in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح ضعیفضعیف بامزهبامزه

راهنمای خرید بهترین فلش مموری

خریدن یک فلش مموری شاید برای خیلی از کاربران اصلا سخت یا زمان‌گیر نباشد و برای برخی دیگر زمان‌گیر و مهم به شمار آید. تحت هر شرایط باید برای خرید فلش مموری نکات و موضوعات خاصی در نظر گرفته شوند. در این مطلب یک راهنمای جامع برای خرید بهترین فلش مموری را خدمتتان ارائه می‌کنیم. با نت نظر همراه باشید.

خرید بهترین فلش مموری : مقدمه

شاید تصور کنید تمام فلش مموری ها یکسان و مشابه هستند و خیلی تفاوتی مابین مدل های مختلف فلش مموری وجود ندارد. از نظر خیلی از کاربران تنها تفاوت مابین فلش مموری ها مربوط به ظرفیتشان می‌شود، اما در واقع اینطور نیست و این گجت ها می‌توانند از دیگر جنبه ها هم نسبت به هم تفاوت هایی داشته باشند. به عنوان مثال کیفیت ساخت یک فلش مموری مستقیما با میزان دوام آن ارتباط دارد! فلش مموری که بدنه‌ای پلاستیکی داشته باشد با کوچک‌ترین ضربه و فشار آسیب می‌بیند یا فلش مموری که حافظه بکار رفته در آن کیفیت مطلوبی ندارد، ممکن است زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید خراب شده و کاملا بسوزد. عوام متعدد دیگری هم هستند که می‌توانند در خرید یک فلش مموری خوب برای شما تاثیرگذار باشند.

بنابراین اگر به دنبال خرید بهترین فلش مموری برای خودتان هستید، بهتر است تمام نکات و موضوعاتی که در انتخاب این گجت مهم هستند را در نظر بگیرید. اما چه نکات مهمی باید در انتخاب فلش مموری ها از سوی کاربر در نظر گرفته شوند؟ ما در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم یک راهنمای جامع برای خرید بهترین فلش مموری را خدمتتان ارائه کنیم و به تمام نکاتی که باید در انتخاب یک فلش مناسب به آن ها توجه کرد، اشاره داشته باشیم. در آخر هم چند مورد از بهترین فلش مموری های فعلی بازار را خدمتتان معرفی می‌کنیم که کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند و می‌توانند از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان باشند. بنابراین با نت نظر و راهنمای خرید بهترین فلش مموری همراه باشید.

نکته اول: به ظرفیت فلش مموری دقت کنید!

راهنمای خرید بهترین فلش مموری

اولین مسئله‌ای که باید در خرید فلش مموری به آن دقت کنید مسئله ظرفیت است. فلش مموری ها در ظرفیت های مختلفی همچون 8، 16، 32، 64 گیگابایتی و غیره عرضه شده‌اند. ظرفیت یک فلش نشان دهنده ماکسیمم حجم اطلاعاتی است که می‌توان در آن ذخیره کرد. به عنوان مثال اگر یک فلش مموری ظرفیت 8 گیگابایتی داشته باشد، یعنی نهایتا می‌توان 8 گیگابایت اطلاعات را در آن ذخیره کرد. طبیعتا هرچقدر ظرفیت فلش بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. اما بهترین ظرفیت فلش مموری کدام است؟ به بیان دیگر در حین خرید یک فلش مموری کدام ظرفیت را انتخاب کنیم؟ پاسخ این سوال به نیازهای شما بستگی دارد. یعنی شما باید قبل از خرید مشخص کنید که چه انتظاراتی از فلش مموری دارید و می‌خواهیم چه اطلاعات در آن ذخیره شود؟

