in

۱۰ راهکار عملی برای یادگیری زبان دوم

10 rahkare amali baraye yadgiriye zabane dovom

من به سه زبان به سادگی صحبت میکنم ، میخوام بهت بگم چطوری؟ ده روش ساده یادگیری هر زبان جدید رو برات توضیح میدم. اینها اصول اولیه هستند با من همراه شو

یادگیری سریع زبان خارجی

راهکارهای عملی یادگیری زبان دوم

 

واقع گرا باشید؛

اگر ابتدای راه باخبر بشید که زبان آموزی بین ۳ تا ۵ سال طول می کشد!!! آیا دلسرد می شید و از ادامه راه بازمی مونید ؟ خوب اگر جوابتون مثبته پس فکر کنم باید یک راز بزرگ و مهم را باهاتون درمیون بذارم ، ” چه زبان بخونید و چه نخونید ، این ۳ تا ۵ سال میگذرند.” ساده بود نه ؟ اما واقعیت داشت . بله یادآوری این که زمان چه ما را به هدفمون برسونه یا نه ، میگذره و میره شاید انگیزتون را یکم بالا ببره و قدم هاتون را محکم تر کنه . انگیزه مهمترین دوست شما در یادگیری زبان دوم خواهدبود ، پس مراقبش باشید.

گوش کنید ؛

ابتدای راه خودتان را با قوانین و قواعد پیچیده زبان درگیر و خسته نکنید ، راه درازی در پیش دارید پس اول خودتان را درگیر زبان جدیدتان بکنید و آهنگ کلام را دریافت کنید. حتما یکبار هم که شده اولین حرف زدن های کودکان را شنیدید ، که چطور جملات را با آهنگ درست اما با گرامر و یا حتی گاهی اوقات با حروف اشتباه میسازند. دختر بچه نازکوچولو به جای “من میخوام غذا بخورم “میگه ، “من هذا رو بوخولم ” و شما متوجه میشید ، لبخند می زنید و غذاش را میدید بخوره او هیچ جمله ای را نخوانده یا گرامرش را یاد نگرفته حتی دایره لغاتش هم کامل نیست اما تمام احتیاجاتش را با تقلید آهنگ چیزی که شنیده به دیگران میفهماند پس شنیدن قدم مهمی است اما کافی نیست !!!

ببینید؛

دیدن دومین ابزار شما برای یادگیری زبان است ، پس از آن هم غافل نشید . دیدن فیلم شاید یک تیر و دو نشان است چون که هم میبینید و همزمان میشنوید . درست مثل یک قدم فیلی دربازی بچه ها . خودتان را از دیدن فیلم خوب به زبان مورد نظر محروم نکنید. اگر از آن دسته کسانی هستید که اهل فیلم و سینما نیستید با کودکم درونتان همراه بشید و با کارتون های آن زبان ، خودتان را به دوران کودکی بازگردانید.

 

جمله حفظ کنید؛

شاید فکر کنید برای یادگیری زبان باید دایره لغاتتان را گسترش دهید و ازین رو لغت نامه بزرگی را دائم با خود حمل می کنید ، بله خوب شاید !! ایده بدی نباشد اما ! خیلی زود دلسرد و خسته میشوید . پس اگر اهل حفظ کردن هستید لغت نامه را رها کنید و جملات کوتاه و بلند را حفظ کنید همانطور که یک محلی آن زبان حرف می زند جملات را حفظ کنید و به کار ببرید .

با گرامر آشنا شوید؛

حالا وقت آن رسیده که به گرامر و قواعد دستوری روی بیاورید ، درست مثل کودکان الان زمان مدرسه رفتن شماست. شاید دوست دارید گرامر را هم در خانه و خودتان بخوانید که زیاد توصیه نمیکنم اما به هرحال این انتخاب شماست اما ترس از گرامر را کنار بگذارید و دست به کار شید. الان ذهن شما آهنگ زبان را یادگرفته حتی برخی جملات را حفظ کرده و شاید تا حدودی فهمیده فعل و فاعل کجا و چطور مینشینند و باید اولین گام آکادمیک را بردارید.

موبایلتان را پاکسازی کنید؛

موبایلتان را در راه یادگیری زبان با خود همراه کنید. به اینصورت که بازی های مختلف را پاک کنید و از برنامه های مناسب آموزش زبان استفاده کنید. در مقاله ای دیگر درباره چند برنامه برتر آموزش زبان صحبت خواهم کرد.

دست به قلم شوید؛

حالا دیگر باید زنگ انشا داشته باشید ، از موضوعات مورد علاقه خودتان شروع کنید و هر روز مطلبی بنویسید . نوشتن مهارت استفاده کردن از زبان شما را تقویت می کند. اگر درین راه کسی را پیدا کنید تا بتواند نوشته هایتان را بخواند و ایراد شما را برطرف کند کمک بزرگی به خودتان کرده اید اگر نه جملاتتان را در محیط کامپیوتر بنویسید و تنظیمات ورد را در حالت ویرایش متن قرار دهید پس بهانه ای برای نوشتن ندارید.

بخوانید؛

از وبلاگ ها و سایت های اینترنتی تا مجلات و کتابهای زبان مورد نظرتان همه ابزاری هستند برای کمک رسانی به شما. از اینکه نتوانید نترسید. شروع کنید و حتما راه خودتان را پیدا می کنید . یک راز مهم درباره کتاب ها این است که هر نویسنده ای دایره لغاتی بیش از ۵۰ لغت ندارد پس در بد بینانه ترین حالت ۳۰ صفحه اول کتاب برایتان زمان بر و سخت است و دائم به لغت نامه نیاز پیدامی کنید اما بعد از آن دیگر رها میشوید و کتاب را از آن خودتان می کنید .

محیط زبان را بازسازی کنید ؛

برای یادگیری زبان بهترین راه در محیط آن زبان بودن است، قطعا واقع گرایانه نیست اگر برای یادگرفتن زبان خانه تان را جابه جا کنید و یا حتی در خوشبینانه ترین حالت ساده نیست که ویزا و اقامت و همه دردسرها را بخرید و بروید اما میتوانید شرایط را برای خودتان بازسازی کنید . جملات روز را به در و دیوار خانه یا اتاقتان بچسبانید ، سعی کنید از طریق نت دوستان همراه پیدا کنید که یا با هم زبان بخوانید و یا به صورت محلی آن زبان با شما همراه شوند. فیلم و رادیو زبان مورد نظر همانطور که قبلا گفته شد می تواند هر روز بخشی از روزتان را رنگی کند.

 

روی تلفظ هایتان کار کنید؛

بخش مهمی از آموزش زبان ، تلفظ درست و ادای صحیح کلمات است. به صداهای

بم و زیر کلام دقت کنید و مثل محلی ها کلمات را بکشید یا صدایتان را به موقع بالا وپایین ببرید . اگر آهنگ صحبت کردنتان درست باشد خیلی زودتر می توانید نشان دهید که زبانی را بلد هستید. اعتماد به نفستان را حفظ کنید و از این که مورد تمسخر قرار بگیرید نترسید.

موفق باشید.

مطلب مرتبط:

بهترین پادکست ها برای یادگیری زبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: Maryam Soleimanmeiguni