in

افتضاحافتضاح بی نظیربی نظیر بامزهبامزه ضعیفضعیف

بهترین بازیگر زن سینمای ایران – لیست ۲۰تایی

بهترین بازیگران زن سینمای ایران

انتخاب یا نوشتن از بهترین بازیگر زن سینمای ایران کار آسانی نیست، چرا که از نظر منتقدان، اصحاب رسانه و مهمتر از همه مخاطبان سینما معیارهای مختلفی برای انتخاب یک بازیگر به عنوان بهترین بازیگر زن سینمای ایران وجود دارد. با انتخاب تنها بیست بازیگر زن از میان لیست بلند بالای این هنرمندان، تلاش کردیم تعدادی از این چهره‌ها را معرفی کنیم و با فیلم‌ها و سبک زندگی آنها بیشتر آشنا شویم و بعد از آن انتخاب بهترین بازیگر زن سینمای ایران را به عهده شما خواهیم گذاشت.

بهترین بازیگر زن سینمای ایران

۱- ژاله علو

شوکت علو متولد ۱۳۰۶ تهران، محله سنگلج است، به واسطه پدربزرگش به ادبیات فارسی علاقمند شد و در نوجوانی به انجمن‌های ادبی راه پیدا کرد. فعالیت‌های ادبی او در این محافل باعث شد که به سمت گویندگی برود و از سال ۱۳۲۷ کار در رادیو را به‌طور رسمی آغاز کرد. او که دانش‌آموخته هنرستان هنرپیشگی بود تصمیم به اجرای برنامه‌ها و نمایشنامه‌های رادیویی گرفت و یکی از پایه‌گذاران برنامه رادیویی «راه شب» بود و در دوران همین اجراهای رادیویی، نام هنری ژاله را برای خود انتخاب کرد.

ژاله علو

ژاله علو مانند بسیاری از بازیگران به‌نام سینمای ایران بازی در تئاتر را نیز تجربه کرد و بعد از آن سینما را از سال ۱۳۲۷ و با فیلم «طوفان زندگی»، ساخته علی دریابیگی آغاز کرد. نخستین نقش اصلی او منفی بود، اما بعدها خانم علو در بیش از ۵۰ عنوان فیلم سینمایی و بیش از سی عنوان فیلم و سریال تلویزیونی بازی کرد و به چهره‌ای ماندگار برای مخاطبان سینمای ایران تبدیل شد، شاید ماندگارترین نقش او، شخصیت «خاله لیلا» در سریال «روزی روزگاری» به کارگردانی امرالله احمدجو باشد.

۲- حمیده خیرآبادی

حمیده خیرآبادی، با نام هنری نادره، متولد ۱۳۰۳ شهر رشت است. بعد از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۳۲۶ وارد دنیای تئاتر شد و شش سال بعد برای نخستین بار جلوی دوربین رفت. او در طول دوران کاری‌اش با کارگردان‌های به‌نام همکاری و در فیلم‌های ماندگاری مانند «طوقی» و «مادر» علی حاتمی، «رضا موتوری» مسعود کیمیای، «اجاره نشین‌ها» (داریوش مهرجویی) و «شیرین» عباس کیارستمی، نقش‌آفرینی کرده است.

نادره

بازی در بیش از ۱۵۰ فیلم و سریال او را به رکورددار بازیگری در میان لیست بازیگران زن سینمای ایران تبدیل کرد. حمیده خیرآبادی در فروردین ۱۳۸۹ در سن ۸۵ سالگی، بر اثر کهولت سن، درگذشت. از سریال‌های ماندگاری که این بانوی هنرمند در آنها نقش‌آفرینی کرده بود می‌توان به «پدرسالار» به کارگردانی اکبر خواجویی و «خانه سبز» اثری از بیژن بیرنگ و مسعود رسام اشاره کرد.

۳- هما روستا

هما روستا، بازیگر سینما و تلویزیون، کارگردان و مترجم، متولد ۱۳۲۳ تهران بود، در پی مهاجرت خانواده‌ش به مسکو در دانشگاه بخارست مشغول به تحصیل و با مدرک فوق لیسانس از رشته هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد، پس از بازگشت به ایران بازهم به دانشگاه رفت و هنرهای دراماتیک خواند. سینما را با «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در ۱۳۵۰ آغاز کردو بعد از انقلاب به فعالیتش در زمینه سینما و تئاتر ادامه داد و در مجموع در ۱۳ فیلم سینمایی، ۱۴ نمایش و ۱۲ مجموعه تلویزیونی حضور داشت.

هما روستا

هما روستا همسر حمید سمندریان، کارگردان و مترجم به‌نام سینما بود. خانم روستا در مهرماه ۱۳۹۴، مصادف با روز تولدش، در لس‌آنجلس، بر اثر سرطان سینه درگذشت و پیکرش بعد از بازگشت به ایران در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد. از مهمترین فیلم‌های او می‌توان به «از کرخه تا راین» و «پرنده کوچک خوشبختی» اشاره کرد.

۴- شهلا ریاحی

شهلا ریاحی نام هنری قدرت‌الزمان وفادوست است، بازیگری که در هفده سالگی برای نخستین بار روی صحنه تئاتر رفت. خانم ریاحی متولد ۱۳۰۵ تهران است و همسرش، اسماعیل ریاحی که خود کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس بود، همراه و مشوق او برای بازیگری در تئاتر و سینما شد. او بازی در سینما را نیز از سال ۱۳۳۰ آغاز کرد و پنج سال بعد با ساخت فیلم «مرجان» نخستین زن کارگردان سینمای ایران شد. گویندگی در رادیو و تلویزیون و همچنین دوبلوری از دیگر فعالیت‌های این بازیگر زن سینمای ایران است و فیلم‌های «دلیجان آتش» و «بر باد رفته» با صدای او ماندگار شدند.

شهلا ریاحی

شهلا ریاحی در بیش از ۷۰ عنوان فیلم سینمایی و ۲۷ فیلم و سریال تلویزیونی و ۲۶ نمایشنامه به ایفای نقش پرداخته است. آخرین نقش‌آفرینی او (کوتاه و افتخاری) مربوط به فیلم «نهنگ عنبر ۲» در سال ۱۳۹۵ است و به گفته پسرش در حال حاضر دچار آلزایمر است.

۵- پوری بنایی

پوری بنایی در مهرماه ۱۳۱۹ در شهر اراک متولد شد، در کودکی به همراه خانواده به تهران آمد و بعد از دیپلم گرفتن سراغ باله رفت و به‌نوعی راهش را برای بازیگری آغاز کرد. اولین نقشی که به او پیشنهاد شد بازی در «عروس فرنگی» بود که پدرش به شرط نپوشیدن لباس‌های نامناسب، سرانجام با بازی او موافقت کرد. سال ۱۳۴۵ در «خداحافظ تهران» به کارگردانی سامویل خاچیکیان، نقش مقابل بهروز وثوقی را بازی کردن همان و دلباخته او شدن همان، سرانجام این دلباخته‌گی نامزدی دوساله او و وثوقی بود که هیچگاه به ازدواج منجر نشد.

بازیگران قبل از انقلاب

پوری بنایی، با نام اصلی صدیقه بنایی، تا سال ۱۳۵۷ در حدود ۶۰ فیلم بازی کرد و بعد از انقلاب با وجود پیشنهادهای زیاد برای بازی در پروژه‌های سینمایی و سریال، تصمیم به حضور دوباره جلوی دوربین نگرفت تا سال ۱۳۸۷ که به عنوان تماشاگر یک فیلم، جلوی دوربین «شیرین» به کارگردانی عباس کیارستمی رفت. خانم بنایی در حال حاضر در مجامع فرهنگی هنری و خیریه‌ها حضور فعالی دارد.

۶- سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و همچنین کارگردان توانای کشورمان، از معدود بازیگرانی است که به جرات می‌توان به او لقب بهترین بازیگر زن سینمای ایران را داد، بازیگری صاحب سبک که در اولین حضور سینمای‌اش، فیلم «چریکه تارا» ساخته بهرام بیضایی، جای خود را در سینمای ایران باز کرد.

او در سال ۱۳۲۸ در رشت، از پدری تهیه‌کننده و مادری بازیگر متولد شد، در دانشگاه هنرهای زیبای تهران تئاتر خواند، با بزرگان سینما و تئاتر قبل و بعد از انقلاب همکاری کرد تا زمانی که در سال ۱۳۶۶ ایران را به قصد اقامت در سوئد ترک کرد.

سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی بعد از اقامتش در سوئد فعالیت در زمینه سینما و تئاتر را ادامه داد، فعالیت‌هایی شامل خلق چند سریال و پروژه سینمایی، کارگردانی و بازی در تئاتر، تدریس در این زمینه و عضویت در هیات مشاورین تئاتر سوئد، که همه آنها تا به امروزه ادامه دارند. تلاش بی‌وقفه او در زمینه هنر جایزه ویژه شخصیت ممتاز فرهنگی را در رشته کارگردانی فیلم و بازیگری از طرف دولت سوئد در سال ۲۰۰۳ برایش به همراه داشت.

علاوه بر فیلم‌های «مرگ یزدگرد»، «طلسم»، سریال «سربداران»، یکی از بازی‌های ماندگار او فیلم «باشو غریبه کوچک» است که طرح اولیه داستان نیز مطعلق به خودش بود و بهرام بیضایی آن را در سال ۱۳۶۴ جلوی دوربین برد. زندگینامه سوسن تسلیمی را بخوانید.

۷- فخری خوروش

فخری خوروش، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، متولد ۱۳۰۹ کرمانشاه است، نخستین بار در سن ۲۵ سالگی جلوی دوربین سینمایی رفت و بعد از آن در حدود ۴۰ عنوان فیلم سینمایی و حدود ۳۰ سریال تلویزیونی و تله تئاتر بازی کرده است که از مهمترین فیلم‌ها و سریال‌های او به «سوته دلان»، «شازده احتجاب»، سریال «امام علی (ع)» و سریال «خانه ای در تاریکی» می‌توان اشاره کرد.

فخری خوروش

فخری خوروش همچنین یکی از اعضای تیم کارگردانی سریال «خانه قمر خانم» بود که در دهه ۱۳۵۰ از تلویزیون ایران پخش می‌شد. خانم خوروش در سال ۱۳۸۵ ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد و همچنان در آنجا سکونت دارد و در سال ۲۰۱۰ در سومین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو از او تقدیر شد.

۸- شهره آغداشلو

شهره آغداشلو را بیشتر از بازیگری با صدای رسا و زیبایش به‌یاد می‌آوریم، صدایی که مکمل بازی‌های بی‌نظیر او بوده و هست. شهره وزیری تبار متولد ۱۳۳۱ تهران است، به دلیل مخالفت پدرش با حضور او جلوی دوربین، از نام خانوادگی همسرش، آیدین آغداشلو، استفاده کرد. اولین تجربه بازیگری خانم آغداشلو سال ۱۳۵۵ و بازی در «شطرنج باد» به کارگردانی محمدرضا اصلانی بود. تا قبل از بهمن سال ۵۷ که ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد در چند پروژه سینمایی دیگر از جمله «سوته دلان» و چند تئاتر ایفای نقش کرد و عنوان «محبوب ترین بازیگر زن سینمای ایران» را به خود اختصاص داد.

بهترین بازیگر زن سینمای

شهره آغداشلو در غربت نیز فعالیت هنری خود را ادامه داد و در چند پروژه سینمایی، تلویزیونی و تئاتر حضور پیدا کرد. از مهمترین این فیلم‌ها به «خانه ای از شن و مه» محصول ۲۰۰۳ سینمای هالیوود می‌توان اشاره کرد که خانم آغداشلو برای بازی درآن نامزد اسکار بهترین بازیگر مکمل زن و برنده شش جایزه بین‌المللی برای همین عنوان شد. علاوه بر این او برنده بهترین بازیگر زن از جشنواره امی برای بازی در سریال «خانه صدام» در سال ۲۰۰۹ شد. شهره آغداشلو تا کنون در حدود ۳۰ پروژه سینمایی بازی و صداپیشگی کرده است، همچنین نقش‌های کوتاه و بلندی در ۱۲ سریال آمریکایی داشته است. او که هم‌اکنون شصت و هفتمین سال زندگی‌اش را می‌گذارند اقدام به چاپ زندگی‌نامه‌اش در قالب کتابی به نام «کوچهٔ عشق و یاسمن‌های زرد» کرده است.

