in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح ضعیفضعیف بامزهبامزه

بهترین دانشگاه‌های ایران – لیست 10تایی

Top universities in Iran

بهترین دانشگاه‌های ایران کدام دانشگاه‌ها هستند؟ برای رتبه بندی دانشگاه‌ها در سراسر جهان، فاکتورهای مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیره. در ایران دانشگاه‌های بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند البته همه آن‌ها از نظر سطح علمی مورد تایید نیستند. با این حال بهترین دانشگاه‌های ایران کم نیستند. در ادامه این مطلب با بهترین دانشگاه‌های ایران آشنا میشی.

بهترین دانشگاه‌های ایران

بهترین دانشگاه‌های ایران

۱- دانشگاه تهران

یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران ،دانشگاه تهران هست که به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در ایران شناخته میشه. این دانشگاه در سال ۱۳۱۳ به دستور رضا شاه پهلوی ساخته شد. دانشگاه تهران هم‌اکنون دارای ۲۵ دانشکده، ۹ پردیس و ۱۱ مرکز پژوهشی هست و از استادان مجرب ایرانی در بیشتر رشته‌ها بهره می‌گیره. در سال ۱۳۴۹ ساختمان جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گشوده شد که امروزه حاوی ۷۰۰هزار جلد کتاب و ۱۸۰۰ نشریه از سراسر جهان هست. هر دانشکده به‌طور جداگانه و هم‌چنین اکثر گروه‌ها دارای کتابخانه تخصصی هستند.

دانشگاه تهران

۲- دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد از بهترین دانشگاه‌های ایران هست که با توجه به تاسیس‌اش در سال ۱۳۲۸ سومین دانشگاه ایران از نظر قدمت محسوب میشه. دانشگاه فردوسی مشهد در زمان پهلوی از نظر علمی و آکادمیک زیر نظر دانشگاه سان فرانسیسکو آمریکا قرار داشت. این دانشگاه عضو بیش از ۸۰۰ هیات علمی هست و حدود ۳۰هزار دانشجو داره.

دانشگاه فردوسی مشهد

۳- دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه امیرکبیر تهران یکی از دانشگاه‌های فنی و صنعتی و از بهترین دانشگاه‌های ایران هست که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه علوم کامپیوتر در رتبه‌بندی US World News and Reports در رتبه ۹۰ قرار داره. هم‌چنین این دانشگاه برای سومین سال پیاپی در نظام رتبه‌بندی دانشگاه لایدن در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به‌عنوان برترین دانشگاه ایران معرفی شده.

دانشگاه امیرکبیر

۴- دانشگاه شریف از بهترین دانشگاه‌های ایران

دانشگاه صنعتی شریف دانشگاهی دولتی واقع در خیابان آزادی تهران، جز بهترین دانشگاه‌های ایران هست. این دانشگاه در سال ۱۳۴۴ با نام دانشگاه صنعتی آریامهر بنیانگذاری شد. پس از انقلاب در آبان ۱۳۵۸، به‌افتخار یکی از دانشجویان، مجید شریف واقفی، به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام پیدا کرد. این دانشگاه از ۵۰۰ هزار نفری که هر سال در کنکور پذیرفته میشن، ۸۰۰ نفر اول رو پذیرش می‌کنه.

دانشگاه صنعتی شریف

۵- دانشگاه شهید بهشتی تهران

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های ایران، دانشگاه شهید بهشتی تهران هست. دانشگاه شهید بهشتی هم‌اکنون دارای ۱۹ دانشکده، ۳ پردیس و ۱۶ پژوهشکده و مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی هست. براساس جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا و بر اساس نظام رتبه‌بندی QS، دانشگاه شهید بهشتی تونست در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پس از دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت، امیرکبیر و تهران، در رتبه پنچم ملی قرار بگیره.

دانشگاه شهید بهشتی

در نت نظر بخوان: بهترین دانشگاه‌های آلمان

در نت نظر بخوان: بهترین دانشگاه‌های انگلستان

۶- دانشگاه علم و صنعت

یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران دانشگاه دولتی علم و صنعت تهران هست که به اعتقاد برخی اولین موسسه آموزش عالی در ایران هست که هسته اولیه اون در سال ۱۳۰۸ شکل گرفت. دانشگاه علم و صنعت ایران، تنها دارنده دانشکده مهندسی راه‌آهن، مهندسی پیشرفت در خاورمیانه و مهندسی خودرو در ایران هست. در حال حاضر حدود ۱۲هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، در رشته‌های مختلف مهندسی و علوم پایه در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه علم و صنعت

۷- دانشگاه صنعتی اصفهان از بهترین دانشگاه‌های ایران

دانشگاه صنعتی اصفهان، بزرگ‌ترین دانشگاه از نظر وسعت و از بهترین دانشگاه‌های ایران هست. دانشگاه صنعتی اصفهان، در سال ۲۰۱۲ از طرف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درآخرین گزارش از پیشتازان علم در کشور، به عنوان چهارمین دانشگاه در میزان تولید علم طی سه دهه گذشته اعلام شده. این دانشگاه شعبه دوم دانشگاه صنعتی شریف هست.

دانشگاه صنعتی اصفهان

۸- دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی تهران از بهترین دانشگاه‌های ایران هست که تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هست. این دانشگاه تاکنون از طریق انجمن پیشبرد علوم آمریکا با دانشگاه‌های برتر آمریکا همچون مرکز سرطان ام‌دی اندرسون، دانشگاه تگزاس تماس‌هایی داشته. دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا نیز در سال ۱۹۶۵ رشته دکترای بیماری‌های سلولی رو در این دانشگاه راه‌اندازی کرد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۹- دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس واقع در تهران یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران و تنها مرکز تحصیلات تکمیلی جامع کشور هست. این دانشگاه در سال ۱۳۶۰ با عنوان مدرسه تربیت مدرس و با هدف تربیت کادر هیئت علمی دانشگاه‌ها تأسیس شد و در سال ۱۳۶۱ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته مدیریت و برخی از رشته‌های علوم انسانی کرد. این دانشگاه تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیره.

دانشگاه تربیت مدرس

۱۰- دانشگاه شیراز از بهترین دانشگاه‌های ایران

آخرین دانشگاه از لیست بهترین دانشگاه‌های ایران ،دانشگاه شیراز هست که یکی از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران هست که در سال ۱۳۲۵ تاسیس شد. این دانشگاه هم‌چنین یکی از ۵ دانشگاه مادر در رشته‌های مهندسی به‌شمار میاد. بر اساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۷، که توسط سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی تایمز اعلام شد، دانشگاه شیراز به عنوان برترین دانشگاه جامع ایران معرفی شد.

دانشگاه شیراز

با بهترین دانشگاه‌های ایران آشنا شدی. فکر می‌کنی چه دانشگاه‌های دیگه‌ای هستند که باید به این لیست اضافه بشن؟ اگر نظری داری خوشحال میشم در بخش دیدگاه‌ها برام بنویسی.

1 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: مهتاب حسینی نژاد

دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آرزوهای بزرگ و سوالات بزرگ‌تری در ذهنم دارم. اما عقیده دارم این زمانی که ما آدم‌ها در اختیار داریم مطلقا برای خودمون نیست. این رو هم بگم که عاشق موسیقی هستم. و اینکه امیدوارم بتونم با مطالبم به شما کمک کنم...