financial stock market graph on technology abstract background
in

بی نظیربی نظیر

سرمایه گذاری در بورس ایران برای تازه واردها

sarmaye gozari dar burs baraye taze varedha

میل به کمالات بی‌نهایت، یکی از خصوصیات ذاتی انسان است و آدمی در طول زندگی همیشه برای رسیدن به اهداف و خواسته‌هایش تلاش می‌کنه و برای تحقق این اهداف دست به سرمایه گذاری می‌زند. امروزه سرمایه گذاری در بورس ایران یکی از گزینه های جذاب به شمار می رود. ولی این سرمایه گذاری نیازمند اطلاعات و دانش ابتدایی است تا سرمایه گذاران سرمایه خود را به راحتی از دست ندهند. در این مقاله به حداقل اطلاعات لازم جهت سرمایه گذاری در بورس ایران اشاره می کنیم.

اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری در بورس ایران برای تازه واردها

1- حفظ سرمایه، شرط اول سرمایه گذاری در بورس ایران

حفظ سرمایه در بازار بورس

اولین هدف هر سرمایه گذاری باید حفظ سرمایه باشد. وارن بافت یکی از موفق ترین سرمایه گذاران در معاملات سهام است. او در سرمایه گذاری اش به دو قانون ابتدایی و اصلی  اشاره می کنه.

قانون اول: هرگز پول از دست ندهید…..قانون دوم: قانون شماره یک را هرگز فراموش نکنید.

شما برای ادامه فعالیت و بقا خود در بورس ایران، به سرمایه نیاز دارین. پس اول به فکر بقا باشین بعد پیشرفت و کسب سود.

2- مفاهیم بازده و ریسک

ریسک و بازده سرمایه گذاری در ایران

هدف از سرمایه گذاری کسب سود است. در واقع زمانی ما حاضر هستیم سرمایه خود را بطور موقت از دست بدیم که پس از مدتی بیشتر از مبلغ یا مقدار ابتدایی دریافت کنیم. بازده به معنای میزان سود یا زیان در یک سرمایه گذاری است. مثلا اگر شما سهام شرکتی را به قیمت 100 تومان بخرید و پس از مدتی آنرا به 120 تومان بفروشید، شما 20 درصد سود کسب کردین.

ریسک به چه معناست؟ بطور کلی به وجود هرگونه عدم اطمینان در نتیجه و سرانجام کاری، ریسک می گویند. وقتی شما دست به سرمایه گذاری میزنین و در مورد سوددهی یا ضرر سرمایه گذاری خود اطمینان ندارین، این نبود اطمینان در سرمایه گذاری یا حتی در زندگی روزمره به معنای پذیرش ریسک است.

از لحاظ تئوری بازده بیشتر تنها با ریسک بیشتر محقق می شود ولی واقعیت بازار سرمایه هم چون  بورس چیز دیگریست. اگر شما از ریسک بدتون میاد می تونین اوراق مشارکت دولتی بخرین یا پولتون رو بانک بزارین و سودش رو بگیرین. ولی اگر سودی بیشتر از نرخ بهره بانکی بخواین باید ریسک کنید و سهام بخرید. از قدیم گفتن….هر که طاووس خواهد، جور هندوستان کشد.

3- مراجعه به کارگزاری

کارگزاری بورس در ایران

در نت نظر بخوان:  بهترین کارگزاری آنلاین بورس

برای شروع سرمایه گذاری شما باید به کارگزاری مراجعه کنین و پس از احراز هویت و ارایه مدارک، کد معاملاتی دریافت کنین. بر اساس بند13 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار ج.ا که در آذرماه 1384 مجلس آن را تصویب کرد، کارگزار شخصی حقوقی است که اوراق بهادار رو برای دیگران و به حساب آنها معامله می کنه.

در واقع کارگزار حکم بنگاه معاملاتی را دارد ولی در بازار بورس و سرمایه. کارگزاران پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، پذیرش در بورس مربوط و عضویت در کانون سرمایه گذاران می توانند در بازار بورس فعالیت داشته باشن.

4- انتخاب شیوه معامله

شیوه معامله در بورس ایران

امروزه با پیشرفت دنیای مجازی، معاملات سهام و سرمایه گذاری در بورس بسیار آسان شده و با گرفتن کد معاملاتی از کارگزار به راحتی میشه در منزل خود نشست و به خرید و فروش سهام پرداخت. این کار با گوشی های هوشمند امروزی و سیستم عامل به راحتی انجام میشه. ولی اگه به هر دلیلی نتونستین از معاملات برخط آنلاین استفاده کنید، می شه از طریق تلفن و یا حضوری سفارشات خرید  فروش خودتون رو به کارگزاری اعلام کنین.

