in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه ضعیفضعیف افتضاحافتضاح

زندگینامه مولانا شاعر عشق – زندگی نامه به زبان ساده

زندگی نامه مولانا شاعر عشق

زندگینامه مولانا زیباست و پر از شعر و عشق می باشد .کمتر کسی در ایران  وجود خواهد داشت که این شاعر ارزشمند را نشناسد . مولانا که همه او را به نام شاعر عشق می شناسند عمیق شعر می گوید و صوفی بزرگی در زمان خود بوده است. در این مطلب می خواهیم با زندگینامه مولانا آشنا شویم. شما چقدر در مورد زندگی نامه مولانا می دانید؟

در نت نظر بخوان: بهترین شاعر معاصر ایران

زندگینامه مولانا شاعر عشق

زندگینامه مولانا: آغاز زندگی

زندگینامه مولانا

جلال الدین محمد بلخی در 604 هجری قمری در بلخ چشم به جهان گشود . او معروف به مولانا ، مولوی و رومی می باشد. در دوران حیات خود به نام های جلال الدین و خداوندگار معروف بوده است اما پس از مرگ وی در قرن نهم القاب مولانا و مولوی را به او نسبت می دهند. زبان این شاعر بزرگ پارسی بوده است. پدر او به نام محمد بن حسین خطیبی می باشد و معروف به بهاالدین و سلطان العلما می باشد. او که مردی عارف و صوفی بوده است . در زمانی که خوارزمشاه بر تخت پادشاهی نشست قصد سفر کرد و روایت شده است که در طول سفر با عطار نیشابوری ملاقاتی داشته است و عطار نیز مولانا را ستوده است و کتاب اسرار نامه را به او هدیه داده است. او به سمت مکه رفته و پس از انجام مناسک حج به دعوت کیقباد به قونیه رهسپار شده و تا آخر عمر همان جا ماندگار شده است . مولانا در 19 سالگی به دستور پدرش با  گوهر خاتون ازدواج کرد. در سال  628 هجری پدرش جان سپرد .در هنگام مرگ پدرش مولانا 24 سال سن داشت و مریدان از او خواستند که جای پدرش بشیند.مومنه خاتون مادر مولانا می باشد. در سال 617 قمری مولانا به روم رسید و لقب رومی مولانا از آنجا می باشد .

دیدار شمس تبریزی و مولانا

مولانا

در سن 37 سالگی مولانا عارف و دانشمند زمان خود بوده و مردم از نصایحش استفاده می کردند و در همان سال ها یعنی دقیقا سال 642 قمری شمس به دیدار مولانا رفت و مولانا شیفته او شد در این ملاقات کوتاه دوره ای رقم می خورد که این دوره 30 ساله بهترین نتایج اندیشه مولانا رقم خورده است. مولانا در وصف حال  خود چنین می گوید :

زاهد بودم ترانه گویم کردی   سر حلقه بزم و باده جویم کردی

سجاده نشین با وقاری بودم      بازیچه کودکان کویم کردی

روزی مولوی از راه بازار بر میگشت و به عابری ناشناس خورد بین آنها  بحثی در گرفت که آن شروع آشنایی شمس و مولوی بود و مولانا از او خواست که ترکش نکند و شمس هم کنار مولانا ماند . مولانا چنان شیفته شمس شده بود که درس و وعظ را کنار گذاشت و به شعر و دف و سماع پرداخت و طبع شاعری او شکوفا شد و به سروردن اشعار عرفانی پرداخت کسی نمیداند که شمس به مولانا چه آموخت که اینگونه دگرگونش کرد اما مشخص است که شمس تبریزی بسیار عالم و جهان دیده بوده است.شمس تبریزی دو غیبت داشت یکی موقت و یکی دائم. مریدان مولانا که می دیدند مولانا فقط به شمس توجه می کنند شروع کردند به آزار و اذیت شمس و ناسزا گفتن به او و شمس هم از رفتارآنها رنجیده شد و در 39 سالگی مولانا از قونیه به دمشق کوچ کرد و مولانا با رفتن شمس بسیار نا آرام شد و مریدان از این رفتار خود پشیمان شدند و مولانا برای بازگرداندن شمس پسر خود را به همراه چند تن دیگر به دمشق فرستاد و شمس را برگرداندند. مولانا از این غم رهایی یافت .پس از مدتی دوباره مریدان اذیت و آزار شمس را از سر گرفتند و شمس که دیگر طاقت نداشت این بار بی خبر رفت و از مقصد سفر و زمان درست سفر او اطلاعتی در دست نیست.

