in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه افتضاحافتضاح ضعیفضعیف

پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان – لیست ۲۰تایی

Best books for teenagers

نوجوانی، مرحله ای حساس در زندگی هر انسانی است که میان کودکی و جوانی روی می دهد. در این محدوده سنی انواع تغییرات زیستی و روان شناختی روی داده و کودک دیروز با رسیدن به این دوران، به بلوغ جنسی می رسد. به همین دلیل انتخاب و پیشنهاد یک رمان برای نوجوان، کار بسیار سختی است. چون چنین کتابی علاوه بر داشتن دو ویژگی جذابیت و آموزندگی، باید ادبیاتی روان و قابل درک داشته باشد؛ چون برای گسترش دامنه لغت نوجوان، به مطالعه و زمان مناسب نیاز داریم. پس برای انتخاب یک رمان مناسب، بهتره که به سراغ پرفروش‌ترین کتاب های نوجوانان رفته و بر اساس سلیقه خود، یکی از آنها را مطالعه کنیم. اما پرفروش‌ترین کتاب های نوجوانان کدامند و موضوع آنها چیست؟ این سوالی است که قصد داریم در این مطلب آن را جواب دهیم.

پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان

پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان

۱- رمان شگفتی اثر آر. جی. پالاسیو

رمان شگفتی در سال ۲۰۱۳ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و سال ۲۰۱۴ نامزد جایزه تگزاس بلوبونت شد. این کتاب هم‌چنین برنده جایزه کتاب سال NAIBA در سال ۲۰۱۲ و جایزه کتاب سال Book Browse در همان سال شد. داستان این کتاب درباره آگوست ۱۰ ساله است که به خاطر یک بیماری، چهره ای ناهنجار دارد و تا کلاس پنجم را در خانه درس خوانده و به مدرسه نمی رود. سرانجام پدر و مادر با وجود نگرانی، تصمیم می‌گیرند او رو به مدرسه‌ای خصوصی بفرستند. این کتاب از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان است.

رمان شگفتی

۲- ارباب حلقه‌ها

ارباب حلقه‌ها، عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان در جهان است. جی. آر. آر. تالکین، نویسنده و زبان‌شناس انگلیسی، این مجموعه کتاب را به سبک خیال پردازی نوشته است. داستان ارباب حلقه ها ادامه اثر پیشین تالکین با نام «هابیت» است که در همین ژانر نوشته شده بود. این رمان زیبا طی ۱۲ سال، از ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹، و در زمان جنگ جهانی دوم نوشته شده. اگرچه این کتاب دربین خوانندگان به شکل یک سه‌ گانه جا افتاده، اما در ابتدا بنا بود این اثر جلد اول کتاب سیلماریلیون باشد؛ که نویسنده به دلایل اقتصادی تصمیم به حذف جلد دوم گرفت و کتاب ارباب حلقه‌ها را در سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ و در سه جلد منتشر کرد.

ارباب حلقه‌ها

۳- رمان حادثه‌ای عجیب برای سگی در شب

ماجرای عجیب سگی در شب، اثری از مارک هادون نویسنده و شاعر اهل بریتانیا است. این کتاب معروف‌ترین اثر این نویسنده است که از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان محسوب می‌شود. داستان این کتاب بر اساس یکی از داستان‌های شرلوک هلمز نوشته شده و توانسته جوایز متعددی را نیز کسب کند.

داستان کتاب درباره پسری نوجوان با نام «کریستوفر بون» است که به بیماری نادر اوتیسم مبتلا شده و این بیماری طرز صحبت کردن او را تغییر داده. کتاب به سفر این پسر بچه از سوئندن به لندن می پردازد. کریستوفر بخاطر این بیماری نمی تواند انسان ها را درک کند؛ ولی در عوض حافظه ای فوق العاده دارد.

حادثه‌ای عجیب برای سگی در شب

۴- شازده کوچولو، از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان

کتاب شازده کوچولو از معروف‌ترین داستان‌های کودکان و چهارمین داستان از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان است. در این داستان اگزوپری به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد. طی این داستان اگزوپری از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام B612  آمده، پرسش‌گر سؤالات بسیاری از آدم‌ها و کارهای آنهاست.

