in

افتضاحافتضاح بی نظیربی نظیر ضعیفضعیف بامزهبامزه

نگاه سردبیر: بهترین فیلم های جهان

بهترین فیلم های جهان و تاریخ سینما

انتخاب بهترین فیلم های جهان همواره کاری دشوار بوده است و در عین حال جذاب به خاطر مرور خاطرات با همه این فیلم های خوب تاریخ. این لذت انتخاب و مرور بهترین فیلم های جهان دو چندان می شه زمانی که آدم اهل فیلم دیدن یا به عبارتی فیلم بین واقعی باشه. خوشبختانه من هم خوش شانس بودم و این علاقه به فیلم دیدن  رو تونستم در خودم کشف کنم. در اینجا لیست بهترین فیلم های جهان البته به انتخاب خودم می نویسم و امیدوارم مورد توجه فیلم دوستان عزیز هم قرار بگیره و باعث دیده شدن بیشتر این فیلم های خوب جهان بشه. این لیست ترتیب به خصوصی از نظر شماره گذاری نداره.

بهترین فیلم های جهان که یک بار دیدنشون کمه

فیلم پنجره عقبی از هیچکاک
فیلم پنجره عقبی از هیچکاک

1. فیلم های “روانی” ، “سرگیجه” و “پنجره عقبی” از آلفرد هیچکاک

در اولین مورد لیست، سه تا از بهترین فیلم های جهان رو قرار می دم. هیچکاک استاد بی بدیل سینماست که فارغ از جوایز سینمایی که هیچ وقت به او ندادن، همیشه فیلم هایی بسیار بالاتر از استانداردها و انتظارات سینمای دنیا در زمان خود ساخته است. این سه فیلم هیچکاک به نظر خیلی ها و همچنین به نظر من بهترین فیلم های هیچکاک هستند.

بهترین فیلم های تاریخ سینما
فیلم عصر جدید از چارلی چاپلین

2. فیلم های “عصر جدید” ، “روشنایی های شهر” و “دیکتاتور بزرگ” از چارلی چاپلین

خیلی عجیب است زمانی که می شنویم چارلی چاپلین هم مثل هیچکاک که در مورد اول لیست اشاره شد، هیچ وقت اسکاری نگرفته در صورتی که او نه تنها سینماگر بلکه فیلمساز مولف است و تاثیر گذاری او در سینماگران پس از خود زبانزد است. چارلی چاپلین تنها فیلم تولید نمی کرد بلکه فیلم را با تمام وجود می ساخت از بازیگری گرفته تا موسیقی فیلم و همه و همه را سعی می کرد به بهترین نحو و با بالاترین وسواس انجام دهد. او یک ایده‌آل گرای تمام عیار بود و شاید همین باعث شده بود که در زندگی شخصی خود، فردی عصبانی و نه چندان خوشحال باشد.

بهترین فیلم جهان
فیلم ادیسه فضایی:2001 از کوبریک

3. فیلم های “چشمان باز بسته” ، “ادیسه فضایی: 2001” ، “لولیتا” و “پرتقال کوکی” از استنلی کوبریک

این چهار فیلم کوبریک در میان همه فیلم های برجسته کوبریک می درخشند. کوبریک که یک عکاس جوان بود، توانست با فراگیری اصول فیلم سازی و با قاب بندی های فوق العاده که ناشی از دید عکاسی اوست و انتخاب موضوعات جالب که همگی اقتباس های ادبی هستند به خلق آثار بزرگی بپردازد که باعث شده همیشه در لیست بهترین فیلم های دنیا نامی از کوبریک باشد.

فیلم گاو خشمگین از اسکورسزی
فیلم گاو خشمگین از اسکورسزی

4. فیلم های “گاو خشمگین” و “راننده تاکسی” از مارتین اسکورسزی

جوانی جویای نام با کلی ایده در جریان سینمای آمریکا شروع به فیلم سازی می کند و در این راه رابرت دونیرو با او همراه می شود و نتیجه این ترکیب چیزی جز شاهکار سینمایی نیست. این دو فیلم نقطه های اوجی هستند که اسکورسزی جوان را در میان فیلمسازان موفق جهان مطرح می کنند و کماکان نیز چه در میان اکثر منتقدان بسیار محبوب هستند.

5. “داستان عامه پسند” و “سگ های انباری” از کونتین تارانتینو

تارانتینو یک عاشق واقعی فیلم و سینما بود. همه فیلم ها را دنبال می کرد و ایده برمی داشت تا زمانی که دیگر تاب نیاورد و تصمیم گرفت فیلم های خودش را بسازد. اوج این فیلم ها در “داستان عامه پسند” شروع شد که ساختار کلاسیک خطی روایت فیلم را شکست و تجربه جدیدی از روایت را به بینندگان داد و این باعث شهرت او شد. این روش بعدها توسط کارگردانان بزرگی نیز استفاده شد و موفقیت های چندانی هم بدست آمد.

فیلم از نفس افتاده از گدار
فیلم از نفس افتاده از گدار

6. فیلم “از نفس افتاده” از ژان لوک گدارد

سه جوان فرانسوی به همراه چند منتقد جوان توانسند سینمای تکراری و خسته کننده دهه 60 فرانسه را به چالش بکشند و این کار را با ساخت فیلم با ساختارهای جدید و انتقاد فیلم های کم کیفیت موجود شروع کردند. یکی از تاثیرگذارترین این فیلم سازها ژان لوک گدار بود که با تدوین مدرن و ساختار روایی جدیدی توانست تجربه جدیدی را برای فیلم دیدن به جوانان و منتقدان بدهد که بسیار هم تحسین شد. فیلم “از نفس افتاده” بهترین فیلم گدار و تاثیرگذارترین فیلم در جریان “موج نوی سینمای فرانسه” است.

7. فیلم های “پدرخوانده” و “مکالمه” از فرانسیس فورد کوپولا

خیلی ها کوپولا رو با سری فیلم های “پدرخوانده” می شناسن که از بهترین فیلم های جهان و شاید بهترین فیلم تاریخ سینما است ولی کوپولا فیلم ساز خوبی است و توانست فیلم های بسیار خوب دیگری هم بسازد که با وجود سایه سنگین فیلم های “پدرخوانده” کماکان بدرخشند. یکی از این فیلم ها که نمونه یک فیلم تمام عیار است (البته با تاثیرپذیری از سینمای هیچکاک) همین فیلم “مکالمه” است.

فیلم صورت زخمی از دوپالما
فیلم صورت زخمی از دوپالما

8. فیلم “صورت زخمی” از بریان دوپالما

برایان دی پالما یکی دیگر از فیلم سازان تحت تاثیر هیچکاک است. او نیز فیلم های خوب بسیاری ساخته که یکی از آن ها بسیار قوی تر از  بقیه است و قطعا بازی آل پاچینو در این فیلم در نقش “تونی مونتانا” قدرت فیلم را چند برابر کرده است. متاسفانه این فیلم نه در زمان خود و نه پس از آن نتوانست توجهی که شایسته آن است را برست آورد.  به نظر خیلی ها و از جمله خود من بازی آل پاچینو در فیلم صورت زخمی را می توان بهترین بازی این بازیگر بزرگ در زندگی هنری اش دانست.

9. فیلم “طعم گیلاس” از عباس کیارستمی

هر فیلم دوستی قطعا عباس کیارستمی را به خوبی می شناسد. این فیلمساز فقید ایرانی در دوران زندگی تواسنت سینمای ایران را به دنیا از نگاه جدیدی معرفی کند. جهان بینی کیارستمی با همه فیلمسازان دیگر ایرانی متفاوت است و به همین دلیل شاید فیلم های او برای همه مردم جذاب نباشد ولی نمی شود لیست بهترین فیلم های دنیا را بدون نام کیارستمی و فیلم “طعم گیلاس” که توانست نخل طلای جشنواره کن را ببرد، ادامه داد.

10. فیلم “400 ضربه” از فرانسیس تروفو

باید اعتراف کنم که تروفو کارگردان مورد علاقه من است. فیلم های زیادی از تروفو می تونن در لیست بهترین فیلم های جهان جا داشته باشن ولی من ترجیح می دم اولین فیلم تروفو که فیلم کوتاهی است را در این لیست قرار بدم که اوج زیبایی شناسی سینماگر جوان در شروع موج نوی سینمای فرانسه و داستان کودکی به نام آنتوان دوانل است که بعد ها تبدیل به یکی از شخصیت های اصلی چند فیلم تروفو می شود.

11. فیلم های “جذابیت پنهان بورژوازی” ، “میل مبهم هوس” و “زیبای روز” از لوییس بونوئل

این کارگردان بزرگ اسپانیایی به نظر خیلی از منتقدان بهترین کارگردان اسپانیایی دنیا بوده و خواهد بود. سینمای سورئال نام عجیبی برای فیلم دوستان نیست ولی لغت “سورئال” و “سورئالیسم” در چند دهه پیش لغتی عجیب و ناشناس بوده. این جنبش توسط چند نویسنده، شاعر و فیلمساز شروع شده و ادامه پیدا کرده و یکی از این فیلمسازان لوییس بونوئل است. فیلم های بونوئل گرمای فیلم های اسپانیایی را در خود دارد و عنصر شوکه شدن به خاطر ماهیت سورئال آن ها را نیز یدک می کشد. این سه فیلم بهترین فیلم های بوئوئل از دید من است.

فیلم پرسونا از برگمان
فیلم پرسونا از برگمان

12. فیلم های “فانی و الکساندر” و “پرسونا” از اینگمار برگمان

ممکن است خیلی های اسم کشور سوئد را که می شنوند به تنها چیزی که فکر نمی کنند سینما باشد ولی باید گفت که برگمان همواره یکی از سینماگران معروف سوئدی در میان بهترین کارگردانان دنیا بوده است. لیست فیلم های خوب برگمان طولانی خواهد بود ولی شخصا این دو فیلم برگمان را بیشتر از سایر فیلم هایش دوست دارم. “فانی و الکساندر” یک فیلم طولانی ولی پر از میزانسن های فکر شده و زیبا است که هر فیلم بین واقعی را به خود جلب می کن و پرسونا با بازی جذاب “لیو اولمان” با مغز بیننده بازی می کند.

13. فیلم “اردت” از کارل تئودور درایر

این کارگردان دانمارکی فیلم های کمی ساخته اما آثار بزرگی را برای سینما دوستان باقی گذاشته. خیلی های درایر را با فیلم “مصائب ژاندارک” می شناسن که روایت است در صحنه ای که زدن موهای ژاندارک همه در پشت صحنه گریه می کنند. همین برای نمایش قدرت فیلمسازی کافی است. فیلم “اردت” یک فیلم تمام عیار سیاه و سفید است که لذت نورپردازی و میزانسن بندی را دو چندان می کند. در این فیلم همه چیز فکر شده است و محال است کسی بتواند از این فیلم چشم بردارد.

14. فیلم های “سولاریس” و “استاکر” از آندری تارکوفسکی

تارکوفسکی از از بهترین کارگردانان سرزمین هنرپرور شوروی است. تارکوفسکی به شاعر سینما معروف است و بی دلیل هم نیست چرا که فیلم های او مثل شعری گوش نواز است به نوازش چشم بیننده می پردازد. حرکت های دوربین به نحوی است که بیننده در فیلم های تارکوفسکی همراه فیلم و داخل فیلم است. باید بگم که فیلم “سولاریس” تارکفسکی در کنار فیلم “ادیسه فضایی: 2001” کوبریک همیشه در بالای لیست بهترین فیلم های علمی تخیلی دنیا قرار دارند.

