in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی – لیست 10تایی

Best persian humorous books

بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی کدامند؟ کتاب‌های فکاهی کتاب‌هایی هستند که با زبان طنز مسئله‌ای رو مورد انتقاد قرار می‌دهند. اگر به مطالعه و این نوع کتاب‌ها علاقه داری و دوست داری وقت آزاد خودت رو با خوندن یکی از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی پر کنی، در این مطلب با ۱۰تا از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی آشنات می‌کنم.

بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی

بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی

1- کتاب آب‌نبات هل‌دار

یکی از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی کتاب آب‌نبات هل‌دار اثر مهرداد صدقی هست که با گویش و لهجه شیرین بجنوردی نوشته شده. اتفاقات این کتاب از زبان پسری به نام محسن هست. پسری که خیلی دروغ می‌گه و  بالاخره یک روز باید این دروغ‌ها رو بشه و اون روز اصلا دور نیست.

‎نصف شب کابوس بدی دیدم، دریا و مادرش داشتند بی بی را به خاطر سیب زمینی‌هایی که مثل ترقه بودند کتک می‌زدند و بی بی هم مدام از من کمک می‌خواست. هراسیمه(هراسون و سراسیمه) از خواب بیدار شدم بی بی داشت صدام می‌کرد …

آب‌نبات هل‌دار

۲- دستورالممل‌های قضاقورتکی از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی

کتاب دستورالممل‌های قضاقورتکی یکی از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی نوشته محمدعلی مومنی هست. محمدعلی مومنی دانش آموخته زبان و ادب فارسی هست و با نشریات متعددی همکاری کرده و در رادیو هم، طی پنج سال طنزهای برنامه چایی شیرین رو می‌نوشت.

یکی از رسم‌های ما ایرانیان دستورالعمل صادر کردن است. حتی یک بچه فسقلی جیغو هم اگر یک بچه فینقیلی ریقو به پستش بخورد، رد نمی‌دهد و یک دستورالعمل برایش صادر می‌کند که ریقو حساب کار دستش بیاید که چه کار باید بکند که جیغو خوشش بیاید! از همین پایین دستورالعمل می‌جوشد تا آن بالا! مسئولان محترم هم که خودشان کمپانی صدور دستورالعملند.

یک روز صبح همین که چشم باز کردم، نمی دانم چرا، بر اثر چه فعل و انفعالاتی، در اقدامی تلافی جویانه، من هم دستورالعملم گرفت. فکر کردم حالا که هر کس برای خودش دستورالعمل صادر می کند، من چرا نکنم؟

دستورالممل‌های قضاقورتکی

۳- چگونه با پدرت آشنا شدم؟

یکی دیگر از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی کتاب چگونه با پدرت آشنا شدم نوشته مونا زارع هست. محتوای این کتاب مجموعه‌ یادداشت‌های طنز نوشته همین نویسنده در روزنامه شهروند هست. این یادداشت‌ها، مجموعه‌ی نامه‌هایی هست که نویسنده در قالب طنز برای دخترش نوشته و از چگونگی آشنایی با پدر دخترش، سخن گفته.

دخترم؛ ۷ صبح یک روز جمعه، ممکن است آدم‌ها تصمیم‌های مختلفی بگیرند. بعضی‌ها تصمیم می‌گیرند لاغر شوند، بعضی‌ها چمدان‌های‏شان را برای سفر می​بندند، بعضی‌ها یک رابطه را تمام می‏کنند، بعضی‌ها تصمیم می‌​گیرند خودشان را از پشت‌بام پرت کنند و تمام! اما من، ۷ صبح یک روز جمعه دلم شوهر خواست …

چگونه با پدرت آشنا شدم

۴- چگونه نویسنده شویم؟

یکی دیگر از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی کتاب چگونه نویسنده شویم از اسماعیل امینی هست که به راه و روش‌های نویسنده شدن می‌پردازه. چیز‌هایی که در این کتاب باهاشون رو‌به‌رو می‌شی، جملات کوتاه طنزی هست که نویسنده به واسطه اون‌ها محافل ادبی، نویسندگی و نویسنده شدن، روند چاپ و نشر کتاب و… رو جراحی کرده.

نویسند باید تلاش کند چندین تا از کتاب‌هایش مجوز نشر نگیرد، یا اگر مجوز گرفت و منتشر شد ناگهان با سر و صدای زیادی از بازار کتاب جمع بشود. برای مجوز نگرفتن راه‌های مختلفی هست، اما نویسنده بهتر است همه راه‌ها را امتحان نکند، از ما گفتن بود.