شازده کوچولو

۵- جنگی که نجاتم داد

جنگی که نجاتم داد، داستان دختر نوجوانی معلولی است که به سبب نقص مادرزادی خود، قادر به حرکت کردن نیست. داستان در سال ۱۹۳۹ و همزمان با آغاز جنگ جهانی دوم رخ می دهد؛ دوره‌ای که معلولیت جسمی را معادل معلولیت ذهنی می دانستند. «آدا» نام شخصیت اصلی این داستان است که به همراه برادر و مادرش در لندن زندگی می کند. یکی از پاهای آدا مشکل دارد و او نمی تواند راه برود. خرج زندگی آن سه نفر بر دوش مادر آنهاست که رفتارش با آدا خیلی خوب نیست. او آدا را بخاطر پای معلولش، در خانه زندانی کرده است. این کتاب پرفروش اثری ماندگار از «کیمبرلی بروبیکر بردلی» است.

جنگی که نجاتم داد

۶- کتاب شیطان و پسرکش

کتاب شیطان و پسرکش یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان است که به قلم «آنتونی هورویتس» نوشته شده. داستان این کتاب درباره پسری دوازده ساله به نام  تام است که خود را یتیم و بی کس می داند و ترس آن را دارد که تا آخر عمر مجبور به بردگی در مهمانخانه پستی شود. اما ذهنیت او با آمدن مردی ناشناس به مهمانخانه عوض شده و حالا او فهمیده که خیلی هم بی کس و کار نیست!

شیطان و پسرکش

۷- کتاب شاهزاده و گدا، از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان

کتاب شاهزاده و گدا اثری ماندگار از نویسنده بزرگ، مارک تواین است. مارک تواین در کودکی ترک تحصیل کرد و با ماجراجویی وارد شغل‌های گوناگون شد. اما در نهایت این آموخته، سفرها و قلم آتشین تواین بود که او را به شهرتی جهانی رساند.

تام و ادوارد هر دو در یک روز به دنیا آمده اند؛ اما تام گدازاده است و ادوارد یک شاهزاده! داستان وقتی جالب می شود که تام به درخواست شاهزاده به قصر رفته و ادوارد از او می خواهد تا لباس هایشان را با یکدیگر عوض کنند. این جابه‌جایی آغاز ماجرا های عجیب و خواندنی کتاب است.

شاهزاده و گدا

۸- کتاب جیمز و هلوی غول پیکر

یکی دیگر از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان، کتاب جیمز و هلوی غول پیکر، از «رولد دال» است. یک روز کرگدنی از باغ‌ وحش فرار کرده و پدر و مادر جیمز را قورت می دهد! بعد از این اتفاق جیمز بیچاره مجبوره به زندگی با عمه های بدجنس خود می شود. اما روزی پیرمردی مرموز پاکتی پر از زبان‌های تمساح به جیمز می‌دهد تا آنها را بخورد. اما به یکباره پاکت از دست جیمز افتاده و زبان ها پای یک درخت هلو در خاک فرو می روند. بعد از این حادثه اتفاقات عجیبی برای جیمز رخ می دهد و …

جیمز و هلوی غول پیکر

۹- مجموعه کتاب ماجراهای ناگوار، از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان

لمونی اسنیکت با نوشتن ماجراهای ناگوار، توانست این رمان جذاب را در ردیف پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان قرار دهد. دو خواهر و یک برادر، پدر و مادر خود را از دست داده و هر کدام در زمینه ای استعداد ذاتی دارند. در این بین سر و کله مردی بدجنس و حیله‌گر به نام «کنتی» پیدا می شود. او برای مال و اموال این بچه ها نقشه کشیده و قصد دارد تا به هر قیمتی شده ارث آنها را تصاحب کند.

ماجراهای ناگوار

۱۰- کتاب آرزوهای بزرگ، از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان

اکثر منتقدین آثار ادبی، کتاب آرزوهای بزرگ چارلز دیکنز را، خوش ساخت ترین رمان این نویسنده بزرگ می دانند. نویسنده‌ پرکاری که ده فرزند داشت و گاهی اوقات برای تامین مخارج زندگی، ناچار بود سه رمان را به صورت همزمان بنویسد! پیپ، کودکی یتیم است که در قبرستان با مجرمی فراری و مرموز برخورد می‌کند. سپس پیرزنی ثروتمند و دختری زیبا و مغرور به نام «استلا»، در زندگی او ظاهر می‌شوند. در همان حال شخصی نامعلوم ثروتی به او می‌بخشد.