اگر حجم اطلاعات مورد نیازتان بالاست، بهتر است فلش های با ظرفیت بالاتر را انتخاب کنید اما اگر اینطور نیست و می‌خواهید از فلش مموری برای ذخیره اطلاعات کم حجم مثل اسناد و مدارک و غیره استفاده کنید، یک فلش 8 گیگابایتی کارتان را راه می‌اندازد. با وجود تمام این تفاسیر توصیه ما این است که اگر در پی خرید بهترین فلش مموری هستید، حداقل نسخه 16 گیگابایتی آن را تهیه کنید. همیشه سعی داشته باشید ظرفیت فلش مموری که خریداری می‌کنید از ظرفیت مورد نیازتان کمی بیشتر باشد. برای مثال اگر تصور دارید که یک فلش 8 گیگابایتی نیازتان را برطرف می‌کند، توصیه ما این است که یک فلش 16 گیگابایتی بخرید چون ممکن است فلش 8 گیگابایتی در آینده نتواند نیازتان را برطرف سازد و از این نظر با مشکل مواجه شوید. پس یکی از مهمترین نکاتی که باید در حین خرید فلش مموری به آن دقت شود مسئله ظرفیت و مقدار فضای ذخیره سازی اطلاعات خواهد بود.

نکته دوم: ابعاد، اندازه و ظاهر

فلش مموری ها از نظر سبک طراحی، ظاهر، ابعاد و اندازه دارای نوع های مختلفی هستند و این موضوع یکی از مهمترین مسائلی است که باید برای خرید بهترین فلش مموری از سوی کاربر در نظر گرفته شود. طبیعتا هرچقدر اندازه فلش مموری کوچک تر باشد، حمل و نقل آن آسان تر خواهد شد اما بیش از اندازه کوچک بودن فلش مموری هم می‌تواند مشکلاتی مثل سهولت گم شدن آن را به همراه داشته باشد. همچنین تجربه نشان داده که فلش مموری های خیلی کوچک و ظریف نسبت به فلش مموری های بزرگ تر دوام کمتری دارند و متاسفانه زودتر خراب می‌شوند. پس در حین خرید فلش مموری به ابعاد و اندازه آن دقت کنید و فلشی را بخرید که از این نظر باب میل شما باشد.

فلش مموری های کوچک عموما برای استفاده در تبلت های هیبریدی یا لپ تاپ ها بسیار مناسب هستند چون اندازه کوچک آن ها سبب می‌شود که بتوانید فلش را دائما به دستگاه متصل کرده و بدون مشکل دستگاه را مل و نقل نمایید. اما اگر فلش اندازه بزرگی داشته باشد، امکان انجام این کار میسر نخواهد بود و احتمال گیر کردن فلش و شکستن آن وجود دارد. برای خرید فلش مموری از نظر ظاهر هم گزینه های متعددی پیش رویتان قرار می‌گیرد. این روزها فلش مموری ها در شکل و شمایل بسیار گوناگونی عرضه شده‌اند و در طراحی برخی از آن ها سعی شده تا ظاهری شبیه به جا سوئیچی، آدام و غیره ایجاد شود. لازم به ذکر است که شکل ظاهری یک فلش مموری مستقیما روی کیفیت آن تاثیرگذار نیست اما می‌تواند برای کاربر عاملی مهم در حین انتخاب و خرید باشد.

