in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

سرمایه گذاری در بورس ایران – 20 نکته کاربردی

sarmaye gozari dar bors iran – 20 nokteye karbordi

سرمایه گذاری در بورس ایران اخیرا به موضوعی تبدیل شده که تمامیه اغشار جامعه به دنبال آن هستند، دلیل هم واضح است: سرمایه گذاری در بورس ایران در حال حاضر جذاب ترین نوع سرمایه گذاری مالی در ایران محسوب می شود و بازدهی به مراتب بالاتری از بازار های مالی دیگر مانند: طلا، سکه، ارز، املاک، ماشین و حتی بانک است. در ارتباط با سرمایه_گذاری_در_بورس_ایران میتوان گفت که، شاخص کل بورس در بهترین مکان خود قرار دارد و هر روز قله جدیدی را فتح میکند و کام سهامداران رو شیرین و شیرین تر میکند، البته اصلاح های مقطعی هم سر راه شاخص قرار دارد ولی روند شاخص به صورت کلی و بلند مدت صعودی و بسیار مناسب جهت ورود سرمایه گذاران به شمار می آید.

راهنمای سرمایه گذاری در بورس ایران

سرمایه گذاری در بورس ایران – 20 نکته کاربردی

1)  چشم انداز صنعت برتر بازار بورس

نخستین و اساسی‌ ترین گام سرمایه گذاری در بورس ایران، انتخاب صنعت میباشد.

صنعتی که با توجه به تحولات اقتصادی، سیاسی و بین‌ الملل دارای بیشترین پتانسیل سود و رشد در آینده می باشد. میزان رقابت، سهولت ورود رقبای جدید، دسترسی به مواد اولیه و بازار محصول از جمله مواردی هستند که سودآوری شرکت ها را در هر صنعت تحت تأثیر قرار می‌دهند.به عنوان مثال صنایع فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، مواد و محصولات دارویی، محصولات شیمیایی و… را می‌ توان بر شمرد.

در حال حاضر در بازار بورس و اوراق بهادار 34 صنعت وجود دارد.

2) انتخاب شرکت برتر جهت سرمایه گذاری در بورس ایران

پس از این که صنعت مورد نظر با توجه به نکاتی مذکور انتخاب شد.

حال باید با بررسی و تحلیل (اعم از EPS، اختلاف قیمت و …) بهترین شرکت در این صنعت انتخاب شود.

در بازار بورس و اوراق بهادار حدود 580 شرکت یا سهم وجود دارد. برای مثال سهام خودرو که متعلق به شرکت ایران خودرو میباشد یا سهام نوری که مربوط به پتروشیمی نوری هستش و یا سهام رنیک که مربوط به شرکت جنرال الکتریک هست و مثال هایی از این دست … .

در نت نظر بخوان : بهترین ارزهای دیجیتال – ۵۰ نکته ای که باید بدانید

3) میزان نقد شوندگی سهم در خرید و فروش سهام

نقدشوندگی یک سهم به سهولت در خرید و فروش آن سهم در حداقل‌ ترین زمان ممکن، بدون تغییر قابل ملاحظه در قیمت آن اشاره دارد. هرچه قدرت نقد شوندگی افزایش پیدا کند، ریسک در سهم کاهش می‌ یابد. در سهام هایی که قدرت نقد شوندگی بالاست هنگام خرید و فروش به هیچ گونه مشکلی بر نخواهید خورد و در کوتاه ترین زمان معامله شما انجام خواهد شد.

4) سودآوری سهام ( EPS )

شرکت ها بورسی موظف هستند در ابتدای سال مالی خود، جهت سال مالی آینده، صورت سود و زیان پیشنهادی خود را ارائه کنند. شرکت ها هر 3 ماه گزارشات مالی منتشر می‌کنند و در این گزارشات گاهی صورت سود و زیان پیشنهادی بیشتر و گاهی کمتر از پیش بینی در می‌آید که اصطلاحا به آن تعدیل مثبت و منفی می‌گویند.

EPS یا سود آوری از تقسیم سود یا زیان پس از کسر مالیات، بر تعداد کل سهام حاصل می‌ گردد.

5) بررسی درصد سهم شناور آزاد جهت سرمایه گذاری در بورس ایران

درصد سهم شناور آزاد بخشی از سهام شرکت به شمار می آید که در اختیار سهام داران غیر راهبردی قرار دارد و احتمال عرضه آن در بازار بسیار بالا است.

هرچه درصد سهام شناور بیشتر باشد بدین معناست که حجم معاملات و سرعت گردش معاملات و در نتیجه نقدشوندگی سهم افزایش پیدا خواهد کرد.

سرمایه گذاری در بورس ایران

6) درصد مالکیت سهام داران عمده بازار بورس

هسته اصلی تصمیم‌ گیری در یک شرکت بورسی، اعضای هیئت مدیره هستند که توسط سهام داران عمده تعیین می‌ گردد.

سهام داران عمده به آن دسته از سهام دارانی گفته می‌ شود که مالکیت بیش از 1 درصد سهام کل شرکت را در بردارند. اگر درصد بیشتری از سهام شرکت در اختیار سهام داران عمده باشد، درصد سهام کمتری در دست سهام داران خرده می‌ باشد. پس در نتیجه سهم با هیجان کمتری روبرو خواهد شد.

7) بررسی نسبت P/E جهت سرمایه گذاری در بورس ایران

نسبت P به E که از تقسیم قیمت سهام (Price) به سود یا زیان خالص (EPS) حاصل می گردد.

یکی از ساده‌ ترین و کاربردی ترین نسبت‌های ارزش گذاری سهام به شمار می آید.

