in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح

بهترین فیلم های سینمای ژاپن – لیست ۲۰تایی

behtarin filmhaye cinemaye Japón

نام کشور ژاپن را که می‌شنویم بی‌شک یاد صنعت شکوفا و رو به رشدش می‌افتیم، علاوه بر این، ژاپن در همه حوزه‌هایی که ورود کرده حرفی برای گفتن داشته و فضایی برای یکه‌تازی باز کرده است، از جمله این حوزه‌ها سینما را می‌توان مثال زد که بهترین فیلم های سینمای ژاپن به مدد سینماگران نخبه‌ای که داشته و دارد، توانسته با سبک و سیاقی کاملا منحصربه فرد جای خود را در میان دوست‌داران سینما و جشنواره‌های بین‌المللی باز کند. بهترین فیلم‌ های سینمای ژاپن قدمتی به اندازه یک قرن دارند و استادان صاحب سبک در این حوزه مانند بسیاری از علوم دنیا، مرشد و راهنمای نسل بعد از خود بودند و در میان شاگردان نیز افرادی به چشم می‌خورند که در جایگاهی بالاتر از استاد خود ایستادند. با هم مروری خواهیم داشت بر تعدادی از بهترین فیلم های سینمای ژاپن.

نگاهی به لیست ۲۰تایی بهترین فیلم‌های سینمای ژاپن

۱- راشومون

راشومون (Rashomon)، محصول ،۱۹۵۰ به کارگردانی آکیرا کروساوا (Akira Kurosawa)، یکی از به‌نام ترین سینماگران ژاپنی است. کروساوا این فیلم روانشناسانه را در ژانر دلهره‌آور ساخت و می‌توان گفت که سینمای کشورش را با این فیلم به دنیا معرفی کرد،فیلمی که شیر طلایی جشنواره ونیز و جایزه اسکار افتخاری را برای سینمای ژاپن به ارمغان آورد.

بهترین فیلم های سینمای ژاپن
در فیلم راشومون، که دوازدهمین ساخته این کارگردان است، به شخصیت‌هایی برمی‌خوریم که همگی درگیر سلسله‌ای از حوادث شده‌اند و مهمتر از آن درگیر عواقبش خواهند شد. کارگردان در این فیلم یک اتفاق را از چند دیدگاه نشان داده و حقیقت حلقه گمشده داستان است.

۲- داستان توکیو

داستان توکیو (Tokyo story) یکی از آثار فاخر و ماندگار سینمای جهان به کارگردانی یاسوجیرو ازو (Yasujiro Ozu) است که در سال ۱۹۵۳ بر پرده نقره‌ای نمایش داده شد و شاهکار ازو لقب گرفت. بسیاری از منتقدین، مجلات و سایت‌های معتبر سینمایی از جمله سایت اند ساوند این فیلم را سومین فیلم برتر تاریخ سینما نام‌گذاری کردند.

ساختار روایی متمایز این فیلم در واقع در نقطه مقابل سینمای هالیوود می‌ایستد و بر تفکر سینماگران هالیوود و شاگردان ازو در ژاپن تاثیری غیر قابل انکار دارد. داستان توکیو گره خوردن مدرنیته و دوری از خانواده با احساسات انسانی است، انتخاب به‌جای چهره و فیزیک بازیگران برای هر نقش، کامل کننده شخصیت پردازی این کارگردان نخبه است که در کنار میزانسن و اجزای صحنه ترکیبی بی‌نقص به‌وجود آورده است. با وجود گذشت هفت دهه از ساخت این فیلم باز هم داستان تقابل دو نسل در آن، آنقدر قدرت دارد که مخاطب را تا انتهای فیلم نگه دارد و احساسات او را برانگیزد

۳- هفت سامورایی

هفت سامورایی (Seven Samurai) اثری حماسی است که آکیرا کوروساوا آن را در سال ۱۹۵۴ روانه سینما کرد. این فیلم که بلندترین فیلم کوروساوا است علاوه بر جوایز جشنواره‌های داخلی ژاپن، در همان سال اکران، برنده شیر طلای جشنوار ونیز هم شد. هفت سامورایی همچنان جزو لیست بهترین آثار سینمایی در سایت‌های مختلف از جمله IMDB است. علاوه بر موضوع فیلم، سبک و سیاقش نیز الگویی تعدادی از کارگردان‌های هالیوودی بوده و هست.


داستان فیلم با استیصال گروهی دهقان فقیر آغاز می‌شود که برای نجات از شر راهزنان به دنبال چند سامورایی می‌گردند و در این راه موفق می‌شوند تنها یکی را با خود همراه کنند. در این مرحله باز تصمیم‌ها‌ وتفکرات انسانی به داستان اضافه می‌شود تا لایه‌های دیگر داستان شکل بگیرند. در این فیلم باز هم با نزاع همیشگی خیر و شر رو‌به‌رو هستیم اما با حلقه درونی اختلاف و تعارض در گروه خیر که پایان داستان و نتیجه نبرد را بر لب پرتگاه قرار می‌دهد.

۴- اوگتسو

اوگتسو مونوگاتاری (Ugetsu) فیلمی سیاه و سفید به کارگردانی کنجی میزوگوچی (Kenji Mizoguchi) و محصول دوران طلایی سینمایی ژاپن است. میزوگوچی این فیلم را بر اساس کتابی به همین نام به قلم اوئدا آکیناری، در سال ۱۹۵۳ کارگردانی کرد. داستان این فیلم ماندگار سینمای جهان، غریب و دور از فرهنگ ژاپن نیست، افسانه ارواح است که در سایر آثار فرهنگی ژاپن نیز ردپایی از خود به جای گذاشته است.


در اوگتسو با دوربینی همراه می‌شویم که پویا است و با شخصیت‌ها و اجسام حرکت می‌کند، به آنها جان می‌بخشد تا شاهد قاب‌های نقاشی متحرک و در عین حال مینیمال باشیم. شخصیت‌های داستان نیز مجموعه‌ای از احساسات ضد و نقیض آدمی را در خود دارند، کار، تلاش، خانواده دوستی، امید به آینده و … اما طمع، حرص و ناسپاسی نیز دوش به دوش آنها حرکت می‌کند.
جهان اوگتسو روستایی فقیر و جنگ زده است در حالی که مردمش امیدوارانه تلاش می‌کنند، تا به اینجای کار همه چیز طبق روال است تا زمانی که به خواسته‌شان می‌رسند و از مقوله جبر پا به اختیار می‌گذارند. نگاه میزوگوچی به دنیا در این فیلم ساده اما بسیار عمیق است.

۵- یوجیمبو

یوجیمبو (Yojimbo) باز هم بک فیلم دیگر از امپراطور سینمای ژاپن، آکیرا کروساوا، و باز هم روایتی دیگر از زندگی یک سامورایی. کروساوا این فیلم را در سال ۱۹۶۱ ساخت که بعدها به مثابه کلاس درسی برای سینماگران جهان از جمله سرجو لئونه بود و الهام بخش ساخت فیلم «به خاطر یک مشت دلار».


سامورایی این داستان مسافری تنهاست که بیشتر از مقصد به مسیر می‌اندیشد، اهل ماندن و ساکن شدن نیست و شگفتی‌های مسیر را دنبال می‌کند تا اینکه به یک دوراهی برمی‌خورد و اینجا باید انتخاب کند و تبعات آن را نیز بپذیرد. شگفتی‌های بیشتری این‌بار در مقصد انتظارش را می‌کشد و اتفاقات بعدی منوط به تصمیم اوست. قهرمان داستان بعد از پایان هر ماموریتی باز هم به پله اول می‌رسد که باید بین ماندن و رفتن انتخاب کند.

۶- هاراکیری

هاراکیری یا سپوکو ( Seppuku) که از آن به عنوان خودکشی سامورایی نیز نام می‌برند از آثار ماندار ماساکی کوبایاشی (Masaki Kobayashi)‌ است. داستان فیلم در دهه‌های ۱۶۱۰ و‌۲۰ ژاپن اتفاق می‌افتد و کوبایاشی آن را در سال ۱۹۶۲ جلوی دوربین برد.