کتاب آرزوهای بزرگ

در نت نظر بخوان: ۱۰ دلیل کتاب خواندن

۱۱- کتاب دور دنیا در ۸۰ روز اثر ژول ورن

کتاب دور دنیا در ۸۰ روز، داستان مردی انگلیسی به نام «فیلیس فاگ» است که به خاطر یک شرط بندی تصمیم دارد که کل دنیا را به همراه نوکر خود پاسپاریو، در ۸۰ روز طی کند. اتفاقات عجیب این سفر، موضوع اصلی این داستان است.

دور دنیا در ۸۰ روز

۱۲- کتاب خاطرات یک الاغ

کتاب خاطرات یک الاغ اثر سوفی سگور، از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان است. «کادیشون» نام الاغی است که خاطرات خود را برای ارباب کوچولوی خود، «ژاک»، می نویسد. هدف الاغ از این کار، معرفی دنیای خود به ارباش است؛ تا او نیز مانند اکثر آدم ها، خیال نکند که الاغ‌ها هوش و استعدادی ندارند. کادیشون دوست دارد تا همه او را بشناسند و آن را الاغی باهوش بدانند؛ به همین دلیل خاطراتش را می نویسد!

خاطرات یک الاغ

۱۳- کتاب سرود کریسمس از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان

کتاب سرود کریسمس نوشته چارلز دیکنز فعال اجتماعی و رمان‌نویس برجسته‌ی انگلیسی است. رمان سرود کریسمس، در کریسمس ۱۸۴۳ منتشر شد و بلافاصله شش هزار نسخه از آن به فروش رسید. چارلز دیکنز در این اثر با تخیلی بی‌مرز، چارچوب‌های زمان را در هم می‌شکند و رمانی حس‌برانگیز می‌آفریند.

سرود کریسمس داستان اسکروچ، پیرمردی ثروتمند و سخت‌دل است که در آستانه سال نو، که شهر غرق در شادی است، خودش رو در تنهایی خود زندانی کرده. اما ناگهان شب‌ها اشباحی به سراغ او می آیند و اسکروچ تودار و منزوی، نمی داند که چه آینده‌ای در انتظار اوست.

کتاب سرود کریسمس

۱۴- کتاب تام سایر اثر مارک تواین

تام پسرک یتیمی است که از مدرسه و کار نفرت داره و در حسرت زندگی پسر ولگرد و هم سن و سالش، «هاکلبری فین» است. اما او و دوست جدیدش هاک، تصمیم دارند دزد دریایی شوند. آنها تصادفی به رازهای وحشتناکی پی می برند و درگیر اتفاقات تازه‌ای می‌شوند. این اثر مارک تواین، از پرفروش ترین کتاب های نوجوانان در جهان است.

تام سایر

۱۵- کتاب اختراع هوگو کابره

کتاب اختراع هوگو کابره، اثر برایان سلزنیک است؛ که بخش زیادی از آن بر اساس تصویرهای داخل کتاب روایت می شود.

بخشی از این رمان مخصوص نوجوانان:

مادر خوانده ایزابل گفت :«منظورت چیه که پیداش کردی؟»
هوگو گفت:« بعد از آتش سوزی موزه پیداش کردم. اون
وقت با قطعه‌هایی از اسباب بازی فروشی شوهرتون درستش
کردم. بعدش هم با کلید ایزابل تونستم کوکش کنم.»
-کدوم کلید؟
رنگ از چهره ی ایزابل پرید.
-کدوم کلید، ایزابل؟

اختراع هوگو کابره

۱۶- کتاب مدرسه جن‌زده از آر. ال. استاین

یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان کتاب مدرسه جن‌زده است. کتاب مدرسه جن زده درباره ی پسری به اسم تام است که در راهرو کلاس‌های پیچ در پیچ مدرسه جدید خود گم می شود. او صدای بچه‌هایی را می شنود که فریاد می‌زنند و از او کمک می‌خواهند. این صداها از پشت دیوار کلاس به گوش می رسد.