باید به این نکته توجه داشت که بالا یا پایین بودن این نسبت به تنهایی نمی‌ تواند معیار انتخاب و تصمیم‌ گیری قرار بگیرد. هر P/E بالایی بد نیست و هر P/E پایینی نیز الزاما خوب نیست.

در نت نظر بخوان : ایده های جدید کسب و کار – لیست ۵۰ تایی

8) شفافیت اطلاعات شرکت ها

سهام داران و سرمایه گذاران بازار بورس و اوراق بهادار باید سهام شرکتی را تحلیل و ارزیابی و انتخاب کنند که از شفافیت اطلاعاتی برخوردار بوده و از نظر اطلاع‌ رسانی دارای عملکرد مناسب و بروزی باشد. عدم اطلاع‌ رسانی به موقع و مناسب باعث قوت گرفتن شایعات می‌شود که سهم را دچار نوسانات شدید قیمتی و هیجان می‌ کند.

9) خرید سهام متنوع در سبد سهام

تمامی سهام داران بازار بورس و اوراق بهادار باید به این نکته توجه داشته باشند که در سبد سهام خود، سهام شرکت های مختلف و متنوع را قرار دهند. توصیه می‌ شود که از هر صنعت بیش از یک شرکت انتخاب نشود و تمام سرمایه را بر روی سهام به صورت مساوی تقسیم کنند، این عمل باعث می‌ شود که ریسک در سرمایه گذاری و سود و زیان به حداقل برسد.

10) اخبار توسعه و پیشرفت شرکت

اگر شرکتی خبر افزایش سرمایه را که به هر دلیلی باعث پیشرفت و سود دهی شرکت شده است اعلام کند، باعث افزایش تقاضا میگردد و همینطور عرضه کم خواهد شد و قیمت سهم رشد خواهد کرد. چنانچه اخباری از سوی شرکت منتشر گردد که باعث کاهش سودآوری و فروش شرکت شود، کاهش تقاضا و افزایش عرضه را در پی خواهد داشت که این امر سرانجام به نزول قیمت سهام شرکت منجر خواهد شد.

سرمایه گذاری در بورس ایران

11) اصول و مفاهیم مقدماتی بورس را یاد بگیرید

جهت تصمیم صحیح لازم است اصول اولیه بورس را فرا بگیرید.

12) برای سرمایه گذاری در بورس ایران، سرمایه بیکار داشته باشید

لطفاً سرمایه ای را به سرمایه گذاری در بورس اختصاص دهید که حداقل برای دوره های 6 یا 12 ماهه به آن احتیاج نداشته باشید. ممکن است پس از سرمایه گذاری در سهام برآورد شما با انحراف مواجه شود و مجبور باشید برای مدتی سهم را در سبد خود نگه دارید که اینکار به سرمایه بیکار نیاز دارد.

13) تحلیل های سیاسی و اقتصادی انجام دهید

قبل از سرمایه گذاری لازم است نیم نگاهی کلی به سیاست و اقتصاد کلان داشته باشید.

یعنی تصمیمات سرمایه گذاری را با توجه به آن انجام دهید.

 قیمتهای جهانی کالاها و نفت، قیمت جهانی طلا، برابری ارزها و سایر مفاهیم اقتصاد کلان مانند نرخ تورم، رشد، تولید ناخالص داخلی را نیز در نظر بگیرید.

در نت نظر بخوان : پر طرفدارترین شغل ها در سال ۱۴۰۴ – لیست ۱۰ تایی

14) جهت سرمایه گذاری در بورس ایران استراتژی داشته باشید

با توجه به حالات روحی و روانی و همچنین هزینه پولی که به بورس اختصاص داده اید ، یکی از استراتژی های محافظه کارانه ، جسورانه و میانه رو را رعایت کنید و برای سبدتان برنامه داشته باشید.

15) شاخص بورس را جهت سرمایه گذاری در بورس ایران در نظر داشته باشید

شــــــاخص بورس و شرکتهای تأثیر گذار بر آن را کنترل کنید و زمانی که زمزمه های حبابی شدن بازار به گوش میرسد در تصمیمات دقت کنید.

سرمایه گذاری در بورس ایران

16) به شایعات توجه نکنید 

بسیاری از افراد تأثیر گذار در بازار، پس از خرید سهام اقدام به خبر سازی و شایعه پراکنی برای آن مینمایند که باید مراقب باشید و باتدبیر عمل نمایید.

17) سهامتان را بفروشید

اگر سهمی را طبق توصیه دوستان و یا پس از تحلیلهای خودتان خریدید و اوضاع طبق مراد شما نبود آنرا بفروشید.

18) برای سرمایه گذاری در بورس ایران و انجام معاملات وقت بــــــگذارید

معامله گران موفق روزانه به بررسی بازار پرداخته و از کلیه امکانات از قبیل روزنامه، اینترنت، حضور در تالار بورس، حضور در شرکتها و سایر راهها استفاده مینمایند.

19) براساس صحبت‌های افراد خرید و فروش نکنید 

صحبت‌ها و توصیه‌ های خرید و فروش را فقط گوش کنید و بخوانید ولی سریع اجرا نکنید.

سرمایه گذاری در بورس ایران

20) همیشه 30% سرمایه‌تان نقد داشته باشید

تا زیر و بم کار را یاد نگرفتید تک سهم نشوید. تک سهم شدن مخصوص معامله‌ گران بسیار حرفه ای و رانت‌ دار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: احسان رباط جزی

سلام احسان رباط جزی هستم دانشجوی رشته مهندسی صنایع و علاقه مند به حوزه نویسندگی سایت، اونم به خاطر اینکه بتونم تجربیات و دانش خودم رو با بقیه هم به اشتراک بگذارم و همینطور آدم پر انرژی و فعالی محسوب میشم.