in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

5 نکته ضروری برای مدیریت زمان بهتر

5nokteye zarori baraye modiriyate zamane behtar

مدیریت زمان یا time management،‌ یکی از دغدغه های مهم بسیاری از ماست. همه می‌دانیم که ضعف در برنامه ریزی و مدیریت_زمان، می‌تواند مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کند؛ البته گاهی هم به اشتباه، چالش‌ها و مسائل دیگر خود را به ضعف در مدیریت زمان نسبت می‌دهیم. مهم‌ترین نکته‌ای که در مطلب مدیریت زمان خواهیم آموخت این است که مدیریت زمان یک عنوان بسیار عمومی و جامع است که می‌تواند مجموعه‌ی گسترده‌ای از چالش‌ها، مهارت‌ها و مسائل را در بر بگیرید.

مدیریت زمان

5 نکته ضروری برای مدیریت زمان بهتر

تعریف مدیریت زمان

اول از همه و برای استفاده از نکات مدیریت زمان باید تعریف جامع و علمی آن را بلد باشیم.

اگر بخواهیم بصورت کلی و اجمالی تعریفی از مدیریت زمان داشته باشیم، می توانیم بگوییم:

مدیریت زمان یک فرایند نظم بخشیدن و برنامه ریزی تخصیص زمان برای فعالیت های خاص و متفاوت می باشد.

وقتی در احوال انسان های موفق تفکر می کنیم متوجه می شویم که یکی از دلایل تفاوت آنها با دیگر افراد همین مدیریت زمان و استفاده بهتر از زمانشان می باشد.

همه میدانیم که ما در طول شبانه روز 24 ساعت زمان در اختیار داریم و این زمان برای همه انسان های روی زمین یکی و یکسان است، اما خیلی ها از این زمان استفاده بیشتر و بهتری می کنند و در این زمان کارهای بیشتری انجام می دهند.

مدیریت زمان

در نت نظر بخوان : روشهای کسب درآمد در خانه – لیست ۲۰ تایی

برنامه ریزی کنید

اولین کاری که لازم است انجام دهید، برنامه ریزی است، وقتی در خصوص کلمه برنامه ریزی صحبت می کنیم ذهن خیلی ها به سمت کاری سخت و طاقت فرسا می رود اما اینطور نیست.

اما برنامه ریزی می تواند بسیار ساده باشد، در ساده ترین حالت شما می توانید بر روی یک برگه کاغذ کارهای یک ماهه پیش روی خودتان را بنویسید و آنرا به کارهای هفتگی و روزانه تقسیم بندی کنید. این موضوع به شما کمک می کند در ابتدای هر روز لیست کارهای آن روز را تهیه کنید و براساس همین کارها، روزتان را شروع کنید و به تمام فعالیت های خود رسیدگی کنید.

نکته مهم در برنامه ریزی روزانه این است که تعداد کارهایی که در یک روز برنامه ریزی می کنید زیاد نباشد.اغلب پیشنهاد میکنند تعداد این کارها حدود 6 مورد باشد.

مدیریت زمان

تمرکز کنید

در زمان انجام کارها تلاش کنید تمرکز کامل داشته باشید و زمانی که وارد یک کار می شوید، اجازه ندهید کارهای دیگر، شما را از پیشبرد این کار خاص باز دارد.

تمرکز اصل مهمی است که در کنار مدیریت زمان و برنامه ریزی بسیار ضروری و مهم است.

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات جوامع بشری عدم تمرکز است و یکی از علل آن به وجود گوشی های موبایل و شبکه های اجتماعی بر میگردد.

پیشنهاد می کنم با خودتان قرار بگذارید که زمانی که مشغول کاری شدید تا پایان زمان اجرای آن، به کار و اقدام دیگری، حتی سر زدن به گوشی موبایل، فکر هم نکنید، این امر شاید بسیار راه گشا باشد.

مدیریت زمان

در نت نظر بخوان : کسب درآمد از اینترنت – ۱۰ روش عملی

روزتان را به زمان های یکسان تقسیم بندی کنید

یکی از کارهایی که می توان انجام داد تا مدیریت بهتری بر زمان داشت و علاوه بر آن انرژی را نیز حفظ کرد، تقسیم بندی زمان های روز برای انجام کار است.

