in

بی نظیربی نظیر

زنان تاثیرگذار تاریخ -لیست 10تایی

zanane tasiegozare tarikh

زنان تاثیرگذار تاریخ در ذهن همه ما بی‌شک بیش از یک نام در تاریخ هستند و این تاثیرگذاری به معنی آغاز یک‌ راه جدید در زمینه علم٬ هنر٬ حقوق بشر و موارد دیگر است٬ این زنان تاثیرگذار تاریخ نیز مانند همه اکثر افراد موفق که داستان زندگی‌شان را شنیده‌ایم برای رسیدن به هدف سختی‌های زیادی کشیده‌اند و بارها شکست خورده‌اند. آشنایی با داستان زندگی آنها و فراز و نشیب‌هایی که سر راه این افراد بوده٬ باعث افزایش انگیزه و الهام گرفتن بسیار از افراد شده است و دانستن این زندگی نامه‌ها نیز خالی از لطف نیست.

با هم نگاهی می‌اندازیم به داستان زندگی ۱۰ نفر از زنان تاثیرگذار تاریخ

1- ماری کوری رکورددار جایزه نوبل

ماری کوری فیزیکدان و شیمیدان به نام٬ اهل لهستان بود. کودکی او با فقر و سختی همراه بود و با وجود اینکه مادرش را در ۱۰ سالگی از دست داد و خانه آنها برای کسب درآمد به مهمانسرا تبدیل شده بود٬ توانست زودتر از دیگر همسالان خودش مدرسه را تمام کند و به عنوان معلم سرخانه شروع به کار کرد. در این زمان خانواده او ساکن فرانسه شده بودند و ماری کوری تحصیلات عالی را با رشته فیزیک شروع کرد و به خاطر دست‌آوردهایش در این رشته در سال ۱۹۰۳ ٬ موفق به کسب جایزه نوبل فیزیک شد. این جایزه برای نظریه عناصر پرتوزا بود که او معتقد بود به جز اورانیوم عناصر دیگری نیز وجود دارند و با ارائه دو عنصر پولونیوم و رادیوم نظریه خود را ثابت کرد.

زنان تاثیرگذار تاریخ
ماری کوری

او اولین زن دانشمند تاریخ بود که جایزه نوبل را کسب کرد و بعدها به رشته شیمی علاقمند شد٬ تحصیلاتش را در این رشته ادامه داد و دست‌آورد مهم او در رشته شیمی توانایی تهیه رادیوم خالص بود که انقلابی در رشته پزشکی به حساب می‌آمد. این کشف، دومین جایزه نوبل را برای ماری کوری ۴۴ ساله به همراه داشت.
ماری کوری پس از آن بقیه عمرش را صرف تحقیق روی عناصر پرتوزا کرد و تاثیرات مضر و ناشناخته آن باعث شد که این دانشمند ۲۲ سال بعد٬ در سن ۶۶ سالگی براثر سرطان خون چشم از جهان فرو بندد.

2- فلورانس نایتینگل٬ بانوی چراغ به دست

فلورانس نایتینگل در سال ۱۸۲۰ در خانواده‌ای مرفه در لندن به‌دنیا آمد٬ علاقه‌اش به حرفه پرستاری مورد رضایت خانواده‌اش نبود٬ چرا که داشتن شغل بیرون از منزل برای خانم‌ها کسر شان به حساب می‌آمد٬ اما او در سال ۱۸۵۳ با آغاز جنگ بین دو امپراتوری روسیه و عثمانی٬ در شبه جزیره کریمه٬ به ترکیه رفت و به مراقبت از مجروحان جنگی پرداخت. او شب‌ها با چراغی دردست بین بیماران گشت می‌زد٬ زخم‌های آنها را پانسمان می‌کرد و به آنها دلداری می‌داد تا باعث تقویت روحیه آنها شود. در آن زمان شرایط بیمارستان‌ها از نظر بهداشت و امکانات بسیار بد بود٬ اما نه تنها این امر باعث دلسردی او نشد بلکه حمایتش از سربازان زخمی باعث شد تعداد زیادی از آنها با او همراه شوند و وضعیت بیمارستان را بهبود ببخشند. او نخستین زنی بود که برای فعالیت در ارتش اجازه رسمی دریافت کرده بود.

