته‌هام بدونم.