in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح بامزهبامزه

معرفی شخصیت ملانصرالدین

moarefi shakhsiat molla nasreddin

شخصیت ملانصرالدین چقدر واقعیت داره؟ در اینجا قراره برات در مورد شخصیت ملانصرالدین بیشتر توضیح بدم. حتما در مورد ملانصرالدین جوک ها و پندهای جالبی شنیدی. خب به نظرت تا چه اندازه شخصیت ملانصرالدین میتونه واقعی باشه؟ یا فقط جزو خیالاتی بوده که از قدیم الایام به جا مونده؟ خب بهتره این مطلب جالب رو از دست ندی تا ببینی این ملا که همیشه اسمش رو شنیدی در کجاها سیر می کرده و از کجاها اومده توی ادبیات ما ایرانی ها!! با ادامه مطلب همراه من باش.

از خیال تا واقعیت شخصیت ملانصرالدین

شخصیت ملانصرالدین از کجا اومده؟؟

شخصیت ملانصرالدین از کجا اومده؟؟

به نظر میرسه که ملانصرالدین یا بهتره بگیم مولانا نصرالدین، یکی از فیلسوفان و اندیشمندان بزرگ و همچنین عارف نامدار جهان بوده است. این عارف والا مقام در عین سادگی به کل جهان سفر می کرده و سعی می کرده هر جا که میره از خودش خنده و شادی به جا بزاره. این قهرمان مردمی و این چهره پرطرفدار ادبیات ما تونسته به مقام بالایی برسه و کمتر کسی در جهان همانندش هست!
جالبه بدونی که برای هفت صد سال، شخصیت ملانصرالدین قهرمان داستان های طنز و خنده در خارومیانه، هند، چین، شمال آفریقا و بالکان بوده است. ملا در روزگاری که سختی ها و ناملایمات بین مردم اوج می گرفته با لبی خندان و گفتاری شاد سعی می کرده شادی و امید رو به مردم جهان هدیه کنه.

شخصیت ملانصرالدین چه جایگاهی در بین ادبیات جهان داره؟

شخصیت ملانصرالدین چه جایگاهی در بین ادبیات جهان داره؟

باعث افتخار هر ایرانیه که بدونه داستان های ملا به ده ها زبان ترجمه شده مثل: انگلیسی، روسی، فرانسه، آلمانی، چینی و…. البته طی تحقیقاتی که توسط یکی از جوانان محقق ایرانی انجام شده، از سال ۱٨٤٤ تا ۲۰۰۲ کتاب های ملا بیشتر از ٣٥٦ بار در جهان ( به غیر از ایران) تجدید چاپ شده! چند مورد از قدیمی ترین کتابها رو در  اینجا لیست کردم:

  • ۱٨٤٤. داستان های هجی نصرالدین افندی. ایپسویچ. انگلستان
  •  ۱٨٥٣. الجزیره. داستان های ملانصرالدین
  •  ۱٨٥٣. نسیف مالوف در کنستانتوپول به ترکی و فرانسه
  •  ۱٨٥٣. پن آنتون در بوخارست با عنوان: نستران هوجا
  • ۱٨٥٤. لندن. ویلیام بورخارد. داستان های خجا نصرالدین
  •  ۱٨٥٩. فرانسه. داستان های ملا
  •  ۱٨٧٦. پاریس. داستان های ملا.دکوردمانژه
  •  ۱٨٧٨. بروکسل. ملانصرالدین
  •  ۱٨٩٩. بوداپست. داستان های هوکا

افتخاراتی که از شخصیت ملانصرالدین حکایت میکنه!

افتخاراتی که از شخصیت ملانصرالدین حکایت میکنه!

به نظر میرسه که شخصیت ملانصرالدین جزو افتخارات مهم برای جامعه ادبیات و سینما بوده. به طوری که در سال ۱٩۱٣ البرت آدس و آلبرت جوزی پوویچی در مصر به گرد آوری داستان های ملا پرداخته و داستان های جوحی رو به زبان فرانسه در سال ۱٩۱٩ منتشر کردن. این کتاب به هفت زبان ترجمه شده و بر اساس اون نمایشنامه ای نوشته شده و سپس از روی اون فیلمی ساخته شده که در سال ۱٩٥٨ جایزه فستیوال کان رو از آن خودش کرده!!

همچنین داستان های ملا ده ها بار به شکل جزوه هایی برای سرگرمی در ایران به چاپ رسیده . به خاطر شهرت جهانی و خدمت بزرگ ملا به انسان و انسانیت، یونسکو در کنفرانس سال ۱٩٩٥ تصمیم گرفته تا سال ۱٩٩٦ ۱٩٩٧ رو سال جهانی ملانصرالدین اعلام کنه. افتخارات فراوان دیگری هم از شخصیت ملانصرالدین حکایت شده که در نوع خودش قابل تحسین است.

شهرت داستان های ملانصرالدین در جهان!

شهرت داستان های ملانصرالدین در جهان!

داستان های ملانصرالدین شهرت جهانی داره به طوری که در چین از شیوه داستان های ملا برای آموزش کودکان و آشنایی با فلسفه چین استفاده می کنن!! یکی از این داستان های مشترک ملا و چینی ها از این قرار است:

  • در بخش اول داستان، ملا و پسرش با خرشون به بازار میرن. مردم به اونها ایراد می گیره که: نگاه کنین! خر دارن، اما خودشون پیاده میرن.
  • در بخش دوم ملا سوار بر خر میشه. پس مردم میگن: نگاه کنین! خجالت نمی کشه. خودش سوار و پسر کوچیکش پیاده است!
  • در بخش سوم، ملا پیاده میشه و پسرش رو سوار می کنه. پس مردم میگن: این پسر رو نگاه کنین! خجالت نمی کشه که خودش سوار شده و پدرش پیاده است.
  • در بخش چهارم هر دو سوار خر میشن. پس مردم میگن: نگاه کنین! خجالت نمی کشن که دو نفره سوار خر بیچاره شدن!!
  • اون لحظه ملا به پسرش پیشنهاد می کنه که اگه می خواهی مردم راضی باشن بیا تا خر رو بر دوش خود سوار کنیم.

داستانهای این شخصیت بزرگ و انسان منشانه، از سواحل دریای اژه تا توکیو شهرت داره و  مجسمه بزرگی از شخصیت ملانصرالدین سوار بر خرش در میدانی در بخارا قد علم کرده است که جای افتخار و خوشحالی داره.

امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشی و در مورد شخصیت ملانصرالدین به اطلاعات جالبی رسیده باشی. اگه ایده و نظری در مورد این شخصیت پر افتخار داری، خوشحال میشیم که در قسمت دیدگاه ها نظرت رو برامون بنویسی.

در نت نظر بخون: زندگینامه مولانا شاعر عشق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: لطیفه ایری

لطیفه هستم. یه دختر فعال و پر جنب و جوش. علاقه زیادی به نویسندگی دارم و یکی از بلاگر های نت نظر هستم. عاشق هیجان و یادگیری مطالب به روز هستم. خوشحال میشم اگه مطالبی که نوشتم رو بخونی و نظرت رو بهم بگی و باعث افتخاره اگه پیشنهادی داری باهام در میون بذاری.