in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه ضعیفضعیف

مکان های دیدنی آذربایجان غربی-لیست 10تایی

makanhaye didanie azarbaijan gharbi-liste 10tayi

کشور عزیزمان ایران، بخاطر وجود مردمانی با فرهنگ ها و مذاهب متفاوت در طول تاریخ، جاذبه های گردشگری متفاوتی دارد که هر یک در نوع خود خاص اند. در این مطلب قصد داریم سری به مکان های دیدنی آذربایجان غربی بزنیم. جایی که فرهنگ و تاریخ مرزها را در هم میشکند وتنها انسانیت و زیبایی هاست که جاذبه دارد.

پس همراه با شما سراغ مکان های دیدنی آذربایجان غربی می ریم و از هرگوشه این استان و در چهار فصل سال، زیباترین مکان های دیدنی آذربایجان غربی رو به شما معرفی می کنیم.

معرفی مکان های دیدنی آذربایجان غربی

1- دریاچه ارومیه، خاص ترین جاذبه گردشگری آذربایجان غربی

دریاچه ارومیه با قدمتی 13 هزار ساله، دومین دریاچه آب شور در جهان است که در چند سال اخیر تبدیل به برندی برای استان شده و نگرانی های بسیاری در خصوص خشک شدنش مطرحه. شوری بیش از حد دریاچه مانع از زیستن اکثر آبزیان شده ولی آرتیما سخت پوست جزو محدود جانداری است که در این دریاچه وجود دارد و منبع اصلی تغذیه پرندگان مهاجره.

از دیگر جذابیت های این دریاچه داشتن بیش از یکصد جزیره، رنگ زیبای آب دریاچه هنگام غروب و طلوع خورشید، کریستال های نمکی، پل زیبای واسط ارومیه- تبریز و خاصیت درمانی نمک آن برای بیماریهای رماتیسم و پوستی است. دهکده چی چست و پارک ملی این دریاچه میزبانی همیشگی برای بازدیدکنندگان هستش.

2- غار سهولان مهاباد

غار سهولان

اگر از شهر مهاباد و جاده برهان به سمت بوکان بروید، در نزدیکی روستای سهولان میتونین از دومین غار آبی ایران دیدن کنین. غار سهولان با ارتفاع 50 و عمق 30 متری در چهل کیلومتری شرق مهاباد قرارگرفته. تفاوت دمای 10-15 درجه محیط غار با فضای بیرون این مکان رو به گزینه مناسبی برای بازدید تابستانه تبدیل کرده. «سهول» در زبان کردی به معنای یخ می باشد که حکایت از دمای خنک داخل غار دارد.

در نت نظر بخوان: زیباترین غارهای ایران – لیست ۱۰تایی

3- آبشار شلماش سردشت

آبشار شلماش

تصور آبشاری خروشان با ارتفاع 15 متر در نزدیکی شهر سرسبز سردشت که 1500 متر بالاتر از سطح دریا قرار داره، میتونه نگاه هر بیننده ای رو به خودش جلب کنه. شلماش در زبان کردی به معنای تخته سنگ بزرگه، که به دلیل کوهستانی بودن و ارتفاع زیاد آبشار این نام را انتخاب کرده اند.

این آبشار در 15 کیلومتری جنوب سردشت و میان جنگل های سرسبز با امکانات رفاهی مناسب، میزبان مسافران در فصل بهار است.

4-  تخت سلیمان تکاب، یکی از مکان های دیدنی آذربایجان غربی

تخت سلیمان

در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرتکاب، مجموعه ای از آثار باستانی قرار گرفته که حتی با وجود گذشت سالیان زیاد هنوز حرف های ناگفنه بسیاری در دل خود دارد. تخت سلیمان تنها یکی از نامهای این مکان دیدنیه که برگرفته از باور زادگاه حضرت سلیمان است.

آتشکده آذر گشنسب، معبد آناهیتا، موزه آثار کشف شده، کوه زندان، دژ بلقیس و از همه مهتر دریاچه ای با رنگ فیروزه ای و عمق نامعلوم و دمای جالب تنها نمونه هایی از جذابیت های این مکان تاریخی اند. به جرات میتونم بگم تخت سلیمان جایی هستش که هیچ وقت چشم از دیدن قشنگی های تاریخ سیر نمیشه.

5- کوه زندان سلیمان (زندان دیو)

زندان سلیمان

سه کیلومتر آنطرف تر از تخت سلیمان، در دل کوه زندانی مخروطی شکل و میان تهی و عمیق قرار داره که به زندان سلیمان معروفه. چون مردم اعتقاد دارند که حضرت سلیمان دیوهای سرکش رو در آنجا زندانی میکرده. برخی هم معتقدند که این مکان زندان نبوده و در ابتدا هم چون دریاچه تخت سلیمان بوده که بعدها در اثر خشک شدن بدین شکل درآمده.

