in

مناطق دیدنی ارمنستان – لیست 20تایی

Armenia attractions

بهترین مناطق دیدنی ارمنستان کدامند؟ ارمنستان کشوری کوچک با فرهنگی غنی هست که در همسایگی ایران واقع شده. این کشور به یکی از مهم‌ترین مقاصد برای گردشگران تبدیل شده چرا که مناطق دیدنی بسیاری داره و دلیل دیگرش اخذ آسان ویزای ارمنستان هست. ارمنستان کشوری کوچک در ناحیه قفقاز جنوبی هست که بیشتر مناطقش کوهستانی بوده و برای رسیدن به شهرهای این کشور باید از جاده‌های پرپیچ‌ و خم گذشت. در ادامه لیستی از بهترین مناطق دیدنی ارمنستان رو برات آماده کردم.

مناطق دیدنی ارمنستان

بهترین مناطق دیدنی ارمنستان

۱- صومعه گغارد (Geghard)

یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی در ارمنستان اولین کلیسای غاری دنیا به نام گغارد هست. گغارد به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو به ثبت رسیده. نام این کلیسا برگرفته از نیزه مقدسی هست که مسیح در زمان مصلوب شدن با اون مجروح شد. ساختمان این صومعه جذاب از گرانیت ساخته شده و جزو ۴ کلیسای نایابی هست که در صخره و دره‌ها بنا شدند.

صومعه گغارد

۲- دریاچه سوان

دریاچه سوان یکی از مناطق دیدنی ارمنستان هست که در نزدیکی شهر ایروان واقع شده. سوان نه تنها بزرگ‌ترین دریاچه این کشور، بلکه بزرگ‌ترین پهنه آبی در سرزمین‌های قفقاز محسوب می‌شه و به عنوان «چشمان آبی ارمنستان» شناخته شده. جالبه که وسعت حوضه آبریز این دریاچه به تنهایی یک ششم از مساحت کل ارمنستان رو به خودش اختصاص داده. اطراف دریاچه سوان رو پارک ملی احاطه کرده که این دریاچه هم درون این پارک قرار داره.

دریاچه سوان

۳- صومعه خور ویراپ (Khor Virap)

یکی از بهترین مناطق دیدنی ارمنستان که در دشت آرارات واقع شده، صومعه خور ویراپ هست. این صومعه در نقطه صفر مرزی بین ارمنستان و ترکیه قرار داره. ساخت این صومعه به قرن 7 بر می‌گرده و در مکانی واقع شده که در گذشته پایتخت ارمنستان یعنی همان شهر آرتاشات بوده و در آن زمان به عنوان زندان کاربرد داشته. هر ساله جشن با شکوهی با شروع سال نو  و رهایی گریگوری از اسارت در این کلیسا برگزار می‌شه.

صومعه خور ویراپ

۴- معبد گارنی (Temple of Garni)

یکی از مناطق دیدنی ارمنستان که در روستای گارنی واقع شده، معبد گارنی نام داره. این مکان از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت هست و قدمتش به حدود قرن اول تا سوم پیش از میلاد برمی‌گرده. شواهد موجود در خصوص این بنا، مبنی بر این هست که معبد گارنی مکانی برای پرستش میترا یا  هلیوس خداوند خورشید بوده. معبد تاریخی گارنی امروزه وضعیت خوب و قابل قبولی داره و تحت نظارت و حفاظت موسسه حفاظت تاریخی و فرهنگی گارنی قرار داره.

معبد گارنی

۵- میدان جمهوری ایروان

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین مناطق دیدنی ارمنستان میدان جمهوری واقع در پایتخت این کشور یعنی ایروان هست. در گذشته نام میدان جمهوری ایروان، میدان لنین بود، طراحی این میدان توسط معمار ارمنی به نام Alexander Tamanyan  در سال ۱۹۲۴ انجام گرفت و تا سال ۱۹۵۸ تکمیل شد. این میدان دارای طراحی زیبا و پیچیده‌ای به شکل بیضی هست، به طوری که نظر همه رو به خودش جذب می‌کنه.

میدان جمهوری ایروان

۶- یادمان نسل‌کشی ارمنی‌ها

یکی از مناطق دیدنی ارمنستان مکانی به نام “یادمان نسل‌کشی ارمنی‌ها” هست که در سال 1965 میلادی به مناسبت پنجاهمین سالگرد نسل‌کشی ارمنی‌ها ساخته شد. این بنا با نام قلعه پرستوها نیز شناخته می‌شه. اولین ویژگی خاص ساختمان نسل‌کشی ارمنی‌ها که توجه گردشگران رو به خودش جلب می‌کنه، 12 ستون سوزنی شکل هست که تولد دوباره ارمنی‌ها رو نشون می‌ده و به عنوان یک نماد شناخته می‌شه.

