in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

اولین زن پیانیست ایرانی کیست؟

avalin zan Irani pianist kist

اولین زن پیانیست ایرانی کیست؟ شاید در مورد این موضوع کنجکاوی کردی که بدونی واقعا اولین زن پیانیست ایرانی کیه؟ فکر میکنی در ایام دور هم ممکنه نوازنده پیانوی زن بوده باشه؟ یا اینکه فقط در عصر جدید زن ها هم میتونن پیانو بزنن؟ برای اینکه ذهنت رو بیشتر از این درگیر نکنی و به جواب این سوال برسی، بهت پیشنهاد میکنم که حتما این مطلب رو بخونی چون میتونی بفهمی که اولین زن پیانیست ایرانی کیست….

معرفی و آشنایی با اولین زن پیانیست ایرانی

اولین زن پیانیست ایرانی در دوران قاجار

پیانو یکی از آلات موسیقیه که این روزها طرفداران ویژه ای داره، چون نواختن پیانو یه جورایی تمام قلبت و احساست رو چنگ میزنه و به جان و دل میشینه. هم بین مردها و هم بین زن ها این علاقه داشتن مشترکه. در واقع کسی که استعداد نوازندگی و توانایی آموختن رو داشته باشه میتونی که پیانو زدن رو یاد بگیره و چیز دور از انتظاری نیست که نشه بدستش آورد! خب بزار یه سوال جالب مطرح کنم! در هر زمینه ای حتی نواختن پیانو یه اولینی وجود داره که شروع کننده اون حرفه و کار است. فکر میکنی که اولین زن پیانیست ایرانی که تونسته پیانو بنوازه کیه؟ جواب این سوال رو باید اینطور بگم که این اولین برمیگرده به دوران قاجار! تعجب کردی؟ اصلا مگه اون دوران پیانو وجود داشته؟ باید بگم که آره و حالا در ادامه این شخصیت مهم و شروع کننده رو معرفی میکنم:

اولین زن پیانیست ایرانی در دوران قاجار

عصمت‌ الدوله متولد سال ۱۲۳۴ در تهران و منطقه تجریش، دختر ناصرالدین‌ شاه بود که مادرش تاج‌ الدوله دومین زن عقدی ناصرالدین‌ شاه و دختر سیف‌ الله میرزا پسر فتحعلی‌ شاه بود. این دختر خانوم بعدها در سن دوازده سالگی با دوست محمد خان معیرالممالک، عکاس، نقاش، خطاط و یکی از رجال سیاسی دوران قاجاریه ازدواج کرد و عصمت‌ الدوله از معیرالممالک صاحب چهار تا فرزند شد. عصمت با خودش فکر کرده که چون همسر هنرمندی داره پس باید از هر انگشت خودش هم هنر بباره و واقعا هم همینطور شده!  چون با ورود پیانو به ایران در سال ۱۲۸۱ هجری قمری، فاطمه خانم عصمت الدوله اولین زن پیانیست ایرانی شناخته میشه که نواختن پیانو را یاد میگیره. همینطور که خوندی این بانو اولین زن پیانیست ایرانی بوده و بعدها بقیه زن ها این مسیر هنر و فرهنگ رو ادامه دادن.

در نت نظر بخون: زندگینامه بتهوون و معرفی آثار او

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: لطیفه ایری

لطیفه هستم. یه دختر فعال و پر جنب و جوش. علاقه زیادی به نویسندگی دارم و یکی از بلاگر های نت نظر هستم. عاشق هیجان و یادگیری مطالب به روز هستم. خوشحال میشم اگه مطالبی که نوشتم رو بخونی و نظرت رو بهم بگی و باعث افتخاره اگه پیشنهادی داری باهام در میون بذاری.