مدرسه جن‌زده

۱۷- کتاب سپید دندان اثر جک لندن

گزیده‌ای از کتاب: جنگل انبوه درختان کاج، هر دو سوی آبراه منجمد را پوشانده بود. کمی پیش از این بادی وزیده و برف و یخ درختان را تکانده بود. به نظر می‌رسید درخت ها در تاریکی هراس انگیز جنگل سر بر شانه‌ی هم گذاشته اند. سکوت مطلق بر منطقه حکمرانی می کرد. این زمین ویران و بی جان، که هیچ جنبنده ای در آن نمی جنبید، چنان سرد و متروک بود که حتی اندوه هم نمی توانست آن را تحمل کند.

سپید دندان

۱۸- کتاب کشتن مرغ مقلد

یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان کتاب مرغ مقلد اثر هارپر لی است. کشتن مرغ مقلد، رمانی فراموش نشدنی درباره دوران کودکی است. دوران کودکی، در محله‌ای خواب زده در جنوب آمریکا که معصومیت هر لحظه در برابر بی‌عدالتی و تعصب نژادی، قربانی می شود. این رمان با به تصویر کشیدن بحران و عذاب وجدانی تکان دهنده، بلافاصله پس از انتشار در سال ۱۹۶۰، تبدیل به پرفروش ترین کتاب شد و نظر منتقدین را به خود جلب کرد.

کشتن مرغ مقلد

۱۹- کتاب دزد از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان

کتاب دزد رمانی درباره جنگ است که به قلم توانمند مارکوس زوساک نوشته شده. جنگی که بنیان خانواده را از هم جا می‌کند و جز ویرانی و مرگ و آوارگی خبری به جا نمی‌گذارد. اما در همه تیرگی‌ها باز هم بارقه امید هست. داستان دختری که برخلاف همه تلخ‌کامی‌ها، با راه جستن به دل کتاب‌ها، دنیایی زیبا و دور از هیاهوی مرگ و ویرانی برای خود خلق می کند.

کتاب دزد

۲۰- کتاب سالار مگس‌ها

کتاب سالار مگس‌ها آخرین کتاب از لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان است که قصد معرفی آن را داریم. سالار مگس‌ها از جمله آثار برجسته کلاسیک جهان است که ویلیام گلدینگ در آن شور و هیجان یک قصه را با قدرت و صداقت هر چه تمام توصیف کرده. داستان ماجرای شگفت‌آور گروهی پسر بچه مدرسه‌ای انگلیسی است که در طی جنگ هسته‌ای و خانمان سوز، عازم منطقه‌ای امن می شوند. ولی سقوط ناگهانی هواپیما، آنها را مجبور به اقامت در جزیره‌ای استوایی می کند.

کتاب سالار مگس‌ها

با پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت و استفاده لازم را برده باشید. کدام یک از این کتاب‌ها را مطالعه کرده اید؟ نظرات خود را درباره لیست پرفروش ترین کتاب های نوجوانان، در بخش دیدگاه ها بنویسید.

مطالب مرتبط: 

بهترین سریال های تینیجری

31 دیدگاه

نظر بده
  1. الاغ ها شما که خودتون اسم کتاب هری پاتر رو میدونین پس هی زر نزنین برین از کتاب خونه بگیرید اسمش رو که میدونید پس چرا هی زر میزنین؟؟!

    • هری پاتر بهترینه شما اصلا میدونی وقتی هری پاتر به انتشار رسید مردم صف کشیدن که این کتاب رو بگیرن نظر شما محترمه ولی فک کنم اصلا متوجه نشدی این کتاب چه مطالبی رو داره میرسونه?

  2. واقعن خاک تو سرتون هری پاتر که جزو ۲۰ تا از کتابای اول هست رو نگذاشتید. واقعا براتون متاسفم. کتابی رو که از همه ی اینا بالاتره رو نذاشتن

  3. هری پاتر یک شاه کاره. اما شناخته شدست سعی کنید یکم کتابای ناشناخته رو پرو بال بدین برای مثال همین کتاب هرب پاتر در اصل وقتی نویسنداش به دیگران این کتاب رو نشون داد همه مسخرش کردن و گفتن مسخرس هیچ کس انتشارش رو قبول نکرد تا اینکه خلاصه یع جا راضی شد این کارو بکنه. ک حالا جزو بهترین کتابای دنیاست. من خودم پیشنهاد مبکنم کتاب تغییر یافته، مدرسه ای خوب ها و شرور ها رو بخونید به عنوان کتاب نوجاون و جوان قشنگند

  4. سلام
    کتاب هری پاتر پس کجاسسسسسس؟
    شما حتی جزو ۲۰ تای اول هم نذاتیدش
    درخت دروغ و گرگ‌های پوشالی هم خیلی خوبن
    ولی بازم مرسی