دوران پس از شمس ( شیدایی زندگینامه مولانا )

مولانا

مولانا بعد از دوری از شمس روز و شب به سماع پرداخت آنقدر حال آن روزهای مولانا آشفته بود که این موضوع بر سر زبان  ها افتاد. او برای پیدا کردن شمس راهی سفر به شام و دمشق شد ولی هر چه گشت شمس را نیافت برگشت به قونیه و سماع را از  سر گرفت . او سماع را وسیله ای برای رهایی و گریز می دید. این دوران ادامه داشت تا باز حال و هوای شمس تبریزی به سرش افتاد و باز رهسپار دمشق شد و برای پیدا کردن شمس تلاش کرد ولی باز او را نیافت.پس از اینکه از یافتن شمس نا امید شد روزی که داشت با ضرب صلاح الدین زرکوبان به سماع می پرداخت زرکوب هم از دکانش بیرون آمد و با مولانا از نماز تا نماز دیگر سماع کرد آنجا بود که مولانا از او خوشش آمد و زرکوب جای خالی شمس را  تا حدودی پر کرد و با این که سواد  نداشت به پسرش دستور داد که با همه دانشش از او اطاعت کند و خود مولانا هم یکی مریدان زرکوب شد. قابل ذکر است که زرکوب هم  از  حسادت مریدان در امان نبود ولی پس از 10 سال آشنایی با مولانا بیمار شد و جان سپرد.

آثار مولانا

زندگینامه مولانا

یکی از آثار و به نظر اهل ادبیات بهترین اثر مولانا مثنوی معنوی می باشد. مثنوی حاصل پر بار ترین دوران مولانا می باشد. مولانا بیش از 50 سال سن داشت که شروع به نوشتن مثنوی کرد.اگر بخواهیم مثنوی را خلاصه کنیم تنها به 18 بیت نخست این کتاب خواهیم رسید که به نی نامه شهرت دارد در این قسمت منظور از نی خود مولانا می باشد.از دیگر آثار او دیوان شمس تبریزی می باشد و محبوبیت زیادی دارد. بیشتر این غزلیات به زبان  فارسی نوشته شده است اما در آن از زبان عربی و یونانی نیز استفاده شده است.همچنین رباعیات مولانا از دیگر آثار او می باشد و با شواهد موجود بیشتر آن برای خود مولانا می باشد.کتاب های دیگر مولانا مانند فیه ما فیه مجلس سیعه و مکتوبات او می باشد که کارهایی است که بیشتر به صورت نثر نوشته شده اند.

زندگی نامه مولانا: پایان زندگی

زندگی نامه مولانا

در سال 672 هجری قمری مولانا بر اثر مریضی که پزشکان نتوانسته بودند او را درمان کنند جان سپرد. همه ی مردم قونیه در تشییع جنازه او حاضر بودند و 40 روز به غم وسوگواری سپری شد. مولانان را  در قونیه و در مقبره خانوادگی خود که پدرش هم همان جا دفن هست به خاک سپردند.

چند نمونه از عاشقانه های مولانا :

آنکه به دل اسیرمش
در دل و جان پذیرمش
گر چه گذشت عمر من
باز ز سر بگیرمش

قطره تویی بحر تویی لطف تویی قهر تویی
قند تویی زهر تویی بیش میازار مرا

آن سو مرو این سو بیا ای گلبن خندان من
ای عقل عقل عقل من ای جان جان جان من

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی
باغ و بهار من تویی بهر تو بود بود من
خواب شبم ربوده‌ای مونس من تو بوده‌ای
درد توام نموده‌ای غیر تو نیست سود من
جان من و جهان من زهره آسمان من
آتش تو نشان من در دل همچو عود من
جسم نبود و جان بدم با تو بر آسمان بدم
هیچ نبود در میان گفت من و شنود من

در نت نظر بخوان: پرفروش ترین کتاب های ایران

مولانا از زمان آشنایی با شمس شاعر شد و تنها دلیل شاعر شدن او تنها عشقی بود که به شمس داشت به همین دلیل او را شاعر عشق می نامند. برای شندین داستان های بیشتر از زندگی نامه مولانا من پیشنهاد میکنم که کتاب ملت عشق را بخوانید این کتاب روایت داستانی زیبا از مولانا وشمس می باشد و بسیار زیبا و جذاب است. چقدر به زندگینامه مولانا علاقه داشتید و چقدر برای شما جذاب و خواندنی بود با من در نظرات درمیون بگذارید.

زندگینامه شعرا و نویسندگان دیگر:

9 دیدگاه

نظر بده
  1. من ۲روز است که دارم کتاب مثنوی معنوی مولانا را می‌خوانم۰ واقعا زیباست و توی این دور عاشقانه مولانا را میپرستم ولی شما ببینید مولانا چه انسان بزرگی بوده توی این متن گفته :«شمس تبریزی استاد مولانا بوده»حالا شما ببینید شمس عجب انسانی بوده که مولانا شاگردشه

  2. نمیدونم چرا متن رو خوندم خواستم این مطلب رو که به ذهنم رسید از اسم مولانا براتون بزارم.سرکوچه
    مولانا:
    م. من
    و. واحد
    ل.لذت
    ا. اشتیاق
    ن.نیست
    ا. الله
    من واحد لذت و اشتیاقی نیست جز الله

  3. درود .مولانا شاعر نبود عزیزم صوفی و عارف بود که سیر درون میکرد و اسرار درمیافت .کلامات ایشان گوهرهای گرانبهای خلقت است که انسان را پالایش کند

مطلب های مرتبط

  1. مطلب مرتبط: انواع آرایه های ادبی و آموزش کامل آرایه های ادبی به زبان ساده با ذکر مثال

  2. مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *