in

بی نظیربی نظیر

نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل

Nobel prize winners

نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل چه کسانی هستند؟ جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای هست که در حوزه‌های علمی به یک دانشمند تعلق می‌گیره. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵ به وصیت شیمی‌دان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر اون رو به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد. نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل زیادی وجود دارند که در میان آن‌ها ۴۷ نفر نامزد این جایزه در سال ۲۰۱۸ هستند. در ادامه این مطلب ۱۰ نفر از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل رو بهت معرفی می‌کنم.

نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل

نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل

۱- جی کی رولینگ

یکی از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل ، جی کی رولینگ برای کتاب “هری پاتر و سنگ جادو” هست. جی کی رولینگ نویسنده معروف رمان‌های هری پاتر هست که اخیرا مجموعه “کارآگاه کورمورن استرایک” رو با نام مستعار رابرت گالبریت منتشر کرده. داستان‌های هری پاتر پس از شهرت جهانی، جوایزی متعددی رو از آن خود کرده. این مجموعه داستان به ۶۵ زبان و به طور تقریبی در ۴۰۰ میلیون نسخه منتشر شده.

جی کی رولینگ

۲- گابریل گارسیا مارکز

یکی از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل ، گابریل گارسیا مارکز هست که رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. رمان “صد سال تنهايی”، “عشق سال‌های وبا”، “گزارش يک مرگ”، “پاييز پدرسالار” و “ژنرال در هزارتوی خود”، از جمله آثار گابریل خوزه گارسیا مارکز هست که به زبان فارسی هم ترجمه شده‌اند.

حسرت واقعی را آن روزی می‌خوری که می‌بینی، به اندازه سن و سالت زندگی نکرده‌ای …!

گابریل گارسیا مارکز

۳- ویلیام گلدینگ

ویلیام گلدینگ شاعر و نویسنده بریتانیایی یکی از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل هست. از معروف‌ترین آثارش می‌توان به ارباب مگس‌ها اشاره کرد که برنده جایزه نوبل شد. او هم‌چنین جایزه ادبی من بوکر رو برای رمان آداب عبور که اولین کتاب از سه‌گانه به سوی انتهای زمین هست، در ۱۹۸۰ کسب کرد. کتاب سالار مگس‌ها جز پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان نیز می‌باشد.

ویلیام گلدینگ

۴- هاینریش بل

هاینریش بل یکی از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل اهل آلمان هست. هاینریش بل عاشق مردم ساده و بی‌غل‌وغش هست و قهرمانان داستان‌های او درماندگان و شکست‌خوردگان هستند، اما بل آن‌ها رو شکست‌خورده نمی‌دونه. کتاب‌های هاینریش بل در ایران طرفداران بسیاری دارند. تاریخ انتشار کتاب عقاید یک دلقک هاینریش بل در ایران به سال ۱۳۴۹ شمسی برمی‌گرده. کتاب عقاید یک دلقک برنده جایزه نوبل ادبی شده.

هاینریش بل

۵- جان اشتاین‌بک

جان اشتاین‌بک یکی از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل و اهل آمریکاست. جان اشتاین بک در سال‌های جوانی خود با کارگران و کشاورزان و به طور کلی قشر فرودست جامعه به لحاظ اقتصادی در رابطه بود، آثارش نیز تحت تاثیر و در جانب‌داری از این قشر بود. سال ۱۹۶۲ بود که جان اشتاین بک موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی شد. از معروف‌ترین آثار این نویسنده می‌توان به رمان موش‌ها و آدم‌ها اشاره کرد.

جان اشتاین بک

۶- ژوزه ساراماگو

یکی از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل ، ژوزه ساراماگو هست. معروف‌ترین اثر ژوزه ساراماگو رمان کوری هست که برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. داستان این کتاب از ترافیک یک چهارراه آغاز می‌شه. راننده اتومبیلی به طور ناگهانی دچار کوری می‌شه. با فاصله زمانی کمی، افراد دیگری که همگی از بیماران یک چشم‌پزشک‌ هستند دچار کوری می‌شن. پزشک با معاینه چشم اون‌ها متوجه می‌شه که چشم این افراد کاملاً سالم هست، اما آن‌ها هیچ‌چیز نمی‌بینند.

ژوزه ساراماگو

۷- آلیس مونرو از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل

آلیس مونرو نویسنده معاصر کانادایی تا به حال ۲۲ جایزه ادبی از جمله جایزه نوبل دریافت کرده. این نویسنده رو یکی از تواناترین نویسندگان داستان کوتاه امروز می‌دونند با این حال طبق گفته خودش همیشه آرزو داشته رمان بنویسه. نخستین کتاب داستان کوتاه او با عنوان “رقص سایه‌های شاد” در طول ۱۵ سال نوشته شد. آلیس مونرو داستان‌هاش رو درباره مردم شهرهای کوچک می‌نویسه چون باور داره که شهرهای کوچک صحنه نمایش برای زندگی بشری هستند.

آلیس مونرو

۸- هرمان هسه

هرمان هسه نویسنده آلمانی از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل هست. هرمان هسه در سال ۱۹۴۶ به خاطر نوشته‌های الهام‌ بخشش که با سرزندگی و شجاعت، آرمان‌های باستانی بشردوستانه و کیفیت بالای سبکش رو به تصویر می‌کشه، به جایزه نوبل دست پیدا کرد. اولین مجموعه شعرهای منتشر شده از او با استقبال عموم مواجه نشد اما پس از انتشار اولین رمانش شهرت به او رو کرد.

هرمان هسه - نویسنده معروف برنده جایزه نوبل

۹- آندره ژید

یکی از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل ، آندره ژید فرانسوی هست. ژید در کتاب مائده‌های زمینی از خواننده خواهش می‌کنه که کتابش رو دور بیاندازد! در واقع شوق به کشف لذت‌های زندگی، تجربه رهایی و مواجه شدن با حقیقت برای آندره ژید بسیار مهم‌تر از خوندن آثار ادبی هست. آندره ژید در ۲۲ سالگی فعالیت ادبی رو آغاز کرد و محبوب‌ترین اثرش کتاب مائده‌های زمینی هست.

آندره ژید - نویسندگان برنده جایزه نوبل

۱۰- ویلیام فاکنر از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل

ویلیام فاکنر یکی از بزرگ‌ترین و پرآوازه‌ترین نویسندگانی هست که آمریکا تا به حال، به خود دیده. کتاب “خشم و هیاهو” ویلیام فاکنر رو به‌سختی می‌توان تا انتها خوند و به‌ دشواری می‌توان داستانش رو تمام و کمال فهمید اما این رمان پررمز و راز ویژگی‌های منحصربه‌فردی داره که اون رو در کنار شاهکارهای ادبیات جهان قرار می‌ده.

ویلیام فاکنر - نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل

با برخی از نویسندگان معروف برنده جایزه نوبل آشنا شدی. راستی نویسندگان ایرانی‌ای هم از جمله فاضل اسكندر بودند که صاحب جایزه نوبل شدند. البته فاضل اسکندر نویسنده روس اما ایرانی‌تبار هست. امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشی. اگر نظری داری خوشحال می‌شم در بخش دیدگاه‌ها برام بنویسی.

مطالب مرتبط:

1 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: مهتاب حسینی نژاد

دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آرزوهای بزرگ و سوالات بزرگ‌تری در ذهنم دارم. اما عقیده دارم این زمانی که ما آدم‌ها در اختیار داریم مطلقا برای خودمون نیست. این رو هم بگم که عاشق موسیقی هستم. و اینکه امیدوارم بتونم با مطالبم به شما کمک کنم...