15. فیلم های “آگراندیسمان” و سه گانه “ماجرا”، “شب” و “کسوف” از میکل‌آنجلو آنتونیونی

در لیست بهترین فیلم های دنیا حیف است نامی از سینمای ایتالیا برده نشود. آنتونیونی با خلق آثار زیادی توانست هنر را از نگاه دیگری به دنیا نمایش دهد. این چهار فیلم تنها نمونه هایی از فیلم های فوق العاده آنتونیونی هستند که داستان محور و برای هر بیننده ای جذاب هستند. در این سه گانه بازیگران مطرحی از دنیا بازی می کنند مثل مارچلو ماستراینی، آلن دلو، مونیکا ویتی، ژان مورو. در ضمن آنتونیونی برای فیلم “حرفه خبرنگار” در سال 1354 به جشنواره جهانی فیلم تهران آمده است.

فیلم روکو و برادرانش از ویسکونتی
فیلم روکو و برادرانش از ویسکونتی

16. فیلم های “روکو و برادرانش” و “شب‌های روشن” از لوکینو ویسکونتی

این کارگردان پرحاشیه ایتالیایی با فیلم های بزرگی در موج نئورئالیسم سینمای ایتالیا مطرح می شود. فیلم های زیبای ویسکونتی نمایشگر زندگی روزمره مردم است. آلن دلون با چهره زیبای خود به فیلم روکو و برادرانش رنگ می بخشد گرچه فیلم سیاه و سفید است.

17. فیلم “زنگ تفریح” از ژاک تاتی

فرض کن فیلم ساز هستی و در سال 1967 فیلمی بسازی که بودجه بالای آن باعث ورشکستگی تهیه کننده می شود. نتیجه چه می شود؟ شاهکاری مینیمال از سینمای فرانسه. پس از دیدن این فیلم به خوبی قابل فهم خواهد بود که سینمای تاتی که حداقل 30 سال از زمان خود جلوتر بوده است.

18. فیلم “بچه رزماری” از پولانسکی

پولانسکی هم یکی از پرحاشیه ترین فیلمسازان دنیاست. او با توجه به سختی هایی که در زندگی گذرانده توانسته تمرکز خود را در فیلم سازی قرار دهد و با خلق آثار جذابی به سینمای دنیا کمک کند. “بچه رزماری” یکی از این نمونه هاست. سینمای دلهره در “بچه رزماری” دقیقا همان چیزی است که علاقه مندان به سینمای وحشت به دنبال آن هستند.

بهترین فیلم های جهان
فیلم آخرین تانگو در پاریس از برتولوچی

19. فیلم “آخرین تانگو در پاریس” ، “آخرین امپراتور” و “1900” از برناردو برتولوچی

خوشبختانه سینمای ایتالیا کم نیست از فیلمسازان سرشناس. برتولوچی که کماکان تا به امروز به فیلمسازی می پردازد یکی از این فیلمسازان بزرگ سینمای ایتالیاست که با انتخاب موضوعات جالبی توانسته شهرتی در سینمای دنیا و به خصوص سینمای انگلیسی زبان بدست آورد. فیلم آخرین تانگو در پاریس با بازی مارلون براندو هر لحظه اش پر از احساس و تنش و ماجراست و آخرین امپراتور هم که نیاز به توضیح ندارد.

20. فیلم “علی: ترس روح را می خورد” از  راینر ورنر فاسبیندر

کارگردان آلمانی که در 38 سال زندگی توانسته بیش از 20 اثر سینمایی تولید کند به شک یک نابغه بوده. سینمای فاسبیندر سینمای ساده ای است ولی موضوعات او موضوعات بسیار پرحاشیه در زمان خود بوده و به این علت زبانزد شده است. فیلم “علی: ترس روح را می خورد” با محوریت درام به نمایش جامعه پس از جنگ آلمان و نابرابری نژادی می پردازد.

21. فیلم های “واکسی” و “دزد دوچرخه” از ویتوریو دسیکا

دسیکا یکی دیگر از کارگردانان مطرح جریان نئورئالیسم سینمای ایتالیاست. فیلم دزد دوچرخه نمایش زندگی مردی است که دوچرخه اش برایش زندگی است. شاید مشابه گاو مشدی حسن در فیلم “گاو” مهرجوی و جریان زندگی پس از دزدیده شدن این دوچرخه.