یادمان نسل‌کشی ارمنی‌ها

۷- هزارپله ایروان از مناطق دیدنی ارمنستان

یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی ارمنستان هزارپله یا کسکید هست. هزارپله، راه پله‌ای عظیم در ایروان هست که با آبشارهای مصنوعی، آبنماهای زیبا، درختان و گل‌هایش، منطقه مرکزی شهر ایروان رو به مناطق قدیمی اون متصل می‌کنه. گرچه نام این بنا هزارپله هست اما درواقع از ۵۷۲ پله تشکیل شده. هدف اغلب گردشگران از انتخاب این مکان، منظره فوق‌العاده‌ای هست که به بالا رفتن از ۵۷۲ پله می‌ارزه.

هزارپله

۸- از مناطق دیدنی ارمنستان ، زوارتنوتس

کلیسای جامع زوارتنوتس، یکی از مناطق تاریخی و دیدنی ارمنستان محسوب می‌شه. سبک معماری این کلیسا ارمنی می‌باشد و به همین دلیل می‌تونه بنایی مناسب برای تماشای این نوع از معماری برای علاقه‌مندان باشه. برخلاف کلیساها یا ساختارهای مذهبی که تا این زمان در ارمنستان ساخته شدند، کلیسای جامع زوارتنوتس دارای ستون‌ها با سرستون‌هایی با نوشته‌هایی به زبان یونانی هست.

زوارتنوتس

۹- قلعه آمبرد از دیگر مناطق دیدنی ارمنستان

قلعه آمبرد و کلیسای استوتساتسین از مناطق تاریخی و دیدنی ارمنستان هستند که در فاصله نه چندان زیادی از یک‌دیگر بر روی کوه آراگاست در شمال ارمنستان قرار گرفته‌اند. قلعه آمبرد در عصر برونز دوره اورارتو ساخته شده و در ابتدا دژ بسیار محکمی بوده که محل استراحت پادشاهان بوده. کوه آراگاست تقریبا خالی سکنه هست.

قلعه آمبرد

۱۰- نگارخانه ملی ارمنستان

یکی از مناطق دیدنی و جذاب ارمنستان گالری یا نگارخانه ملی این کشور هست که در ایروان واقع شده. قبل از بازدید از نگارخانه ملی ارمنستان باید بدونی که این مکان بسیار وسیع هست و 8 طبقه و یک طبقه همکف داره. در هر یک از طبقات این بنا گنجینه‌هایی به چشم می‌خورند که در نوع خود جذاب و بی‌نظیر هستند. آثاری از مشهورترین هنرمندان دنیا در این نگارخانه نگهداری می‌شه.
نگارخانه ملی ارمنستان

در نت نظر بخوان: دیدنی‌های تفلیس

۱۱- دریاچه پارز از مناطق دیدنی ارمنستان

یکی از زیباترین مناطق دیدنی واقع در ارمنستان دریاچه پارز هست. این دریاچه در پارک ملی دیلیجان قرار داره و ۷ کیلومتر از شهر دیلیجان فاصله داره. این دریاچه با داشتن جنگل‌های بسیار زیبا و جاده قدیمی دیدنی، بهترین مکان برای پیاده روی هست. این مکان انتخاب گردشگرانی هست که به دنبال سکوت و آرامش در طبیعت می‌گردند.

دریاچه پارز

۱۲- پارک پیروزی، ایروان

یکی از مناطق دیدنی در ارمنستان پارک پیروزی واقع در پایتخت این کشور هست که دقیقا بالای بنای هزارپله واقع شده. در این پارک، شهربازی و رستوران‌های کوچک با موسیقی زنده وجود داره. هم‌چنین در این پارک یک دریاچه کوچک وجود داره که می‌تونی با کرایه قایق‌های پارویی اوقات خوشی رو سپری کنی. در انتهای این پارک زیبا مجسمه مادر ارمنستان قرار داره.

پارک پیروزی

۱۳- مسجد کبود

یکی از مناطق دیدنی در ارمنستان مسجد کبود در ایروان هست. این مسجد توسط شخصی به نام حسین علی‌خان در دوره نادرشاه کبیر که بر این منطقه تسلط داشته، ساخته شده. بنای مسجد شامل تالار بزرگ نمازگزاران، کتابخانه و مدرسه‌ای با ۲۸ حجره به سبک مدارس دینی شهر قم هست. این مسجد در دوره‌ای تبدیل به موزه شده بود اما بعدها با حمایت دولت ایران دوباره به عنوان مسجد شروع به کار کرد.

