in

مرگبارترین بیماری‌های جهان – لیست ۱۰تایی

Top 10 Deadliest Diseases in the World

مرگبارترین بیماری‌های جهان کدامند؟ هنگامی که مردم در مورد مرگبارترین بیماری‌های جهان صحبت می‌کنند، ذهن آن‌ها احتمالا به سمت بیماری‌هایی می‌ره که به سرعت اتفاق می‌افتند و جان فرد رو طی مدت کوتاهی می‌گیرند. در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۶ میلیون نفر در سراسر جهان از بین رفته‌اند و ۶۸% از این مرگ و میرها به علت بیماری‌هایی بوده که به آرامی پیشرفت می‌کنند. شاید برات جالب باشه که بدونی حتی برخی از این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند. در ادامه با ۱۰تا از خطرناک‌ترین بیماری‌های جهان آشنا میشی.

مرگبارترین بیماری‌های جهان

معرفی مرگبارترین بیماری‌های جهان

۱- بیماری ایسکمی قلب

بیماری ایسکمی قلب یکی از مرگبارترین بیماری‌های جهان هست. بیماری ایسکمی قلبی از کاهش خون‌رسانی به قسمتی از عضله قلب در اثر تنگی عروق کرونری به وجود میاد که این کاهش خون‌رسانی اغلب تدریجی هست و با تشدید تنگی عروق کرونری بیشتر می‌شه. هنگامی که یک شریان مسدود شده به طور کامل جریان خون رو متوقف کنه، یک حمله قلبی رخ می‌ده. بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی مبتلا به بیماری ایسکمی قلب هستند. یکی از علائم این بیماری درد در قفسه سینه یا بدن فوقانی هست که ممکنه ساعت‌ها یا روزها ادامه پیدا کنه.

بیماری ایسکمی قلب

۲- سکته مغزی یکی از مرگبارترین بیماری‌های جهان

سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به‌ دنبال اون اختلال در گردش خون در اون ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می‌شه. از علل سکته مغزی می‌توان به فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی، استعمال دخانیات و عدم انجام فعالیت بدنی مناسب اشاره کرد.

سکته مغزی

۳- عفونت ریه

یکی از مرگبارترین بیماری‌های جهان ، عفونت ریه هست که زمانی اتفاق می‌افته که باکتری، ویروس و یا قارچ‌ها در ریه یک فرد جمع شده و شروع به رشد می‌کنند. این امر موجب می‌شه که کیسه‌های هوایی پر از چرک و مایع بشن و در نتیجه تنفس برای فرد سخت می‌شه. از جمله علائم این بیماری می‌توان به درد قفسه سینه و سرفه به صورت مکرر اشاره کرد که با سرفه‌های مزمن عادی که مرتبط با انسداد ریه هستند، متفاوت هست.

عفونت ریه

۴- سرطان ریه از مرگبارترین بیماری‌های جهان

سرطان ریه علاوه بر اینکه یکی از مرگبارترین بیماری‌های جهان هست، به عنوان خطرناک‌ترین سرطان نیز شناخته شده. دلیل ۹۰% از سرطان‌های ریه قرار گرفتن در معرض دود دخانیات برای یک مدت طولانی هست. درصد ابتلا به سرطان ریه در افرادی که سیگار نمی کشند ۱۵% هست. برخی از علائم این بیماری، تغییر رنگ خلط سینه، مشاهده خون در خلط سینه و دوره‌های مکرر حالت ذات الریه یا برونشیت هست.

سرطان ریه

۵- بیماری سل

بیماری سل یکی از مرگبارترین بیماری‌های جهان از گذشته تا به حال بوده. سل بیماری‌ای عفونی هست که معمولا روی ریه‌ها اثر می‌ذاره. در سال ۲۰۱۵، حدود ۱.۸ میلیون نفر از مردم جهان به‌دلیلِ ابتلا به بیماری سل جان باختند و ۱۰.۴ میلیون نفر هم به اون مبتلا شدند. علائم سل که شامل سرفه، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن و … هست، ممکنه تا ماه‌ها خفیف باشه.