فیلم آشوب از کوروساوا
فیلم آشوب از کوروساوا

22. فیلم “آشوب” از کوروساوا

شاید فیلم های زیادی از کوروساوا رو تابحال دیدی چه در تلویزیون ایران و چه بصورت شخصی. ولی من در لیست بهترین فیلم های جهان علاقه دارم فیلم “آشوب” رو به عنوان یکی از بهترین فیلم های جهان قرار بدم. این فیلم برگرفته از “شاه لیر” شکسپیر است و قدرت بسیار بالایی در نمایش دارد به خصوص رنگی بودن آن هم قدرت نمایش صحنه های زیبایی را برای استاد سینما فراهم کرده است.

23. فیلم “بین ستاره ای” یا همان “اینتراستلار” از کریستوفر نولان

حیف است نامی از این فیلم علمی تخیلی در لیست بهترین فیلم های جهان نبریم. این فیلم مشابه آثار موفق کریستوفر نولان نوشته برادر و خودش است و بی شک از بهترین فیلم های دنیا و چند سال اخیر است که سفر در زمان را به بهترین نحو ممکن نمایش می دهد و بیننده را با حیرت میخکوب می کند.

فیلم زندگی زیبا از بهترین فیلم های تاریخ
فیلم زندگی زیبا از فلینی

24. فیلم “هشت و نیم” ، “جاده” ، “شب های کابیریا” و “زندگی شیرین” از فدریکو فلینی

استاد سینمای ایتالیا 4 فیلم در لیست بهترین فیلم جهان ما را به خودش اختصاص داده است. فیلم جاده با بازی زیبای آنتونی کویین نمایشی از عشق و واقعیت زندگی روزمره است که در “شب های کابیریا” بوی رئالیسم به خود می گیرد و این عشق به چالش کشیده می شود. “زندگی شیرین” و “هشت و نیم” با تکنیک های بسیار مدرن و بازیگران مطرح سینمای ایتالیا توانسته است از خاص ترین فیلم های سینمای ایتالیا در همه دوران ها باشند.

25. فیلم های “مالیخولیا” و “داگویل” از لارس فون تریه

دومین کارگردان دانمارکی لیست بهترین فیلم های جهان ما بی شک لارس فون تریه است که قدرت صحبت در مورد تجربه های سینمایی، زندگی، دیدهای اجتماعی و سیاسی او از زبان من ممکن نیست. همین کافی است که بدانی فیلم “داگویل” میزانسن و صحنه را برای همیشه تغییر می دهد و تجربه جدیدی به بیننده می دهد که  ممکن است برای همه خوشایند نباشد.

26. فیلم های ” با او حرف بزن” و “پوستی که در آن زندگی می کنم” از پدرو آلمودوار

آلمودوار تواسنت اسکار بهترین فیلم خارجی را با فیلم “با او حرف بزن” از آن خود کن. روایت آلمودوار روایت عشق یا کینه و انتقام است که به نوعی معرف سینمای اسپانیا است. آلمودوار اسپانیایی با روحیه جالبی که دارد توانسته عشق را در کنار کینه در اکثر فیلم هایش نمایش دهد و این کار را با لطافت فیلمسازی خود به اوج رسانده است.

فیلم بردمن
فیلم بردمن از اینیاریتو

27. فیلم “بردمن” از الخاندرو گونسالس اینیاریتو

بهترین و بالغ ترین فیلم ایناریتو به نظر من همین “بردمن” است که همه تجربه های سایر فیلم های فوق العاده خود را یک جا قرار داده و به اوج رسانده است. ایناریتو  اولین و تنها کارگردان مکزیکی است که توانسته اسکار ببرد.

28. فیلم های “برگشت ناپذیر” و “به خلا وارد شو” از گاسپار نوئه

گاسپار نوئه کارگردان خوش سلیقه و نترس آرژانتینی است که خود نویسنده و کارگردان و نیز تهیه کننده و تدوینگر فیلم های خود است. او ترسی از تدوین های عجیب و تازه ندارد و این رو بسادگی در دو فیلم بیان شده می بینی و از این تجربه جدید لذت خواهی برد.