۹- فریماه فرجامی

فریماه فرجامی متولد ۱۳۳۱ تهران و فارغ‌التحصیل هنرهای دراماتیک است، دنیای هنر را با تحقیق و پژوهش آغاز کرد و بعد از آن برای چند نمایش رادیویی، گویندگی کرد. سینما را در سال ۱۳۵۹ با فیلم «گفت هر سه نفرشان» شروع کرد و تا به امروز در بیست فیلم سینمایی جلوی دوربین رفته است که آخرین آنها، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی در حال تولید است.

فریماه فرجامی

از ماندگارترین نقش‌هایی که خانم فرجامی تا کنون بازی کرده فیلم «مادر» به کارگردانی علی حاتمی و «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی است که برای بازی در آن موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شد. بازی در ۱۲ سریال تلویزونی و حدود ۱۰ تئاتر نیز در کارنامه این بازیگر به چشم می‌خورد.

۱۰- گوهر خیراندیش

گوهر خیرادیش، بازیگر سینما و تلویزیون، مدرس سینما و گوینده رادیو است، متولد ۱۳۳۳ شیراز. تحصیلات آکادمیک را در رشته بازیگری و کارگردانی در دانشگاه هنرهای زیبا گذراند و در حین تحصیل، در کنار همسرش، جمشید اسماعیل خانی، به بازیگری تئاتر نیز مشغول بود. سینما را در سال ۱۳۶۵ با «روزهای انتظار» آغاز کرد و تا به امروز در ۶۷ فیلم سینمایی، در نقش‌های متفاوت، جلوی دوربین رفته است. ۴۶ فیلم و سریال تلویزیونی بازی کرده در و بیش از چهل عنوان تئاتر روی صحنه نقش‌آفرینی کرده است.

گوهر خیراندیش

گوهر خیراندیش که این روزها شصت و پنجمین سال زندگی‌اش را می‌گذراند توانسته شش جایزه و دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر را برای نقش اول یا مکمل زن کسب کند.

۱۱- ثریا قاسمی

ثریا قاسمی متولد ۱۳۱۹ تهران و فرزند حمیده خیرآبادی است. دنیای هنر را با گویندگی در رادیو شروع کرد و بعد از آن وارد کار دوبله نیز شد. قدم بعدی او تئاتر بود و بعد از چند اجرا، جلوی دوربین «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی رفت. او بر خلاف مادرش در پروژه‌های سینمایی زیادی حضور نداشت و تنها در حدود سی فیلم سینمایی جلوی دوربین رفته است که حاصل آن دو سیمرغ بلورین برای نقش اول زن در فیلم «مارال» و نقش مکمل زن در فیلم «ویلایی ها» بود.

ثریا قاسمی

ثریا قاسمی تا کنون در بیش از چهل سریال تلویزیونی و تله تئاتر نیز نقشش‌آفرینی کرده است و از خود چهره مادری مهربان برای مخاطبان سینما به یادگار گذاشته است

۱۲- لیلا حاتمی

لیلا حاتمی تنها فرزند کارگردان نام آشنای سینمای ایران، علی حاتمی، و زری خوشکام (بازیگر) است، او در ۱۳۵۱ در تهران متولد شد و در ۱۲ سالگی برای نخستین بار در فیلم کمال الملک، از ساخته‌های پدرش جلوی دوربین رفت. بازی در فیلم «لیلا» به کارگردانی داریوش مهرجویی، باعث آشنایی او با علی مصفا و منجر به ازدواج آنها شد؛ فیلم «لیلا» علاوه بر ازدواج، نخستین جایزه سینمایی را نیز برایش به همراه داشت.