بیماری سل

در نت نظر بخوان: درد باسن چیست؟

۶- سیروز کبدی

سیروز کبدی یکی از مرگبارترین بیماری‌های جهان هست که در اثر زخم کبد به وجود میاد. سیروز یک مرحله از زخم کبد هست که به دلیل بسیاری از بیماری‌ها، مثل هپاتیت و اعتیاد به الکل، ایجاد می‌شه. هر بار که کبد آسیب می‌بینه، تلاش می‌کنه خودش رو ترمیم کنه. در این فرآیند، زخم روی زخم شکل می‌گیره.

برخی از علائم سیروز کبدی: خستگی، به راحتی خونریزی یا کبودی دیده می‌شه، فقدان اشتها، حالت تهوع، تورم در پاها، کاهش وزن.

سیروز کبدی

۷- بیماری مننژیت

یکی دیگر از مرگبارترین بیماری‌های جهان ، بیماری مننژیت هست که انواع مختلفی داره. مننژیت، التهاب غشا اطراف مغز و نخاع هست و تورم ناشی از مننژیت معمولا علائمی مثل سردرد، تب و سفتی گردن رو داره. بیشتر موارد مننژیت ناشی از عفونت ویروسی هست، اما عفونت‌های باکتریایی، انگلی و قارچی دلایل دیگری برای این مشکل هستند. علایم اولیه مننژیت ممکنه مشابه آنفولانزا باشه.

Cholera

۸- بیماری وبا از مرگبارترین بیماری‌های جهان

بیماری وبا یکی از مرگبارترین بیماری‌های جهان هست که اصلی‌ترین عاملش آب آلوده می‌باشد. این بیماری یک بیماری عفونی حاد و خطرناک باکتریایی هست که معمولا باعث ایجاد اسهال و کم آبی شدید در بدن می‌شه. باکتری ویبریو کلرا عامل ابتلا به بیماری وبا هست. این باکتری، سمی قوی به نام CTX در روده کوچک ایجاد کرده که این سم به غشای روده چسبیده و وارد جریان طبیعی سدیم و کلرید می‌شه.

وبا

۹- بیماری ابولا

بیماری ابولا یکی دیگر از مرگبارترین بیماری‌های جهان هست که از هر ۱۰ نفر مبتلا به این بیماری ۹ تن جان‌شون رو از دست می‌دن. بعد از وارد شدن ویروس به بدن  ۲ تا ۲۱ روز زمان می‌بره تا علائم بیماری در بدن ظاهر بشه. بیمار با بروز ناگهانی تب، ضعف شدید، درد عضلانی، سردرد و گلودرد مواجه می‌شه و معمولا بعد از مدت کوتاهی، تهوع، استفراغ، اسهال، مشکلات پوستی، اختلال عملکرد کبد و کلیه بروز خواهد کرد.

ابولا

۱۰- ایدز

آخرین بیماری از لیست مرگبارترین بیماری‌های جهان بیماری ایدز هست. اغلب مردم بیماری ایدز رو با HIV اشتباه می‌گیرند. درحالیکه ایدز مرحله آخر از بیماری HIV هست و اگر درمان به موقع انجام بشه و فرد تحت نظر پزشک باشه، ممکنه حتی تا آخر عمر بیماری‌اش تبدیل به ایدز نشه. ایدز نوعی بیماری در دستگاه ایمنی هست و توسط ویروس نقص ایمنی ایجاد می‌شه.

ایدز

با مرگبارترین بیماری‌های جهان آشنا شدی. امیدوارم این مطلب برات مفید بوده باشه. فکر می‌کنی چه بیماری‌های دیگه‌ای باید به این لیست اضافه بشن؟ اگر نظری داری خوشحال می‌شم در بخش دیدگاه‌ها برام بنویسی.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: مهتاب حسینی نژاد

دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آرزوهای بزرگ و سوالات بزرگ‌تری در ذهنم دارم. اما عقیده دارم این زمانی که ما آدم‌ها در اختیار داریم مطلقا برای خودمون نیست. این رو هم بگم که عاشق موسیقی هستم. و اینکه امیدوارم بتونم با مطالبم به شما کمک کنم...