مسجد کبود

۱۴- ماتناداران

موزه ماتناداران یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی در ارمنستان هست که یکی از ارزشمندترین و قدیمی‌ترین خزانه‌های کتاب در دنیاست. این موزه حاوی مجموعه با ارزشی از 17000 نسخه خطی و 30000 سند دیگر هست که شامل موضوعاتی مثل تاریخ، هنر، فلسفه، طب، علوم، زبان‌شناسی، ادبیات و گیتی‌شناسی می‌شه.

ماتناداران

۱۵- ورنیساژ ایروان

بازار ورنیساژ ایروان یکی از مناطق دیدنی ارمنستان هست که در این بازار می‌تونی بهترین نمونه‌ها از هنر فولکلور ارمنیان رو مشاهده کنی. گردش در این بازار مثل قدم زدن در میان فرهنگ و آداب و رسوم مردمان خونگرم ارامنه هست. از این بازار می‌تونی انواع صنایع دستی و زیورآلات دست ساز و غیر دست ساز رو تهیه کنی که نشان دهنده اوج فرهنگ و آداب ساکنان این شهر هست.

ورنیساژ ایروان

۱۶- تالار اپرای ایروان از مناطق دیدنی ارمنستان

تالار اپرای ایروان رو می‌توان یکی از جذاب‌ترین مناطق ارمنستان دونست. این بنا توسط معمار برجسته، الکساندر تامانیان، طراحی شده و بهترین و واقعی‌ترین مثال از معماری شوروی هست. جالبه که تامانیان دو تالار رو در یک ساختمان و با یک سقف مشترک ساخته. از زمان افتتاح، این تالار میزبان بیش از 200 اجرای اپرا و باله مختلف توسط هنرمندان ارمنی، روسی و اروپایی بوده.

تالار اپرای ایروان

۱۷- کلیسای جامع سنت گریگور

یکی دیگر از مناطق ارزشمند و دیدنی کشور ارمنستان ، کلیسای جامع سنت گریگور هست که در بین مردم به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای این کشور شناخته شده.  این کلیسا از زمین تا بالای صلیب 54 متر ارتفاع داره و مساحت داخل کلیسا حدود 3822 مترمربع هست. هم‌چنین این کلیسا حدود 2500 نفر ظرفیت داره.

کلیسای جامع سنت گریگور

۱۸- پارک عشاق

پارک عشاق یکی از مناطق دیدنی ارمنستان واقع در پایتخت این کشور هست. علت نام‌گذاری پارک عشاق از این قرار هست که در نیمه دوم قرن بیستم، زوج‌های جوان، دیدارهای پنهان و آشکار عاشقانه‌شان رو در این قسمت از خاک ایروان می‌گذاشتند و همین موضوع باعث شد که این نام برایش انتخاب بشه.

پارک عشاق

۱۹- آبشار شکی

یکی از زیباترین مناطق دیدنی در ارمنستان ، آبشار شکی با ارتفاع ۱۸ متر واقع در شهر سیونیک هست. این آبشار از رودخانه شکی تشکیل شده که از یک دره عمیق فرو می‌ره، دامنه‌هایی که از غارها و نیش‌های سنگ تشکیل شده. این آبشار به قدری قدرتمند هست که در کنار اون هیچ صدایی جز صدای آب رو نمی‌شنوی.

آبشار شکی

۲۰- صومعه کچاریس

صومعه کچاریس آخرین مکان از لیست بهترین مناطق دیدنی ارمنستان هست. ساخت این صومعه توسط شاهزاده‌ای در قرن 11 بر روی کوهی آغاز و در اواسط قرن 13تکمیل شد . در قرن 12 و 13 این صومعه از اماکن مهم مذهبی ارمنستان محسوب می‌شد و محلی برای تحصیلات عالیه بود. درحال حاضر این صومعه به طور کامل مرمت سازی شده.

صومعه کچاریس

با برخی از مناطق دیدنی در ارمنستان آشنا شدی. امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشی. راستی تا به حال به ارمنستان سفر کردی؟ فکر می‌کنی کدام مکان، بهترین جاذبه این کشور هست؟ اگر نظری داری خوشحال می‌شم در بخش دیدگاه‌ها برام بنویسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: مهتاب حسینی نژاد

دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آرزوهای بزرگ و سوالات بزرگ‌تری در ذهنم دارم. اما عقیده دارم این زمانی که ما آدم‌ها در اختیار داریم مطلقا برای خودمون نیست. این رو هم بگم که عاشق موسیقی هستم. و اینکه امیدوارم بتونم با مطالبم به شما کمک کنم...