زیباترین بازیگران زن ایرانی

لیلا حاتمی تا کنون در ۳۶ فیلم بلند سینمایی، چهار سریال تلویزیونی بازی کرده است و علاوه بر این به عنوان طراح صحنه، دستیار کارگردان، صداپیشه و داور چند جشنواره نیز فعالیت داشته است. حاصل دوران درخشان کاری این بازیگر جایزه‌های داخلی و بین‌المللی فراوانی از جمله دو سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر، دو جایزه از جشن خانه سینما و جایزه بهترین بازیگر زن از ششمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو است. او همچنین به انتخاب سایت ‌wonderlist به عنوان یکی از زیباترین زنان خاورمیانه انتخاب شده است.

۱۳- فاطمه معتمد آریا

فاطمه سیمین معتمدآریا متولد پاییز ۱۳۴۰ تهران است، هنر را از ۱۳ سالگی و با کانون پرورش فکری کودکان آغاز کرد و بعد از آن به دانشسرای هنر رفت. نخستین بار با عروسک‌گردانی در مجموعه «مدرسه موش‌ ها» وارد تلویزیون شد و بعد از آن در سریال‌ها و پروژه‌های سینمایی به‌یادماندنی ایفای نقش کرد، از بازی‌های ماندگار او می‌توان به فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» به کارگردانی ایرج طهماسب اشاره کرد.

فاطمه معتمدآریا - بهترین بازیگر زن ایران

فاطمه معتمدآریا نخستین زن در عضو هیات مدیره خانه سینماست و در سال ۱۳۹۷ در افتتاحیه جشنواره فجر، طی مراسمی از او تقدیر شد.

حاصل سال‌ها فعالیت درخشان خانم معتمدآریا در زمینه سینما و تلویزیون، ۵ سریال، ۵۵ فیلم سینمایی، ۵ کار عروسکی و ۱۵ نمایش است و بیش از ۲۰ عنوان نامزدی در جشنواره‌های داخلی و خارجی که از میان آنها موفق به کسب ۱۱جایزه، تندیس و دیپلم افتخار شده است. خانم معتمدآریا در طی سال‌های فعالیتش توانسته جایش را به عنوان محبوب‌ترین و بهترین بازیگر زن سینمای ایران میان مخاطبان باز کند.

۱۴- نیکی کریمی

نیکی کریمی، بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده و عکاس، از بهترین و تاثیرگذارترین بازیگران زن ایران بعد از انقلاب است. او متولد ۱۳۵۰ تهران است، تئاتر را از گروه‌های کوچک آغاز کرد و نخستین حضور سینمای‌اش در سن هجده سالگی در فیلم «وسوسه» بود، یک سال بعد فیلم «عروس» را به همراه ابوالفضل پورعرب بازی کرد، فیلمی که هر دو بازیگرش را به اولین ستاره‌های سینمای ایران بعد از انقلاب تبدیل کرد.

نیکی کریمی - بهترین بازیگر زن سینمای ایران

نیکی کریمی تا به امروز در بیش از شصت فیلم سینمایی، پنج مجموعه تلویزیونی و تعدادی محدودی نمایش بازی کرده است و جوایز داخلی و بین‌المللی زیادی کسب کرده است، در لیست این جوایز، دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، جایزه بهترین بازیگر از جشنواره فیلم قاهره (۲۰۰۱)، جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم تائورمینا ایتالیا (۱۹۹۹) و چند جایزه معتبر دیگر برای کارگردانی فیلم‌ «سوت پایان» به چشم می‌خورد. علاوه بر پروژه‌های سینمایی خانم کریمی در ساخت چند مستند نیز با کارگردان‌هایی مانند عباس کیارستمی همکاری داشته است. داوری جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از دیگر افتخارات این بازیگر است، او همچنین چند نمایشگاه عکاسی برگذار کرده و چند مجموعه شعر با ترجمه او منتشر شده است. از مهم‌ترین فیلم‌ها با بازی او می‌توان به «پری» ساخته داریوش مهرجویی، «بوی پیراهن یوسف» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «واکنش پنجم» ساخته تهمینه میلانی اشاره کرد.