29. سه گانه “آبی” ، “سفید” و “قرمز” از کریشتوف کیشلوفسکی

کریشتوف کیشلوفسکی زاده لهستان است و با سینمای ساده خود و بر پایه المان های کوچکی که در فیلم هایش قرار می دهد توانسته سبکی برای خود در سینمای دنیا ایجاد کند. فیلم های متفاوتی از کیشلوفسکی وجود داره ولی در اکثر آن ها درباره کوچک ترین جابجایی ها و حرکت های دوربین و کلا همه چیز فکر شده . بازیگر از چپ به راست برود یا از راست به چپ و ادامه ماجرا.

30. فیلم “سگ های پوشالی” از سام پکین پا

این فیلم یکی از محبوب ترین فیلم های شخص من است گرچه نمی توان از خوش ساختی و قدرت آن ایرادی گرفت. داستان روایت انتقام است و انتقام گیرنده یک استاد ساده با مغزی ریاضی وار و تک بعدی با بازی فوق العاده داستین هافمن. بی شک یکی از پایه های لیست بهترین فیلم های جهان برای من این فیلم سام پکین پا است.

بهترین فیلم تاریخ سینما
فیلم روح سگ: سلوک سامورایی از جارموش

31. فیلم “روح سگ: سلوک سامورایی” از جیم جارموش

جارموش از کارگردانان صاحب سبک و مستقل سینمای امریکاست که تونسته بخوبی خود را از جریان هالیوود خارج کند و فیلم های مورد علاقه خود را بصورت مستقل بسازد. چند فیلم جارموش در میان همه علاقه مندان سینما معروف هستند. من شخصا این فیلم جارموش را بیشتر از بقیه دوست دارم.

فیلم زیرزمین از امیر کاستاریکا
فیلم زیرزمین از امیر کاستاریکا

32. فیلم “زیرزمین” از امیر کاستاریکا

امیر کاستاریکا رو همه می شناسن بخصوص به خاطر عضویت در هیات داوران جشنواره کن در خیلی از سال ها و فیلم های خاصی که می سازد. طنز در فیلم های کاستاریکا جایگاه ویژه ای دارد و زمانی که این طنز با المان های بصری زیبا و موسیقی شگفت آور ترکیب شود نتیجه فیلمی می شود به نام “زیرزمین”

33. فیلم های “خط مقدم”، “اولدبوی”، “پیتا” و “خاطرات یک قتل” از سینمای کره

ممکن است سینمای کره جنوبی برای خیلی ها ناشناخته باشه و برای خیلی های دیگه در چند فیلم خلاصه بشه ولی باید بگم که سینمای کره پر از احساس و خشم در کنار فرهنگ غنی این کشور شرق زمین است. قابلیت نمایش درام به بالاترین شکل ممکن، داستان های مافیایی گانگستری در میان آداب و رسوم شرق زمین همه در سینمای کره با هم جمع شده اند. کارگردانان بزرگی مثل “کیم کی دوک” یکی از دلایل معروفیت سینمای کره در جهان است ولی نسل جدید کارگردانان جوان روح جدیدی نیز به سینمای این کشور داده اند.

34. فیلم “تراموایی به نام هوس” از الیا کازان

الیا کازان در کارنامه هنری خود فیلم های خوب بسیاری دارد ولی فیلم “تراموایی به نام هوس” در میان همه این فیلم های خوب برجسته تر است. بازی فوق العاده “مارلون براندو” ی جوان بی شک یکی از این دلایل است در کنار داستان روان و جذاب این فیلم.

