in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه افتضاحافتضاح ضعیفضعیف

معرفی بهترین آثار آگاتا کریستی – لیست 20 تایی

Moarefie Behtarin Asare Agatha Christie – Liste 20 tayi

آگاتا کریستی فقط فقط یک رمان نویس جنایی معروف نبود، این بانوی نویسنده صاحب پرفروش ترین آثار در تمام طول تاریخه. بهترین آثار آگاتا کریستی بیش از دو میلیارد نسخه فروش داشته و این فروش تا همین حالا که سالها از مرگ اون می گذره ادامه داره. اگه بخوایم از بین تمامی کتاب های این نویسنده که شامل 60 رمان و 14 مجموعه داستان کوتاهه بهترین آثار آگاتا کریستی رو انتخاب کنیم، تصمیم گیری خیلی سخت میشه، ولی ما اینجا با در نظر گرفتن آثار پرفروش و محبوب خالق شخصیت هرکول پوآرو یک لیست 20 تایی از بهترین آثار آگاتا کریستی تهیه کردیم.

معرفی بهترین آثار آگاتا کریستی

1 – قتل راجر آکروید (The Murder of Roger Ackroyd) محبوب ترین کتاب آگاتا کریستی

قتل راجر آکروید یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی

داستان کتاب قتل راجر آکروید در زمان بازنشتگی هرکول پوآرو اتفاق می افته. پوآرو برای دور بودن از جرم و جنایت در روستای کوچک و خوش آب و هوای کینگز آبوت ساکن میشه و با کشت و زرع در مزرعه کوچک کدو سر خودش رو گرم می کنه.

از طرفی در روستا خبر مرگ خانم فرارز می پیچه. خانم فرارز که یکی از بیماران دکتر شپارد بوده بر اثر مصرف بیش از حد داروی خواب آور ورونال فوت می کنه. در دهکده شایعه شده که خانم فرارز بخاطر عذاب وجدانی که بر اثر به قتل رسوندن شوهرش داشته خودکشی کرده، این موضوع دهن به دهن می چرخه که خانم فرارز قصد داشته با جوان خوشتیپی بنام راجر آکروید ازدواج کنه و بخاطر همین شوهرش رو با سم آرسنیک به قتل رسونده و…..

 2 – خطر در خانه آخر (Peril at End House) یکی از رمان های جنایی خوب

کتاب خطر در خانه آخر یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی

کتاب خطر در خانه آخر هفتمین کتاب از داستان های پوآروست. در خطر در خانه آخر، پوآرو به همراه یار همیشگیش کاپیتان هستینگز و همچنین سربازرس جپ سعی می کنند معما رو حل کنند. در این کتاب هیجان انگیز هرکول پوآرو و کاپیتان هستینگز به تعطیلات رفتند تا چند روزی در کورنیش ریزورت اقامت کنند. در اونجا با زن جوانی بنام دوشیزه نیک باکلی آشنا میشن. خانم باکلی به پوآرو میگه که در چند روز گذشته 3 بار از خطر مرگ حتمی نجات پیدا کرده، پوآرو که به این ماجرا مشکوک شده گمان می کنه شخصی قصد به قتل رسوندن خانم باکلی رو داره، بنابراین تحقیقاتش رو آغاز می کنه و….

در نت نظر بخون : بهترین رمان های جنایی

3 – قتل در قطار سریع السیر شرق (Murder on the Orient Express) یکی از پرفروش ترین آثار آگاتا کریستی

کتاب قتل در قطار سریع السیر شرق یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی

کتاب قتل در قطار سریع السیر شرق یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی رمان نویس جناییه. پوآرو بعد از حل یک پرونده سخت و طولانی در خاورمیانه راهی ترکیه میشه تا مدتی در استانبول استراحت کنه. در استانبول تلگرافی دریافت می کنه، تلگراف حاکی از اینه که پوآرو باید سریعاً خودش رو به لندن برسونه، به همین دلیل سریعاً یک صندلی خالی در قطار سریع السیر شرق پیدا می کنه و عازم لندن میشه. در طول راه پوآرو مسافران رو زیر نظر می گیره، همه جور آدمی در قطار هستند، ولی کسی که بی نهایت توجه پوآرو رو به خودش جلب می کنه مردیه به اسم ساموئل راچت تاجر آمریکایی که سعی می کنه شخصیتی خیر و مهربان به خودش بگیره ولی….

