in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح بامزهبامزه ضعیفضعیف

فیلم جوکر بهترین فیلم IMDB چرا محبوب شده است؟

film joker behtarin film IMDB chera mahbub shode ast?

بر اساس سایت معروف IMDB، برای چند هفته فیلم جوکر بهترین فیلم IMDB قرار داشت. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود. ولی رأی‌های داده شده بازتابی از نظرات منتقدین در وب‌سایت روتین تومیتوز (Rotten Tomatoes) نیست. اما این رأی‌ها نشان می‌دهد که کاربران نسبت به فیلم هیجانی روان‌شناختی تاد فیلیپس دید مثبتی دارند. در فیلم جوکر مستقل از کاراکتر جوکر، ما مشاهده می‌کنیم که او چگونه به یک دلقک انتقام‌جو و کینه‌توز تبدیل می‌شود.

فیلم جوکر بهترین فیلم IMDB چرا محبوب شده است؟

فیلم جوکر بهترین فیلم IMDB

موضوع فیلم جوکر بسیار خاص است

فیلم جوکر پس از اکران در آمریکا طی ماه اکتبر با فروش فوق‌العاده‌اش رکوردهای بسیاری را جابه‌جا کرد. در نخستین دوشنبه اکرانش، فیلم جوکر نزدیک به 10 میلیون دلار درآمد کسب کرد. واکین فینیکس به عنوان شخصیت اصلی فیلم جوکر، نقش کمدین با انگیزه را ایفا می‌کند که پس از تحقیر و طرد شدن توسط اجتماع دچار یک اختلال روانی می‌شود و تصمیم می‌گیرد با تغییر مسیر زندگی‌اش راه اجتماع ستیزی را در پیش بگیرد. اثر جوکر در ابتدا قرار بود فیلمی مستقل باشد، اما در ادامه پیرو موفقیت‌های گوناگونش به احتمال زیاد ما شاهد دنباله‌‌ای دیگر از این عنوان خواهیم بود.

فیلم جوکر بهترین فیلم IMDB

در نت نظر بخوان: بهترین سریال های خارجی از نظر IMDB

رتبه IMDB فیلم جوکر

در سایت IMDB فیلم جوکر بین 250 فیلم برتر تاریخ سینما رتبه 9 را به خود اختصاص داده است. این فیلم در سیستم نمره‌دهی 1 تا 10 سایت IMDB بر اساس رأی 193000 از کاربران این سایت توانسته نمره‌ 9 را کسب کند. ظاهرا 55 درصد از کاربران نمره‌ 10، 23 درصد از کاربران نمره 9 و سایر کاربران نمره 2 الی 8 را به این فیلم داده‌اند. تخمین زده شده که حدود 1.4 درصد از کاربران نیز پائین‌ترین نمره ممکن را (1) به فیلم جوکر داده‌اند.

فیلم جوکر بهترین فیلم IMDB

نمره کنونی فیلم جوکر در سایت IMDB احتمالا برای طرفداران بسیار خوشایند است اما بدون شک در ادامه این نمره با کاهش روبه‌رو خواهد شد. زیرا اگر به 10 فیلم نخست سایت IMDB توجه کنیم این آثار مضامینی چون آزادی و عدالت را پوشش می‌دهند. اما فیلم جوکر با داستان خاصش با این فیلم‌های کلاسیک تفاوت دارد. شاید این اثر برای برخی از طرفدارانش فیلمی بی‌نقص محسوب شود اما برای طرفداران سینما این فیلم از معیارهای 10 فیلم نخست فاصله دارد. به‌طور مثال فیلم رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption) که در رتبه نخست حضور دارد فیلمی با تمرکز بر میل به آزادی است. فیلم‌های پدرخوانده 1 (The Godfather) و پدرخوانده 2 (Godfather Part II) که فیلم‌های رتبه 2 و 3 هستند بر روی مضامینی چون اجتماع و خانواده تمرکز دارند. 5 فیلم دیگر نیز درمورد سیستم عدالت و قضایی آمریکا بحث می‌کنند. در نتیجه تمام فیلم‌های موردنظر موضوعاتی مانند فقدان و عدالت را پوشش می‌دهند.

آیا فیلم جوکر رتبه خود را حفظ خواهد کرد؟

فیلم جوکر بهترین فیلم IMDB

احتمالا با گذر زمان فیلم جوکر از لیست 10 فیلم و یا حتی 100 فیلم برتر سایت IMDB سقوط کند. اگرچه ممکن است این رتبه‌بندی برای برخی افراد مهم باشد اما چیزی که واقعا اهمیت دارد این است که فیلم فیلیپس به صحبت‌هایش راجع‌به فرهنگ سینمای مدرن دامن می‌زند. بااینکه حوادث داستان فیلم جوکر در سال 1981 تنظیم شده است، اما این اثر با درون‌مایه‌ زندگی مدرن سعی دارد تا زندگی افرادی را به‌تصویر بکشد که فکر می‌کنند فراموش شده‌اند، دارای زندگی اشتباهی هستند و یا با آن‌ها بد رفتار شده است. احتمالا همین مضمون نیز باعث شده تا گروه خاصی از افراد نمره بالایی به این فیلم در سایت IMDb بدهند.

درنت نظر بخوان: بهترین فیلم های عاشقانه خارجی

با این تفاصیل اگرچه فیلم جوکر در حال حاضر جزو بهترین فیلم‌های سایت IMDb محسوب می‌شود و جزو 10 فیلم برتر این سایت است، اما نباید انتظار داشته باشیم این اثر در ادامه همین رتبه را داشته باشد و به عملکرد خارق‌العاده‌اش ادامه بدهد. ولی بدون شک فیلم جوکر همواره به‌عنوان اثری زیبا در تاریخ سینما ماندگار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: حمید پورمحمد