فرهنگ ژاپن با مسلک و مرام سامورایی‌ها پیوندی ناگسستنی دارد و این قشر همیشه در افکار مردم و آثار هنرمندان با عزت و احترام زندگی کرده است. فیلم هاراکیری نیز از این قاعده مستثنی نیست و مهر تاییدی است بر این عقیده که یک سامورایی زمانی که احساس کند دیگر رسالتی در این مقام ندارد، تصمیم می‌گیرد به زندگی خود در ملا عام پایان دهد. داستان هاراکیری اما به این سادگی هم نیست، با درخواست یک سامورایی برای پایان دادن به فقر و سختی‌های زندگی خود در حضور اربابش شروع می‌شود و با نقل قول‌های مشابه از هم رزمانش ادامه می‌یابد. درواقع کوبایاشی با این نوع روایت داستان و انتخاب حرکت دوربین دور سوژه‌های متحرک سعی دارد به مخاطب بگوید که این دور باطل ادامه دارد.

۷- زن در ریگ روان

زن در ریگ روان (Woman in the Dunes) درامی بی‌نظیر به کارگردانی هیروشی تشیگاهارا (Hiroshi Teshigahara) است، این فیلم در دنیای سینمای آنچنان بی‌نظیر و نادر است که تحسین تارکفسکی، سینماگر روس، را نیز برانگیخت و این فیلم را به عنوان یکی از ده فیلم برتر جهان برگزید. تشیگاهارا این فیلم را با فیلم‌نامه‌ای از کوبو آبه (Kimifusa Abe)، فیلم‌نامه نویس و رمان نویس مشهور ژاپنی، در سال ۱۹۶۴ جلوی دوربین برد. موفقیت این فیلم منجر به همکاری مجدد این دو هنرمند در فیلم «چهره دیگری» نیز شد.


داستانی که به ظاهر درباره اکتشاف در طبیعت است اما اتفاق‌های بسیار ساده و سطحی آن را تا درون مایه‌های فلسفه اگزیستانسیالیسم پیش می‌برند. نرسیدن به اتوبوس اتفاقی به ظاهر ساده است که برای قهرمان داستان رخ می‌دهد، اما همین امر منجر به تصمیم‌گیری‌های مهم و سرنوشت‌سازی برای او می‌شود، مسیری پر فراز و نشیب را پیش رویش می‌گذارد که ثابت کند اگرچه اتفاق‌ها خارج از اختیار انسان پیش می‌آیند اما او مسئول سرنوشت خود است و تنها با تلاش و تفکر است که می‌تواند خود را به مقصد نهایی برساند.

۸- تمپوپو

تمپوپو (Tampopo) یک فیلم کمدی به کارگردانی جوزو ایتامی (Juzo Itami) است که توانسته در میان حجم زیاد سامورایی‌ها و جنگجوها و ضربات شمشیر در نبردهای خیر و شر، جای خود را باز کند. ایتامی این فیلم را در سال ۱۹۸۵ ساخت و در سینماهای ژاپن و آمریکا اکران کرد.


در این فیلم با دو راننده کامیون همراه می‌شویم که در مسیر سفر پرماجرایی سر از آشپزخانه رستورانی درمی‌آورند و معلم آشپزی می‌شوند. اتفاق‌های بعدی در این آشپزخانه را صاحب رستوران، که زنی بیوه است، پسرش و مشتریان رقم می‌زنند، اتفاق‌هایی شامل دیدن آدم‌های عجیب و تازه وارد، رابطه عاشقانه و حتی قتل.

۹- مدفن کرم‌های شب‌تاب

مدفن کرم‌های شب‌تاب (Grave of the Fireflies)، نام انیمیشنی است به نویسندگی و کارگردانی ایسائو تاکاهاتا (Isao Takahata) محصول ۱۹۸۸٫ داستانی خانوادگی و تراژیک که حکایت از اتفاق‌ها و زندگی سخت افراد در روزهای جنگ دارد. تاکاهاتا این انیمیشن را با اقتباس از رمانی به قلم آکیوکی نوساکا ساخت، نویسنده‌ای که خواهرش را در روزهای جنگ و بر اثر سوءتغذیه از دست داد.


قهرمان‌های داستان خواهر و برادری خردسالند که بر اثر حمله هوای مادرشان را از دست می‌دهند و در عین حال نمی‌توانند پدرشان را که در حال خدمت به ارتش است پیدا کنند. آنها در ابتدا به خانه یکی از اقوام پناه می‌برند اما جنگ شرایط را هر روز برای همه آنها سخت‌تر می‌کند تا اینکه آنها مجبور به زندگی در پناهگاه می‌شوند تا اینکه داستان با یک اتفاق تراژیک ختم می‌شود.