۱۵- ترانه علیدوستی، بهترین بازیگر زن سینمای ایران

ترانه علیدوستی، متولد ۱۳۶۲ تهران، هنرپیشه، دوبلور و مترجم است. در دوران دبیرستان به کلاس‌های بازیگری امین تارخ رفت و برای نقش ترانه در «من ترانه ۱۵ سال دارم» انتخاب شد، نقشی که در ۱۷ سالگی بازی کرد و چهار جایزه از جمله سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را برایش به همراه داشت. بعد از این فیلم مدت سه سال جلوی دوربین فیلمی نرفت و به یادگیری فیلم‌نامه‌نویسی و اجرای تئاتر پرداخت و تا به امروز همچنان داستان کوتاه و نقد می‌نویسد.

ترانه علیدوستی بهترین بازیگر زن سینمای ایران

ترانه علیدوستی تا کنون در هفده فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده است که نامزدی و جوایز مختلف را برایش به همراه داشته است. در سریال «شهرزاد» نیز نقش اصلی داستان را برعهده داشت. او تاکنون در دو فستیوال فیلم به عنوان داور شرکت داشته و مجله فیلم او را بهترین بازیگر زن دهه هشتاد معرفی کرده است. از مهمترین فیلم‌های او می‌توان به «درباره الی» و «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی، «آسمان زرد کم عمق» از بهرام توکلی و «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی اشاره کرد.

۱۶- پریناز ایزدیار

پریناز ایزدیار متولد ۱۳۶۴ بابل است، در رشته گرافیک فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۸۶ برای بازی در فیلم «یک مرد، یک شهر» تست بازیگری داد و اولین حضورش در سینما را رقم زد. دومین تجربه موفق او سریال «زمانه» ساخته حسن فتحی بود و بعد از آن درخشش در فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی، بود که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را از سی ‌چهارمین جشنواره فیلم فجر برایش به همراه داشت.

پریناز ایزدیار بهترین بازیگر زن ایرانی

پریناز ایزدیار در هفده پروژه سینمایی حضور داشته و دو عنوان دیگر در مرحله تولید قرار دارند، دوازده تله تئاتر و هشت مجموعه تلویزیونی به همراه چند نامزدی و چهار جایزه بهترین بازیگر زن، از جشنواره‌های داخلی را در کارنامه دارد.

۱۷- گلشیفته فراهانی

گلشیفته فراهانی زاده تابستان ۱۳۶۲ تهران است، فرزند بهزاد فراهانی، بازیگر سینما و تئاتر. این بازیگر زن مشهور سینمای ایران علاوه بر بازیگری در سینما و تئاتر، در زمینه نوازندگی و خوانندگی نیز فعالیت دارد. سینما را از سال ۱۳۷۶ با «درخت گلابی» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد زمانی که تنها ۱۴ ساله بود، بعد از آن با کارگردان‌های به‌نام سینمای ایران ازجمله حمید نعمت‌الله، رسول ملاقلی پور و اصغر فرهادی همکاری کرد و بر افتخاراتش در سینمای ایران افزود.

زیباترین بازیگر زن ایرانی

فیلم «درباره الی» آخرین پروژه سینمایی او در ایران بود. گلشیفته فراهانی بعد از بازی در «یک مشت دروغ» به کارگردانی ریدلی اسکات و حواشی پیش آمده در رابطه با این فیلم، دیگر به ایران بازنگشت و هم‌اکنون در پاریس سکونت دارد و در تا کنون در بیست و یک فیلم سینمایی از کارگردان‌های مختلف در سراسر جهان جلوی دوربین رفته است. او که از نظر بسیاری از مخاطبان سینمای ایران بهترین بازیگر سینمای ایران است، به عنوان یکی از اعضای آکادمی اسکار نیز پذیرفته شده و داوری یک دوره از جشنواره فیلم لوکارنو و جشنواره فیلم مراکش را در کارنامه دارد. گلشیفته فراهانی به دلیل فعالیت‌های هنری چهره‌ای شناخته شده است و در اکثر محافل سینمایی اروپا به عنوان مهمان حضور دارد.