راهنمای خرید بهترین فلش مموری

نکته سوم: کیفیت ساخت

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که باید در حین خرید فلش مموری جدید در نظر گرفته شود مربوط به کیفیت ساخت خواهد بود. فلش مموری هایی که در بازار موجودند از نظر کیفیت ساخت می‌توانند کاملا با هم متفاوت باشند. کیفیت ساخت فلش مموری را می‌توان در دو حوزه بررسی کرد. حوزه اول مربوط به کیفیت بدنه و جنس فلش و حوزه دوم مربوط به کیفیت حافظه‌ای که در آن بکار رفته می‌شود. عموما فلش مموری هایی که ارزان قیمت هستند کیفیت ساخت بالایی ندارند و در بدنه آن ها از موارد مقاومتی استفاده نشده، بنابراین تحت فشار قرار گرفتن این گجت ها می‌تواند خیلی زود به آن ها آسیب برساند. اما فلش مموری هایی هم وجود دارند که ضد ضربه، ضد شوک و حتی ضد آب (فقط برخی مدل های خاص) هستند. عموما فلش هایی که در ساخت آن ها از آلومینیوم آنودایز شده استفاده می‌شود بسیار مقاوم هستند و فلش های با بدنه پلاستیکی چندان کیفیت ساخت بالایی ندارند. اما مهمتر از کیفیت بدنه فلش، کیفیت حافظه‌ای است که در آن بکار گرفته می‌شود. متاسفانه اغلب کاربران به این موضوع توجهی ندارند اما حافظه فلش مموری ها هم کیفیت های مختلفی دارد.

حافظه اغلب فلش مموری های امروزی از نوع NAND است و در آن ها از سیستم ذخیره سازی هیبریدی استفاده می‌شود. حافظه هر فلش مموری عمر مشخصی دارد! عمر حافظه فلش مموری با سیکل های نوشتن و پاک کردن اطلاعات از روی آن مشخص می‌شود. به عنوان مثال عمر حافظه یک فلش مموری معمولی شاید در حدود 2000 سیکل نوشتن اطلاعات باشد. یعنی با 2000 بار نوشتن و پاک کردن اطلاعات بر روی آن فلش عمرش به پایان می‌رسد و احتمال اینکه حافظه آن هر لحظه بسوزد به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد. اما فلش مموری های با کیفیت از حافظه های با طول عمر بیشتری بهره می‌برند. به عنوان مثال حافظه برخی از فلش مموری ها تا 5000 سیکل نوشتن اطلاعات را هم ساپورت می‌کند. بنابراین وقتی گفته می‌شود حافظه یک فلش مموری با کیفیت تر از حافظه فلش مموری دیگر است و عمر بیشتر دارد، منظور آن است که می‌توان سیکل های نوشتن و پاک کردن اطلاعات بیشتری را در آن پیاده سازی کرد.

راهنمای خرید بهترین فلش مموری

متاسفانه اغلب کاربران تصور دارند که کیفیت ساخت فلش مموری ها فقط به ظاهر و بدنه آن ها مربوط می‌شود، یعنی اگر بدنه فلش مموری پلاستیکی باشد، مطلقا کیفیت ساخت آن پایین است و اگر بدنه فلش مموری فلزی باشد، کیفیت ساخت آن بالاست. این دسته از کاربران توجهی به کیفیت حافظه فلش و عمر آن نمی‌کنند که مهمترین مسئله برای تعیین کیفیت ساخت یک فلش مموری به شمار می‌رود. اگر به فکر خرید بهترین فلش مموری هستید، مطمئنا توجه به این مسئله حائز اهمیت می‌شود و باید کیفیت حافظه فلش را در نظر بگیرید.

نکته چهارم: پشتیبانی از Micro USB

تصور کنید گوشی شما از قابلیت OTG پشتیبانی می‌کند (برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این قابلیت به مطالعه مقاله OTG چیست و چه کاربرد هایی دارد؟” بپردازید) و می‌خواهید فلش مموری را به آن متصل کنید. در این شرایط به صورت عادی باید از کابل OTG استفاده شود. کابل OTG کابلی است که یک سر آن از سوکت Micro USB بهره‌مند بوده و سر دیگر آن از سوکت USB بهره می‌برد. با نصب سوکت Micro USB کابل به گوشی و متصل کردن فلش مموری به سر دیگر کابل OTG می‌توان ارتباط مابین فلش و گوشی را برقرار کرد. در این حالت شما می‌توانید به رد و بدل فایل مابین گوشی و فلش مموری بپردازید. اما آیا همیشه ملزم به استفاده از کابل OTG برای برقراری ارتباط مابین فلش و گوشی هستیم؟ خوشبختانه اینطور نیست چون برخی از فلش مموری های علاوه بر کانکتور USB از کانکتور Micro USB هم بهره‌مند هستند!

بنابراین اگر می‌خواهید فلش مموری بخرید که به سادگی قابلیت اتصال به گوشی شما را داشته باشد، فلشی را انتخاب کنید که علاوه بر کانکتور USB به کانکتور Micro USB هم مجهز باشد. بدین ترتیب قادر خواهید بود تا فلش را مستقیما به سوکت Micro USB گوشی متصل کرده و مابین فلش و گوشی فایل رد و بدل نمایید. این قابلیت یکی از کاربردی ترین و مهمترین ویژگی هایی است که به عقیده ما باید برای خرید بهترین فلش مموری آن را در نظر بگیرید. بهره‌مند بودن فلش مموری از سوکت Micro USD وافعا در برخی مواقع می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

راهنمای خرید بهترین فلش مموری

نکته پنجم: لایه های امنیتی پیشرفته

برخی از فلش مموری ها از قابلیت های امنیتی ویژه‌ای بهره می‌برند که شاید برای خیلی از کاربران حائز اهمیت باشند. به عنوان مثال فلش مموری هایی وجود دارند که بر روی آن ها دکمه های نصب است و کاربر می‌تواند با استفاده از این دکمه ها برای فلش رمز تعیین کند. زمانی که این فلش مموری ها به کامپیوتر یا گوشی متصل شوند، تا زمانی که رمز عبور روی آن ها به درستی توسط کاربر ارائه نگردد، امکان دسترسی به اطلاعات فلش داده نخواهد شد. حتی برخی از فلش مموری های جدیدتر و پیشرفته به اسکنر انگشت هم مجهز شده‌اند. عملکرد این فلش مموری ها هم مثل همان حالت قبل است با این تفاوت که دسترسی اطلاعات با تایید جزئیات انگشت کاربر انجام می‌گیرید. این دسته از فلش مموری هایی که دارای لایه و قابلیت های امنیتی پیشرفته هستند شاید برای همه کاربران مناسب نباشند اما برای آن دسته از کاربرانی که قصد دارند اطلاعات حائز اهمیت و بسیار مهمی را با فلش خود جابجا کنند بسیار مهم و کاربردی خواهد بود. عموما فلش مموری هایی که قابلیت های این چنینی را ارائه کرده‌اند قیمت بسیار بالایی دارند و از این جهت کاربران زیادی تمایل به خرید آن ها نخواهند داشت.

راهنمای خرید بهترین فلش مموری

نکته ششم: سرعت رد و بدل دیتا

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید برای خرید بهترین فلش مموری در نظر گرفته شود مسئله سرعت رد و بدل اطلاعات است. اغلب فلش مموری هایی که در بازار وجود دارند به سوکت USB 2.0 مجهز هستند اما نمونه های دیگر و با کیفیت تری هم موجود خواهند بود که از سوکت USB 3.0 بهره می‌برند. سوکت USB 3.0 از نظر ظاهر با USB 2.0 تفاوتی ندارد اما چون تکنولوژی جدیدتری نسبت به USB 2.0 است، سرعت رد و بدل اطلاعات بیشتری را هم تحت پشتیبانی قرار می‌دهد. اگر کامپیوتری که فلش خود را به آن متصل می‌کنید هم از پورت USB 3.0 پشتیبانی کند و فلش شما هم از سوکت USB 3.0 بهره‌مند باشد، سرعت رد و بدل اطلاعات نسبت به حالت بکارگیری USB 2.0 افزایش پیدا می‌کند.