فیلم زوربای یونانی
فیلم زوربای یونانی

35. فیلم زوربای یونانی

یکی از فاکتورهای یک فیلم خوب بهره گرفتن از تمامی عناصر سازنده فیلم به بهترین نحو ممکن است و یکی از این عناصر، موسیقی است. عنصر موسیقی در فیلم “زوربای یونانی” به بهترین نحو تولید و استفاده شده است. موسیقی زیبای “تئودوراکیس” و رقص به یاد ماندنی “آنتونی کویی” با این موسیقی سال هاست که برای همه فیلم دوستان پر از خاطره است. این فیلم که برگرفته از رمانی مشهور با همین نام است گرچه نتوانسته به اندازه رمان موفق باشد اما یکی از آثار خوب سینما را پدید آورده است.

36. فیلم “غول”، “شرق بهشت” و “شورش بی دلیل” با بازی جمیز دین

بعید می دونم کسی پیدا بشه و از بازیگری جیمز دین خوشش نیاد. جیمز دین با اینکه سال هاست از دنیا رفته ولی ستاره اش همیشه پررنگ و درخشان بوده و تک تک بازی های او برای همه سینما دوستان دنیا می ارزد و می تواند هر کسی را ساعت ها پای فیلم نگه دارد. لیست بهترین فیلم های جهان تکمیل نیست جز با حضور نام جمیز دین.

37. فیلم “سامورایی” و “دایره سرخ” از ژان پیر ملویل

ملویل در خیلی از فیلم های خود سبک سینمای گانگستری و نوآر را نمایش داده و به همین جهت هم خیلی ها او را فیلم سازی صاحب سبک می شناسن. فیلم “سامورایی” با بازی درخشان “آلن دلون” یکی از همین فیلم هاست و شاید بشه گفت بهترین فیلم ملویل.

فیلم درایو
فیلم درایو

38. فیلم “درایو” با بازی رایان گاسلینگ

این فیلم که به “راندن” هم ترجمه شده داستانی با روایت مدرن از یک زندگی است. داستانی که می توان در هر دنیایی شکل گیرد و نه زمان می شناسد و نه مکان. المان های فیلم ساده هستند. شخصیت “رایان گااسلینگ” بسته و تودار است و چیزی بروز نمی دهد ولی همین باعث جذاب شدن داستان می شود. موسیقی فوق العاده و فیلترهای رنگی جالب آن همه و همه باعث شده که این فیلم نظر منتقدان زیادی را به خود جلب کند و در لیست بهترین فیلم های 10 سال اخیر هم جا گیرد.

39. فیلم “گمشده در ترجمه” از “سوفیا کاپولا”

دختر “کاپولای” بزرگ در تقریبا یک ماه فیلم خود را می سازد و بی شک بهترین اثر کارنامه هنری خود تا به امروز. داستان همان طور که از اسم آن بر می آید یک گمشدن است در دنیایی متفاوت یعنی شرق زمین و ژاپن. گم شدن در جمعیت، در فرهنگ، زبان و عشق. “بیل مورای” و دیالوگی که در گوش “اسکارلت یوهانسون” می گوید کماکان یکی از صحنه های معروف سینما است که همه علاقه مند هستند این دیالوگ چه بوده یا چه می توانسته باشد.

40. فیلم “نیوه مانگ” از بهمن قبادی

یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران و بهترین فیلم های جهان همین فیلم بهمن قبادی است که به زبان کردی ساخته شده. داستان سفری است که جنبه معنوی به خود می گیرد و نمادی از آزادی و آزادگی است. سفری که برای آن می شود جان داد و فدا شد. این فیلم با تصویربرداری زیبا و موسیقی فوق العاده حسین علی زاده توانسته اثری ناب در سینمای ایران تا به امروز باشد.

41. فیلم های “بزرگراه گمشده” و “جاده مالهالند” از دیوید لینچ

شاید نام پست مدرن یا پسامدرن به گوشت خورده باشه. سبک فیلمسازی “دیوید لینچ” سینمای پست مدرن است که در اون عناصری ناشناخته وجود دارند که ممکن است تنها ساخته ذهن خالق اثر در لحظه ای خاص بنا به نیاز باشد و معنی خاصی نداشته باشد. جریان سینمای پست مدرن همان جهش در فضای عجیب در لحظه ای است که منتظر اتفاق عادی هستیم. مثلا قدم زدن در راهرویی تاریک و بی انتها یا جعبه جواهر با آدم های کوچک و هم اندازه آن. دو فیلم شاخص از این کارگردان بزرگ سینما که در لیست بهترین فیلم های جهان اکثر منتقدان سینما قرار دارند همیم دو فیلم اشاره شده هستند.