زندان سلیمان با عمق 85 متر و دهانه ای با قطر 65 متری بر فراز کوهی با ارتفاع 107 متری قرار دارد. بهتون پیشنهاد میکنم در فصل های گرم حتما یه سری به این زندان بزنین.

6- دریاچه مارمیشو، جاذبه بکر ارومیه

دریاچه مارمیشو

بعد از بازدید از دریاچه ارومیه و لذت کافی بردن از مناظر دیدنی اش، اینبار دل از شوری آب می کنیم و سراغ دریاچه شیرین و زیبای مارمیشو در 45 کیلومتری غرب ارومیه می ریم.

دریاچه مارمیشو با وسعتی 5 هکتاری و عمقی 50 متری و پوشش درختی بسیار بکر وزیبا، به مکانی مناسب یرای زندگی ماهیان قزل آلا تبدیل شده و برای هر ماهیگیر عاشق ماهیگیری در آب های آبی و آرام دلبری می کند. پس اگر اهل کوهنوردی هستین شمارو به دیدن این دریاچه با حیات جانوری متفاوت و مناظر فوق العاده در روستای مارمیشو، نزدیک مرز ایران وترکیه دعوت میکنم.

در نت نظر بخوان: معرفی بهترین رستوران های ارومیه

7- تپه حسنلو در شهر نقده

تپه حسنلو

مقصد بعدی سفرما 10 کیلومتر آنطرف تر از شهرستان نقده و نزدیک روستای حسنلو ست. تپه ای باستانی به شکل دایره و قطری در حدود 250-280 متر و قدمتی چند هزار ساله، که بخاطر نزدیکی با روستای حسنلو به آن تپه حسنلو می گویند.

بر روی این تپه دژ مستحکمی وجود دارد که در دل خود حیاط مرکزی بزرگ، خمره های بزرگ برای ذخیره آب، ستون هایی با فاصله منظم، اتاق های متعدد و کشف نشده های بسیار دارد. جام طلایی حسنلو با طرحی هنری مهمترین اثر کشف شده این تپه است.

8- پیست اسکی خوشاکو در ارومیه

خوشاکو

آذربایجان غربی استانی با چهارفصل زیباست. اگر در دل زمستان هوس تجربه هیجان زیاد رو کردین پس لباسهای گرمتون رو بپوشین و به پیست اسکی خوشاکو بیایید. این پیست تنها پیست اسکی استانه که در 30 کیلومتری غرب ارومیه و مناطق خوش آب و هوای راژان قرار دارد. پیست اسکس خوشاکو با مساحتی 50 هزار مترمکعبی نه تنها در زمستان بلکه بدلیل داشتن شیب مناسب، حتی در تابستان هم میزبان علاقمندان به اسکی روی چمن می باشد.

9- قره کلیسا در چالدران

قره کلیسا

قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس (نام یکی از حواریون حضرت مسیح)، قدیمی ترین کلیسای جهان و دومین مکان مقدس مسیحیان در جهان است. این کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر بدون کولر ایران یعنی چالدران قرار دارد و هرساله در اواخر تیر ماه به محل تجمع مسیحیان ایرانی و خارجی و ارامنه برای انجام مراسمات تبدیل می شود.

قره کلیسا تلفیقی از معماری، فرهنگ و مذهب ایران و ارمنستان است که تاریخچه آن به اوایل دوران مسیحیت برمی گردد و در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.

10- چشمه کانی گراوان در سردشت

گراوان - مکان های دیدنی آذربایجان غربی

در کنار روستای کانی گویز، نزدیک شهر ربط، نقاش هستی اینبار با استفاده از مسیر جاری شدن آب چشمه، منظره ای زیبا و رنگین پدید آورده. صخره ای آهکی و رنگین با ارتفاع 20 متر وچشمه ای جوشان در بالای آن، که به دلیل سنگین بودن آبش به کانی گراوان (واژه کردی) معروف است.

این چشمه در 12 کیلومتری شمال شرقی سردشت قرار گرفنه و آب آن معدنی و گازدار و درمانی برای بیماران پوستی است. فصل بهار بهترین زمان ممکن برای بازدید کنندگان است.

در آخر امیدوارم که در سفر و بازدید از استان آذربایجان غربی لحظات خوشی را سپری کنید و اگه خواستین از تجربه های سفرتون برامون بگین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..