۱۰- طومار نینجا

طومار نینجا (Ninja Scroll) یک انیمیشن دیگر که بیانگر تاریخ و سنت کشور آفتاب است که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد.


یوشیاکی کاواجیری (Yoshiaki Kawajiri) کارگردان این انیمیشن، قهرمان داستانش را یک شمشیرزن تنها انتخاب کرده که در ابتدا به ازای پاداش و طلا و نقره به استخدام افراد درمی‌آید اما رفته رفته تبدیل به یک نینجا می‌شود و خود را در میان روستاهای طاعون زده رها می‌بیند و تصمیم می‌گیرد تا تنها با پشتوانه هنر رزمی‌اش با دنیایی از شر بجنگد و کشورش را از چنگ نیروهای شیطانی نجات دهد.

۱۱- دزدان فروشگاه

دزدان فروشگاه (Shoplifters) محصول ۲۰۱۸ سینمای ژاپن به کارگردانی هیروکازو کورئیدا (Hirokazu Kore-eda)، کارگردان به نام سینمای ژاپن است که این روزها نامش در جشنواره‌های سینمایی زیاد شنیده می‌شود. کورئیدا با این فیلم نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن را برای کشورش به ارمغان برد.


داستان فیلم درباره خانواده‌ای چهارنفره است که در منزل مادربزرگشان زندگی می‌کنند و با وجود تلاش زیاد نمی‌توانند از عهده مخارج زندگی خود برآیند، از این رو دست به دزدی و سرقت از مغازه‌ها می‌زنند. در حین این زندگی سخت دختربچه بی‌پناهی را پیدا می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به او پناه بدهند و از او مراقبت کنند.

۱۲- سه‌گانه خشونت

سه‌گانه خشونت (outrage trilogy) بعد از سامورایی‌ها در ژاپن گروهی به نام «یاکوزا» اسلحه به دست گرفتند، اما اینبار اسلحه گرم و علیه مردم. فیلم‌های زیادی نیز درباره این گروه خلافکار ژاپنی ساخته شد که از مشهورترین آنها می‌توان به ساخته تاکشی کیتانو (Takeshi Kitano) اشاره کرد کارگردانی که فیلم‌های اکشنش هم در ژاپن و هم در سینمای جهان طرفداران زیادی دارد.

کیتانو نخستین بار فیلم «خشونت» را در سال ۲۰۱۰ جلوی دوربین برد و خود نیز یکی از نقش‌های اصلی را جلوی دوربین ایفا کرد. او تصمیم گرفت به جای اینکه تعقیب و گریز این باند خلافکار با پلیس را نشان دهد سراغ تنش‌ها و درگیری‌های داخلی آنها برود و جنگ بر سر قدرت را نشان دهد. فیلم در جشنواره کن اکران شد و علارغم خشونت زیاد، تحسین منتقدان را برانگیخت.

استقبال رسانه‌ها و گیشه سینما چراغ سبزی شد تا کیتانو دومین قسمت آن، «آن سوی خشونت» (Beyond Outrage)، را در سال ۲۰۱۲ بسازد و باز هم دنیای متفاوت از این گروه و لایه‌های پایین‌تر اعضای آن را نشان دهد. سومین قسمت این سه‌گانه «نتیجه خشونت»(Outrage Coda) در سال ۲۰۱۷ ساخته شد.

۱۳- سامورایی سپیده دم

فیلم سامورایی سپیده دم یا سامورایی گرگ و میش (The Twilight Samurai) به کارگردانی یوجی یامادا (Yoji Yamada) از آثار ماندگار سینمای ژاپن است که فرهنگ کهن این کشور را دستمایه داستان پردازی قرار داده است. یامادا که اکنون هشتمین دهه زندگی پربار خود را پشت سرمی‌گذراند در سال ۲۰۰۲ اقدام به ساخت سه‌گانه‌ای کرد تا در آن مضامین انسانی را در قالب زندگی سامورایی‌ها نشان دهد. سه‌گانه سامورایی سپیده دم، تیغ پنهان (The Hidden Blade 2004) و عشق و شرافت (Love and Honor 2006) جامعه مدرن و فئودال ژاپن را زیر سوال می‌برد و با نگاهی به زندگی سامورایی‌ها، اخلاق، اندیشه‌ها و اعتقادات آنها، تعهد خود را به سنت‌های کهن یادآوری می‌کند.


