in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح ضعیفضعیف بامزهبامزه

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما – لیست ۱۰تایی

animation haye porforoosh-e cinemaye jahan

انیمیشن ها عضو جدایی ناپذیر سینما به شمار می‌روند و نمی‌توان از سینما به صورت کلی حرف زد اما نامی از ژانر محبوب طرفداران بزرگ و کوچک سینما، انیمیشن، به میان نیاود. پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما اما در این میان از اقبال بیشتری برخوردار بودند. پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما شاید از نظر تکنیک، داستان و شخصیت پردازی از سایر هم‌ ژانرهای خود بهتر باشند، اما در برخی موارد شاهد بودیم که انیمیشنی کاملا حرفه‌ای ساخته و پرداخته شده اما تنها به دلیل هم‌زمانی اکران با فیلم یا اتفاقی در دنیای سینما نتوانسته در لیست  پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما قرار گیرد.

انیمیشن در طی سال‌ها به عنوان عضوی پر طرفدار و پر مخاطب در خدمت صنعت سینما بوده و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است، علاوه بر این هر روز به تعداد افرادی که برای دیدن انیمیشنی جدید جلوی گیشه سینما منتظر ایستادن، اضافه می‌شود و همه ما حداقل دو یا چند بار هر انیمیشنی را دیدیم و هر بار مثل دفعه اول لبخند زدیم و منتظر مانیدیم تا شاهزاده داستان از راه برسه و پرنسس دربند رو نجات بده. به همین بهانه نگاهی می‌اندازیم به این انیمیشن‌ها:

نگاهی به ۱۰ انیمیشن از پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

۱۰- شرک ۲ (Shrek 2)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

انیمیشن شرک ۲ داستان همان غول سبز رنگ و مهربانی است که در مسیری پرفراز و نشیب با «پرنسس فیونا» آشنا می‌شود و با او ازدواج می‌کند، این ازدواج اما آغاز داستانی تازه و ماجراهای بیشتر است.

Shrek 2 در کمپانی دریم ورک پیکچرز ساخته شده و صداپیشه‌های آن شامل بازیگران به‌نام هالیوود از جمله ادی مورفی (Eddie Murphy) و کمرون دیاز (Cameron Diaz) می‌شوند. دومین قسمت انیمشن شرک با فروشی معادل ۹۱۹,۸۳۸,۷۵۸ در رتبه دهم جدول انیمیشن‌های پرفروش قرار گرفته است.

۹- درجستجوس نمو (Finding Nemo)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

انیمیشن در جستجوی نمو ماجرای دلقک ماهی کوچکی است که به دام صیاد‌ها می‌افتد و از پدرش جدا می‌شود. در طول این انیمیشن هم‌زمان داستان پدر نمو برای یافتن فرزندش و تلاش «نمو» برای بازگشت به دریا را دنبال می‌کنیم و البته در کنار آنها با شخصیت جذاب «دوری» هم آشنا خواهیم شد.

Finding Nemo محصول دو کمپانی دیزنی و پیکسار است و در تیم صداپیشه های این انیمیشن نام ویلم دفو (Willem Dafoe)، بازیگر به نام هالیوود، به چشم می خوره. فروش این انیمیشن برابر ۹۴۰,۳۳۵,۵۳۶ دلار  بود.

۸-شیر شاه (The Lion King)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

شیرشاه نه تنها یکی از پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما بلکه یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ نیز می باشد. انیمیشن شیر شاه همان داستان دراماتیک جدا شدن عضوی از خانواده است و تحمل رنج و سختی تا اینکه بتواند مسیر زندگی، گذشته و خانواده‌اش را دوباره پیدا کند. همه این‌ اتفاق‌ها اما در خانواده سلطان جنگل و در قالب حیوانات ساکن آن منطقه به تصویر کشیده شده است.

The Lion King بیست و چهار سال پیش در کمپانی والت دیزنی ساخته شد و تیم بی‌نظیری از صدا پیشه‌ها به جای شخصیت‌های داستان حرف زدند که از جمله آنها می‌توان به روآن اتکینسون یا همان مستر بین (Mr. Bean) اشاره کرد که به جای «زازو»، کلاغ رنگی داستان حرف زده است. با وجود گذشته بیش از دو دهه از اکران شیر شاه، این انیمیشن همچنان با فروشی برابر با  ۹۶۸,۴۸۳,۷۷۷ یکی از رکوردداران فروش به حساب می‌آد.