4 – قتل به ترتیب حروف الفبا (The A.B.C. Murders)

کتاب قتل به ترتیب حروف الفبا یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی

قتل به ترتیب حروف الفبا یکی دیگه از بهترین آثار آگاتا کریستی هست که به نام های الفبا و جنایت، قتل های الفبایی و قتل های ای بی سی هم ترجمه شده. در این کتاب باز هم شاهد هنرنمایی هرکول پوارو با همکاری آرتور هستینگز و سربازرس جپ هستیم. ماجرای کتاب به این صورته: پوآرو نامه هایی عجیب دریافت می کنه که در اونها شخصی بهش هشدار میده و میگه که بزودی قتلی اتفاق می افته. 3 نفر در 3 شهر مختلف به قتل می رسند؛ آلیس اشر در شهر آندور، بتی برنارد در شهر بکسیل و کارمیل کلارک در شهر چرچستون. قاتل در هر صحنه جرم یک کتابچه راهنمای تلفن اهالی شهر رو جا می گذاره و….

5 – و سپس هیچکس نبود (And Then There Were None) یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی

کتاب و سپس هیچکس نبود

کتاب و سپس هیچکس نبود یکی از فوق العاده ترین آثار آگاتا کریستیه. تا وقتی آخرین صفحه کتاب رو نخونی به اصل موضوع پی نمی بری و به هیچ وجه کتابی نیست که بتونی آخرش رو حدس بزنی. در این کتاب می خونیم که 10 نفر شامل 7 مرد و 3 زن که ظاهراً هیچ ارتباطی با هم ندارند توسط اشخاصی دعوت میشن تا تعطیلات رو در جزیره ای دورافتاده و کوچک ولی بسیار زیبا سپری کنند. وقتی این افراد در جزیره ساکن میشن اتفاقات عجیبی رخ میده و….

6 – خانه کج (Crooked House) یک کتاب جنایی خواندنی

کتاب خانه کج یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی

آگاتا کریستی عقیده داشت خانه کج بهترین و جذاب ترین اثرشه، کتابی که پایانی شوک آور داره و با خوندن خط آخر کتاب ممکنه میخکوب بشی. این کتاب ماجرای خانواده لئونیدس رو روایت می کنه، این خانواده همگی در منزلی نه زیاد بزرگ و نه خیلی کوچک زندگی می کنند. پدر خانواده بنام آریستاید به قتل می رسه و مظنون اصلی قتل همسر بسیار جوان پدر، مظنون اصلی این قتله. تحقیقات شروع میشه و….

7 – شب بی پایان (Endless Night)

کتاب شب بی پایان یکی از جذاب ترین آثار آگاتا کریستی

می رسیم به یکی دیگر از آثار محبوب آگاتا کریستی بنام شب بی پایان. در این کتاب هیچ کارآگاهی حضور نداره ولی نویسنده با استعداد فوق العاده سرشارش تونسته یک رمان معمایی و جنایی ناب خلق کنه. کتاب شب بی پایان ماجرای یک راننده تاکسی بنام مایکل روجرز رو روایت میکنه که خیلی اتفاقی گذرش به عمارت قدیمی و ویکتوریایی تاورز می افته که به مزایده گذاشته شده. مایکل دورتادور عمارت گشتی میزنه و متوجه میشه زمین های اطراف عمارت کولی آباد نام دارند و مردم معتقدند کولی ها اون مناطق رو نفرین کردند. مایکل بی توجه به این شایعات آرزو می کنه کاش بتونه منزلی در کولی آباد داشته باشه. مدتی می گذره و مایکل با دختر ثروتمندی بنام الی آشنا میشه، بعد از ازدواج الی و مایکل تصمیم می گیرند زمینی در کولی آباد خریده و منزل رویاییشون رو در اونجا بسازند ولی…..

8 – تله موش (The Mousetrap) موفق ترین نمایشنامه آگاتا کریستی

کتاب تله موش یکی از بهترین آثار جنایی

نمایشنامه تله موش موفق ترین نمایشنامه آگاتا کریستی شناخته شده و از زمان انتشار تا به امروز بارها و بارها در کشورهای مختلف دنیا به روی صحنه رفته. یادم میاد سالها قبل در زمان کودکی خودم یک تئاتر تلویزیونی با الهام از نمایشنامه تله موش در کشورمون تولید و از شبکه چهار پخش شد. این نمایشنامه شامل دو پرده ست، یکی در مهمانخانه اتفاق می افته و پرده ی دیگر روز برفی زمستان رو به تصویر می کشه. ماجرای تله موش هم به این صورته: مالی و گیلز زن و شوهر جوان و بی تجربه ای هستند که اخیراً عمارت بزرگی رو خریداری کردند و در اونجا مهمانخانه ای دایر کردند. اونها همه ی مقدمات رو فراهم کرده و منتظر ورود اولین مهمانان به مسافرخانه هستند. برف شدیدی در حال باریدنه و امکان مسدود شدن راه ها وجود داره. در همین موقع رادیو اعلام میکنه زنی در لندن به قتل رسیده و مردی با پالتوی تیره، شالگردن روشن و کلاه شاپو در حوالی محل جنایت دیده شده و پلیس به دنیال این شخص می گرده. مهمان ها یکی پس از دیگری وارد مسافرخانه میشن و….

9 – شیطان زیر آفتاب (Evil Under the Sun) بهترین کتاب از مجموعه هرکول پوآرو

کتاب شیطان زیر آفتاب از محبوب ترین کتاب های جنایی

به شخصه عاشق این کتابم و از بقیه عناوین بیشتر دوستش دارم. چیزی که شیطان زیر آفتاب رو برام جذاب تر کرد این بود که خیلی سال پیش قبل از اینکه بخونمش اول بازی کامپیوتریش رو انجام دادم و در قالب شخصیت پوآرو به حل معمای قتلی که رخ داده بود پرداختم. داستان این کتاب از این قراره که هرکول پوآرو برای تعطیلات و تمدد اعصاب جزیره ای کوچک، خوش آب و هوا و پر از آرامش رو انتخاب کرده و در هتل شیک و مجلل جزیره ساکن شده. در هتل مهمانان دیگری هم سکونت دارند که چند تاشون از افراد مشهور، موفق و ثروتمند جامعه هستند. در بین اونها آرلنا استوارت همسر زیبا و خوش اندام کنت مارشال که هنرپیشه ای موفق هم هست به چشم می خوره. آرلنا با یکی از مسافران بنام پاتریک ردفرن خیلی گرم می گیره و این خانم ردفرن رو بسیار عصبانی می کنه. هر جا که آرلنا هست سر و کله پاتریک هم پیدا میشه و شروع می کنند به شوخی و تفریح. این ماجراها ادامه داره تا اینکه….

10 – پرده : آخرین پرونده پوآرو (Curtain: Poirot’s Last Case)

کتاب پرده : آخرین پرونده پوآرو بهترین کتاب آگاتا کریستی

این کتاب که آخرین پرونده پوآرو هم هست با پایانش خواننده رو غمگین می کنه. اینکه بدونی دیگه هرکول پوآرویی در دنیا وجود نداره که راز قتل ها رو کشف کنه و از بروز جنایت جلوگیری کنه خیلی ناراحت کننده ست، نه؟ در کتاب پرده 5 قتل اتفاق می افته که توسط 5 قاتل متفاوت انجام شده. همه ی این افراد بعد از وقوع قتل به جرم خودشون اعتراف می کنند و میگن شخصی اونها رو تحریک به انجام قتل کرده. پوآرو به محل وقوع اولین جنایت میره و تحقیقاتش رو آغاز می کنه…..

