in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح ضعیفضعیف بامزهبامزه

زندگینامه صادق هدایت

زندگینامه صادق هدایت

در مورد زندگینامه صادق هدایت چقدر اطلاعات دارید. زندگینامه صادق هدایت پر از نوشته های بکر و زیبا می باشد.  این نویسنده صاحب سبک ایرانی که همه او را با بوف کور می شناسند آثار زیادی دارد که همه اهل ادبیات او را به عنوان مفاخر ایران یاد می کنند. با ما باشید تا مروری بر زندگینامه صادق هدایت این هنرمند بزرگ داشته باشیم.

درنت نظر بخوان:نویسندگان معروف ایرانی

زندگینامه صادق هدایت

زندگینامه صادق هدایت

صادق هدایت در 28 بهمن 1281 در تهران به دنیا آمد. او را به همراه محمد علی جوانزاده و بزرگ علوی و صادق چوبک به پدران داستان نویسی ایران معروف می باشند.بسیاری داستان بوف کور صادق هدایت را برجسته ترین اثر داستانی ایران می نامند. اگر چه  شهرت صادق هدایت برای نوشتن داستان می باشد اما او مترجمی نیز می کرده  و آثار نویسندگانی مانند ژان پل سارتر و فرانتس کافکا را نیز ترجمه کرده است. بسیاری از بزرگان مانند عباس معروفی ، بهرام بیضایی و هوشنگ گلشیری هر یک به نوعی تحت تاثیر کار و زندگی صادق هدایت قرار گرفته اند.

کودکی و آغاز جوانی زندگینامه صادق هدایت

صادق هدایت

صادق هدایت فرزند هدایت قلی خان که پدربزرگش در دوره ناصرالدین شاه وزیر علوم بوده است. هدایت کوچکترین پسر خانواده بود و دو برادر . دو خواهر بزرگتر از خود داشت .برادرش قاضی دیوان عالی کشور بود که در زمان سپهبد رزم آرا سمت نخست وزریر را داشت و علی رزم آرا شوهر خواهر صادق هدایت بود.صادق هدایت در سال 1287 در سن شش سالگی به مدرسه علمیه تهران رفت . در سال 1293 روزنامه دیواری ندای اموات را در مدرسه انتشار داد و دوره متوسطه را در دبیرستان دار الفنون آغاز نمود و در سال 1295 به خاطر بیماری مدرست را رها کرد.و در سال 1296 در مدرسه فرانسوی به تحصیل پرداخت .به گفته هدایت اولین آشنایی او با ادبیات جهانی در این مدرسه بود .در همین مدرسه صادق به علوم متافیزیک علاقه پیدا کردو این علاقه ادامه پیدا کرد تا زمانی که هدایت نوشته هایی در این مورد انتشار داد .صادق زمانی همکاری با مجله ترقی داشت و در همان سال گیاهخوار شد و در همان حال که در دوره متوسطه تحصیل می کرد کتابی انتشار داد به نام انسان و حیوان وهمچنین در سال  1306 کتاب فواید گیاهخواری در برلین به نگارش در آورد.صادق تا پایان عمر گیاه خوار بود. او معتقد بود که اگر مغاز های قصابی ، ماهی گیری و عرق فروشی را ببندند تا اندازی صلح عمومی در جهان گسترش پیدا می کند.

عزیمت به اروپا

زندگینامه صادق هدایت

هدایت در سال 1303 فازغ التحصیل شد و در سال 1305 با دانش آموزان اعزامی راهی بلزیک شد و در رشته ریاضی محض به تحصیل پرداخت.هدایت از شرایطش در تحصیل راضی نبود و خیلی قصد داشت در فرانسه که آن زمان مهد تمدن بود برود که سرانجام در اسفند همان سال و تغییر رشته به پاریس رفت.صادق برای اولین باردر سال 1307 اقدام به خودکشی در رودخانه مارن کرد و سالها بعد مسائل عاطفی را دلیل خودکشی اش نقل میکنند.در سال 1315 به هند رفت و در همان سال بوف کور را که در پاریس نوشته شود بود ویرایش کرد و به صورت دست نویس از روی آن 50 نسخه کپی گرفت و  برای دوستان خود فرستاد.در همان سال ها هدایت بسیار در مذیقه مالی بود اما در سال1321 مجموعه سگ ولگرد را انتشار داد .در دوران بعد جنگ جهانی نوشته های مانند حاجی آقا و داستان آب زندگی با مضامین اجتماعی منتشر شد.سرانجام بعد از نوشته هایی تاثیر گذار صادق هدایت در سال 1330 برای بار دوم  اقدام به خودکشی میکند و در پاریس چشم از جهان می بندد.خانه صادق هدایت در تهران در خیابان سعدی می باشد که در زمان پدرش به سبک دوره قاجار بنا شده است.در سال 1350 فرح اقدام به خرید خانه کرد و وسایل شخصی صادق را جمع کرد تا آن را به موزه تبدیل کند و بعد از 1357 آن خانه به موزه تبدیل نشد و یه دانشگاه علوم پزشکی تبدیل شد و تا سال 1392 این ساختمان همچنان تبدیل به موزه نشده و انباری برای ضایعات بیمارستان شده است.

صادق هدایت

زندگینامه صادق هدایت کوتاه است اما پر از داستان های زیبا می باشد و در نظر کلی اینکه هدایت انگار هیچ زمان و در هیچ دوره ای از زندگی خود راضی نبود و برای همین دست به خودکشی زد ولی اما در دوران کوتاه زندگینامه صادق هدایت پر از داستان ها زیبا می باشد که هر کسی که اهل ادبیات هست آن را ستایش می کند.

زندگینامه شعرا و نویسندگان دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *