in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه افتضاحافتضاح ضعیفضعیف

انیمه چیست و دلایل معروفیت آن

anime chist va dalaayele maroufiate aan

انیمه چیست؟؟ خب، احتمالاً شما نسبت به انیمه در یکی از سه وضعیت هستید!: 1-تا حالا اسم انیمه به گوشتون نخورده، یا اینکه خورده ولی دقیقاً نمی­دونید که انیمه چیست؛ 2-میدونید که انیمه چیست و ازش خوشتون نمیاد! 3-عاشقش هستید! توی این پست روی صحبت ما با دو مورد اوّله! اگه جزو این دو گروه هستید، این پست رو از دست ندید! در ضمن قبل از هر چیز اینو بگم که تقریبا همه ی ما تا حالا حداقل یکی دوتا انیمه دیدیم. و حالا انیمه چیست ؟

معرفی دنیای انیمه

!انیمه چیست ؟ جذابترین دنیای فانتزی 

معرفی مختصر و مفید – انیمه چیست ؟

فوتبالیست ها، بابا لنگ دراز، دیجیمون، آن شرلی، … همگی انیمه اند و بیشترمون با چندتاشون خاطره داریم، یعنی میشه گفت تقریبا هممون با انیمه آشناییم فقط شاید اسمشو نمیدونستیم! اما اینجا منظور ما از انیمه، این ها نیستند….

به نقل از ویکی پدیا:

«انیمه یک سبک از پویانمایی است که خاستگاه آن ژاپن بوده و به‌طور معمول بر مبنای مانگا ساخته می‌شود (که در این صورت انیمانگا نامیده می‌شوند). انیمه‌ها دارای خصوصیاتی از قبیل نقاشی‌های رنگارنگ، شخصیت‌های پرجنب و جوش، داستانی همراه با پیکار و نبرد و اغلب با موضوعاتی خیالی که در آینده رخ می‌دهند، همراه است.انیمه در واقع کوتاه شده واژه‌‌ی انگلیسی انیمیشن «animation» (پویانمایی) است.»

انیمه ها معمولا به صورت سریال و در قالب فصل (season) های مختلف پخش میشوند.

برای افرادی که روی «بزرگ‌شدن»شون تعصب دارن و در جواب «انیمه چیست» میگن کارتونه و کارتون برای بچه هاست، باید بگیم که با یه نگاه کلی، می‌شه گفت انیمه به دو دسته ی کودکان و بزرگسالان تقسیم می‌شه. انیمه‌های بزرگسال از لحاظ (سنگینی) محتوا و بعضاً وجود خشونت، برای کودکان زیاد قابل درک نیستن!

چرا انیمه شاهکاره؟؟

هیچ شخصیتی 100% خوب و بی اشتباه یا 100% بدجنس و بی رحم نیست:

بر خلاف تقریباً همه‌ی فیلم‌ها و کارتون‌های دیگه، این قشنگ‌ترین ویژگی انیمه‌ست و اگه شخصیت بدی وجود داشته باشه، معمولا جریان انیمه، ماجراهایی که باعث شدن اون شخصیت، آدم بدی بشه رو هم به ما نشون میده تا عجولانه قضاوت نکنیم؛ یا گاهی اون شخصیت ها کار خوبی هم انجام میدن، و نشون میده که اونی که آدم خوبی شده هم خیلی جاها نزدیک بوده پاش بلغزه و اشتباه کنه و لزوماً یه آدم خارق العاده و مصون از بدی نیست!

پایانها و اتفاقات غیرمنتظره ای در انیمه وجود دارن که خیلی وقتا باورش نمیکنیم:

انیمه برخلاف هالیوود و استودیوهای انیمیشن سازی، دنبال این نیست که صرفاً مخاطب رو جلب کنه و خوشحال نگهش داره؛ مثلاً این امکان کاملاً وجود داره که شخصیت اصلی وسط داستان بمیره، و حتی کاملاً ممکنه که 99% شخصیت‌های مثبت و خوب داستان آخرش بمیرن! نه مثل فیلم ها که میگیم: «نه این نمی‌میره، اگه بمیره که دیگه داستان تمومه..!» در انیمه اصلاً و ابداً چنین توقعاتی وجود نداره و همینه که فوق العاده جذابش میکنه.

انیمه چیست؟ الگوی هالیوود!:

شاید خیلی از ما ندونیم که انیمه چیست و یادمون هم نیاد که جزو نوستالژی های کودکیمون هستن، اما فیلم هایی دیدیم که به نوعی از انیمه الگوبرداری شده. بیشتر صحنه های انیمه های مخصوص نوجوانان و بزرگ‌ترها به قدری طبیعی و با دقت طراحی شده که بعضی از فیلم‌های هالیوود برای تصویربرداری به اونها رجوع میکنن. انیمه بسیار به جزئیات نوجه می کنه ودر انیمه هایی که یک مکان عمومی مثل خیابان و مترو، و یا یک منظره رو به تصویر کشیده­ ن میشه این موضوع رو واضح تر دید. چنین چیزی نشون دهنده ی اینه که چقدر برای مخاطب ارزش قائل ان و اینکه انیمه صرفاً «کارتون» نیست…

انیمه چیست؟ الگوی فیلم های هالیوود!

(در تصویر بالا: سمت چپ انیمه ی perfect blue 1997 و سمت راست فیلم requiem for a dream 2000

کارگردان این فیلم، دارن آرنوفسکی، 59000 دلار بابت حق کپی عین به عین این سکانس به کارگردان انیمه ی مذکور پرداخت کرده است)

-اتفاقات خیالیای رو به تصویر میکشه که خیلیهاشون رو با جلوه های ویژه نمیشه ساخت:

بعضی اتفاقاتی که در انیمه به تصویر کشیده شدن اگه با جلوه‌های ویژه ساخته بشن خیلی خیلی مصنوعی میشن و جلوی تخیل بیننده گرفته میشه؛ اما انیمه (بزرگسال) از اونجا که دستش توی به تصویر کشیدن هر اتفاق محیرالعقولی بازه و هیچ تعهدی هم نسبت به شاد نگه داشتن مخاطبش نداره، بیننده رو وارد دنیای کاملاً جدیدی می‌کنه و میخکوبش می‌کنه.

– بیشتر انیمهها (مخصوصاً انیمانگاها) حاوی مفاهیم والا و عمیقی هستند:

شاید بگید «خب خیلی از فیلم‌ها و سریال‌ها هم همینجوری‌ان و این زیاد نکته قابل توجهی نیست!» اما فرق انیمه اینه که مثل یه راویِ نصیحت‌کننده عمل نمی‌کنه. انیمه می‌تونه در همین حین که روند داستان رو نشون بده، چیزهایی که در ذهن شخصیت ها میگذره رو هم به نمایش بذاره، باعث بشه با تمام سلول‌هاتون این مفاهیم و سختی‌های پایبندی بهشون رو درک کنین. هم‌چنین اکثرشون (بازم مخصوصاً انیمانگاها) دارای سناریوهای خیلی قوی هستن و کاملاً اصول و نظریات اساسی رو به آزمون میذارن.

البته این رو هم بگیم که وقتی راجع به «انیمه» صحبت می‌کنیم، طیف وسیعی از یک سبک انیمشن رو مدنظر قرار دادیم و مثل تمام دسته‌بندی‌های بزرگ دیگه، قرار نیست تمامشون عالی و بی عیب و نقص باشن و ویژگی‌های گفته شده شاید در بعضی‌هاشون کم‌رنگ‌تر باشه؛ اما عمومیتش زیاده 🙂

در نت نظر بخون: بهترین انیمه های ژاپنی

8 دیدگاه

نظر بده
  1. میخواستم یه موضوع و یه اشتباهی که اوتاکو ها میکنن رو بگم?‍♀️اوتاکو های عزیز حتما لازم نیست برای اوتاکو شدن تو انیمه خیلی خیلی با تجربه و حرفه ای بشین کلمه اوتاکو همون طور که میدونید صرفا به معنی کسیه که دیوانه وار عاشق چیزیه و همینطور این کلمه رو هم به دوست داران انیمه(که خودم یکیشون هستم)گفته میشه لازم نیست شما خیلی خیلی حرفه ای بشید همین که بی نهایت عاشق انیمه باشین یه مدرک مناسب برای ثابت کردن اوتاکو بودنتونه

  2. اوتاکو ها انیمه های بزرگسالی میبینن
    مثل توکیو غول ولی این و فک نمی کنم بزرگسالان باشه یع انیمه هم هست که نمی تونم بگم

  3. منم انیمه میبینم ولی با اینکه نزدیک ۲۰۰ تا انیمه دیدم هنوز اوتاکو نشدم اگه دنبال ژانر عاشقانه و اکشن و گیم هستین انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین رو حتما ببینید انیمه اینویاشا هم یک مقدار شبیه این انیمه هست ??

  4. سلام… من الان اتفاقی دوباره اینو دیدم… من کسی بودم که اصلا از انیمه خوشم نمییومد…ولی الان تبدیل به یه اوتاکوی معتاد به انیمه شدم
    و تا الان انیمه های سریالی:عاشقان شیطانی- سگ های ولگرد بانگو- دفترچه ی مرگ -چارلوت -اولین عشق هیولا
    و انیمه های سینمایی:ماکیا- قلعه متحرک هاول-اسم تو- صدای خاموش
    رو تموم کردم وتازه این انیمه ها رو هم باید تموم کنم:
    نوراگامی تا قسمت7 فصل یک
    سلول ها مشغول کار تا قسمت 6
    دروغ در آوریل تا قسمت 4
    توکیوغول تا قسمت 3
    تاناکای همیشه همیشه خسته تا قسمت3
    و یکی از دلیل انیمه بین یا همون اوتاکو شدن من اول دوستم مریم و دوم توضیح شما در مورد انواع انیمه بود که دید منو نسبت به انیمه عوض کرد و باعث شد من اوتاکو بشم…..
    الان که دوباره این مطلب شما رو دیدم وکامنت خودمو خوندم به این نتیجه رسیدم که یه تشکر به شما بدهکارم… آریگاتو^ــ^
    سایونارا

    • سلام منم ی اتاکویی هستم و از طرف ی اوتاکویی خوشحال شدم کلمنتت رو دیدم.انیمه سریالی مورد علاقه من ناروتو هستش حتما ببین چون فوق العادست و مطمینم عاشقش میشی دو سریه ناروتو و ناروتو شیپودن

    • منم انیمه خیلی دوست دارم هم بخاطر همین پایان نامعلومش هم بخاطر نا کامل بودن حتی شخصیت های مهم داستان ولی معتاد شدن هم خوب نمیدونم در هر حال ژاپنی ها دارن با این جذابیت ها به هدفی که ۱۰۰% بیشتر به نفع خودشونه میرسن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: سارا