11 – قتل در کریسمس (Hercule Poirot’s Christmas)

کتاب قتل در کریسمس جذاب ترین کتاب آگاتا کریستی

کتاب کریسمس هرکول پوآرو در ایران با عنوان قتل در کریسمس مشهور شد. این کتاب هم یکی دیگه از بهترین آثار آگاتا کریستی هست که حتماً باید بخونیش. کتاب قتل در کریسمس ماجرای خانواده ثروتمند لی رو روایت می کنه. در این کتاب پدر پیر و مستبد خانواده آقای سایمون لی تمام فرزندانش رو برای تعطیلات کریسمس به منزلش دعوت می کنه. بچه ها که بخاطر دخالت های پدر در زندگیشون و رفتارهای تحقیر آمیز اون هر کدوم به گوشه ای دنیا پناه بردن این دعوت رو می پذیرند و به گمان اینکه پدرشون در سنین پیری دست از رفتارهای آزار دهنده ش برداشته راهی لندن میشه تا تعطیلات رو در کنار هم سپری کنند، ولی پیرمرد با دیدن بچه ها باز هم اونها رو تحقیر می کنه، تا اینکه…..

12 – انگشت اتهام (The Moving Finger) بهترین پرونده خانم مارپل

معرفی کتاب انگشت اتهام اثر آگاتا کریستی

کتاب انگشت متحرک در ایران به نام انگشت اتهام شناخته شد. این کتاب از مجموعه داستان های خانم مارپل هست و این پیرزن کنجکاو و باهوش در کتاب انگشت اتهام تمام تلاشش رو می کنه تا راز جنایتی رو برملا کنه. ماجرای کتاب در یک روستای آرام و زیبا به اسم روستای لیمستوک می گذره. جری بورتون به همراه خواهرش جوانا این روستا رو برای زندگی انتخاب کرده و از لندن به روستای لیمستوک نقل مکان می کنند. کمی بعد نامه ای به دستشون میرسه و شخصی در نامه نوشته که از رابطه نامشروع این دو خواهر و برادر اطلاع داره و اونها رو تهدید به افشای این راز می کنه. این نامه ها به همه مردم روستا فرستاده میشه و نویسنده نامه به هر کس تهمتی می زنه. ماجرا زمانی جدی میشه که یکی از اهالی روستا بخاطر این تهمت ها و ترس از بی آبرویی اقدام به خودکشی می کنه و….

در نت نظر بخون : معروف ترین رمان های دنیا

13 – اعلام یک قتل (A Murder Is Announced) یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی

معرفی کتاب اعلام یک قتل

کتاب اعلام یک قتل که به نام قتل از پیش اعلام شده هم ترجمه شده یکی دیگه از بهترین آثار آگاتا کریستی با محوریت خانم مارپله. در این کتاب می خونیم که در روزنامه محلی یک روستای کوچک یک آگهی عجیب منتشر میشه، یک آگهی که در اون اعلام شده در روز جمعه 23 اکتبر ساعت 18:30 قتلی در منزل خانم لتیشا بلک لاک انجام میشه. اهالی گمان می کنند که این آگهی یک شوخی کودکانه ست ولی باز هم در ساعت تعیین شده در منزل خانم بلک لاک جمع میشن که ببینن اوضاع از چه قراره. در همین موقع ناگهان برق ساختمان قطع میشه و مردی چراغ قوه به دست در جلوی در ورودی ظاهر میشه و….

14 – جنایت خفته : آخرین پرونده خانم مارپل (Sleeping Murder: Miss Marple’s Last Case)