پس از بازگشت به لندن٬ علارغم اینکه می‌خواست گمنام بماند٬ مانند یک قهرمان از او استقبال شد و از طرف ملکه ویکتوریا نیز نامه تشکر دریافت کرد. در سال ۱۸۶۰ به کمک دو خیر اولین مدرسه عالی آموزش پرستاری را تاسیس کرد و به تعلیم و تربیت پرستاران ‍پرداخت. شرایط سخت دوران جنگ باعث تحلیل قوای جسمی او شده بود و نایتینگل در اواخر عمر بینایی خود را از دست داد اما تا پیش از مرگش در سن ۹۰ سالگی برای بهبود وضعیت بیمارستان‌ها٬ شرایط بیماران و آموزش پرستاران تلاش کرد.

3- مادر ترزا٬ قدیسی از جنس مردم

یکی از زنان تاثیرگذار تاریخ بی تردید اگنس بویاجیو است که در سال ۱۹۱۰ در مقدونیه متولد شد٬ در خانواده‌ای کاتولیک بزرگ شد و در ۱۸ سالگی برای همیشه خانه را به قصد صومعه ترک کرد. با گروهی از مبلغان به هند رفت و مشعول آموزش کودکان شد و در آن زمان نام یک راهبه اسپانیایی٬ ترزا٬ را برای خود برگزید. دیدن فقر و قحطی مردم باعث شد از صومعه بیرون بیاید و بین مردم زندگی کند تا بتواند علاوه بر آموزش از قحطی‌زدگان نیز پرستاری کند. تلاش او در حمایت از بیماران و کودکان مورد توجه مقامات کشور هند قرار گرفت و به او شهروندی افتخاری اعطا کردند.

در خلال جنگ اسرائیل و نیروهای لبنانی در سال ۱۹۸۲ موفق شد در حین آتش‌بس چند روزه تعدادی از کودکان را از منطقه جنگی بیرون ببرد و به کمیته صلیب سرخ بسپارد. مادر ترزا در دوران قحطی اتیوپی٬ فاجعه هسته‌ای چرنویل و زلزله ارمنستان نیز به این مناطق سفر کرد٬ همچنین چند موسسه خیره در کشورهای مختلف تاسیس کرد و تا اواخر عمرش در سال ۱۹۹۷ به فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش ادامه داد.

4- مارگارت تاچر٬ یکی از زنان تاثیرگذار تاریخ

مارگارت هیلدا تاچر در ۱۹۲۵ در شهر گراتنهام٬ در نزدیکی لندن٬ متولد شد٬ تحصیلات آکادمیک را با رشته هنر در دانشگاه آکسفورد آغاز کرد و بعد از فارق‌التحصیلی از این رشته٬ در دو رشته شیمی و حقوق نیز تحصیل کرد و رهبری گروه فارق‌التحصیلان محافظه‌کار در دانشگاه آغاز فعالیت سیاسی او بود. بعد از دانشگاه با یکی از مدیران ثروتمند صنایع نفت ازدواج کرد و نام خانوادگی «تاچر» را از همسرش گرفت. مدتی در دادگستری وکالت کرد و سپس به عنوان نماینده وارد مجلس عوام انگلستان شد٬ مسیر سیاست او را به سمت وزیر آموزش و پرورش نیز رساند تا اینکه در سال ۱۹۷۵ به رهبری حزب محافظه کار انتخاب شد.

اتفاق مهم در زندگی خانم تاچر و مردم بریتانیا در ماه می ۱۹۷۹ رخ داد٬ او در این تاریخ با آراء مردم به عنوان نخست وزیر انگلستان انتخاب شد. او نخستین زن در تاریخ کشور بریتانیا بود که به این مقام دست یافت. انتقادهای تند او از اتحادیه جماهیر شوروی باعث شد به او لقب «بانوی آهنین» بدهند. او در طول ۱۱ سالی که سمت نخست وزیری را برعهده داشت٬ با رواج خصوصی سازی و کاهش تاثیر اتحادیه‌های صنفی وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور را تغییر داد و الگوی بسیاری از سیاستمداران بعد از خود شد. مارگارت تاچر در سال ۲۰۱۳ به دنبال تحمل چند سال بیماری آلزایمر در سن ۸۷ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت. هرجا صحبت از زنان تاثیرگذار تاریخ بشون نام او بی شک در آن لیست قرار می گیرد