فیلم بارتون فینک از برادران کوئن
فیلم بارتون فینک از برادران کوئن

42. فیلم های “فارگو” و “بارتون فینک” از برادران کوئن

همکاری برادران کوئن در نویسندگی و فیلمسازی معمولا نتیجه خوبی داشته به خصوص اینکه در سال های اخیر هم فعالیت های زیادی داشته اند. فیلم “فارگو” تنها یکی از این همکاری هاست که جریان زندگی روزمره یک پلیس زنی که باردار است را نشان می دهد و درگیری او با یک قاتل بالفطره. فیلم “بارتون فینک” نیز یکی دیگر از بهترین فیلم های جهان از نظر من است  با بازی برجسته جان تورتورو در نقش یک نویسنده خوب که باید برای هالیوود بنویسد.

43. فیلم “روزی روزگاری در امریکا” از سرجیو لئونه

فیلمی که جریان زندگی را در سال های مختلف نمایش دهد همواره بسیار جذاب بوده. فیلم “روزی روزگاری در امریکا” جریان زندگی چند کودک است که بزرگ شده و با داستان های متفاوت به زندگی ادامه می دهند ولی دوستی میان آن ها هرگز از بین نمی رود.

خانه خنجرهای پران از ییمو
خانه خنجرهای پران از ییمو

44. فیلم های “قهرمان” و “خانه خنجرهای پران” از ژانگ ییمو

یکی از کارگردانان بزرگ کشور چین ژانگ ییمو هست که با رنگ آمیزی فیلم های خود توانسته شکاف میان واقعیت و خیال را در اکثر فیلم های خود از میان بردارد. صحنه نبردی که فصل ها به طول می انجامد. صحنه های آهسته ای که کاملا به جا نمایشگر جزییات بصری فیلم هستند. رقص شمشیر و … . ژانگ ییمو فیلم های خوب زیادی ساخته است اما این دو فیلم اون فعالیت اوست و برای همین در لیست بهترین فیلم های جهان من قرار گرفته اند.

در نت نظر بخوان: ۱۰ فیلمی که قبل از مردن باید ببینی!

امیدوارم از لیست بهترین فیلم های جهان یا همان بهترین فیلم های تاریخ سینما لذت برده باشی. خوشحال می شم نظرتو در مورد این لیست بهترین فیلم های جهان من در بخش دیدگاه ها بنویسی و بگی چند تا از این فیلم ها رو دیدی و جای چه فیلم هایی خالی است. در ضمن این لیست به مرور زمان کامل و کامل تر خواهد شد (البته به کمک تو دوست نت نظری عزیز)

3 دیدگاه

نظر بده
  1. تو این لیست در حق نولان و تارنتینو واقعا ظلم کردید خیلی فیلم های قشنگی دارن که اگه نصف این لیست رو جمع کنید به ارزش اون فیلم ها نمیرسه

    • دوست عزیز
      ممنون از نظر شما
      ولی شماره 5 و 23 مربوط به تارنتینو و نولان هست
      شاید لیست را نتونستید کامل مطالعه کنید
      قطعا در هر لیستی که بهترین فیلم های جهان را معرفی کند جایی برای نولان و تارانتینو هم در نظر گرفته می شود

مطلب های مرتبط

  1. مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: سیامک

نویسندگی را دوست دارم و به خصوص در مورد سینما. سعی می کنم نگاه مهندسی و علمی به همه چیزهای دور و بر داشته باشم چرا که قبل از نویسنده بودن مهندس هستم. سعی می کنم با نوشتن در مورد مسائل جذاب و نه چندان سطحی روز کمکی بکنم به بالابردن سطح دانش عمومی و بعضا تخصصی جوان هایی مثل خودن.