۱۸- هدیه تهرانی

هدیه تهرانی را با بازی در فیلم‌های ماندگار «قرمز» ساخته فریدون جیرانی و «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی به یاد می‌آوریم، این بازیگر متولد ۱۳۵۱ تهران است، بازیگری را به‌صورت تجربی آغاز کرد و در دو تست بازیگری برای ورود به سینما انتخاب نشد تا زمانی که مسعود کیمیایی برای فیلم «سلطان» به بازی او اعتماد کرد و نخستین تجربه حضور او جلوی دوربین رقم خورد.

هدیه تهرانی - بهترین بازیگر زن سینمای ایران

هدیه تهرانی تاکنون در ۳۸ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده و یک فیلم دیگر را در مرحله تولید دارد، همچنین در دو سریال نمایش خانگی نیز حضور داشته است. خانم تهرانی علاوه بر بازیگری به حرفه عکاسی نیز مشغول است و جوایز و نامزدی‌های متعددی در جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز کسب کرده است که از جمله آنها دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «قرمز» و «چهارشنبه سوری» است. او همچنین ورزش رزمی تای چی را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد.

۱۹- مریلا زارعی

مریلا زارعی متولد ۱۳۵۳ نطنز است، تحصیلاتش مرتبط با دنیای هنر نبود و بازیگری در سینما و تلویزیون را از سال ۱۳۷۴ با سریال تلویزیونی «کاراگاه» و فیلم «پاتک» آغاز کرد. فیلم «دو زن» ساخته تهمینه میلانی یکی از شانس‌های او برای دیده شدن در سینما بود که به خوبی از آن استفاده کرد. خانم زارعی در طول سال‌های فعالیش بیش از چهل فیلم سینمایی را با کارگردان‌های مطرح سینمای ایران مانند ابراهیم حاتمی‌کیا، اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی و نرگس آبیار همکاری کرده است.

مریلا زارعی - بهترین بازیگر زن سینمای ایران

مریلا زارعی در ۱۵ مجموعه تلویزیونی نیز نقش‌آفرینی کرده است. حاصل تلاش او در این دو دهه جوایز و نامزدی‌های زیادی از جشنواره‌های داخلی بود، از مهم‌ترین آنها به دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم‌های «زیر سقف دودی» و «شیار ۱۴۳» و سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن برای فیلم«سربازهای جمعه» می‌توان اشاره کرد.

۲۰- افسانه بایگان

افسانه بایگان متولد ۱۳۴۰ تهران است، بازیگری را به‌صورت رسمی از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد، با فیلم «گمشده»، گرچه پیش از آن در یازده سالگی در یک فیلم کوتاه تجربه حضور جلوی دوربین را داشت و چند سال بعد در سن شانزده سالگی نفر دوم مسابقه دختر شایسته ایران شد. خانم بایگان در دهه شصت با کارگردان‌های زیادی همکاری کرد و از فعال‌ترین بازیگران این دهه بود.

افسانه بایگان - بهترین بازیگران زن سینمای ایران

افسانه بایگان در ۵۲ عنوان فیلم سینمایی و ۲۲ مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرده است. از مهمترین فیلم‌های او می‌توان «مرد عوضی»، «خواهران غریب» و «مریم و میتیل» را می‌توان نام برد. در حواشی زندگی او آمده است که در سال ۹۲ برای انتخابات شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بود اما رد صلاحیت شد.

سینمای ایران بی‌شک لیست بلندتری از بازیگران زن دارد که در متن‌های آینده تلاش می‌کنیم بیوگرافی آنها را با شما به اشتراک بگذاریم، بازیگرانی که دیگر در بین ما نیستند مانند «جمیله شیخی»، «رقیه چهره‌آزاد»، «نیکو خردمند»، «پروین سلیمانی»، «مهین شهابی» و …، همچنین بازیگرانی که در حال حاضر در ایران یا سایر کشورها به هنر بازیگری مشغولند از جمله «مریم پالیزبان»، «مهناز افشار»، «الناز شاکردوست»، «ویشکا آسایش»، «هانیه توسلی»، «نگار جواهریان»، «ستاره و لاله اسکندری»، «طناز طباطبایی»، «سحر دولتشاهی» و چند چهره دیگر.

مطالب مرتبط: بهترین فیلم های سینمای ایران قبل از انقلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: پریسا ایرانی