in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح ضعیفضعیف بامزهبامزه

تاریخچه باشگاه استقلال

تاریخچه باشگاه استقلال

تاریخچه باشگاه استقلال، نمادی از اصالت و هویت پرافتخارترین تیم ایرانی در آسیاست. باشگاه استقلال قدیمی ترین تیم حاضر در رقابت های لیگ برتر است. در این پست ابتدا تاریخچه تاسیس باشگاه را از زمان نام دوچرخه سواران و تاج کبیر تا رسیدن به استقلال امروزی مرور می کنیم و به گوشه ای از قهرمانی ها و اسطوره های باشگاه اشاره خواهیم کرد. با ما در ورق زدن بخشی از تاریخچه باشگاه استقلال همراه باشین.

تاریخچه تأسیس باشگاه استقلال

باشگاه دوچرخه سواران:

پس از جنگ جهانی دوم، عده ای از ورزشکاران رشته دوچرخه سواری تشکیل صنفی دادند که در تاریخ ۴ مهر ۱۳۲۴ این تشکل صنفی به باشگاه تبدیل شد و چون توسط ورزشکاران رشته دوچرخه سواری به وجود آمده بود، نام باشگاه را دوچرخه سواران نامیدند.

دوچرخه سواران

تیمسار پرویز خسروانی که در آن زمان درجه ستوانیکم داشت، یکی از اعضای موسس باشگاه بود. باشگاه دوچرخه سواران علاوه بر دوچرخه سواری در رشته های دیگر ورزشی فعالیت حرفه ای داشت که شامل فوتبال هم می شد.

به تدریج و با همت تیمسار پرویز خسروانی و استاد علی دانائی فرد و ادغام تیم نادر به سرپرستی محمد جاویدان و تیم شهاب به سرپرستی پرویز عمو اوغلی و دیگر بزرگانی هم چون سید آقا جلالی، ناصر ملکی و گرائیلی، باشگاه فوتبال دوچرخه سواران شکل رسمی تری به خود گرفت.

این باشگاه در همان سالهای ابتدایی فعالیت خود تبدیل به رقیبی جدی برای تیم های مطرح آن زمان هم چون شاهین و دارایی شد.

باشگاه تاج:

تیمسار پرویز خسروانی در سال ۱۳۲۸ با تصویب هیئتی ۵ نفره (شامل دانائی فرد، گرائیلی، عمواوغلی، آقا جلالی و ناصر ملکی) امتیاز باشگاه دوچرخه سواران را خرید و نام آن را به تاج تغییر داد.

تیم تاج افتخارات زیادی در سطح کشوری و آسیا کسب کرد که مهم ترین آن قهرمانی در جام باشگاه های آسیا در سال ۱۳۴۹ بود. مطرح شدن نام باشگاه تاج در رشته های مختلف ورزشی و کسب عناوین قهرمانی فراوان به تدریج منجر به تاسیس سازمان ورزشی و فرهنگی تاج گردید؛ که در نهایت توسط تیمسار خسروانی وقف عام گردید.

باشگاه تاج

باشگاه استقلال بیش از ۳۰۰ شعبه داخلی و خارجی داشت و در ۱۵ رشته قهرمان بود و اولین باشگاهی بود که در ایران باشگاه فوتبال زنان تشکیل داد.

باشگاه استقلال :

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، کلیه دارایی های سازمان ورزشی و فرهنگی تاج مصادره شد و سطح فعالیت باشگاه کاهش یافت. در آن زمان بزرگانی هم چون منصور خان پور حیدری و عنایت الله آتشی مانع از انحلال تیم فوتبال باشگاهی شدند و فعالیت باشگاه تاج را در قالب تیم استقلال امروزی ادامه دادند و نام باشگاه تغییر یافت.

استقلال در حال حاضر اگر چه رنگ و نشانی از آن سازمان فرهنگی و ورزشی قدیم را ندارد ولی هم چنان اصیل و پرقدرت بعنوان مدعی در لیگ برتر فعالیت می کند و قدیمی ترین تیم در لیگ برتر و جام حذفی بشمار می آید.

