in

مصاحبه شغلی موفق با 10 عمل ساده

mosahebe shoghlee movafagh

بسیاری از ما تجربه پیدا کردن شغل جدید و مشغول به کار شدن را داشته‌ایم و می‌دانیم داشتن مصاحبه شغلی موفق چه گام مهمی برای پذیرفته شدن و آغاز به کار است. در واقع زمانی که کارفرما رزومه را مطالعه می‌کند و آن را کنار می‌گذارد. نگاهش به شما می‌افتد که مقابل او نشسته‌اید٬حالا او می‌خواهد مطالبی را که نوشته‌اید از زبان خودتان بشنود. تنها راه گذر از این مرحله پر استرس یک مصاحبه شغلی موفقاست که البته با دانستن چند تکنیک و اعتماد به نفس می‌توان آن را نیز پشت سر گذاشت و آنچه را که کارفرما می‌خواهد بشنود به او گفت. اما مصاحبه شغلی موفق با رعایت کردن چه عواملی محقق می‌شود؟

مروری بر ۱۰ روش ساده برای مصاحبه شغلی موفق

۱- رزومه خوب اولین گام در مصاحبه شعلی موفق

کارفرماها معمولا قبل از اینکه با افراد جویای کار مصاحبه کنند رزومه آنها را مطالعه می‌کنند و چند نکته‌ای را نیز به خاطر می‌سپارند تا درباره آنها افراد را سوال پیچ کنند. بنابراین از نوشتن موارد کلی در رزومه بپرهیزید و مواردی را بنویسید که آغاز و پایان مشخصی دارند یا سمت و شرح وظیفه شما در آن کاملا مشخص است٬ به نوعی که بتوانید درباره جزئیات آن نیز به راحتی توضیح دهید. مصاحبه شغلی موفق کار پیچیده‌ای نیست اگر کم و بیش رزومه خوبی داشته باشید.

مصاحبه شغلی موفق

توالی مواردی را که در رزومه نوشته‌اید به خاطر بسپارید تا بتوانید در صورت لزوم به آنها استناد کنید. به عنوان مثال بتوانید در لحظه بگویید در شغلی که پیش از این داشتم از نرم‌افزار ویژه‌ای استفاده می‌کردم و نحوه کار با آن را قبلا آموخته بودم. سعی کنید سه مورد از موفقیت‌ها و دست‌آوردهای خود را پشت سر هم بگویید اما با جمله‌های کوتاه.

۲-در دام سوال‌ها نیافتید

معمولا در هر مصاحبه‌ای حداقل دوبار سوالات روزمره‌ای از شما می‌پرسند٬سوال‌هایی مانند «چه خبر؟» یا «با اوضاع این روزها چه می‌کنی؟» مطمئنا کارفرما‌ها چندان علاقه‌ای به شنیدن احوال زندگی شخصی افراد جویای کار ندارند و این سوال‌ها به این دلیل مطرح می‌شوند که شخص تازه وارد محک زده شود. آنها می‌خواهند بدانند شما چگونه بحث را آغاز می‌کنید؟ زیاد از حد توضیح می‌دهید یا به اندازه؟ آغاز گفت‌وگو به کار ارتباط دارد یا خیر؟ و از این دست تله‌ها. در یک مصاحبه شغلی موفق باید در دام سوال ها نیافتاد

بنابراین خودتان را برای پاسخ به این نوع سوال‌ها آماده کنید و مطمئن باشید جواب شما هرچند پیش پا افتاده و کوتاه٬ مهم است و به یاد کارفرما می‌ماند. بد نیست که از آخرین اخبار روز هم مطلع باشید چرا که ممکن است بحث با یکی از این اخبار شروع شود.

۳- مراقب کلمات خود باشید

زمانی که درباره زندگی حرفه‌ای یا شخصی توضیح می‌دهید مواردی هست که علاوه بر اطلاعات برای کارفرما مهم است و آنها را به خاطر می‌سپارد٬ بنابراین باید با اطمینان درباره موفقیت‌ها، دست‌آوردها و تجربه‌ها حرف بزنید. این اطمینان از لحن شما مشخص می‌شود پس سعی کنید شمرده حرف بزنید و کلمات را کامل ادا کنید.

تا جایی که امکان دارد از «صفت» استفاده نکنید٬ صفت‌هایی مثل خیلی، زیاد، بد، کم، زیبا، ناراحت کننده و …٬ مهم نیست که این کلمات بار مثبت دارند یا منفی٬ مهم این است که مفهوم آنها نسبی است و ممکن است برداشت  کارفرما با شما تفاوت داشته باشد. اگر به ضرورت شغلتان ناگزیر از استفاده از این کلمات هستید قبل از مصاحبه تمرین کنید تا از صفت‌های مختلفی استفاده کنید که حداقل تکراری نباشند.