5- احساسی و براساس شایعات معامله نکنید!

شایعات سرمایه گذاری در بورس ایران

یکی از ویژگی های مشترک سرمایه گذاری در بورس ایران با بورس های خارجی، وحود شایعه و اطلاعات کذب است. شایعات بخش جدایی ناپذیر بازار سهام و بورس است که اغلب باعث زیان سرمایه گذاران تازه واردی می شود که احساسی عمل می کنند.

در واقع عده ای سودجو با هدف کسب سود شروع به پخش شایعات در مورد سهام و بازار سرمایه می کنند و از خرید و فروش هیجانی دیگر سرمایه گذاران نفع می برند. یک سرمایه گذاری غیر منطقی به راحتی می تواند تمام سرمایه شما را به باد دهد..پس اصل اول که حفظ سرمایه است رو یادتون نره و احساسی معامله نکنید.

6- قصد بورس بازی دارین یا سرمایه گذاری بلند مدت؟

بورس بازی در بازار سرمایه

اگر شما قصد کسب سود آنی و سریع در مدت کوتاه رو دارین و حاضرین برای تحقق این هدف ریسک زیادی قبول کنین پس شما یک بورس باز هستین! بورس باز قصد نگهداری سهام را ندارد و به دنبال سود حاصل از مابه التفاوت قیمت خرید و فروش سهام است و معالات متعددی انجام می دهد.

ولی سرمایه گذاری که دیدی بلند مدت دارد، هدفش از سرمایه گذاری نگهداری سهام و مشارکت در تصمیمات شرکت سهامی عام است. این سرمایه گذار از محل  سود سالانه و افزایش تدریجی قیمت کسب سود میکند. برای شروع سرمایه گذاری همیشه دیدی بلند مدت داشته باشین تا ریسک سرمایه گذاری شما کم بشه.

7- صورتهای مالی بهترین منبع تحلیل بنیادی

صورتهای مالی بازار بورس

از ویژگی های جذاب بورس شفافیت اطلاعاتی است. یعنی شما به راحتی می تونین از سایت codal.ir  صورتهای مالی سالیانه یا میان دوره ای شرکت های سهامی پذیرفته شده در بورس را مشاهده کنید. این صورتهای مالی شامل ترازنامه و صورت سود و زیان و… هسنتد که وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی یک شرکت را می توان تا میزان قابل توجهی از آنها فهمید. پس اگه بخواین تحلیلی بنیادی از وضعیت شرکتی داشته باششن که می خواین سهامش رو بخرین پس حتما نگاهی به صورتهای مالی شرکت بندازین.

8- سبد سرمایه گذاری تشکیل بدین

پرتفوی سرمایه گذاری در بورس

در نت نظر بخوان: سرمایه گذاری پر سود در ایران

یه ضرب المثل معروف سرمایه گذاری می گه: هیچ وقت همه تخم مرغ هات رو توی یه سبد نذار…چون اگه از دستت بیوفته چیزی برات باقی نمی مونه. مصداق این ضرب المثل تنوع بخشی در خرید سهام است. در واقع ریسک سرمایه گذاری در بورس ایران رو میشه با تشکیل سبد کاهش داد.

به زبانی ساده، همه سرمایه خودتون رو صرفا در یک بخش نذارین و بخشی از اون رو در صنایع پتروشیمی و بخشی دیگر در صنایع خودرو و یا هر بخشی که مصلحت می دونین سرمایه گذاری کنین. البته تنوع بیش از حد نیز، باعث کاهش بازده می شه پس دقیق عمل کنید.

9- صندوق سرمایه گذاری مشترک

صندوق سرمایه گذاری مشترک

اکثر اشخاص علاقمند به سرمایه گذاری در بورس ایران هستند ولی چون  تجربه کافی ندارن و نمی خوان به راحتی سرمایه خودشون رو از دست بدن، از ورود به بورس می ترسن. صندوق های سرمایه گذاری بهترین گزینه برای چنین افرادی است. در واقع شما سرمایه خود را در اختیار خبرگان و متخصصین بازار سرمایه قرار می دین تا با پول شما سرمایه گذاری کنن و به نسبت سهم شما در صندوق به شما سود یا زیان دهند.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک د رواقع نهادهای مالی هستند که فعالیت اصلی آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار است؛ و مالکان آن به نسبت سرمایه گذاری خود در سود و زیان صندوق شریکند.

در آخر امیدوارم این موارد بعنوان حداقل اطلاعات لازم برای شروع سرمایه گذاری در بورس مفید واقع شود.منتظر نظرات شما هستیم…

1 دیدگاه

نظر بده

    مطلب های مرتبط

    1. مطلب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نویسنده: کیوان چوگلی

    سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..