استقلال کنونی یکی از دو تیم پرطرفدار پایتخت است و بازیکنان بزرگی در سطح ملی و باشگاهی دارد. ولی از همه مهمتر این است که استقلال و ۷۴ سال هویت و اصالتشه که از بازیکنان جوان، قهرمان می سازد و بعنوان پرافتخار ترین تیم ایرانی در آسیا، فعالیت خود را ادامه می دهد.

باشگاه استقلال

افتخارات باشگاه استقلال

استقلال قهرمانی های متعددی در سطح ملی و قاره ای دارد که در اینجا این قهرمانی ها را در قالب سه دسته بندی جام های استان تهران، لیگ برتر و جام حذفی کشوری و در قاره آسیا بیان می کنیم.

جام های استان تهران:

استقلال از همان زمان که نام باشگاه دوچرخه سواران بود، بعنوان مدعی خودش را مطرح کرد و رقیبی جدی برای تیم های شاهین و دارایی و سپس پرسپولیس و پاس بود. در آن زمان استاد علی دانائی فرد همزمان بعنوان بازیکن و مربی  در باشگاه فعالیت داشت و افتخارات زیادی با این تیم کسب کرد.

استقلال ۱۴ قهرمانی در جام باشگاه های تهران و ۴ قهرمانی در جام حذفی آن دارد که با احتساب سوپر جام باشگاه های تهران در سال ۱۳۷۳، در کل با ۱۹ عنوان قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت هاست.

لیگ برتر و جام حذفی کشوری:

قهرمانی باشگاه استقلال

در نت نظر بخوان: زندگی نامه لیونل مسی

استقلال قدیمی ترین تیم حاضر در رقابت های لیگ برتر و حذفی کشور است. ۸ عنوان قهرمانی در لیگ را دارد و در جام حذفی با ۷ قهرمانی رکورددار است. رقبای اصلی استقلال در این رقابت ها تیم های پرسپولیس و سپاهان و ذوب آهن هستند که طی سالهای اخیر تراکتورسازی تبریز و دیگر تیم های شهرستانی بعنوان مدعی به آن اضافه شدند.

جام باشگاه های آسیا:

قهرمانی باشگاه استقلال

استقلال ۴ بار در فینال رقابت باشگاه های آسیا حضور داشته و دو قهرمانی و دو نائب قهرمانی در سطح این رقابت ها کسب کرده.

اولین قهرمانی استقلال فروردین سال ۱۳۴۹ و در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی امروزه) بدست آمد که تاج ایران در مقابل هاپوئل رژیم صهیونیستی قرار گرفت و با گل های غلام وفا خواه معروف به مرد جام ها و مسعود معینی قهرمان شد. در آن زمان زدراکو رایکوف سرمربی استقلال بود.

دومین قهرمانی در سال ۱۳۷۰ و زمان مربیگری منصور پورحیدری کسب شد و استقلال با نتیجه ۲بر یک لیائونینگ چین را شکست داد. پورحیدری وجه مشترک هر دو قهرمانی استقلال در آسیاست در اولی بعنوان بازیکن و در دومی بعنوان سرمربی.

در سال ۱۳۸۶ لوگوی باشگاه استقلال منقش به دو ستاره طلایی به افتخار این دو قهرمانی شد که پس از تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا و سازمان لیگ، شکل رسمی تری به خود گرفت. علاوه بر این افتخارات استقلال در سطح بین المللی نیز جام های میلز هندوستان و پرچم ترکمنستان را در کارنامه خود دارد.

اسطوره های باشگاه استقلال

تاریخچه باشگاه استقلال ، بازیکنان مطرح و بزرگی را در دل خود دارد ولی در این قسمت صرفا به اسامی تعدادی از این بزرگواران اشاره ای خواهیم کرد و از هرگونه رتبه بندی اجتناب می کنیم.