5- مارگارت همیلتون٬ زنی که بشر را به فضا فرستاد

مارگارت همیلتون بی‌شک یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان در موفقیت مهم‌ترین ماموریت بشر٬ رفتن انسان به فضا٬ است. همیلتون متولد ۱۹۶۳ آمریکا است. او در دانشگاه فلسفه خواند و بعد از آن به برنامه‌نویسی علاقمند شد٬ دانشی که در آن زمان تنها از راه تجربی می‌توانست آن را بیآموزد. در تیم برنامه‌نویسان برای نوشتن برنامه اولین کامپیوتر بود و بعد از آن در موسسه فن‌آوری ماساچوست در تیم برنامه‌نویسان برای یک پروژه نظامی بود٬ پروژه‌ای که در آن می‌توانستند هواپیماهای دشمن را ردیابی کنند.

در سال ۱۹۶۱ وارد پروژه‌ی ماموریت فضایی آپولو شد و خیلی زود مدیر و سرپرست تیم برنامه‌نویسان پروژه آپولو ۱۱ شد. این پروژه سرانجام سفینه آپولو ۱۱ را در ژانویه ۱۹۶۹ بر روی کره ماه فرود آورد. علاوه بر این او در زمینه‌های طراحی سیستم و توسعه نرم‌افزار٬ مدل سازی داده٬ به حداقل رساندن خطای نرم‌افزاری و چند مورد دیگر نیز فعالیت داشت.

6- ملکه ویکتوریا، زنی مقتدر و از زنان تاثیرگذار تاریخ

الکساندریا ویکتوریای جوان بعد از مرگ عمویش٬ در سن ۱۸ سالگی در سال ۱۸۳۷ به سلطنت رسید. ویکتوریای جوان در خانواده سلطنتی و طبق آداب و رسوم دربار بزرگ شد اما ازدواجش با شاهزاده آلمانی داستانی کاملا عاشقانه داشت تا سنتی. آنها در طول ۱۷ سال زندگی ۹ فرزند داشتند با وجود اینکه ویکتوریا بارداری و وظایف مادری را دوست نداشت، اما با وسواس زیاد فرزندانش را تربیت می‌کرد. او به مدت ۶۴ سال سلطنت کرد و دوران پر از فراز و نشیب و البته شکوهمند سلطنت او به دوران ویکتوریا مشهور شد.

در این دوران بریتانیا از لحاظ اقتصاد٬ علم٬ صنعت و البته قدرت پیشرفت چشمگیری داشت٬ او همچنین بر کانادا و استرالیا و سایر مستعمرات تسلط و نفوذ داشت. اهالی بریتانیا همچنان معتقدند که اقتدار و شکوه بریتانیا را در منطقه تا به امروز مدیون خدمات این ملکه در آن دوران هستند.

7- جین گودال، سفیر صلح با حیوانات

جین گودال٬ دانشمند انگلیسی تبار بی شک یکی از زنان تاثیرگذار تاریخ است که عمر خود را صرف تحقیقات و مطالعات رفتارشناسی جانوران کرده است و توانست نظریه‌هایی را برای نسل‌ بعد از خود به جا بگذارد و درباره حیوانات و جانوران دیدی جامع‌تر و دقیق‌تر به بشر هدیه دهد.

زنان تاثیرگذار تاریخ
خانم گودال این تاثیرگذاری در علم جانورشناسی را بعد سپری کردن ۴۵ سال از عمر خود در جنگل‌های آفریقا در کمپ‌های نگهداری شامپانزه‌ها و سایر حیوانات بدست آورد. بعد از چند سال زندگی و تحقیق در کنیا و تانزانیا و مطالعات زیادی که در باره شامپانزه‌ها انجام داد به دانشگاه کمبریج رفت و اولین شخصی بود که بدون مدرک لیسانس و فوق لیسانس موفق به دریافت مدرک دکترا شد. علاوه بر جوایز متعدد در سال ۲۰۰۲ نشان صلح بین‌الملل را از رئیس سازمان ملل و نشان بانوی کشور انگلستان را از ملکه دریافت کرد.