در فیلم The Twilight Samurai کارگردان به جای نشان دادن مهارت سامورایی‌ در شمشیر زدن، بیینده را به خلوت او می‌برد به جایی که در کنار اعضای خانواده است و دغدغه آینده فرزندان را دارد. آنچه از فیلم‌های سامورایی به یاد می‌آوریم افرادی کم حرف هستند، که با شمشیر به میدان جنگ می‌روند، می‌کشند یا کشته می‌شوند، اما سامورایی داستان یامادا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

۱۴- حلقه

حلقه (Ring) تریلری روانشناختی و دلهره‌آور به کارگردانی هیدئو ناکاتا (Hideo Nakata) است که در سال ۱۹۹۸، با اقتباس از رمانی به همین نام به قلم کوجی سوزوکی ساخته شده است.


در این فیلم دو نوجوان به فیلم کوتاهی دسترسی پیدا می‌کنند که به نوعی طلسم است و بیننده خود را هفت روز بعد خواهد کشت. ابتدا افراد خانواده و پلیس علت مرگ را نمی‌دانند و به دنبال قاتل مرموز می‌گیردند تا اینکه متوجه می‌شوند دختربچه‌ای که سال‌ها پیش کشته شده برای انتقام این فیلم را ساخته است.

۱۵- کوایدان

کوایدان یا داستان ارواح (Kwaidan) فیلمی است اپیزودیک ،باز هم در ژانر وحشت، محصول محصول ۱۹۶۴ به کارگردانی ماساکی کوبایاشی که پیش از این درباره فیلم «هاراکیری» او توضیح دادیم. با وجود اینکه سازندگان فیلم به جلوه‌های ویژه چندانی دسترسی نداشتند اما با همان تکنیک‌های ابتدایی به خوبی موفق شدند حس ترس را به ببیننده القا کنند.


عناصر مشترک چهار اپیزود فیلم کوایدان رنگ، نور و فضایی انتزاعی است که درکنار چهره مات و بی‌روح شخصیت‌ها باعث رعب و وحشت بیننده می‌شود. داستان «موی مشکی»، «زن برفی»، «هوییچیِ بدون گوش» و «در یک فنجان چای» نام چهار قسمت این فیلم است که روایت‌های مختلفی از داستان ارواح و البته ترس نوع بشر از این مقوله ناشناخته و واکنشش به این حوادث است.

۱۶- آشوب

آشوب (Ran) یکی دیگر از شاهکارهای کروساوا است که در سال ۱۹۸۵ با اقتباس از نمایشنامه «شاه لیر» اثر ماندگار شکسپیر ساخته شده است. البته کروساوا پیش از این فیلم نیز «سریر خون» را با اقتباس از فیلمنامه مکبث جلوی دوربین برده بود.


داستان آشوب درگیری پادشاهی در قرون وسطی است که به دلیل کهولت سن تصمیم می‌گیرد از قدرت کناره بگیرد و تاج و تخت را به پسرانش واگذار کند و این اقدام آغاز درگیری و نزاع بین برادران است که طمع قدرت باعث می‌شود خانواده و اخلاق را زیرپا بگذارند.

۱۷- پاپریکا

پاپریکا (Papurika) انیمیشنی است علمی تخیلی و در عین حال روانشناسانه درباره درمان بیماران با ورود به رویاهای آنها. ساتوشی کن (Satoshi Kon)‌ این انیمیشن را در سال ۲۰۰۶ بر اساس رمانی ساخت که در سال ۱۹۹۳ منتشر و محبوب شده بود.


داستان این انیمیشن خوش ساخت در آینده رخ می‌دهد و با روانشناسی همراه می‌شویم که از طریق یک دستگاه به ذهن بیمارانش و رویاهای آنها دسترسی پیدا می‌کند و از این روش برای درمان آنها استفاده می‌کند، درواقع آنها را رویا درمانی می‌کند تا اینکه روزی دستگاه دزدیده می‌شود و روانپزشک از کاراگاهی برای یافتن دستگاه کمک می‌گیرند. در این حین انها متوجه می‌شوند که شخص یا اشخاصی در حال استفاده از دستگاه هستند.