منصور پور حیدری:

اسطوره باشگاه استقلال

بهشت زیر پای مادران است و پدر نمادی از بخشش و محبت خداوند نسبت به بندگان خود، در روی زمین است. حکایت منصور پور حیدری و باشگاه استقلال، داستان پدری است که برای بقا و موفقیت عشق خود (استقلال) حاضر شد حتی خانه اش را بفروشد. منصور پور حیدری مدافع راست استقلال در نقش بستن دو ستاره طلایی بر لوگوی استقلال و جلوگیری از انحلال باشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش موثری داشت و در زمان مربیگری اش برای استقلال ۸ عنوان قهرمانی کسب کرد. منصور پورحیدری تکه ای از پازل زیبای تاریخچه باشگاه استقلال است و لقب پدر استقلال به راستی برازنده اوست.

ناصر حجازی:

ناصر حجازی

در نت نظر بخوان :  بازیکنان برتر تاریخ فوتبال

اسطوره بزرگ باشگاه استقلال در پست دروازه بان، ناصر حجازی است. بازیکنی که ۱۶ سال برای استقلال بازی کرد؛ با استقلال جام آسیا را فتح کرد و دو دوره با تیم ملی به قهرمانی جام ملتهای آسیا رسید. هم چنین در دوران مربیگریش، در فینال باشگاه های آسیا حضور داشت. حجازی سابقه حضور در تمرینات تیم منچستر یونایتد را هم داشت و به راستی لقب عقاب آسیا، شایسته شخصیت محبوب و صادق او بود.

دیگر بازیکنان مطرح استقلال عبارتند از:

استاد علی دانائی فرد (بنیان گذار باشگاه و اولین سرمربی استقلال که ۱۳ عنوان قهرمانی کسب کرد.)

امیر قلعه نویی ( ژنرال پرافتخارترین مربی در لیگ برتر کشور و کلکسیونی از افتخار و فاتح ۵ قهرمانی برای استقلال)

غلامحسین مظلومی( ملقب به سر طلایی فوتبال ایران)

بیوک جدیکار(۱۸ سال بازی برای استقلال و ملقب به چپ طلایی و زننده ۱۴۳ گل در عرصه ملی و باشگاهی)

مجید نامجو مطلق (تاثیر گذار در کسب ستاره دوم)

علی جباری( کاپیتان ۲۴ ساله فاتح اولین جام قهرمانی آسیا و رکورد دار گلزن در دربی پایتخت و ملقب به سلطان)

شاهین بیانی-حسن روشن-ایرج دانائی فرد-آندرانیک اسکندریان-مهدی فنون زاده-پرویز مظلومی-عبدالصمد مرفاوی-رضا حسن زاده-جواد زرینچه-فرهاد مجیدی( هفت محبوب آبی ها)- آرش برهانی (بهترین گلزن تاریخ باشگاه با ۱۰۹ گل زده)- محمود فکری-حنیف عمران زاده-جواد نکونام- رضا عنایتی-مهدی پاشازاده-علیرضا منصوریان- علیرضا اکبرپور-محمد نوازی و ….(دیگر بازیکنان بزرگ استقلال)

استقلال فصل 99-98

تاریخچه باشگاه استقلال

به بهانه ۱۰۰۰ امتیازی شدن استقلال بعنوان اولین تیم ایرانی و ثبت رکوردی جدید در تاریخچه باشگاه استقلال، نیم نگاهی هم به تیم این فصل می اندازیم.

در این فصل استقلال رنگ ایتالیایی به خود گرفته و استرا ماچونی که سابقه مربیگری در اینتر ایتالیا را در کارنامه خود دارد، سرمربی آبی های پایتخت است. بازی زیبایی که تیم استقلال این روزها به نمایش می گذارد نوید روزهای بهتری برای تیم آبی پایتخت را می دهد.

یکی دیگر از زیبایی های استقلال این فصل، کاپیتانی وریا غفوری است. بازیکنی که به واسطه کرد بودنش با واژه های اصالت و هویت آشنایی کامل دارد و ارزش بازوبند کاپیتانی استقلال کبیر را به خوبی می داند.

کاپیتان وریا غفوری

این پست تنها گوشه ای از تاریخچه باشگاه استقلال بود که تقدیم تمامی هواداران آبی دل گردید. به امید روزهای خوب و کسب ستاره سوم ….

استقلال برای همیشه….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..