۷- من نفرت انگیز ۲

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

باز هم دردسر‌های «گرو» و مینیون‌ها باعث شد افراد زیادی به سینما بیان، «گرو» این بار گرو تلاش می‌کنه که زندگی سالم و قانونی داشته باشه اما اتفاق‌هایی می‌افته که اون دوباره وسوسه می‌شه که شرور و نفرت انگیز باشه.

Despicable Me 2 محصول ۲۰۱۵ است و در کمپانی یونیورسال ساخته شده و با ۹۷۰,۷۶۱,۸۸۵ دلار فروش کمی عقب‌تر از سومین قسمتش در جایگاه هفتم ایستاده.

۶- زوتوپیا از انیمیشن های پرفروش تاریخ

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

انیمیشن زوتوپیا رو به دلیل زیاد بودن شخصیت‌ها و اتفاق‌های که در داستان شاهدش بودیم، علاوه بر انیمیشن دربرگیرنده ژانر اکشن و معمایی هم می‌تونه باشه. شخصیت اصلی داستان خروگوشی به نام «جودی» است که در مسیر ثابت کردن توانایی‌های خود به خانواده و همکارها، درگیر یک معمای پیچیده می‌شه و در این راه مجبور می‌شه از روباهی به نام «نیک» کمک بگیره. می‌تونیم ادعا کنیم که هیچ فیلم یا انیمیشنی با این جزئیات تمدن انسانی در قرن ۲۱ رو با روایتی فانتزی به تصویر نکشیده.

Zootopia در سال ۲۰۱۶ اکران شد. تلاش تیم کارگردانان انیمیشن زوتوپیا شامل بی‌رون هاوارد، ریچ مور و جارد بوش، اسکار بهترین انیمیشن رو برای کمپانی سازنده، والت دیزنی، به همراه داشت و علاوه بر اون به فروشی معادل ۱,۰۲۳,۷۸۴,۱۹۵ رسید.

۵- در جستجوی دوری یکی از پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

جستجوی یک ماهی خوشکل و ظریف با حافظه چند ثانیه‌ای به اسم «دوری»، موضوع این انیمیشنه. البته این اولین باری نیست که دوری تو قاب تلویزیون یا پرده سینما دیده می‌شه، مخاطبان انیمیشن قبلا او رو در انیمیشن «در جستجوی نمو» دیده بودند و شخصیتش به اندازه‌ای محبوب و دوست‌داشتنی شد که سازندگان انیمیشن «نمو» تصمیم گرفتند داستان زندگی اون رو هم بسازند.

Finding Dory سال ۲۰۱۶ در کمپانی دیزنی و پیکسار ساخته شد و الن دی‌جنرس (Ellen DeGeneres) نویسنده، بازیگر و مجری مشهور هالییود صداپیشه شخصیت «دوری» است. انیمیشن«در جستجوی دوری» با فروشی معادل ۱,۰۲۸,۵۷۰,۸۸۹ جایگاه پنجم این جدول رو به خودش اختصاص داده.

۴- من نفرت انگیز ۳

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

سومین قسمت انیمیشن من نفرت انگیز باز هم شخصیت اصلی داستان، «گرو»، رو می‌بینیم که با موجودات زرد دوست داشتنی، مینیون‌ها، تصمیم میگیره پروژه جدیدی رو شروع کنه اما با اتفاق جالبی رو‌به‌رو میشه، اتفاقی که زندگیش رو تغییر میده و دنیا رو برای خودش و مخاطبان جداب‌تر می‌کنه.

Despicable Me 3 در کمپانی یونیورسال ساخته و سال ۲۰۱۷ اکران شد، درنهایت هم موفق شد فروشش رو به رقم ۱,۰۳۴,۷۹۹,۴۰۹ برسونه.

۳- داستان اسباب بازی ها ۳

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

انیمیشن داستان اسباب بازی های ۳ دنباله دو انیمیشن دیگه به همین اسم هست و دقیقا داستان تعدادی اسباب بازی رو تعریف می‌کنه که صاحب خودشون، «اندی»، رو خیلی دوست دارند و برای محافظت و خوشحال کردن او حاضرن دست به هر کاری بزنن تا اینکه «اندی» بزرگ میشه و تصمیم می‌گیره به دانشگاه بره، اون هم یه شهر دیکه، حالا فصل جدیدی در زندگی «وودی»، «باز»، «جسی» و بقیه اسباب بازی‌ها شروع میشه.