  5. سلام هری پاتر که بهترین کتاب قرنه و فیلم های زیبایی هم داره اثر رولینگ پس کوووووو؟ کتاب پیتر نیمبل و چشمان شگفت انگیز هم قسنگه ممنون از سایتتون

  6. سلام هری پاتر که بهترین کتاب قرنه و فیلم های زیبایی هم داره اثر رولینگ پس کوووووو؟ کتاب پیتر نیمبل و چشمان شگفت انگیز هم قسنگه

  7. سلام بنظر من هری پاتر محبوب ترین کتاب بین نوجوان هاست در ضمن زنان کوچک و آرتمیس فاول هم باید باشه

  8. سلام همه کتاب هایی که معرفی کردین عالی هستن اما بنظر من مجموعه کتاب های هری پاترپرطرفدار ترین کتاب ها بین نوجوان ها هستن

  9. خیلی ممنونم
    چه عکس های قشنگی هم برای کتاب ها گذاشتید
    البته خیلی جا خوردم که کتاب هری پاتر نبود?

  10. سلام. همه ی کتاب ها هم ناراحت کننده نیستن. مثلا کتاب شگفتی. خودم هم فکر نمیکردم به سلیقه ام بخوره ولی ناراحت کننده نبود و حس قشنگی داشت. کتاب هری پاتر هم جز پرفروش ترینهاست در ضمن پیشنهاد میکنم کتاب آرتمیس فاول رو بخونید. فوق العادست. در ایران زیاد شده نیست ولی بهترین جایزه ها رو گرفته. فیلمش هم ساخته شده اما متاسفانه داستان فیلم و ظاهر شخصیتها اصلا با کتاب منطبق نیست. فیلمش رو خواهشا نبینین

  11. سلام. چون بحث شیرین کتاب است منم میخواستم راجع به کتاب های کمک آموزشی یه مطلبی بگم که به درد همه دانش آموزا میخوره. احتمالا خیلی از دانش آموزا تو انتخاب و خرید کتاب های کمک درسی مشکل دارن. برای حل این مشکل می تونید به سایت چی بخونم مراجعه کنید که کارش تحلیل و مقایسه کتاب های کمک آموزشیه.
    https://chibekhoonam.net

    • آخه چطوری از خری خوشتون نمی آد فقط ده تا صفحه از کتابشو بخون بعد ببین چجوری دیوونه ات می کنه ???

  12. سلام من کتاب وسط ناکجا آباد، درخت دروغ و مجموعه کتاب های هری پاتر که شاهکاره واقعا و مطمئنم هیچ مثل و مانندی نداشته و نداره هم بسیار بسیار پیشنهاد میکنم

  13. سلام از نظر من باید چیزی باشه که امید بخش باشه درسته آدم از اینا درس عبرت پی گیره اما کتاب هایی هم باید باشه که بتونیم بااون ها بخندیم گریه کنیم و………… خلاصه باید همه جوره کتاب باشه اما بیشتر شون خیلی شاد نیستن ممنون بابت اطلاعات

  14. با سلام خلاصه بسیاری از این کتابها رو که خوندم در ابتدا بیشترشون وصعیتی ناخوشایند رو تداعی میکنند. یعنی جنگ،نداری،بیماری،فقر و نکبت و یتیمی.هرچند همه اینها جزیی از زندگی هستند ولی بنطر من باید رمانهای بیشتری که اشتیاق و امید به زندگی را افزایش دهد و از افسردگی و احساس درماندگی (که اکنون خود وضعیتی رایج و جهان شمول است )ممانعت کند و یا حداقل ترویج ندهد معرفی گردند.

    • ارتمیس فاول و هری پاتر رو از قلم انداختین دو تا از رمانهای که هردو به نوعی نو آورانه و قشنگه هری پاتر یه شاهکاره و ارتمیس فاول هم برنده پنج جایزه بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: مهتاب حسینی نژاد

دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آرزوهای بزرگ و سوالات بزرگ‌تری در ذهنم دارم. اما عقیده دارم این زمانی که ما آدم‌ها در اختیار داریم مطلقا برای خودمون نیست. این رو هم بگم که عاشق موسیقی هستم. و اینکه امیدوارم بتونم با مطالبم به شما کمک کنم...