سرعت رد و بدل اطلاعات در USB 2.0 معادل 60 مگابیت در هر ثانیه است اما زمانی که سوکت پورت کامپیوتر و سوکت فلش شما USB 3.0 باشد این سرعت می‌تواند تا 640 مگابیت در ثانیه افزایش یابد. این افزایش سرعت رد و بدل اطلاعات زمانی محسوس می‌شود که بخواهید اطلاعات حجیمی را مابین فلش و کامپیوتر رد و بدل نمایید. بنابراین اگر سرعت رد و بدل اطلاعات برایتان اهمیت زیادی دارد بهتر است به دنبال فلش هایی باشید که از سوکت USB 3.0 بهره‌مند هستند.

نکته هفتم: قیمت

قیمت هم از دیگر عواملی است که مطمئنا باید در خرید بهترین فلش مموری  به آن توجه ویژه‌ای به عمل آید. فلش مموری ها در قیمت های مختلفی عرضه شده‌اند و قیمت آن ها مستقیما با کیفیت ساخت و قطعاتی که در آن ها بکار رفته ارتباط دارد. به عنوان مثال وقتی عمر حافظه فلش بیشتر باشد یا کیفیت بدنه آن بیشتر باشد طبیعتا قیمت آن فلش هم افزایش پیدا می‌کند چون مواد و تکنولوژی های گران تر و مرغوب تری در ساخت آن بکار رفته‌اند. اما با این حال همیشه قیمت بیشتر به معنای کیفیت بالاتر نیست! در خیلی از مواقع کاری که شما انتظار دارید یک فلش مموری از پس انجام آن بر آید با معمولی ترین فلش ها هم قابل انجام خواهد بود، بنابراین در این مواقع واقعا لزومی ندارد هزینه گزافی را صرف خرید فلش های گران قیمت و با کیفیت کنید.

راهنمای خرید بهترین فلش مموری

خرید فلش مموری های گران قیمت و با کیفیت فقط زمانی توصیه می‌شود که میزان استفاده شما از فلش مموری زیاد باشد و بخواهید اطلاعات خیلی مهمی را با آن جابجا کنید. در مورد ظرفیت فلش مموری هم همین موضوع صادق است. اگر حجم اطلاعاتی که نیاز دارید در فلش ذخیره شود بالا نیست، هیچ لزومی ندارد که فلش مموری با ظرفیت بالا خریداری کنید و مطمئنا همان فلش های 16 گیگابایتی می‌توانند به بهترین شکل ممکن نیازتان را برطرف سازند. پس برای خرید بهترین فلش مموری سعی کنید تعادل مابین قیمت و کیفیت را برقرار سازید. خوشبختانه قیمت فلش مموری ها خیلی بالا نیست و با پرداخت هزینه‌ای نه چندان گزاف به راحتی می‌توانید یک فلش مموری با کیفیت و کار راه انداز را تهیه کنید.

معرفی چند مورد از بهترین فلش مموری های 2019

در این بخش می‌خواهیم چند مورد از بهترین فلش مموری هایی که هم اکنون  در بازار موجود هستند را به شما عزیزان معرفی کنیم. شرکت های زیادی در این راستا فعالیت دارند اما در این میان برخی از این شرکت ها مثل کمپانی SanDisk واقعا کیفیت محصولات خود را به اثبات رسانده‌اند. دقت داشته باشید که متاسفانه نسخه های جعلی یا اصطلاحا فیک فلش مموری های معروف هم در بازار کشورمان عرضه شده‌اند و شما باید برای جلوگیری از خرید نسخه های فیک فلش مموری ها حتما به فروشندگان مطمئن مراجعه نمایید. برخی از با کیفیت ترین فلش مموری های فعلی بازار به شرح زیر هستند:

  • فلش SanDisk Extreme PRO 128GB: اگر به دنبال خرید بهترین فلش مموری هستید شک نکنید که SanDisk Extreme PRO 125GB یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. این فلش مموری از نظر سرعت رد و بدل اطلاعات به شدت سریع عمل می‌کند و از ضمانت مادام‌العمر کارکرد برخوردار است. یعنی عمر حافظه آن (سیکل های نوشتن اطلاعات بر روی آن) به قدری بالاست که شرکت سازنده مطمئن است هیچ کاربری این تعداد سیکل نوشتن و پاک کردن اطلاعات را در آن انجام نمی‌دهد. متاسفانه قیمت این فلش کمی بالاست.
  • فلش Samsung 32GB Metal Flash: همانطور که از نام این فلش مموری مشخص است، سازنده آن شرکت بزرگ سامسونگ بوده و بدنه آن از فلز تشکیل می‌شود. ظاهر این فلش شیک بوده و مقاومت بدنه آن بسیار بالاست و به راحتی آسیب و صدمه‌ای به آن وارد نمی‌شود. بنابراین اگر به دنبال خرید بهترین فلش مموری هستید احتمالا فلش Samsung 32GN Metal هم گزینه خرید خوبی برای شماست.

راهنمای خرید بهترین فلش مموری

  • فلش Kingston Digital 16GB DataTraveler: یکی دیگر از شرکت هایی که واقعا می‌توانید به فلش مموری هایش اعتماد کنید، شرکت Kingston است. فلش Kingston Digital 16GB DataTraveler یکی از بهترین فلش هایی محسوب می‌شود که توسط این کمپانی تولید و روانه بازار شده و در سال 2019 آمار فروش زیادی داشته است. اندازه کوچک، مقاومت بالا، سرعت خوب و ظاهر شیک از اصلی ترین ویژگی های مثبت این فلش مموری هستند.
  • فلش Samsung 32GB USB 3.0: اگر می‌خواهید یک فلش مموری کوچک، با کیفیت و فوق‌العاده سریع داشته باشید، شک نکنید Samsung 32GB USB 3.0 از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. این فلش مموری با ابعاد بسیار کوچک خودش به راحتی در جیب شما جا می‌شود و حتی می‌توان آن را بدون مشکل دائما به لپ تاپ متصل نگه داشت. همانطور که از نام این فلش مشخص است، سوکت آن از نوع USB 3.0 بوده و از رد و بدل اطلاعات با سرعت بالا پشتیبانی می‌کند.
  • فلش Silicon Power C80 64GB: یکی دیگر از شرکت هایی که در حوزه تولید و عرضه فلش مموری های با کیفیت فعالیت دارد، شرکت Silicon Power است. اگر به دنبال خرید بهترین فلش مموری هستید، شک نداشته باشید که فلش Silicon Power C80 64GB می‌تواند یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان باشد. مقاومت عالی، سرعت بالا، طراحی زیبا و ظرفیت و کیفیت ساخت خوب از اصلی ترین ویژگی های مثبت فلش مموری Silicon Power C80 64GB به شمار می‌روند.

موارد فوق فقط تعداد محدودی از بهترین فلش مموری هایی هستند که شما قادر به خریدشان خواهید بود. با توجه به نکاتی که در این راهنمای خرید به آن ها اشاره کردیم، شما به راحتی قادر به خرید بهترین فلش مموری خواهید بود. فراموش نکنید بهتر است سعی داشته باشید که همیشه تعادل مابین قابلیت های فلش، نیازهای شما و قیمت آن برقرار باشد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب یک راهنمای خرید برای تهیه کردن بهترین فلش مموری را خدمتتان ارائه کردیم. با توجه کردن به نکاتی که در این مطلب خدمتتان ارائه شدند، خیلی راحت قادر به خرید بهترین فلش مموری خواهید بود. در بین نکاتی که به آن ها اشاره شدند مواردی همچون ظرفیت فلش، بهره‌مندی از سوکت Micro USB و قیمت از سایر عوامل مهمتر هستند. پس توجه ویژه‌ای به این سه مورد داشته باشید.

1 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: امین رضائیان

امین هستم. در مورد تکنولوژی (به ویژه موبایل و تبلت) می‌نویسم. خوشحال می‌شم نظرتون رو در مورد نوشته‌هام بدونم.