۴- چه چیزهایی را نباید بگویید

زمانی که برای شغلی رزومه فرستاده‌اید و بعد از آن در روز مصاحبه در محل گفته شده حاضر شدید نشان از علاقه شما به شروع کار است٬ پس سعی کنید اشتیاق فراوان نشان ندهید و هیجان خود را بروز ندهید. بیش از حد برسر مسائل مالی بحث نکنید و همه موضوعات را به این مسئله ختم نکنید٬ مگر اینکه از شما پرسیده شود. سرزنده و بشاش باشید اما شوخی نکنید و سوالات را با شوخی پاسخ ندهید.

اگر درباره شغل یا مشاغل قبلی شما سوالی پرسیده شد با ناراحتی و افسوس درباره آن صحبت نکنید و درصورتی که به آن افتخار می‌کنید آن را آرام و با اعتماد به نفس تعریف کنید نه با هیجان و خوشحالی. خیلی راحت در یک مصاحبه شغلی موفق باید از گفتن بعضی چیزها پرهیز کرد

۵- لباسی که می‌پوشید

لباسی که برای جلسه مصاحبه یا قرار کاری انتخاب می‌کنید بسیار مهم است، چرا که ظاهر شما اولین موردی است که به چشم می‌آید. سعی کنید لباسی که انتخاب میکنید حول رنگ‌های سورمه‌ای، طوسی، مشکی و سفید و مشابه آنها بچرخد. فکر شلوار جین و کفش کتونی را از سر بیرون کنید و تا حد امکان سعی کنید رنگی که چشم را به خود جذب می‌کند همراه شما نباشد. مثلا رنگ قرمز یا سگگ طلایی. قطعا لباس در اولین دیدار که همان مصاحبه است خیلی مهم است و برای مصاحبه شغلی موفق باید لباس را با دقت انتخاب کرد.

کیف و کفش  نیز به همین اندازه اهمیت دارند٬ یادتون باشه که محیط‌های اداری کف سرامیکی، پارکت یا چیزی شبیه اینها دارند و کفش شما ممکن است باعث ایجاد سروصدا شود. صحنه‌ای را تصور کنید که کارمندان همه ساکت هستند و می‌خواهند تازه وارد را برانداز کنند و شما باید از میان آنها رد شوید آن هم با کفش‌هایی که صدا تولید می‌کنند.

۶-درباره شغل جدید مطالعه کنید

اکثر ما می‌دانیم برای چه شغلی و چه نوع شرح وظیفه‌ای اقدام کرده‌ایم و رزومه فرستاده٬ایم٬ بنابراین اگر اطلاعات کافی ندارید٬ قبل از مصاحبه می‌توانید چند ساعتی را درباره شغل مورد نظر مطالعه کنید و مهارت‌های مورد نیاز برای آن شغل را با تجربیات و مهارت‌های خود مقایسه و هماهنگ کنید. با این روش می‌دانید کدام یک از موارد رزومه خود را زودتر بگویید و کدام را در آخر ذکر کنید و همینطور بهتر می‌توانید در مورد مهارت یا دانش مرتبط توضیح دهید.

۷– به شکست هم فکر کنید

برای داشتن واکنش یا واکنش‌های طبیعی بد نیست به عدم موفقیت هم فکر کنید. گاهی اوقات کارفرماها می‌خواهند واکنش شما را در مواجهه با اخبار منفی یا ناگهانی ببینند، بنابراین ممکن است که در پایان یک مصاحبه کاری موفق و رضایت‌بخش به شما بگویند که متاسفانه به تخصص شما نیاز ندارند.

در این لحظه واکنش شما می‌تواند آینده شغلی شما را رغم بزند، شوکه شدن، پرخاش کردن، ابراز ناراحتی شدید و واکنش‌هایی از این دست درواقع جواب آخرین سوال کارفرماست که به بدترین شیوه ابراز شده است. به جای این واکنش‌های منفی بهتر است تنها چند لحظه مکث کنید و از هم صحبتی با فرد یا افراد مقابل ابراز خشنودی کنید، یا با لحنی دوستانه از اینکه در آن محیط ایدآل مشغول به کار نمی‌شوید اظهار تاسف کنید. شاید این عکس‌العمل همان جوابی باشد که کارفرما منتظرش بوده و دست شما را برای شروع همکاری به گرمی بفشارد.