اغلب پیشنهاد می شود این زمان از روی زمانی برداشته شود که شما پس از گذشت این زمان در حین کار، احساس خستگی می کنید، مثلاً فردی پس از گذشت 30 دقیقه از شروع کارش خسته می شود و فرد دیگری 90 دقیقه بعد.

شما می توانید با این تقسیم بندی، زمان های کاری خودتان را مشخص کنید و روزتان را به این بازه های زمانی (مثلاً 90 دقیقه ای) تقسیم کنید و در هر کدام به یک کار بپردازید و از انجام امور مختلف در روزتان لذت ببرید.

بعنوان مثال ممکن است یکی از این زمان ها را برای مطالعه بگذارید و 3 عدد را برای جلسه و تماس با چند مشتری.

نکته دیگر در این اصل این است که پس از اتمام هر کدام از این بازه های زمانی نیاز است که یک استراحت اندکی داشته باشید تا انرژی شما مجدد شارژ شود، در این صورت شما بازدهی بیشتری خواهد داشت.

مدیریت زمان

نوشتن تمام برنامه ها

نوشتن امور باید به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه باشد تا تاثیر محسوس آن را در زندگی کاملا احساس کنید، نوشتن را به یکی از عادت های منظم خود تبدیل کنید

شاید نوشتن هزاران کلمه در یک هفته دشوار به نظر برسد، اما اگر آن را به یک عادت تبدیل کنید امری شدنی است.نوشتن باعث میشه ذهن شما از درگیری دور بشه و بتونید مداوم ایده پردازی کنید و یا اینکه روشهای مختلف به ذهن شما خطور میکنه. وقتی شما ذهن خودتون رو با نوشتن خالی میکنید، اینکار در روند یادگیری شما نیز خیلی زیاد تاثیر گذاره . چونکه شما یکبار دیگر مطلبی رو که میدانید دوباره از طریق نوشتن میبینید و این باعث میشه که اون مطلب هیچگاه فراموش نشه. این یکی از مهمترین تکنیک های مدیریت زمان است.

حتما برای شما پیش اومده که مطلبی رو چندین بار میخونید ولی اونو به خاطر نمیارید، شاید مجبور باشید واسه اینکار چندین بار یک کتاب رو مطالعه کنید و یا اینکه یهو یه مطلبی به ذهنتون میرسه ولی نمیدونید که باید کجای یک کتاب رو مطالعه کنید تا به مطلبتون برسه و زمان زیادی رو از دست میدید، اینجاس که نوشتن تاثیر فوق العاده خودشو به شما کاملاً نشون میده.

عادت نوشتن را حفظ کنید تا همواره ذهنتان درگیر نوشتن باشد و به راحتی بتوانید زمان را مدیریت کنید.

من خودم واسه اینکه بخوام مطلبی رو فقط یکبار بخونم و به خوبی اونو به حافظه بسپرم، هنگامی که کتابی رو مطالعه میکنم از هر فصلش نکته برداری میکنم، این باعث میشه که علاوه بر خوندن اون متن من یکبار دیگه اونو با چشمام میبینم و یکبار دیگه در ذهنم تکرار میشه و این تکرار های مداوم و مکرر از فراموشی بنده جاوگیری میکنه و همچنین اگه روزی بخوام دوباره به اون مطلب مراجعه کنم دیگه نیاز نیست کل کتاب رو ورق بزنم ، بلکه فقط نکته برداری های خود را نگاه کرده و به مطلب مورد نظر دست پیدا میکنم.

حالا بازهم میپرسید که چگونه زمان خود را مدیریت کنیم ؟؟؟  تنها کافیست که به نکات بالا به خوبی عمل کنید تا ببیند چگونه قدرت زمان را در اختیار دارید و به همه کارهای خود رسیده و روز را به زیبایی به شب تبدیل میکنید و احساس رضایت را در خود حس کرده و لذت ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: احسان رباط جزی

سلام احسان رباط جزی هستم دانشجوی رشته مهندسی صنایع و علاقه مند به حوزه نویسندگی سایت، اونم به خاطر اینکه بتونم تجربیات و دانش خودم رو با بقیه هم به اشتراک بگذارم و همینطور آدم پر انرژی و فعالی محسوب میشم.