Toy Story 3 سال ۲۰۱۰ اکران شد و لی آنکریچ کارگردانی سه قسمت این انیمیشن رو در دو کمپانی والت دیزنی و پیکسار به عهده داشت. تام هنکس، بازیگر مشهور و کهنه‌کار هالیوود هم به جای عروسک «وودی» حرف می‌زنه. داستان اسباب بازیها ی۳  با فروشی برابر ۱,۰۶۶,۹۶۹,۷۰۳ دلار، در جایگاه سوم قرار می‌گیره.

۲- مینیون ها

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

انیمیشن مینیون‌ها در واقع شرح زمان‌های گذشته و اتفاقی بود که در اولین قسمت «من نفرت انگیز» دیدم. موجودات بامزه و زرد رنگی که به زبان غیر قابل فهم خودشون حرف می‌زنن و دنبال رئیسی می‌گردن که سرپرستی اونها رو قبول کنه. دنیای مینیون‌ها به اندازه‌ای جذاب و دیدنی بود که باوجود اینکه نمیفهمیدیم چی می‌گن یا قهرمان ثابتی نداشت که سرنوشتش رو دنبال کنیم، باز هم مجذوبش شدیم و حتی منتظر موندیم تا قسمت‌های بعد هم ساخته بشه.

Minions محصول ۲۰۱۵ و در کمپانی یونیورسال ساخته شده. تیم کارگردانی این انیمیشن شامل کیلی بالدا و پیر کافین میشه، دو همکاری که سه قسمت من نفرت انگیز رو هم با هم ساختند. ۱,۱۵۹,۳۹۸,۳۹۷ دلار رقم فروش انیمیشن مینیون در گیشه بود.

۱- ملکه برفی

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

فروزن از سری انیمیشن‌های دخترونه محسوب می‌شه، همون مدل‌هایی که پرنسس داستان تبدیل می‌شه به الگوی همه دختربچه‌ها و اونا در رویا خودشون رو ملکه سرزمین برفی تصور می‌کنن که باید کمی سختی بکشن، اما در نهایت بهار میاد و همه‌جا سبز میشه و از همه مهمتر، شاهزاده سوار بر اسب، از راه می‌رسه و از اون به بعد همه در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کنن.

حالا نگاهی می‌ندازیم به موارد تکنیکی این انیمیشن، Frozen محصول ۲۰۱۳ و به کارگردانی جنیفر لی و کریس باک در کمپانی والت دیزنی ساخته شده. کریستن بل (Kristen Bell) و ایدنا منزل (Idina Menzel) هم به جای دو شخصیت اصلی داستان حرف زدند.

ملکه برفی با فروش ۱,۲۷۶,۴۸۰,۳۳۵ دلار، در صدر جدول فروش انیمیشن‌ها قرار گرفته است.

در نت نظر بخوانید: 

بهترین انیمه های ژاپنی

بهترین انیمیشن های سال ۲۰۲۰

در این پست تنها به توضیح ۱۰ انیمیشن پرداختیم که از پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما هستند اما همانطور که علاقمندان انیمیشن یا به اصطلاح همان انیمیشن بازها می‌دانند، لیست بلند بالایی از انیمیشن وجود دارد که هر یک از آنها بیانگر دنیایی خاص، جذاب، تازه و سرشار از درس‌های زندگی به زبان ساده است و همگی بی‌شک، ارزش یکبار دیدن را دارند. انیمیشن‌هایی مانند «بچه رئیس» (The Boss Baby)، «کوکو» (Coco)، «موش سرآشپز» (Ratatouille) و ده‌ها مورد دیگه همگی مملو از قصه‌های دلنشین برای هر دو رده سنی بزرگسال و کودک هستند.

3 دیدگاه

نظر بده
  1. به نظرم داستان زوتوپیا از بقیه قشنگ تره به عنوان کسی که همه این انیمیشن ها رو دیده میگم؛ اکه پروفروش ها رو کنار بزاریم Howl’s Moving Castle و کوکو واقعا بی نظیرن و یه جاهایی ادم رو میخکوب میکنند اگه کسی ندیده این دوتا رو ببینه ضرر نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: پریسا ایرانی