۸-ارتباط غیر کلامی مهم است

علاوه بر ظاهر و لباسی که انتخاب می‌کنید، رفتار شما نیز در معرض دید است. سعی کنید علاوه بر مرور رزومه و سوالات احتمالی، رفتار و حرکات مناسب روز مصاحبه را نیز تمرین کنید. با لحظه ورود به اتاق مصاحبه شروع می‌کنیم، هنگام ورود در بزنید حتی به صورت نمایشی و با اینکه می‌دانید منتظر شما هستند، سعی کنید قامت صافی داشته باشید، دستتان را در جیب شلوار٬ کت یا مانتو نگه ندارید و در را به آرامی ببندید. اگر بیش از یک صندلی خالی وجود دارد، صندلی روبه‌روی مصاحبه کننده را انتخاب کنید که قرار نباشد گردنتان را بچرخانید. اگر کیف دستی همراهتان است آن را آرام کنار خود روی صندلی یا زمین بگذارید، البته قبل از آن یادتان باشد که زنگ موبایل را خاموش کرده باشید.

در جواب سوالی که برایتان پیش آمده باید بگویم بله کیف کنار شما جا می‌شود به دلیل اینکه کوله پشتی را با خود داخل اتاق نمی‌برید. در ادامه که سعی کنید همان لحظه اول پای خود را روی هم نیاندازید و لم ندهید. سعی کنید حرف‌هایتان را با حرکت دست در هوا رسم نکنید، یعنی تا حد امکان٬ جایی که نیاز است از حرکات دست استفاده کنید. نگاه و حالت صورتتان طوری باشد که انگار از مشاوره کسی بهرمند می‌شوید٬ نه شبیه شخصی که در حال حذف شدن از مسابقه بی‌سوال است.

۹-نوبت سوال‌های شماست

در پایان مصاحبه‌ها کارفرما از شما می‌خواهد که سوالات احتمالی خود را درباره موقعیت شغلی جدید و محیط کار مطرح کنید٬ باز هم تله‌ای دیگر که باید مراقبش باشد٬ او نمی‌خواهد نظر شما را در روز مصاحبه بداند٬ با قرار دادن شما به جای خودش می‌خواهد برداشت شما را از مصاحبه را تخمین بزند و اطلاعاتی را محک بزند که قبل و بعد از مصاحبه کسب کرده‌اید.

مصاحبه شغلی موفق

لزوما قرار نیست چیزی را بگویید که به مذاق او خوش بیاید٬ نظر خود را درباره محیط کار بگویید اما با احتیاط٬ یادتان باشد که شما برای نقد و بررسی آنجا نرفته‌اید. درباره مسائل مالی نیز اگر سوالی دارید بپرسید ولی کلمات مناسبی انتخاب کنید.

۱۰- اعتماد به نفس٬ اعتماد به نفس٬ اعتماد به نفس

اعتماد به نفس نه فقط برای مصاحبه کاری موفق بلکه برای همه کارها لازم است. با چند بار مرور کردن رزومه وموفیت‌های خود و همچنین پیش‌بینی سوال‌های احتمالی٬ که تعدادشان در اینترنت هم زیاد است٬ اعتماد به نفس خود را تقویت کنید٬ البته سعی کنید آن را با غرور اشتباه نگیرید. این دو مقوله مرز باریکی دارند و نتیجه اولی مثبت و دومی کاملا منفی است. کارفرمایی که باتجربه باشد خیلی زود متوجه می‌شود که شما هنگام حرف زدن به آنچه که می‌گویید اطمینان دارید یا دچار غرور شدید. بنابر این در انتخاب کلمات و لحن دقت کنید.

مصاحبه شغلی موفق

بعد از آشنایی با چند روش برای مصاحبه کاری موفق٬ که چندان هم سخت نیستد٬ می‌توانید از پس مصاحبه بربیایید به این شرط که به کار خود ایمان داشته‌ باشید و به آینده خود امیدوار باشد. اگر هم در پایان مصاحبه نتیجه مطلوبی در پی نداشت٬ شکست محسوب نمی‌شود٬ به چشم یک تجربه به آن نگاه کنید. در یک مصاحبه شغلی موفق چه فاکتورهای دیگری را باید در نظر گرفت؟ در قسمت دیدگاه ها تجربه خود را از یک مصاحبه شغلی موفق بنویسید.

در نت نظر بخوان: شغل پردرآمد در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: پریسا ایرانی