چگونه نویسنده شویم؟

۵- کتاب پرت و پلا از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی

کتاب پرت و پلا اثر ابراهیم رها یکی از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی نوشته ابراهیم رها هست. کتاب پرت و پلا  با زنده شدن پیرمردی به نام اسفندیار معیری آغاز می‌شه که تعجب فرزندان و نوه‌هاش رو بر می‌انگیزه و پس از زنده شدن تصمیم‌های عجیبی می‌گیره. از نکات مثبت این کتاب می‌توان به استفاده کردن نام‌های اصیل ایرانی که روی شخصیت‌های داستان گذاشته شده اشاره کرد.

پرت و پلا

در نت نظر بخوان: دلایل کتاب خواندن

۶- پهلوان دیوانه سر از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی

یکی از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی کتاب پهلوان دیوانه سر از داوود غفارزادگان هست. این کتاب از لحاظ منظر روایت برای گروه نوجوانان نوشته شده اما بدلیل شیوه خاص روایت برای بزرگسالان نیز قابل مطالعه هست. غفارزادگان به خوبی از تمثیل تونسته قصه‌ای متفاوت خلق کنه. قصه‌ای که هم طنز داره و هم عبرت‌آموزی، هم شیوا و روان با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنه و هم در بیان پیام اخلاقی خود سن و سال و مرز نمی‌شناسه.

پهلوان دیوانه سر

۷- کتاب حدیث قند

کتاب حدیث قند نوشته آقای زرویی نصرآباد یکی از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی محسوب می‌شه. از ویژگی‌های این کتاب این هست که نویسنده در بخش‌هایی با لحنی ساده و صمیمی با مخاطبان کتاب خود سخن گفته و به صراحت و بی‌تعارف به بیان برخی دیدگاه‌های شخصی و درونی، کنار دیدگاه‌های منتقدانه پرداخته شده.

حدیث قند

۸- کتاب گربه‌ها و آدم‌ها

کتاب گربه‌ها و آدم‌ها اثر داوود قنبری یکی از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی هست. ساعت هفت و سي دقيقه بعدازظهر يك روز بهاري، پدربزرگ من تنها در خانه‌اش، بي‌هيچ دليلي جز پيري درگذشت. در اين روزگار بايد براي هر اتفاقي دليلي آورد، وگرنه مردم قبول نخواهند كرد. مثلا اگر مي‌گفتم پدربزرگم بي‌دليل مرد و نقطه، تمام! شما خواننده عزيز حتما فكر مي‌كرديد كه نكند من او را كشته‌‌ام و حالا دارم رد گم مي‌كنم!

گربه‌ها و آدم‌ها

۹- کتاب عجیب الاتفاقات

یکی از بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی کتاب عجیب الاتفاقات اثر فریور خراباتی هست. چند سال پیش که خیلی فیس‌بوک طرفدار داشت، یک چیزی مد شده بود به اسم: «مملکته داریم؟» یا «فقط یه ایرانی می‌تونه…» همیشه فکرم درگیر بود که مگه بقیه ممالک این کره گردالی، مشکل ندارند؟! همین شد که آرام آرام به سمت اخبار کشورهای دیگر حرکت کردم و متوجه شدم که آن‌جا هم پر است از اتفاقات عجیب و غریب.

عجایب الاتفاقات

۱۰- کتاب تاریخ روی تردمیل

آخرین کتاب از لیست بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی کتاب تاریخ روی تردمیل اثر پدرام ابراهیمی هست. این کتاب، کنسرو تاریخ هست. یک‌جور حافظه تاریخی همراه برای کسایی که از کوتاهی مدت حافظه تاریخی‌شان رنج می‌برند. تقویم دویست رویداد تاریخی از زادروزها، مرگ‌های طبیعی (مثل چیزخور و کاردی شدن) و مرگ‌های غیر طبیعی (مثل سکته)، جنگ‌ها، محاکمه‌ها، سرنگونی‌ها، اختراع‌ها، عشق‌ها، دروغ‌ها و البته، رازها، برای بی‌حوصله‌ها، تاریخ‌گریزها و فراموشکارها هست.

تاریخ روی تردمیل

با بهترین کتاب‌های فکاهی ایرانی آشنا شدی. امیدوارم خوندن این مطالب برات مفید بوده باشه. راستی کدوم یک از این کتاب‌هایی که معرفی کردم رو تا حالا خوندی؟ فکر می‌کنی چه کتاب دیگه‌ای باید به این لیست اضافه بشه؟ اگر نظری داری خوشحال می‌شم در بخش دیدگاه‌ها برام بنویسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: مهتاب حسینی نژاد

دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آرزوهای بزرگ و سوالات بزرگ‌تری در ذهنم دارم. اما عقیده دارم این زمانی که ما آدم‌ها در اختیار داریم مطلقا برای خودمون نیست. این رو هم بگم که عاشق موسیقی هستم. و اینکه امیدوارم بتونم با مطالبم به شما کمک کنم...