۱۸- شهر اشباح

شهر اشباح (Spirited Away) انیمیشنی که برنده اسکار بهترین پویانمایی شد. این انیمیشن علاوه بر کسب جوایز بین‌المللی مختلف هنوز هم پرفروش ترین انیمیشن سینمای ژاپن و بهترین انیمیشن دنیاست.
نمی‌توان از صنعت سینمای ژاپن حرف زد و نامی از هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) به میان نیاورد. میازاکی یکی از اسطوره‌های انیمیشن دنیاست و در کارنامه هنری خود اثر ماندگار کم ندارد، اما شهر اشباح حرفی متفاوت برای گفتن دارد و دنیای به عایت متفاوت را نشان می‌دهد.


قهرمان داستان دختربچه‌ای است که به همراه والدینش به شهری جدید نقل مکان می‌کند در حالیکه از این تغیر ناراضی است. آنها در میانه راه در چنگل و در حال قدم زدن سر از چشمه‌ای در می‌آورند که استراحتگاه خدایان است و خارج شدن از آنجا آسان نیست. این تازه آغاز ماجرا و درگیری‌های عجیب قهرمان داستان است.

۱۹- کاگه‌موشا

کاگه‌موشا (Kagemusha) یک درام تاریخی باز هم ساخته ذهن و دست کروساوا است. کارگردان شهیر ژاپنی این فیلم را در سال ۱۹۸۰ درباره تاکِدا شینگِن، یکی از نامدارترین فرمانده‌ان جنگی ژاپن ساخت. البته کروساوا برداشت شخصی خود را از این سردار جنگی دارد چرا که در اواسط قرن شانزدهم میلادی می‌زیسته و در همان دوران شهرت خود را جهانی کرده بود.


پیش از این نیز در توضیح درباره سایر فیلم‌های این اسطوره صنعت سینما ، اشاره کردیم که توانایی بالایی در به تصویر کشیدن قهرمان‌ها در قاب سینما دارد و این فیلم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این فیلم بازه‌ای از روزهای مبارزه و حصر این جنگجو را می‌بینیم که با صحنه‌پردازی‌ها و فیلم‌برداری بی‌نظیر در لیست بهترین فیلم‌های کروساوا قرار می‌گیرد.

۲۰- فرشته مست

فرشته مست (Drunken Angel) نام فیلم دیگیری از آکیرا کروساوا ست شاید وجه تمایز این فیلم با سایر آثار کروساوا اتفاقات نسبتا معاصر داستان و رخ دادن آنها در فضای شهری است. کارگردان در این فیلم استعداد مثال زدنی خود در فیلم نامه نویسی را به رخ می‌کشد و با ساخت فیلمی نوار به نوعی اقرار می‌کند که شیفته داستایوفسکی است.


کروساوا در فرشته مست تاکید دارد که خرد به تنهایی قادر نیست انسان را به سرمنزل مقصود برساند. البته پایان نسبتا رمانتیک و تضادش با فضای تلخ تلخ فیلم با شک و شبهه‌هایی همراه است که شاید ناشی از فشار صاحبان وقت صنعت سینمای ژاپن بر پایان بندی آن باشد. گرچه کروساوا با ساخت و شاید بهتر باشد بگوییم تالیف آثار بعدی خود تاثیرش را بر سینمای ژاپن و جهان گذاشت.

برای اینکه در حین خوندن متن بالا در زمان هم سفر کرده باشید و هم بین واقعیت و انیمیشن گشت بزنید فیلم‌ها رو بدون رعایت تاریخ ساخت نوشتیم. فیلم مورد علاقه شما از سینمای ژاپن چیه؟

در نت نظر بخوان: بهترین کارگردان های دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرگبارترین بیماری‌های جهان

مرگبارترین بیماری‌های جهان – لیست ۱۰تایی

بهترین گوشی پرچمدار سامسونگ

بهترین گوشی پرچمدار سامسونگ – لیست ۵ تایی