کتاب جنایت خفته : آخرین پرونده خانم مارپل

کتاب جنایت خفته آخرین پرونده خانم مارپل هست، پرونده ای عجیب و در عین حال ساده. حتماً این کتاب رو بذار تو لیست کتاب هایی که قراره بخونی. کتاب جنایت خفته قسمتی از زندگی یک زوج جوان رو روایت می کنه. گواندا و جایلز که به تازگی ازدواج کردند تصمیم میگیرن برای زندگی از نیوزیلند به انگلستان مهاجرت کنند. جایلز که هنوز کمی کار در نیوزیلند داره همسرش گواندا رو به انگلستان میفرسته تا منزلی مناسب و شایسته برای زندگی پیدا کنه. گواندا یک ویلای کوچک ویکتوریایی بسیار زیبا پیدا می کنه و اون رو میخره. بعد از خرید منزل اتفاقات عجیبی برای گواندا رخ میده، اون دری مخفی رو پیدا می کنه که انگار از وجودش اطلاع داشته و وقتی کاغذ دیواری رو کنار میزنه متوجه میشه طرح قبلی کاغذ دیواری رو میشناسه. این اتفاقات باعث وحشت گواندا میشن و تصمیم میگیره تا زمان اومدن همسرش مدتی رو نزد ریموند دوست جایلز و همسرش جوان بگذرونه. خانم مارپل خاله ریمونده و….

15 – قتل در عمارت استایلز (The Mysterious Affair at Styles) اولین کتاب آگاتا کریستی

کتاب قتل در عمارت استایلز

کتاب قتل در عمارت استایلز با عنوان اصلی ماجرای اسرار آمیز در استایلز اولین اثر خانم آگاتا کریستیه. در این کتاب هرکول پوآرو، کاپیتان هستینگز و سربازرس جپ به مخاطبین معرفی میشن. ماجرای کتاب با کاپیتان هستینگز شروع میشه. در خلال جنگ جهانی اول، هستینگز که عضو ارتشه و یک فرمانده جنگیه مجروح میشه و برای استراحت به دعوت دوستش به عمارت اونها میره. در واقع عمارت متعلق به مادر دوست هستینگز خانم کاوندیشه که به تازگی با مردی که سالها از خودش کوچکتره ازدواج کرده و فرزندانش از این ازدواج ناراضی هستند.

هستینگز با دوستش از کارآگاه بلژیکی تیزهوش و کوچک اندامی صحبت میکنه که چند سال قبل در بلژیک باهاش آشنا شده، غافل از اینکه خود پوآرو برای فرار از جنگ به همین روستای زیبا پناه آورده. هستینگز و پوآرو در روستا با هم برخورد میکنند و هر دو از این دیدار دوباره حسابی خوشحال میشن. همون شب خانم کاوندیش در خواب میمیره، در ابتدا به نظر میرسه سکته کرده و تحقیقات نشون میده که این پیرزن توسط سم به قتل رسیده و….

16 – مرگ بر روی رود نیل (Death on the Nile)

معرفی کتاب مرگ بر روی رود نیل

مرگ بر روی رود نیل یکی دیگه از آثار جذاب آگاتا کریستی هست که هرکول پوآرو هم در اون نقش اساسی داره. در این کتاب می خونیم که پوآرو برای تعطیلات عازم مصر شده، در اونجا با زوج جوانی آشنا میشه که به تازگی ازدواج کردند. لینت و سیمون دویل تازه ازدواج کردند و اونها هم برای ماه عسل مصر رو انتخاب کردند. سیمون قبلاً نامزد دوست لینت، ژاکلین بوده و حالا لینت فکر می کنه ژاکلین بخاطر تنفری که ازش داره همه جا تعقیبش می کنه و میخواد بهش آسیب برسونه و….

17 – مرگ خانم مک گینتی (Mrs McGinty’s Dead) یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی

کتاب مرگ خانم مک گینتی

مرگ خانم مک گینتی یکی دیگر از کتاب های معروف خانم کریستیه که کارآگاه بلژیکی هرکول پوآرو درش نقش مهمی داره. داستان کتاب با قتل پیرزنی بنام خانم مک گینتی در روستایی آغاز میشه. همه شواهد نشون میده که مستاجر پیرزن این قتل رو انجام داده. زمانی که مستاجر محکوم میشه هرکول پوآرو سعی می کنه قاتل اصلی رو پیدا کنه چون باور داره این قتل نمی تونه کار مستاجر باشه و….