8- رزا پارکس٬ بانوی جنبش مدنی

رزا پارکس در سال ۱۹۱۳ در آلاباما٬ آمریکا٬ متولد شد٬ زنی رنگین پوست در جامعه‌ای نژاد پرست. در زمان خانم پارکس سیاه‌پوستان به مدارس جداگانه می‌رفتند٬ حق استفاده از اتوبوس نداشتند و موارد مشابه دیگر. اما او از جمله افرادی بود که در برابر این تبعیض ایستادگی کرد. بارها دستگیر شد و به زندان رفت اما از حق خود دست نکشید.

اولین بار نام او به این دلیل بر سر زبان‌ها افتاد که حاضر نشد صندلی خود را در اتوبوس به یک سفیدپوست بدهد. دستگیری او منجر به راه افتادن جنبشی در سیاه‌پوستان و تحریم سیستم حمل و نقل از سوی مارتین لوترگینگ شد٬ جنبشی که رزا همچنان در آن فعالیت داشت تا زمانی که توانست دولت را مجبور کند حقوق سیاه‌پوستان را به رسمیت بشناسد. او بعدها لقب «بانوی اول جنبش مدنی» را دریافت کرد و در سال ۱۹۹۶ از بیل کلینتون مدال آزادی گرفت.

9- ریتا مونتالچینی٬ عصب شناس

ریتا مونالیچی از مشهورترین عصب‌شناسان دنیا است. او متولد ایتالیا است و در جوانی به نویسندگی علاقه داشت اما به درخواست مادرش تحصیل در رشته پزشکی را آغاز کرد و البته موفقیت‌های چشمگیری نیز در دانشگاه داشت. بعد از دریافت مدرک دکترا موفق به کسب نوبل فیزیولوژی و پزشکی و همچنین نشان ملی علوم شد.

مونالیچی در دوران دیکتاتوری موسیلینی به دلیل یهودی بودن از تحصیل محروم شد اما بعد از جنگ جهانی دوم دوباره به دانشگاه برگشت و تحقیقات عصب شناسی را از سر گرفت. بعد از آن به آمریکا رفت و موفق به کشف یک پروتئین در سیستم عصبی بدن شد که عامل رشد این سیستم است و چگونگی شکل گیری آنها را توجیح می‌کرد. مونالیچی تا پایان عمر تحقیقاتش را ادامه داد تا سال ۲۰۱۲ که در سن ۱۰۳ سالگی چشم از جهان فرو بست.

10- آنجلا دیویس، مبارزی رنگین پوست

آنجلا دیویس در آلاباما و در خانواده‌ای متولد شد که فعالیت‌های ضد نژادپرستی داشتند. در کودکی به مدرسه سیاه‌پوستان رفت اما دوره‌های بالاتر به مدرسه‌هایی رفت که در آنها توانست با فعالیت‌های سیاسی آشنا شود. برای تحصیل در رشته فرانسه به این کشور رفت و برای ادامه تحصیل در رشته فلسفه به آمریکا بازگشت و تا مدرک دکترای این رشته را نیز کسب کرد.

زنان تاثیرگذار تاریخ
آنجلا دیویس- زنان تاثیرگذار تاریخ

فعالیت سیاسی او با جنبش‌های ضد نژادپرستی آغاز شد و در کنفرانس‌ها و سمینارهای زیادی نیز شرکت کرد. بعد از آن علاوه بر تدریس در دانشگاه به مبارزه با تبعیض جنسیتی و دفاع از حقوق زندانیان پرداخت و مهمترین فعالیتش مبارزه برای لغو حکم اعدام زندانیان بود.

حالا که با زندگی تعدادی از زنان تاثیرگذار تاریخ تاریخ آشنا شدیم شاید بد نباشه که مطالعه بیشتر و کامل‌تری درباره سایر این زنان٬ که تعدادشون هم کم نیست٬ داشته باشیم و از مصمم و با اراده بودن آنها الهام بگیریم برای شروع و برداشتن اولین قدم در راه موفقیت. نام چه افرادی از لیست زنان تاثیرگذار تاریخ جا افتاده؟ در قسمت دیدگاه ها بنویسید

در نت نظر بخوان:۱۰ تن از معروفترین زنان تاثیرگذار ایرانی در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: پریسا ایرانی