in

اولین روزنامه جهان چیست؟

The first newspaper in the world

اولین روزنامه جهان چیست؟ روزنامه‌ها از قرن‌ها پیش نقش مهمی در خبررسانی در سطح جهان داشتند. امروزه با توجه به پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی و انتشار اخبار در شبکه‌های مجازی کم‌تر کسی از روزنامه استفاده می‌کنه. با این حال هنوز روزنامه‌ها سودمندترین و راحت‌ترین راه برای بالا بردن سطح آگاهی هستند. اولین روزنامه در جهان در سال 1605 میلادی در استراسبورگ فرانسه منتشر شد و در كشور ما سابقه انتشار روزنامه به دوره قاجار برمی‌گرده. در ادامه این مطلب با اولین روزنامه جهان آشنا خواهی شد.

اولین روزنامه جهان

ریلیشن، اولین روزنامه در جهان

همان‌طور که گفته شد اولین روزنامه جهان در سال ۱۶۰۵ در فرانسه توسط یوهان کارلوس منتشر شد. این روزنامه‌ که “ریلیشن” نام داشت 70 سال عمر کرد. کارلوس یک دستگاه چاپ سنگی خریداری کرد و به اندیشه‌ای که سال‌ها به دنبال تحقق اون بود جامه عمل پوشاند. کارلوس شاید اولین ناشری هست که به موضوع سودآوری نشریه از طریق افزایش تعداد فکر کرده. او به محض انتشار روزنامه ریلیشن، طی نامه‌ای به کنسول شهرداری استراسبورگ خواهان جلوگیری از چاپ مجدد روزنامه خود توسط نشریه‌های دیگه شد.

طبیعی هست که اولین روزنامه جهان از بسیاری از جهات مشابه روزنامه‌های امروزی نبوده. در اون زمان پستچی‌ها نقش مهمی در جمع آوری اطلاعات و اخبار داشتند، چرا که اون‌ها بودند که خبرها رو از پیک‌ها می‌گرفتند، بنابراین می‌تونیم اون‌ها رو خبرنگار اون دوران بنامیم. مفهوم خبر در اون زمان در مقایسه با حال حاضر بسیار متفاوت هست. به هرحال روزنامه ریلیشن گام مهمی در شکل‌گیری روزنامه‌های امروزی بود.

اولین روزنامه های معتبر در جهان ، نیویورک تایمز و لندن تایمز بودند. در دیگر کشورهای اروپایی، این دو روزنامه به عنوان الگو مورد توجه قرار می‌گرفتند. در قرن ۲۰ هر روز در انگلستان بیش از یک روزنامه به ازای هر خانواده به فروش می‌رسید. به طور متوسط ۱۱۲ روزنامه برای هر ۱۰۰ خانواده، اما این نسبت از اون زمان بسیار کاهش پیدا کرده. امروزه کم‌تر از ۹۰ روزنامه برای هر ۱۰۰ خانواده به فروش می‌رسه.

اولین روزنامه جهان

با اولین روزنامه جهان آشنا شدی. امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشی. اگر نظری داری خوشحال می‌شم در بخش دیدگاه‌ها برام بنویسی.

در نت نظر بخوان: نخستین روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: مهتاب حسینی نژاد

دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آرزوهای بزرگ و سوالات بزرگ‌تری در ذهنم دارم. اما عقیده دارم این زمانی که ما آدم‌ها در اختیار داریم مطلقا برای خودمون نیست. این رو هم بگم که عاشق موسیقی هستم. و اینکه امیدوارم بتونم با مطالبم به شما کمک کنم...