18 – ورق ها روی میز (Cards on the Table)

معرفی کتاب ورق ها روی میز

کتاب ورق ها روی میز که به اسم شیطان به قتل می رسد هم در کشور ما ترجمه شده یکی از جذاب ترین پرونده های پواروئه. در این کتاب آقای شیطانا که یک کلکسیونر عجیب و غریبه 8 نفر به علاوه پوآرو رو منزلش دعوت می کنه. این 8 نفر شامل 3 کارآگاه، 1 رمان نویس و 4 نفر که شیطانا معتقده یکی از اونها مرتکب قتل شده هستند. وقتی مهمانها مشغول بازی بریج هستند اتفاق عجیبی می افته…..

19 – حماقت مرد مرده (Dead Man’s Folly) یکی از بهترین آثار آگاتا کریستی

کتاب حماقت مرد مرده

کتاب حماقت مرد مرده که تحت عنوان شکار قاتل هم در کشورمون چاپ شد یکی دیگه از بهترین آثار آگاتا کریستی هست که خوندش رو حتماً بهت توصیه می کنم. خانم اولیور به پوآرو تلگراف می زنه و ازش دعوت میکنه برای اهدای جایزه شکار قاتل به ملک سر جرج استایز به اونجا بره. پوآرو که با قطار سریع السیر خودش رو به اونجا رسونده متوجه میشه رفتار مهمانان مشکوکه و اینطور بنظر میاد که قراره قتلی انجام بشه و….

20 – لرد اجور می میرد (Lord Edgware Dies)

معرفی کتاب لرد اجور می میرد

کتاب لرد اجور میمیرد با عنوان سیزده نفر سر میز شام هم منتشر شده. در این کتاب هم هرکول پوآرو نقش اصلی ماجرا رو بعهده می گیره. داستان کتاب از این قراره که جین ویکینسون هنرپیشه زیبای آمریکایی میاد پیش پوآرو و ادعا می کنه که از همسرش لرد اجور متنفره و اگه ازش طلاق نگیره اون رو به قتل میرسونه. پوآرو به جین میگه همچین مسائلی بهش مربوط نمیشه ولی به هرحال با لرد اجور صحبت میکنه. زمانی که پوآرو با لرد اجور همصحبت میشه متوجه میشه که اون هم به ادامه این زندگی تمایلی نداره و اینها رو از طریق نامه به همسرش منتقل کرده ولی جین اصرار داره که هیچ نامه ای دریافت نکرده و…..

دوست خوبم در این لیست 20 تا از بهترین آثار آگاتا کریستی رو بهت معرفی کردم. اگه از کتابهایی با موضوع جنایی، پلیسی و کارآگاهی خوشت میاد مطمئناً این رمان ها می تونن راضیت کنن. اگه کتاب دیگری از این نویسنده محبوب می شناسی که در لیست ما بهش اشاره نشده از قسمت نظر باهامون درمیون بذار.

3 دیدگاه

نظر بده
    • بهترین هاش رمان پرده_قتل راجر اکروید_پنج خوک کوچک_خانه وارونه_سپس هیچکس باقی نماند_قتل در قطار سریع السیر شرق_قتل بر روی رود نیل

  1. سلام. مرسی بابت مطلب زیبات. من بیشترشو خوندم و عاشق کارهای آگاتا کریستی ام. فقط یه چیز، انگشت اتهام رو من با اسم دست پنهان خوندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آزاده ملک زاده

آزاده هستم، یکی از بلاگرهای نت نظر. دختری شاد و فعالم و سعی میکنم در لحظه زندگی کنم. عاشق کافه گردی، فیلم و سریال و بازی های کامپیوتری هستم. به محیط زیست علاقه زیادی دارم و حامی پر و پا قرص حیواناتم، خودم هم یه گربه خوشگل و دوست داشتنی و خاص دارم که همه زندگیمه.
اگه دوست داری بیشتر با روحیاتم آشنا بشی می تونی بزنی رو اسمم و تمام مطالبی که نوشتم رو بخونی. اگه موضوع جالبی به ذهنت می رسه باهام در میون بذار تا درباره ش یک پست جالب و جذاب برات بنویسم.